Gå til innhold

Vista OEM og reformateringer?


Anbefalte innlegg

Så lenge maskinvaren er identisk skal jo ikke ghosting være noe problem. Det eneste som kan bli problematisk er om Vista sjekker tidspunkt for installasjon opp mot tiden operativsystemet har vært installert. Dersom Vistas logg sier OS'et har vært installert i 5 dager, mens datoen viser det har gått 3 måneder ville jo noe slikt bety at Vista krever reaktivering. Får satse på at Microsoft ikke har en slik sikringsfunksjon.

 

BIOS har lite eller ingenting med Vista å gjøre vil jeg tro. Skal (forhåpentligvis) gå fint å flashe BIOS, samt nullstille CMOS, uten at Vista trenger reaktivering. Eneste jeg kan tenke meg at Vista kan hente fra BIOS er serienummer o.l. for å "låse" Vistaen til maskinen ved aktivering.

7679842[/snapback]

Microsoft gjør ikke det =)

 

Det er mulig å installere Vista uten å betale noe som helst ved å stille klokka i BIOS 10 år eller noe fram, installere Vista og stille den tilbake. Da får du faen så mange dager til å teste Vista i fullversjon :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved manglende aktivering av Windows vil den etter endt "Out-of-grace"-perioden få redusert funksjonalitet. For retail og oem-lisenser er denne nådetiden tre dager, for volumlisenser 30 dager.

support sidene til Microsoft omtales dette blant annet for oem lisenser av Vista:

On an OEM copy of Windows Vista:

You do not activate Windows Vista within three days after you change the computer motherboard to a non-OEM motherboard.

Mulig jeg trekke konklusjonen vel langt her, men i og med at de omtaler reaktivering av oem-lisenser ved hovedkortbytte er det vel en indikasjon på at dette burde la seg gjøre ... :hmm:

Lenke til kommentar
Kom tilfeldigvis over ei side med oversikt over konsekvensene av hardware-endinger for OEM-versjoner av Vista. Det er også en slags FAQ på denne sida som rydder opp i mytene rundt dette OSet.

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

 

IP

7689715[/snapback]

Ok, fyr'n presenterer seg som; "Jeg heter Rune Zakariassen og jeg er fagansvarlig for forskning og høyere IT utdanning for Microsoft Norge" så da får vi tro det han skriver medfører riktighet. Har vært mye frem & tilbake hva som er lov/ikke lov vedr. hardware-oppgradering på Vista OEM.

 

Slik det ser ut i fremstillinga, så har man med Vista OEM faktisk en god del spillerom m.h.t. hardware-oppgradering. (man har "25 poeng" til rådighet)

 

Man kan f.eks. bytte hovedkort 2 ganger (18 poeng) ELLER, 1 hovedkort + harddisk + cpu (23 poeng) osv. osv.

 

"Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens"

 

Er ikke så fryktelig med Vista OEM alikevel da, eller hva tror andre om det?

Lenke til kommentar
bla bla bla *masse tulll* :p

ble ikke dette fikset i en oppdatering?

mener ivvertfall å huske det. men kan sikkert funke hvis du ikke laster ned noen...

 

Kan sikkert ikke brukes når den blir gitt ut for oss vanlige dødlige heller. :)

7680416[/snapback]

Det kom en oppdatering ja, men det er jo bare å nekte å laste den ned :whistle:

 

 

Når XP eller Vista activation "trigger" på hovedkort endring

(OEM BIOS BIN) er det bios ID string det sjekkes mot.

Dvs bytte HK fra samme til samme trigger ikke .

Men bytter man til hk med en annen bios ID string trigges det.

7691233[/snapback]

BIOS ID string, aner ikke hva det er men den blir vel ikke aktivert hvis man flasher BIOS?
Lenke til kommentar
Når XP eller Vista activation "trigger" på hovedkort endring

(OEM BIOS BIN) er det bios ID string det sjekkes mot.

Dvs bytte HK fra samme til samme trigger ikke .

Men bytter man til hk med en annen bios ID string trigges det.

BIOS ID string, aner ikke hva det er men den blir vel ikke aktivert hvis man flasher BIOS?

 

 

 

BIOS ID som i produkt navnet på hovedkortet (ikke bios versjonen) .

Vanligvis går flashing ok , men hørte nylig om en person som flasha en laptop med xp oem som trigget.

Denne ID strengen er kodet i alle bioser .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dette spør og svares det i bloggen om ang. Bios vs. hovedkort:

 

Spm: Regner med at med BIOS-ID menes nytt hovedkort?

 

Svar: Ja, BIOS ID = hovedkort, i praksis.

 

Spm: Endres BIOS ID om jeg oppdaterer BIOSen på hovedkortet mitt?

 

Svar: Om du oppgraderer BIOS så vil ikke dette telle som hardware endring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...