Gå til innhold

Kulda, en stopper mot fotografering ute?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjør vel ikke så mye om kameraet blir litt vått grunnet kondens, bare man ikke slår det på før det er helt tørt? Tar man det rett inn etter en tur ute i kulda for så å overføre bilder med en gang, så tror jeg nok ikke det er det lureste, men så lenge man lar det varme seg opp _og_ tørke skikkelig er det vel greit... Noen som har meninger om det?

Lenke til kommentar

Om kondensen var forårsaken av H2o alene kunne dette gå bra- men det er det jo aldri. Fukten som kommer inn er mer eller mindre forurenset og disse elementene kan fungere som katalysatorer for gudvethva av korrosjon og lignende.

 

Jeg synes det virker en smule blåøyd å tro at dagens kjøre teknologi tåler det som enkelte utsetter dem for i lengden- men nå er da DSLR en forbruksvare i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvor man kan skaffe seg skikkelige (solide) ZIP-lock plastposer og silicaposer for fuktabsorbsjon?

7940137[/snapback]

Farnell InOne har poser med Silica gel

7946525[/snapback]

 

Hva gjør denne gel'en?

 

Jeg kan ha tenkt meg at kretsene i et kamera blir sprayet med plastikk belegg slik at fuktighet ikke kommer til..

 

Jeg har åpnet en Laser som brukes til NightVision (nattkikkert), der var det en slags plastikk på kretsene, kablene som kom ut av kretsene til dioden og batteriene hadde korigert (eiret) hvitt belegg og kobber belegg...

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Først og fremst, jeg VET at denne tråden er elgammel, men fant veldig begrenset anntall tråder når jeg søkte på ising, og ved å søke på IS på objektiv, ja, så kan du jo tenke deg hvor mange jeg fikk opp... :p Og denne tråden handler om eksakt det jeg lurer på uansett, så.

 

problemet mitt er, jeg har EOS 550D med 18-55 kit, og dette fungerte helt fint i 2-3 timer i -17c, men, da måtte jeg gi meg, av 2 grunner.

1. jeg holdte på å fryse i hjel, men det er jo bare min egen skyld.

2. det ble dannet et islag på glasset, så bildene ble bare mer og mer uklare.

 

Er det noe som kan gjøres, for å forhindre isdannelse på glasset?

 

Jeg tok kameraet med ut i kameraveske fra romtemp, men det ble ikke nedkjølt gradvis, for etter bare ca 10 minutter tok jeg det ut og begynte å bruke det. Kan dette være årsaken til isdannelse på objektivet, eller er dette noe som er uunngåelig uansett hvordan man tar kameraet med ut i kulden?

Lenke til kommentar

Hadde ikke noe problem med det, skjermen fungerte helt fin, og uten is.

Skjermen er uansett ubetydelig for mitt vedkommende, da jeg normalt sett bruker søker.

Men i dette tilfellet, så var ikke dette noe som kom av at jeg puster nerme kameraet, for det sto på stativ hele tiden, og jeg var på et par meter avstand med fjernkontroll og tok bilder av nattehimmelen i forsøk på å fange noen av stjerneskuddene som var i natt til i går.

Lenke til kommentar

Hmm, som sakt var jeg ikke i nærheten av kamerraet. stort sett aldri nermere enn 1 meter.

men er er jo teoretisk mulig. Dog ser jeg en annen mulighet, som ble nevnt. Jeg sto nærme vann, rennende (veldig rolig, vel og merke) vann som ikke hadde fryst helt. Å kameraet sto jo med objektivet nermest rett opp i hele perioden. Kan være det som er årsaken? Har ikke fotografert så mye i slik kulde før, så vet ikke hva som er vanlig. Alt jeg vet, er at om dette er "vanlig", at det fryser på etter et par timer, så begrenser det jo bruken av kameraet veldig på vinteren ute.

Kompaktkamera kan man ha på innelommen og holde varmt, men litt værre med dslr...

 

Men skal prøve å kjøle det ned litt mer gradvis neste gang, mens det ligger i vesken, go se om det blir noen forskjell.

Vil jo helst slippe å ha med isskrape for å rengjøre objektivet med gjevne mellomrom, hehe.

Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg VET at denne tråden er elgammel, men fant veldig begrenset anntall tråder når jeg søkte på ising, og ved å søke på IS på objektiv, ja, så kan du jo tenke deg hvor mange jeg fikk opp... :p Og denne tråden handler om eksakt det jeg lurer på uansett, så.

 

problemet mitt er, jeg har EOS 550D med 18-55 kit, og dette fungerte helt fint i 2-3 timer i -17c, men, da måtte jeg gi meg, av 2 grunner.

1. jeg holdte på å fryse i hjel, men det er jo bare min egen skyld.

2. det ble dannet et islag på glasset, så bildene ble bare mer og mer uklare.

 

Er det noe som kan gjøres, for å forhindre isdannelse på glasset?

 

Jeg tok kameraet med ut i kameraveske fra romtemp, men det ble ikke nedkjølt gradvis, for etter bare ca 10 minutter tok jeg det ut og begynte å bruke det. Kan dette være årsaken til isdannelse på objektivet, eller er dette noe som er uunngåelig uansett hvordan man tar kameraet med ut i kulden?

Det er helt normalt med is/ rim på linsa under slike forhold .

Ha en pusseklut lett tilgjengelig , og tørk av etter behov .

Unngå å puste direkta på linsa , eller komme i nærheten av den med nakne hender .

Lenke til kommentar

Jeg har hatt med mitt Eos 30D på mye kaldt, bla. en mnd. på innlandsisen på Grønland hvor temperaturen varierte fra - 5 til - 30 grader. I løpet av denne måneden hvor kameraet aldri opplevde varmegrader, ble kameraet daglig brukt, men jeg har ennå til gode å oppleve ising på objektivet. Jeg er ganske sikker på at isingen du opplevde skyldes kondens fra pusten, kroppen (dersom du forsøkte å ha kameraet under jakka) eller andre spesielle fuktkilder. Det skal svært mye til for at ising oppstår pga kald temperatur i seg selv. Men skulle det skje er det som nevnt over, bare å tørke bort.

 

EDIT: Leste litt bedre og ser at du brukte kameraet i 2-3 timer i kulda. Dersom frontdeksel er av så pass lenge så er det naturlig at isdannelse kan skje. (Litt samme prinsipp som is på bilruta når bilen står ute lenge nok.)

Endret av roolf
Lenke til kommentar

Jeg pleier ofte å bruke et filter (glass eller IR - av god kvalitet) når jeg tar bilder under veldig kalde forhold. Da bekymrer jeg meg mindre om hvordan jeg "pusser" frontelementet (jeg pusser jo filteret).

 

Og, jeg kan eventuelt la være å pusse men bare ta av filteret å fortsette å ta bilder en stund til dersom filteret iser (frontelementet vil normalt ikke ise dersom du har et filter i front).

 

Men la nå ikke dette ende opp i den sedvanlige diskusjonen filter vs solblender - alt til sitt bruk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...