Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 TDI eller VW Golf TDI?


sdf123

Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Tenkte det var på tide å invistere i en ny bil. Og dem jeg har sett på da er som sagt A3 og Golf TDI. Noen som har noe å si om noen av disse, som sier at jeg feks burde velge den ene fremfor den andre? Andre biler i samme stil jeg burde sett på?

 

Budsjett: ca 150K

Bilen: ca 100HK, klimakontroll(AC), antispinn, abs og sånne ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glømte å skrive mere...hehe.. Audi har ligget på toppen når det gjelder årets bilmerke i veldig mange år.. så ved erfaring så burde du kjøpe det...har foresten en kompis med en Audi A3 tdi, den er Chipet og satt på dompventil på turboen, efekt annlegg, og smidde stempel. så jeg anbefaler deg AUDI;)

Lenke til kommentar

Det med at A3 har et bedre design er din mening, syns selv A3 er kjedelig og aalt for lik resten av A seriene, (uten om sedanene self, men de fleste frontene har solide likhetstrekk..)

 

Begge bilene er jo tyske og ang kvalitet så er den like høy på begge. Det er helt klart gode biler begge 2, men Golf 4 skal ha - for dårlig girkasse (er fram til 2000 modellene mins jeg) for det er en bolt som sitter helt i bånn av kassa og fucker opp hele greia så man må bytte hele greia.

 

Motormessig sett er de ganske like, men siden jeg nå fortsatt anbefaler golf, vil jeg gå inn på det jeg ser som bra + punkter og ting du bør se etter.

 

Rust er en selfølge å se etter, selv når man kjøper en såpass ny bil. Blandt annet i dørhjørner so on. En annen ting er skjermer i hjulbuer, er de sprekte er de bare å bytta, er ikke vanskelig jobb, men må gjøres for å slippe tidligere nevnte problem med rust.

 

Motorvalget er det da 1,6l, 90hk tdi eller gti, disse har jeg erfaring med, 1,6literen er ikke fantastisk sprek, men den drar forbløffende godt bare man får den litt opp i registeret. Tdi'n har chip mulighet, noe som man bør benytte seg (ts racing har vel noe å tilby der sikkert) og dermed burde kunne gå helt greit, gti'n har 150hk orginalt men trimpotensiale er det helt klart, men tenk over at turboen lett kan rase vis man trimmer.

 

Det som er nevnt om seter og so on kommer jo helt ann på åssen int og ver man har. De fleste syns at highline er must, men har selv erfaring fra comfortline, og kan ikke si noe annet enn at de er gode nok å sitte i, har aldri hatt vondt i ryggen - enn hvor langt jeg har kjørt.

 

Kan ikke komme på noe mer å nevne enn av du må melde deg inn i Vw Audi Club Norwegen vis du går til innkjøp (du får blandt annet % avslag på mange butikker, som møller og sånt)

 

Bare å spørre om du lurer på noe, jeg har litt peil ;)

 

Ble et langt og litt rotete innlegg, men håper jeg har lært deg noe i alle fall :)

Lenke til kommentar
Jeg andbefaler at du kjøper Audi A3 tdi!;) Det er en fin bil av god kvalitet med tanke på motor. har jobbet med mye med Audi og vet at de har en veldig god motor;)

7628951[/snapback]

 

Du har jobbet lenge med Audi, uten å vite at de har samme motorer som VW?

 

Har selv Ambition utgaven av A3, og jeg er stålende fornøyd med setene. Men Highline setene i Golf er akkurat like gode.

Comfortline setene i Golf er ikke like tighte, og jeg sklir litt frem og tilbake. Dette er selvfølgelig aldri noe stort problem ved vanlig, pen, normal kjøring.

 

Har egentlig ingen killer argumenter hvorfor Golf skulle være bedre enn A3 eller motsatt. Veldig like biler.

 

Spørrs om du kan få TDI med Antispinn i A3 til 150000kr.

 

Du kan jo se på Bora hvis du liker rumpe.. Denne er visstnok litt tungsolgt

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Var det ikke noe med at LMM ved VAG-motorer ikke liker dumpventil da?

Designmessig ville jeg nok valgt Audien fremfor Golfen.

7656704[/snapback]

LMM går som regel i stykker ved bruk av powerfilter.

7658027[/snapback]

Ja! Stemmer det! Var ikke helt sikker, men visste det var noe. :p

Lenke til kommentar

hallo igjen,

 

takker for masse _svar_.

tror jeg heller mest mot a3, liker den bedre. og ettersom det ikke er noe spesiellt som trekker a3 ned i forhold til golf, så er det utseende det går på!

 

men skal holde øynene åpne litt, greit å bli litt kjent med markede først

Lenke til kommentar
Audi A3 tdi, den er Chipet og satt på dompventil på turboen, efekt annlegg, og smidde stempel. så jeg anbefaler deg AUDI;)

7628975[/snapback]

 

Det er totalt meningsløst med dumpventil på dieselmotor. Alle med ørlite innsikt vil synes du er en dust.

 

Nå er det stor forskjell på kvalitetsfølsen på Audi og VW, men på så gammel bil du skal ha er det lite forskjell. (Golfen er bevisst laget for å virke billig nå.) Kjøp en du liker, de er veldig like!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...