Gå til innhold

Vista OEM og reformateringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OEM betyr kun at du får tingen billig pga du kjøper noe annet.

Du kan bruke dvd'en så mange ganger du vil, det er evt begrensning på aktiveringer av windows, så etter 3 ganger eller hav det er, må du ringe microsoft og si at du har reinstalert, og vil gjerne aktivere vista igjen.

 

OEM er ofte hva du får med når du kjøper ny pc via f.eks dell, da du får billig windows pga du kjøper en helt ny pc.

Lenke til kommentar

Men Microsoft kan vel på ingen måte sjekke om et OEM-produkt har blitt flyttet over på en ny PC?

Eller har de begynt med registrering over nettet nå, slik at de kan sjekke f.eks maskinvarenøkler opp mot en database for å sjekke at det er samme maskinen du installerer Windows på?

Lenke til kommentar
Men Microsoft kan vel på ingen måte sjekke om et OEM-produkt har blitt flyttet over på en ny PC?

Eller har de begynt med registrering over nettet nå, slik at de kan sjekke f.eks maskinvarenøkler opp mot en database for å sjekke at det er samme maskinen du installerer Windows på?

7653543[/snapback]

Vista bruker maskinvarenøkler ja. Første gangen du registrerer Vista, blir det sendt en oversikt over maskinvaren du har nå. Hovedkort o.l. hvis du endrer denne maskinvaren registrerer Vista dette, og du kan bli nektet å bruke Vista hvis forandringen er stor nok. Hovedkort bytte o.l.
Lenke til kommentar
Men Microsoft kan vel på ingen måte sjekke om et OEM-produkt har blitt flyttet over på en ny PC?

Eller har de begynt med registrering over nettet nå, slik at de kan sjekke f.eks maskinvarenøkler opp mot en database for å sjekke at det er samme maskinen du installerer Windows på?

7653543[/snapback]

Vista bruker maskinvarenøkler ja. Første gangen du registrerer Vista, blir det sendt en oversikt over maskinvaren du har nå. Hovedkort o.l. hvis du endrer denne maskinvaren registrerer Vista dette, og du kan bli nektet å bruke Vista hvis forandringen er stor nok. Hovedkort bytte o.l.

7654775[/snapback]

 

Men hvis en ringer og sier at hovedkortet har røket og har kjøpt nytt HK. Hva skjer da? Kan jo ikke bli tvunget til å kjøpe ny vista oem fordi man var uheldig med hovedkortet? Tenk hvis hovedkortet ryker etter noen uker bare liksom.

 

Men på en annen side så kan man vel utnytte dette? Juge og si at hovedkortet røyk? Eller er dem så bombastiske at nytt hovedkort = ny vista uansett. ??

Lenke til kommentar

Har du endret hardware, så er det i hvert fall slik på XP at du velger telefonaktivering etter en reinstallasjon. Da skal du få opp en tallrekke (installasjons-ID) som består av 9 grupper med 6 tall i hver gruppe slik:

xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx

Da kan du oppgi kode og du vil sannsynligvis få aktivert. Men hvis du får en ID som ser slik som listet under, må du ikke finne på å ringe.

xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xx

Det er mulig det er strengere på Vista, men verdt å prøve.

 

Må bare få si hvor lettet jeg er når jeg tenker over at jeg aldri kommer til å anskaffe meg Vista på noen av mine maskiner :w00t: . Det blir i så fall over mitt lik (sorry, måtte bare få det ut).

Lenke til kommentar
Har du endret hardware, så er det i hvert fall slik på XP at du velger telefonaktivering etter en reinstallasjon. Da skal du få opp en tallrekke (installasjons-ID) som består av 9 grupper med 6 tall i hver gruppe slik:

xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx

Da kan du oppgi kode og du vil sannsynligvis få aktivert. Men hvis du får en ID som ser slik som listet under, må du ikke finne på å ringe.

xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xx

Det er mulig det er strengere på Vista, men verdt å prøve.

 

Må bare få si hvor lettet jeg er når jeg tenker over at jeg aldri kommer til å anskaffe meg Vista på noen av mine maskiner :w00t: . Det blir i så fall over mitt lik (sorry, måtte bare få det ut).

7675620[/snapback]

 

Men kan man drite å i aktivere over internet første gangen også? Hvis man ringer så blir vel ikke all info om bios og skjermkort osv sendt over til microsoft??

 

Da kan man bare ringe hver gang man skal aktivere.

Lenke til kommentar

Er det mulig å ghoste en partisjon hvor Vista er lagt inn helt fresh, og bare ghoste tilbake til partisjonen i stedet for å reformatere+installere+reaktivere hver gang?

Dersom partisjonen ikke er så voldsomt stor, samt man ikke har installerte noe annet en kun Vista, burde noe slikt forhåpentlig la seg gjøre uten at ghost-fila blir så voldsomt stor og det hele tar veldig lang tid.. :hmm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Er det mulig å ghoste en partisjon hvor Vista er lagt inn helt fresh, og bare ghoste tilbake til partisjonen i stedet for å reformatere+installere+reaktivere hver gang?

Dersom partisjonen ikke er så voldsomt stor, samt man ikke har installerte noe annet en kun Vista, burde noe slikt forhåpentlig la seg gjøre uten at ghost-fila blir så voldsomt stor og det hele tar veldig lang tid..  :hmm:

7677879[/snapback]

 

Det forutsetter at ikke Vista med jevne mellomrom sjekker aktiveringa mot bios etc. Skal banne på at den gjør det for å hindre ghosting osv.

Lenke til kommentar

M$ må ha noe greier mot at HW-en kan ryke.

la oss si at jeg kjøper meg en ny pc, jeg kjøper med OEM versjonen av vista, men etter et par dager etter jeg fikk pc-en, finner jeg ut at det er noe galt med HK, og får tilsendt et nytt ett, da vil jo seff ikke vistaen min funke å aktivere, så MS vil nok være behjelpelige hvis dette skjer, håper jeg da...

Lenke til kommentar
M$ må ha noe greier mot at HW-en kan ryke.

la oss si at jeg kjøper meg en ny pc, jeg kjøper med OEM versjonen av vista, men etter et par dager etter jeg fikk pc-en, finner jeg ut at det er noe galt med HK, og får tilsendt et nytt ett, da vil jo seff ikke vistaen min funke å aktivere, så MS vil nok være behjelpelige hvis dette skjer, håper jeg da...

7679273[/snapback]

Ikke stol på det.

Lenke til kommentar
...

7677879[/snapback]

Det forutsetter at ikke Vista med jevne mellomrom sjekker aktiveringa mot bios etc. Skal banne på at den gjør det for å hindre ghosting osv.

7679180[/snapback]

Så lenge maskinvaren er identisk skal jo ikke ghosting være noe problem. Det eneste som kan bli problematisk er om Vista sjekker tidspunkt for installasjon opp mot tiden operativsystemet har vært installert. Dersom Vistas logg sier OS'et har vært installert i 5 dager, mens datoen viser det har gått 3 måneder ville jo noe slikt bety at Vista krever reaktivering. Får satse på at Microsoft ikke har en slik sikringsfunksjon.

 

BIOS har lite eller ingenting med Vista å gjøre vil jeg tro. Skal (forhåpentligvis) gå fint å flashe BIOS, samt nullstille CMOS, uten at Vista trenger reaktivering. Eneste jeg kan tenke meg at Vista kan hente fra BIOS er serienummer o.l. for å "låse" Vistaen til maskinen ved aktivering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...