Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage et tabell skjema i et lite program jeg driver med.

I dette skjema er det tenkt at dersom et felt har en viss verdi (f.eks 1) så skal det første feltet i skjema på den aktuelle posten merkes grønn, hvis feltet har alle andre verdier enn 1, så skal feltet være hvitt.

På denne måten skal følgende tabell gi to poster i tabell visning som blir grønne, mens resten forblir hvite:

ID, farve_sjekk

1,1;

2,0;

3,0;

4,1;

Her er det da tenkt at første post og siste post skal bli grønne, mens de to postene i midten skal forbli hvite.

Jeg har forsøkt med følgende kode:

Dim db As DAO.Database
Dim rs As DAO.Recordset
Dim teller As Integer
Dim sqlen As String
Set db = CurrentDb()
sqlen = "select id, farve_sjekk from tabell"
Set rs = db.OpenRecordset(sqlen)
If rs.RecordCount < 1 Then
Exit Sub
Else
rs.MoveFirst
End If
Do Until rs.EOF
teller = rs!ID
If rs!farve_sjekk = 1 Then
ID.BackColor = 65280
Else
ID.BackColor = -2147483643
End If
rs.MoveNext
Loop
MsgBox "utført!"
rs.Close

Dette fugerer, MEN det fungerer på ALLE postene. Slik at enten blir alle grønne, eller alle blir hvite. I mitt tilfelle blir alle grønne når første post leses, så blir alle hvite på post nummer 2 og 3, og alle blir til slutt grønne når 4 post leses igjen.

Noen råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Uten egentlig å vite hva jeg snakker om, for meg ville det sett logisk ut om du skrev rs!ID.BackColor = ...

7637505[/snapback]

rs! benyttes til å peke på en rad som ligger i tabellen.

ID er både et tekst felt, og et felt i tabellen.

ID.BackColor er altså tekst feltet ID sin bakgrunnsfarve.

Det koden min gjør er å lese inn første rad fra tabellen.

Så sjekker den om farve_sjekk feltet har verdien 1 eller en annen verdi.

Er verdien 1, så skal den sette tekst feltet ID sin bakgrunnsfarve til Grønn.

Om ikke så settes farven til hvit.

Så leser jeg inn neste rad fra tabellen og gjør samme kontroll her.

Dette gjentas til det er ingen flere rader i tabellen.

Skrevet

I dette skjema er det tenkt at dersom et felt har en viss verdi (f.eks 1) så skal det første feltet i skjema på den aktuelle posten merkes grønn, hvis feltet har alle andre verdier enn 1, så skal feltet være hvitt.

På denne måten skal følgende tabell gi to poster i tabell visning som blir grønne, mens resten forblir hvite:

7636174[/snapback]

Hvis jeg forstår det rett at du har en tekstboks som bestemmer om feltet skal være farget eller ikke, så er svaret enkelt. Betinget formatering! :yes:

Bare velg det feltet du ønsker å skifte bakgrunnsfarge på, og velg betinget formatering. Som betinget formatering bruker du Uttrykk (Expression) og setter tekstboksnavnet og den verdien du ønsker skal farge feltet.

Eks: farve_sjekk = 1

Skrevet

7636174[/snapback]

Hvis jeg forstår det rett at du har en tekstboks som bestemmer om feltet skal være farget eller ikke, så er svaret enkelt. Betinget formatering! :yes:

Bare velg det feltet du ønsker å skifte bakgrunnsfarge på, og velg betinget formatering. Som betinget formatering bruker du Uttrykk (Expression) og setter tekstboksnavnet og den verdien du ønsker skal farge feltet.

7639818[/snapback]

Jøsses. om det er så enkelte så er det jo bare helt sinnsykt bra! *lol*

Har styra på verre i mange dager, også er det en så enkel løsning?

Dette må testes i kveld!

Skrevet

7636174[/snapback]

7639818[/snapback]

Fungerte som bare det! Tusen takker! :D:thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...