Gå til innhold

Intel Xeon Core2Duo, socket 775 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Booter den ikke på 350 eller bruker du setfsb/clockgen.

Og windowsavlesning av temp, stoler jeg ikke på i det hele tatt. Er CPUkjøleren varm i det hele, eller virker det riktig med 50C og 1,35V?

8581024[/snapback]

 

 

 

du gjør vel rett i og være litt skeptisk her, fikk helt andre temps her med coretemp og everest. men ser jo en sprø temperaturforskjell mellom cpu og core i everest....

 

er egentlig dama sin kontor pc, så er egentlig fornøyd med 2,7 og da blir den ikke så varm, har kun en Noctua vifte som rusler rundt på ca 800 RPM. men skal la den stå og folde litt så får jeg se om den vill litt lengere når den har kjørt seg litt inn'

post-70872-1178886571_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei hei xeon folket :)

 

Jeg skal kjøpe ny innmat i pcn min og har lyst på Xeon 3210, noen som vet noe om den? Er den god å klokke? Kan jeg LETT dra den til 3.0GHz? Har serr med handa på hjertet ALDRI overklokket før. Men har hørt disse er syke til å overklokke. Så jeg regner med at en nub som meg klarer 3GHz lett?

Noe annet å si om 3210 som jeg burde vite før evt. kjøp? :)

Lenke til kommentar
Hei hei xeon folket :)

 

Jeg skal kjøpe ny innmat i pcn min og har lyst på Xeon 3210, noen som vet noe om den? Er den god å klokke? Kan jeg LETT dra den til 3.0GHz? Har serr med handa på hjertet ALDRI overklokket før. Men har hørt disse er syke til å overklokke. Så jeg regner med at en nub som meg klarer 3GHz lett?

Noe annet å si om 3210 som jeg burde vite før evt. kjøp?  :)

8643063[/snapback]

 

Kanskje du brude prøve å klokke på den maskina du har nå først? :p

 

Personleg så las eg veldig mykje om overklokking og deretter så prøvde eg ut på ein PIII maskin :p Men eg synest at det var lurt, fordi at ein brude i alle fall kunne det grunnleggande dersom ein ikkje vil øydelegge nokon maskinvare som er heilt nytt.

Lenke til kommentar
Hei hei xeon folket :)

 

Jeg skal kjøpe ny innmat i pcn min og har lyst på Xeon 3210, noen som vet noe om den? Er den god å klokke? Kan jeg LETT dra den til 3.0GHz? Har serr med handa på hjertet ALDRI overklokket før. Men har hørt disse er syke til å overklokke. Så jeg regner med at en nub som meg klarer 3GHz lett?

Noe annet å si om 3210 som jeg burde vite før evt. kjøp?  :)

8643063[/snapback]

 

Kanskje du brude prøve å klokke på den maskina du har nå først? :p

 

Personleg så las eg veldig mykje om overklokking og deretter så prøvde eg ut på ein PIII maskin :p Men eg synest at det var lurt, fordi at ein brude i alle fall kunne det grunnleggande dersom ein ikkje vil øydelegge nokon maskinvare som er heilt nytt.

8643084[/snapback]

den cpu'en jeg har er DOOMED :p

Lenke til kommentar
kjedeleg då :p  Det blir vel uansett bra med Xeon! Men nok med OT nå :whistle:

8648807[/snapback]

hmm, ja. Men det at firekjerne ikke vil bli "utnyttet" skikkelig enda..Hva har det og si? Den vil vel bli ganske rask, raskerer enn E6600?? Er skikkelig usikker, anten blir det Xeon med Zalman 9700 NT vifte, eller så blir det E6600 med en skikkelig vannkjøling..hmm :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Booter den ikke på 350 eller bruker du setfsb/clockgen.

Og windowsavlesning av temp, stoler jeg ikke på i det hele tatt. Er CPUkjøleren varm i det hele, eller virker det riktig med 50C og 1,35V?

8581024[/snapback]

 

 

 

du gjør vel rett i og være litt skeptisk her, fikk helt andre temps her med coretemp og everest. men ser jo en sprø temperaturforskjell mellom cpu og core i everest....

 

8588096[/snapback]

 

Så denne posten først idag..

 

Ingen sprø forskjell.

Dersom du leser tråden(e) om Coretemp på xs.org vil du se forklaringen.

Bortsett fra det faktum Apstein viser til da:

IKKE ta temperaturer avlest av software for annet enn det det er. TALL oversatt fra elektriske tilstander.

 

Du ser her hva Coretemp (og tilsvarende software) gjør.

Den tar utgangspunkt i en "TJunction-verdi" som er den temperatur hvor CPU skal "throttle" noe som må "gjettes/hardkodes".

Everest antar denne til 85, Coretemp/Speedfan "tror" den skal være 100.

100-85=15 som er forskjellen.

Dette er altså tall som absolutt ikke er temperaturer målt i kjernen, men skal i utgangspunktet kunne utledes.

Dette stiller jeg meg skeptisk til.

 

Hvorfor i all verden skal TJunction for en E4300 være 85, mens den skal være 100 for en E6300/E6400?

Hvor er logikken bak dette?

Det er akkurat 15 grader forskjell mellom Coretemp 0.94 og 0.95 for en E4300, mens den er lik for en E6400 (som ett eksempel).

Men dette er igjen tall som Intel skal ha spesifisert (såvidt jeg vet):

Lenke til kommentar

TJunction på min 6400 er 85 grader ifølge core temp 0.94.Det samme i coretemp 0.95.

 

Merkelig at Speedfan 4.32 og coretemp 0.95 viser den samme temperaturen på begge kjernene idle/load synes jeg.Etter min erfaring er speedfan lite troverdig, spesielt med C2D.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Er det noen forskjell på en Xeon 3210 og en QX6800 hvis man klokker Xeon CPU'n til samme hastighet som QX6800?

8703740[/snapback]

Den overklokka Xeon-prosessoren vil ha høyere ekstern frekvens (FSB), og vil nok kjøre varmere enn QXen.

8708837[/snapback]

Varmen er ikke så farlig ettersom jeg bruker vannkjøling. Hovedsakelig tenker jeg på ytelsen, kan noen kommentere på det?

Lenke til kommentar
Varmen er ikke så farlig ettersom jeg bruker vannkjøling. Hovedsakelig tenker jeg på ytelsen, kan noen kommentere på det?

Siden den eksterne frekvensen er høyere, vil nok Xeon-prosessoren yte litt høyere enn QX6800 på stock-hastigheter. Men husk på at det ikke er garantert at du får den opp på QX6800-hastigheter; alt som skal til er en kjerne som ikke klarer 3 GHz.

 

EDIT:

Skrivefeil.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Iogmed at det er en Xeon burde vel den neppe ha problemer med det?

 

Og, da er jo Quadcore Xeon et utrolig bra kjøp hvis den yter likt/litt bedre enn QX6800 på lik frekvens. QX6800 ligger på 8000~ mens Xeon på 3000~..

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...