Gå til innhold

Vannkjøling,hva trenger jeg ekstra,vil det passe?


Anbefalte innlegg

Prøver å få satt sammen et vannkjøings sett. Jeg vet dette er min 3. tråd om dette temaet og at jeg kanskje virker masete, men er veldig nysjerrig på dette temaet, og nå har jeg endelig bestilt pc deler!

 

Jeg kommer til å trenge deler som passer til mitt EVGA nForce 680i SLI hovedkort, derfor har fant jeg et sett fra mips EVGA 680i Freezer Set, som inneholder north og south bridge kjølere.

 

Se under for specs på tysk:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

evga_680i_full.jpg

Diese Wasserkühler wurden speziell für das EVGA 680i Mainboard entwickelt und können auch in Verbindung mit luftgekühlten 8800 GTX / GTS Grafikkarten eingesetzt werden !

 

Beim EVGA 680i wird die Southbridge mittels angehängter Heatpipe vom Northbridgekühler mitgekühlt. Diese Kühlmethode funktioniert bestenfalls mit dem orginalen Lüfter der Northbridge, welcher von EVGA mit ausgeliefert wird. Dieser Lüfter muß unbedingt montiert werden, da sonst beide Chipsätze selbst im Normalbetrieb extrem heiß werden.

 

Falls Sie Ihr System mit Wasser kühlen wollen, empfehlen wir dringend die beiden Chipsätze ebenfalls mit Wasser zu kühlen. Nur so ist ein stabiler OC-Betrieb überhaupt erst möglich !!

 

Unsere Zusatzkühler werden einfach in den vorhandenen Wasserkreislauf integriert und erreichen eine hervorragende Kühlleistung.

Die Befestigung erfolgt durch Verschraubung mit dem Mainboard, somit ist ein sicherer Sitz der Kühler gewährleistet. Als Wärmeleitpaste empfehlen wir Arctic Silver 5 oder ein gleichwertiges Produkt !

 

Zur einfachen Befestigung sind entsprechende Schrauben und Kunstoffunterlegscheiben im Lieferumfang enthalten.

Der Kühler verfügt über 1/4´´ Gewinde und kann somit mit allen denkbaren Anschlussarten kombiniert werden.

 

A C H T U N G: Die Demontage der Original Kühler führt evtl. zu Garantieverlust, arbeiten Sie dementsprechend umsichtig auch bei der Neumontage dieses Produkts. Für Schäden bzw. Folgeschäden wird k e i n e Haftung übernommen !

 

 

Technische Daten Southbridge Freezer:

 

Grösse gesamt ohne Anschlüsse: 65 x 39 x 20mm (L x B x H ohne Anschlüsse)

Gewicht: ~155g

Bodenplatte: Reinstkupfer 5mm

Oberplatte: Messing 5mm

Anschlussgewinde: 1/4´´

 

Technische Daten Northbridge Freezer:

 

Grösse gesamt ohne Anschlüsse: 38 x 38 x 10mm (L x B x H ohne Anschlüsse)

Gewicht: ~135g

Bodenplatte: Reinstkupfer 5mm

Oberplatte: Messing 5mm

Anschlussgewinde: 1/4´´

 

Unsere Freezer werden immer o h n e Anschlüsse bzw. Wärmeleitpaste geliefert, bitte ggfls. mitbestellen !

 

Ettersom disse er de eneste kjølerdelene jeg kan finne på markedet til mitt HK satser jeg på å bygge et vannkjølingsopplegg rundt dette, med meget god kjølingsevne i forhåning om lave temperaturer under overklokking, jeg ønsker også at det skal bli veldig stille i datamaskinen min. Og selvfølgelig generelt lave temperaturer!

 

Grunnen til at jeg lager denne posten er at jeg fant ut at inget ferdig kit der ute ville treffe mine behov, og at zalman sine ferdig sett ville kjøle alt for dårlig.

 

Med i denne posten tar jeg også tips fra tidligere tråder som takk til de som da hjalp meg.

 

Alt dette må passe inn i et Thermaltake Kandalf kabinett

 

Vannkjølingen skal også kjøle HDD, vil da http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC25123&mcat=c279 være et godt alternativ?

 

Til GPU kjøling hadde jeg tenkt meg en http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC23389&mcat=c277 Eller er det andre vannblokker på markedet som vil være mye bedre enn denne?(Eller vil den ikke passe sammen med Chipset kjølings delene?)

 

Jeg ønsker også kjøling på mosfets, men har ikke klart å finne noen som passer til mitt hovedkort enda, desverre.

 

I tillegg trenger jeg en vanntank, da hadde jeg tenkt meg en av disse: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC34102&mcat=c266 med festebrakkett selvfølgelig.

 

En annen ting jeg lurer på er hvilken radiator som er den som vil kjøle best og hva som blir det største jeg kan ha i mitt kabinett? Ønsker ekstremt gode egenskaper på radiatoren slik at varmen som vannet bringer med seg vil forsvinne helt og holdent.

her hadde jeg tenkt litt på en: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...EXXF3&mcat=c265

 

En annen ting jeg da trenger er en god sterk pumpe til å drive vannet rundt med i systemet mitt, jeg hadde da sett på denne: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCP655&mcat=c267 Eller er det andre pumper som vil gjøre jobben bedre?

 

En annen ting jeg tenkte på var å kjøle rammen, å sette på en slik ramkjøler: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=a...01ram&mcat=c487 med kjølematter. Eller vil dette være ren og kjær idioti fra min side?

 

Og da er det jeg til slutt lurer på, hvor mange og hvilke nipler må jeg kjøpe for å få dette til å passe?

 

Hvilke slanger trenger jeg?

 

Hvilke albuer, NIPLER!, Skjøtestykker, T-koblinger, Y-koblinger, overganger og slangeklemmer vil jeg trenge?

 

Og vil dette passe sammen, hvis ikke hva må jeg endre for å få dette til å passe?

 

Jeg vet dette er et veldig kompleks tråd, med mange spørsmål. Men jeg lover at dette vil bli min siste, ettersom jeg regner med å bestille når jeg har funnet ut om alt passer sammen, og om det vil kjøle godt nok!

 

Grunnen til at jeg spør er også at jeg ikke er stø på størrelser på nipler og slanger, og vil ikke sitte med katta i sekken.

 

Jeg skjønner også at om jeg skal ha komponenter til mosfets og chipset må jeg bestille fra utlandet, så alle deler jeg skal ha kan jeg bestille fra utlandet, og om noen finner mosfets elementer til EVGA nForce 680i SLI så må dere bare si ifra til meg!

 

En annen ting jeg skjønner er at når jeg skal ha et såpass godt vannkjøligssett må jeg litt opp i pris, hvor mye får jeg se når noen av dere har svart på inleggene mine, nipler og slikt håper jeg at jeg klarer å skaffe rett fra grosist, slik at jeg sparer endel akkurat på det området.

 

Og som jeg tidligere også nevnte spiller det ingen rolle om delene kjøpes i Norge eller utlandet, det går for det samme, bare de yter bra!

 

Og som vanlig mottas alle gode svar med STOR glede! :)

 

 

Mvh. deres hengivne Martin B.

Endret av speed91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du ønsker en heftig radiator som passer i kabinettet ditt, men det må du nesten måle selv :p. Cooltek radiatorene er bedre enn den du har foreslått, og jeg har lest at x-flow radiatorer ikke lønner seg fremfor vanlige. Hvis du skal ha den beste radiatoren på markedet er det thermochill sine pa radiatorer. De må bestilles fra utenlandet desverre og er en del dyrere. Tror de kommer på rundt 1000lappen fra vcore.dk. De er betydelig tykkere enn den du foreslo, men samtidig bedre. En pa 120.2 (to vifter) kjøler like bra som er cooltek trippel radiator i følge tester fra performance-pcs sitt forum. Trippel radiatoren til thermochill er selvfølgelig enda bedre.

 

Du trenger en t-line mellom pumpa og der du vil ha tanken til. Pumpa de er bra, men mange anbefaler Swiftech MCP350 med ny topp fremfor den. En fordel med den du har valgt er at den kan stilles trinnvis med trykk også selvfølgelig støy. Men for all del, det er en meget god pumpe!

 

Ramkjøler er nok lite nødvendig om ikke du har store planer om å klokke veldig. Jeg har klokka en del, og har ikke hatt problemer med at den har blitt for varm.

 

Hvis du kjøper feks tygonslanger (mykere enn pvc?) så bør du bruke strips av plast i stedet for slangeklemmer så de ikke blir ødelagt. Det fungerer jo selvfølgelig med vanlige slangeklemmer bare du er forsiktig.

 

Når det gjelder vinkler osv så bør du prøve å få så lite som mulig av dette, jo mindre motstand jo bedre.

 

Jeg er ingen pro når det gjelder vannkjøling, så sikkert noen som kommer til å rette på meg. Men det er sikkert noen som kommer til å kunne svare på andre spørmål du har også :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Richard: Slutt å komme med tull! Hvorfor trenger han en t-line mellom tank og pumpe?

 

Anbefaler å luftkjøle HDD.

Mcp655 som du linker til er god nok, men jeg vil anbefale en mcp355 og en annen topp, siden du skal ha veldig mange blokker. Til CPU anbefaler jeg apogee. Swiftech/Cooltek-radiator er gode, thermochill bedre om du har plass. Du som skal vannkjøle cpu, gpu, nb, sb og eventuelt mosfets bør satse på 3*120mm radiator.

Lenke til kommentar

Da var pumpen klar i alle fall! En MCP355!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

mcp355.gif

 

Og radiatoren blir nok en Thermochill HE120.3, må bare måle om jeg får plass når pc'en er ferdigbygd, hvis ikke får jeg være kreativ(Radiatoren kjøpes nok fra vcore.dk)

Under her har jeg lagt med og skjult info om denne radiatoren fra vcore øvers, og produsentens hjemmeside underst.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2224_Thermochill%20HE120.3_1-p.jpg

Triple radiator i høj kvalitet

Til 120mm blæsere

 

- Kobber/messing konstruktion

- Integreret fanshroud på begge sider

- Med udluftningsskrue

- Gevind: 3/8" BSP

- Dimensioner (BxHxT): 123x430x50mm

- Leveres UDEN studser

 

Radiatoren til de virkeligt krævende installationer hvor der er behov for maksimal køling.

 

Opbygget efter "fladrørs" princippet, med opskårne (louvered) kølelameller i kobber og 20 parallelle gennemløbs kanaler (multi-pass) - meget lav

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

S4100014.jpg

S4100012.jpg

HE Series - Optimised for Fans with an individual CFM Output of 100CFM or More

ThermoChill HE120.3 high performance Heat Exchanger. The King of cool!!

 

 

Rev3 - No longer requires individual shrouds per fan - fan mounts now integral to the radiator sidewalls.

 

Copper / brass construction with turn coat shrouds.

3/8" BSPP (G3/8) inserts to allow the radiator to be used with any existing bore setup. e.g. 3/8"OD & ID, 1/2"OD & ID etc. Appropriate fittings will be available elsewhere on our website.

Unique dual fan shroud & gasket cobination gives total air seal, no loss air as with other designs.

Pre-punched fan holes for perfect fan alignment!

Radiator can run up to 6 x 120mm fans in push / pull config or one side of shroud can be used for mounting.

10mm shroud standoff to minimize dead zone.

Unique silver soldered bleed inserts for bleeding off collected air & maintaining performance.

Overall dimensions HxWxD = 419x126x50mm..

Radiatior ships with single side fan screws, a spare bleed washer, and neoprene sealing gasket to provide airtight seal of fan to rad.

Capable of dissipating 550W of heat at a 10°C coolant / air differential, more if differential is increased.

0.015°C/W

The defined rating conditions are:

 

10°C coolant / air differential

3.8 lpm (1.0 gpm) coolant flow rate, and

a high performance fan (or fans, mounted on one side only).

 

Cpu blokken blir nok en Apogee fra swiftech(info under)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

APOGEE.gif

Part # Description Price

Apogee water-block Assembly including water-block, hold-down plate, retention hardware for Intel socket 478 (Intel® Pentium® 4), socket 775 (Pentium® 4 "Prescott"), socket 603-604 (Intel® Xeon™ 400, 533 FSB), socket 462 (AMD® Athlon®, Duron®, XP, MP), socket 754, 939, 940 (AMD® 64 bit processors), two sets of hose barbs (3/8" & 1/2"), Arctic Céramique thermal paste, installation guide

 

Men Herr Brun og andre, hvilken topp fra hvilken produsent/netbutikk burde jeg gå for?

 

 

Og da trenger jeg bare å finne ut av kabler, nipler og mosfet kjølere og eventuelle koblinger.

Endret av speed91
Lenke til kommentar
speed91: IKKE kjøp he120.3, men pa120.3!

7670444[/snapback]

Den er grei, og skal se på de mosfet kjølerne.. Men hvis jeg da går for det som er hittil bestemt, hvor mange meter at hvilken dimm. på slangen vil jeg trenge, hva av festeutstyr og hvilke og hvor mange nipler etc?

Lenke til kommentar

Greit, vet du noen som selger swiftech blokka, eller pumpen og et annet lokk til den? Og jeg regner med at slangene du nevner vil passe til alle komponentene.

 

Da blir det:

AC vanntank, "aquatube", Blå med festebrakket fra microplex

AC vannblokk, aquagraFX, nVidia - 8800GTX fra microplex

ThermoChill PA120.3 fra vcore.dk

MCP355™ 12 VDC Pump (Må finne ut hvor jeg får tak i et annet lokk bare, og hvilke netshops som faktisk selger denne pumpen)

Til cpu blir det da en Apogee fra swiftech.

EVGA 680i Freezer Set

Plenty 8-16mm slangeklemmer

Og x antall mosfet kjølere som baron kanon nevner, bare at jeg ikke finner ut hvilke det er på vcore.dk

i tillegg da kommer vel en 10 meter ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID.

 

Da er det bare to ting jeg lurer på: Må jeg montere andre nipler på pumpe, vanntank, gpu, chipset etc for å få festet på slangen eller sitter det ikke nipler der fra før? Elelr vil slangedimmen passe på de fleste nipler, slik at det bare er å dytte på å feste med en slangeklemme?

I såfall hvilke nipler skal jeg ha til 3/8ID clearflex?

 

Og et siste spørsmål, hvor får jeg et annet lokk til pumpen? :)

Lenke til kommentar

Sitter nå å ser å ser at pumpen er i 3/8"

Mens NB og SB elementene er 1/4"

Cpu blokka kommer med 3/8" og 1/2"(ID tror jeg, 10 og 12 mm.)

Mens gpu blokka er 1/8"BSP

Radiatoren har 3/8" BSP

For tanken er det 1/8" BSP eller 3/8" ID (vet endå ikke om dette er tanken jeg går for, men etter som det virket som en artig løsning å montere den i gjennom kabinettet tror jeg at jeg går for den.

 

Og slangen er da en haug med meter ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID.

 

Vil dette passe sammen? Ser jo at det er forskjellige " på ting, men aner egentlig ingenting om passform og slikt på sakene..

Lenke til kommentar

Kjøper fra klemmer og slange fra grostist så det går nok greit.

Men det jeg lurer på er hva som passer sammen :)

 

Og hvilke nipler jeg trenger... og om noen veit om noen som selger pumpa og cpu blokken.. Og hvor jeg kan få kjøpt et lokk!

 

En annen ting er jo om det går med så mange forskjellige nippel størrelser, og om det går om ikke den hyppige variasjoenn i størrelse på slangene vil gjøre at det blir dårlige flow og mye motstand i systemet.

Endret av speed91
Lenke til kommentar

Du ser hvilken type gjenger det er på blokka/pumpen/tanken/radiatoren så tar du si gpu blokka de har 1/8bsp gjenger så tar du en nippel med 1/8bsp og vis du skulle ha 1/2" slanger så tar du nippler som har 1/2" ende...

 

Trenger ikke variere slangetykkelse...bare velg riktige nippler så bruker du samme tykkelse i hele systemet...

Endret av magnulf
Lenke til kommentar

Jeg trenger da noe til nb og sb som gjør om 1/4" nippel til 3/8", cpu blokka kommer med 3/8", gpu blokka må jeg ha noe som gjør 1/8" til 3/8", radiatoren har 3/8", tanken ser ut til å ha 3/8, hvis ikke må jeg ha noe som gjør 1/8 om til 3/8". Dette skulle se rimelig rett ut?

Lenke til kommentar

Til gpu blokka trenger du 2 sånne: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...M38ID&mcat=c277

 

Til SB og NB trenger du sånne:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...M38ID&mcat=c295

 

Tanken og apogee leveres med 3/8" nippler.

 

Og vis radiatoren ble levert uten nippler trenger du disse:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...8ID&mcat=14s298

Endret av magnulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...