Gå til innhold

Vannkjøling,hva trenger jeg ekstra,vil det passe?


Anbefalte innlegg

Greit, takk :) Kjøper med noen ledd for sikkerhets skyld tenker jeg.

Skal se om de har pumpen og et annet lokk til den, i tilleg til cpu blokken på shop'n du linker til.

 

Det eneste jeg venter på nå er at delene kommer i posten, så jeg får montert og målt om jeg får plass til en trippelradiator.

 

Men jeg regner med at jeg trenger 3x 120 vifter til radiatoren, så får kjøpe med noen stillegående mist vifter eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres bra ut, tror dette skal bli et rimelig koslig arbeid å pusle sammen, skal lese litt om plassering av ting, blir vel tanken høy, pumpa i bånn og:

pumpe->radiator->cpu->gpu->nb->sb->radiator->pumpe eller noe i den duren.

 

Men en liten sak til, jeg kan da kjøpe hvilken som helst 3/8" slange til dette?

 

Og hva menes med et nytt lokk til pumpen?

 

Beklager amatørmessige spm. men vil være helt sikker før kjøp.

Endret av speed91
Lenke til kommentar

Totale utgifter uten mva og toll på varer:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Laing DDC-1 (9W)/Swiftech MCP350 Inline 12vDC Pump - $74.99 eller

Laing DDC-2 (18W)/Swiftech MCP355 Inline 12vDC Pump om den kommer på lager i tide.

fra http://www.petrastechshop.com

NOK=482,63 kr

 

EVGA 680i Freezer Set - 79,90 EUR

fra http://www.mips-computer.de/

NOK= 668,38 kr

 

Swiftech Storm Rev. 2 Extreme Performance Universal Waterblock - 1/2" - $89.99

fra http://www.petrastechshop.com

NOK= 580,46 kr

 

MB Heattrap RegCooler Universal eller MB Heattrap RegCooler Universal Short 149,00 DKK til x antall mosfets på HK

fra vcore.dk

 

ThermoChill PA120.3 749,00 DKK

fra vcore.dk

NOK=851,01

 

ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID 59,00 DKK pr meter, 5 meter totalt

fra vcore.dk

NOK=335 kr

 

Slangenippel,f.messing, 1/8"BSPx3/8"ID - 2 stk - kr 29,00 stk.

fra microplex.no

NOK=60 kr

 

Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID - 4 stk - kr 33,00 stk.

NOK=132 kr

 

Slangenippel,f.messing, 3/8"BSPx3/8"ID - x antall til radiator (4 stk?) - kr 36,00

NOK=148 kr

 

Alphacool Laing DDC Pro/Ultra top - 199,00 DKK

fra vcore.dk

NOK= 226 kr

 

Og 2 stk Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID til den nye toppen på pumpen - 33,00 stk.

NOK=66 kr

 

AC vanntank, "aquatube", Blå - 455,00 kr

AC brakett,for "aquatube",rustfritt stål - kr 89,00

AC aquajet, spylemunnstykke for aquatube - 89,00 kr

AC LED-kit, for vanntanker, Blå - 95,00 kr.

Fra microplex.no

NOK=728

 

Rustfrie slangeklemmer 8-16mm rundt 20 stk - DKK 8,00 stk.

NOK=180 kr

 

Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) - 3 stk - 159,00 nok stk

NOK=477 NOK

 

TOTALT UTEN MVA, MOSFET ELEMENTER OG TOLL PÅ UTENLANDSKE VARER : 4934 NOK

 

Dette utgjør vel en totalsum på rundt 6.500 kroner med mosfet kjøle-elementer og MVA.

 

 

 

 

Da får jeg bare vente å se til jeg får sakene, måle i kabinettet. Og se hvor mange MB Heattrap RegCooler Universal/MB Heattrap RegCooler Universal Short jeg vil trenge til mosfetsene, og hvor mange nipples jeg må bestille til dem.

 

Da blir det vel bare å måle opp slangelengder, feste og la alt stå ute en natt for prøving, tømme det helt for vann, tørke det, så montere det inn i PC'n.

 

Burde jeg plassere radiatoren I/FORAN HD buret? Eller burde jeg sage ut et hull i toppen/siden(over hk) og plassere den der? Eller rett og slett bare legge den i bunnen av kabinettet?

I alle fall er alle delene untatt til mosfets valgt ut nå, tror dette skal kjøle rimelig ekstremt bra bare jeg får rigget det opp ordentlig og kjørt det et par netter utenfor kabinettet for sikkerhets skyld.

 

Uansett hjertelig takk for tips, generelt kan jeg da alltids noe om bygging av pc'er men vannkjøling er noe helt nytt for meg, alle rådene deres har vært til stor nytte :)

Endret av speed91
Lenke til kommentar
EVGA 680i Freezer Set = HK

Swiftech Storm Rev. 2 Extreme Performance Universal Waterblock - 1/2" = cpu..

 

Bestiller førs tnår jeg får delene om noen dager, når jeg har fått målt opp radiatorplass og slikt.

7680481[/snapback]

Hvor bor du? Hvis du bor i Oslo området så kan vi kanskje spleise på frakt, og bestille sammen, men jeg har ikke lønning før på mandag, og får ikke bestilt/betalt før da.

Lenke til kommentar

får du plass til en 3*120mm radiator i et Thermaltake Kandalf kabinett?

hvor skal du ha den?? skal vannkjøle selv og er på leting etter et kabinett med invendig plass for 3*120mm radiator.

 

gidder du poste et bilde når du har fått på vannkjølinga??

Lenke til kommentar

Om jeg får plass til en 3*120mm radiator i et kandalf kabinett vet jeg ikke enda. Det må jeg måle når delene mine kommer, men om jeg ikke gjør det satt jeg å tenkte på å sveise noe i stål og lakkere det og montere radiatoren utenfor.

 

Som en eventuell løsning, eller rett og slett gå for en 2*120mm(Som sagt, om det blir plass).

 

Skal lese litt på thermaltake sine sider og se hvor jeg evt. kan få plasss om radiatoren skal monteres inne i kabinettet.

 

Og til T_Trosten: Ja jeg bor i Oslo.

 

Men ettersom jeg har spart en god del penger til pc delene jeg har bestilt er det vel en 200 kr igjen på konto. Og ettersom vannkjølings komponentene jeg skal ha kommer på nesten 6000 kr totalt må jeg spare opp nesten 2 månedslønner.

 

Man tjener desverre ikke allverden som 16 åring.

 

Men kan regne ut hva varene mine fra vcore.dk kommer på å kontakte deg :)

Lenke til kommentar

Satt å tenkte, kanskje kandalf bli for lite.. noen som har noen tips til større kabinett(atx) hvor jeg lettere kan få plass til ting? ca 2000++ nok.

 

Eller kanskje enkelt og greit satse på kandalf så jeg ikke behøver surre med retur etc.

Endret av speed91
Lenke til kommentar
Og til T_Trosten: Ja jeg bor i Oslo.

 

Men ettersom jeg har spart en god del penger til pc delene jeg har bestilt er det vel en 200 kr igjen på konto. Og ettersom vannkjølings komponentene  jeg skal ha kommer på nesten 6000 kr totalt må jeg spare opp nesten 2 månedslønner.

 

Man tjener desverre ikke allverden som 16 åring.

 

Men kan regne ut hva varene mine fra vcore.dk kommer på å kontakte deg :)

7682968[/snapback]

Så du skal altså ikke bestille delene fra Mips, før om en 2 mnd tid altså? Har egentlig ikke dårlig tid. Hadde egentlig planer om å utsette vannkjølinga litt, men siden jeg så at du skulle bestille så tenkte jeg at jeg kunne bestille de delene jeg skulle ha derifra.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe et Tt Kandalf LCS til ca 2200. Da får du kabinett med ferdig montert 3x12cm radiator og vifter, samt cpu blokk tank og pumpe og slange. Har selv brukt dette (men med Swiftech Apogee blokk) og er godt fornøyd! :)

 

Dette kabinettet er et godt utgangspunkt for videre oppgradering, noe jeg selv er i ferd med.

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Like lett/vanskelig som alt annet. Det kommer egentlig mest an på hovedkortet ditt, og om du finner blokker som passer. Men du vil kanskje bruke en annen mindre stiv slange. Selv kjøpte jeg kabinettet som et OK startpunkt, og har oppgradert siden. Selve kabinettet med den tilhørende radiatorløsningen er jeg svært fornøyd med. God plass er det også (10x5,25" + 4x3,5").

 

Overclocers Cafes test gir en god oversikt over kabinettet med tilhørende vannkjøling (masse bilder) :)

 

Selv er jeg i ferd med å bygge ut igjen (til 11 blokker) ... Følg med på tråden Komplett vannkjøling. CPU,GPU,NB,SB,mosfets,HDDs utover, så får du se det ferdige oppsettet ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...