Gå til innhold

Vits i å kjøpe Raptor?


Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har tenkt på å skaffe meg en stund.

(men trenger maxi kabinett isåfall først)

 

img_-1138837185_0.jpg

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=3821

 

eller

 

img_-256586692_0.jpg

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=3822

 

I ditt tilfelle kunne du :

Kjøpt en av disse , samt to ekstra HD'er av samme type som du har nå.

Sette disk1+2 i raid-1 , ha 3'de disk som standby hvis en av diskene i raidet ryker .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den bråker utrolig mye i forhold til andre disker .

Det er dessuten kun i benche program at jeg kan se at den er raskere.

Kan på ingen måte føles ved normal bruk (kanskje hvis du sitter med stoppeklokke ).

Og tro meg - jeg har hatt den ibruk i over ett år.

7622377[/snapback]

Jeg har to 74GB raptorer (Ny plate, 16MB..)), i et RAID0 oppsett, der hver er plasert inn i et eget HD bur, som både lyd isolerer og holder dem kjølig.. :)

 

Greit nok.. 4.000,- for "bare" 150GB, er kansje å betale litt vel mye.. :dontgetit:

 

Men..

 

En ting er at xp booter 3-4 sek raskere.. En annen ting er at all fil kopiering i fra raptor partisjon, til raptor partisjon, tar MYE mindre tid.. :cool:

 

Men det som gjør det verd aleine, er at jeg med min "simple" PC, kommer 5-6 sek før alle andre, å har 5-6 ekstra sek, på å velge ny hw/tank.osv. i BF2, før alle dem andre "normale" etternølerne med vanlig HD er ferdig med å laste inn en ny bane.. :dribble:

 

(Bråker mye mere? Kan nok stemme det, men ikke hvis du legger noe arbeid inn i lyd isolereing.. Sånn som eks, et eget HD bur, til ca 400,-.. Som langt i fra er noen stor sum, hvis du akkurat har kjøpt en raptor.. :dribble: )

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår litt hvor effekten kommer fra.

Forskjellen på 3-4 sekunder kan ikke tilskrives en raptor type disk alene.

 

Med en normal annen moderne disk er throughput nesten samme.

Raptor har en "gain" på 6-7 millisekunder i aksesstid.

Raptor 74G snitt aksesstid=7.7ms , Raptor 150GB snitt 8.1ms .

Sustained transfer rate fra start ~ 70-75.

Vanlig populær SATA150/300 disk snitt ca. 13-14ms . Sustained transfer rate fra start ~ 60-65 .

 

Så med et skikkelig ryddig og ufragmentert filsystem på en applikasjons disk skal det gå rimelig kvikt med "spill brett lasting" forutsatt at OS får jobbe med sitt på egen disk.

 

 

Det man kan tjene mest på ved f.eks "loade spill brett" er å ikke krangle om platedata og lesearmen på samme disk .

F.eks å ha OS installert på disk/array.1 mens spill applikasjoner installert på disk/array.2 (altså ikke ulike partisjoner på samme HD eller array)

 

Har forøvrig brukt en raptor til og fra i 1 1/2 år og det er ikke noe kjempemagisk med dem bortsett fra aksesstiden.

Og som sagt jeg har ikke merket noe "live" sammenliknet med et annet logisk/ryddig disk oppsett og fordeling (og selfølgelig ikke noe delt IDE disk kanal tull , kun sata all the way)

 

Samt har også brukt ulike typer raid ( 0 , 1 , 0 + 1 ) og en single raptor disk har ikke noe å hamle opp med mot et raid-0 eller 0+1 uansett type sata disk raidet er konfigurert med.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

syar2003:

uten tvil et svar som ga innsikt. Jeg har selv ved flere anledninger vurdert en raptor disk, men holdt meg unna pga pris.

Støy er også en faktor jeg tar seriøst, så det er enda en grunn.

 

Og når maskinens hastighet ikke vil øke i noen merkbar grad, fremfor, som du sier, ryddige og godt planlagte filsystemer, så ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe en raptor disk.

 

Selv har jeg hatt raid med Seagate disker ved flere anledninger, og det har gitt veldig gode resultater. Klart, jeg vil tro at et raid med raptor disker ville gitt en viss fordel ved aksess og søketid, men med tanke på pris/ytelse, er det ikke forsvarlig å anbefale.

 

Takk for et godt svar, da har jeg lært noe nyttig i dag også :)

Lenke til kommentar
syar2003:

..Jeg har selv ved flere anledninger vurdert en raptor disk, men holdt meg unna pga pris.

Støy er også en faktor jeg tar seriøst, så det er enda en grunn.

..

7630754[/snapback]

Stemmer nok det, at det kansje koster mer enn det smaker for normale personer..

 

Men igjen.. Er det normale personer, som går til anskaffelse av raptor disker? :cool:

 

(+At trådstarter har gjort det KLART at han har en del spenn ekstra å bruke, å da blir det feil å så at det bare er tull å kjøpe raptor disker..)

 

*Et eventuelt støy problem, kan også lett løses med å henge diskene opp i gumi stropper, eller å gå til anskaffelse av et HD hus, med støyreduserende effekt..

 

syar2003:

..

Og når maskinens hastighet ikke vil øke i noen merkbar grad, fremfor, som du sier, ryddige og godt planlagte filsystemer, så ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe en raptor disk.

7630754[/snapback]

 

Jeg personlig reinstalerer pcen ca hver 4-5 måned.. Kjører Defrag 1-2 ganger i uken.. og disk scan++ 3-4 i uken.. +hadde Os på en HD, og spill på en anna en.. (Begge sata II/300 disker.. WD 320GB 16MB..)

 

Men til tross for dette, så merket jeg de ytelse forbredelsene, som jeg beskrev ovenfor.. :thumbup: (Å da også med det "hendigkappet", at OS og game partisjonen nå, lågger på "samme" disk..)

 

Men som sakt.. Merker det bare under xp boot.. Kopiering av store mengder data og lasting av nye brett i spill..

 

(Men dette gjør de 4.000,- brukte spenna på dette, verd det for meg.. :whistle: Noe måtte jeg no bruke dem på.. ;) )

 

Samt har også brukt ulike typer raid ( 0 ,  1 ,  0 + 1 ) og en single raptor disk har ikke noe å hamle opp med mot et raid-0 eller 0+1 uansett type sata disk raidet er konfigurert med.

7629575[/snapback]

Jo, med akksess/søke tid. ;)

 

Og igjen, snakker vi om raid, så må vi så klart snakke om et raid system med raptorer vs et raid system med vanlige disker.. :whistle:

 

Alt er ganske enkelt..

 

Har du lite penger, eller skall bygge en helt lydløs pc, så er ikke raptorer, eller et raid system noe for deg..

 

men har du derimot for mye av dem, å resten av pcen skall være det beste av det beste, så.. ja.. kommer du deg itte utenom noen raptor disker, i et raid oppset. :cool:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Helt klart fornuftig tale, hvis man har mye penger å gyve løs på disker for.

 

Siden trådstarter ikke har noe problem med disker til en prislapp det oser seddel av, så er det jo bare å vurdere evnt praktiske annliggende ved å kjøpe sånne disker. For som du selv sier, Cyberman, støy er noe disse diskene absolutt lager. Har bare hørt på en i en akryl maskin, men kan tenke meg to i raid. Det må bare gjøre vondt.

 

Og for ordens skyld, raid, uansett disker, vil lage dobbelt så mye støy som en enkelt. Dette fordi det skrives til begge diskene samtidig. I allefall ved striping.

 

Hvis trådstarter synes det er moro å sitte med stoppeklokken ved oppstart av OS, så er jo det litt av en grunn for å ha dyrest maskinvare i gata.

 

Alle har sine behov, men det er en god ting å vurdere disse diskene fra alle bauger og kanter. Personlig mener jeg at 16kr pr MB er temmelig drøyt. Ikke fordi jeg ikke kan kjøpe meg en slik disk, eller to i raid, men litt av prinsipp. Raptor er også et merkenavn som ene og alene har 10.000 rpm i s-ata segmentet. Dette sørger for kjipe priser, hvor det ellers er temmelig hard konkurranse.

 

Cyberman, hva med å kjøre noen tester av diskene dine, og deretter poster bilder av ytelsen du får. Moro å se hva man kan sammenligne mot. Tom's Hardware guide har ikke akkurat oppgradert diskoversikten sin ser det ut til.

Lenke til kommentar

Joa.. Kan altids fikse noe. :cool:

 

Men akkurat nå, er pcen "offline", pga. oppgradering til Asus Striker Exstrim Hk, C2D E6600 CPU, og en go del bedre ram.. :thumbup:

 

*Å si at to i raid, vil lage dobelt så mye "støy", stemmer ikke helt.

 

(Da lyden er samtidlig, å vil bli det samme som å si at to høytalera på 100W, vil lage dobelt så mye som en.. Stemmer forsåvidt, men vil langt i fra oppfattes som det, å det er vel det vi snakker om her. ;) )

 

Personlig så hører jeg mye bedre den 250GB WD 8MB IDE disken i den pcen her, enn mine to raptor disker, i raid 0, i min andre.. :)

 

(Må takes med, at jeg i denne pcen her, bare har gummi skruer, mens raptorene i den andre, er inne i hver sine egne coolmaster 5 5 1/4 HD hus.. :thumbup: )

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

kan godt tenkes at det ikke stemmer helt, har faktisk ikke målt, annet enn mitt sarte øre. Jeg takler støy svært dårlig.

 

Men har du link til disse husene du snakker om? Jeg har tenk en del på å lage en løsning selv, hvor diskene mine har et eget hus som er plantet på noen gummiknotter, slik at vibrasjoner ikke får delt seg utover i kabinettet.

 

Forøvrig har jeg et Lian Li PCV1100PLUS kabinett, så det er rom for modifikasjoner.

 

Og jeg hørte mine Seagate i raid0 temmelig godt. Men så er Seagate kjent for knitring og knaking.. Litt skuffende, selv om de kan vise til 5 års garanti. :hmm:

Lenke til kommentar

Sorry for at jeg er litt off-topic nå, men jeg må =)

 

Så trøtt som jeg er fortår jeg ikke "harddiskterminologien" deres.

Mener dere at det er best med OS og spill på samme HD eller på forskjellige HDer?

 

:no:

 

 

Edit: Kan noen gi meg en link til hva Raid er, og hvordan jeg kan sette det opp?

Har ikke skjønt dette enda jeg... (treig som jeg er)

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Eg har fikla eindel med raidløsninger ramdisk raptor osv.

 

Skal du ha rå ytelse og har penger så få deg ein 4GB ramddisk for OSet. Bare pass på at du har UPS og ein solid straumleverandør. Uansett sjølv med ramdisk er forskjellen ikkje merkbar for dei aller fleste.

 

Eit par scsi i raid0 36gb er det neste å fortrekke.

 

Så kjem S-Ata

 

Når er sånne disker å anbefale? Når du har ein heftig database/filsystem på fleire GB som skriver og leser konstant. Ellers er det bare bortkasta skryt.

Sjølv om du vil overføre din gigantiske mp3/film samling over nettet ditt heime så er det fort gjort mens du sover.

Lenke til kommentar
Sorry for at jeg er litt off-topic nå, men jeg må =)

 

Så trøtt som jeg er fortår jeg ikke "harddiskterminologien" deres.

Mener dere at det er best med OS og spill på samme HD eller på forskjellige HDer?

 

:no:

 

 

Edit: Kan noen gi meg en link til hva Raid er, og hvordan jeg kan sette det opp?

Har ikke skjønt dette enda jeg... (treig som jeg er)

7631126[/snapback]

 

 

http://www.hardware.no/guider/harddisk/raid/32088

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...