Gå til innhold

Kulda, en stopper mot fotografering ute?


Anbefalte innlegg

I kveld hadde jeg tenkt å ta med min kjære D50 og 18-200 ut på fotografering. Det ligger en byggeplass i nærheten hvor de har satt opp pilarer, og flombelysning, noe som skaper en spesiell stemning. Det må sees for å skjønne hva jeg mener.

 

Men det er -4 grader ute, og jeg ble veldig skeptisk. Jeg leste i en tråd her at man kunne pakke kamera i en plastpose, suge ut luften og ta med kamera ut og la det aklimatisere seg. Jeg dro ut for å ta bilde, men feiget ut før jeg kom frem, og dro hjem igjen. Dette synes jeg var veldig synd, men jeg var for redd for å ødelegge utstyret mitt.

 

Da kommer spørsmålet, er det noen som har noen tips og triks for at kameraet skal "overleve" kulda? Evt noen som vet om Nikon D200 er bygget for å tåle kuldegrader? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå hadde jeg bare manualen til D70 liggende på PC'n, men det er vel det samme for D200 antar jeg og den sier dette:

 

Operating environment

Temperature 0 – 40 °C (32 – 104 °F)

Humidity Less than 85% (no condensation)

 

Akkurat det samme som for mitt Canon-kamera.

7588873[/snapback]

 

Har ikke sett etter, men mener det er det samme som står i manualen til min D50. Jeg synes bare det er litt synd at man ikke kan bruke kameraet sitt ute halve året?

Lenke til kommentar

Løsningen er å gjøre overgangene gradvis. Hvis du har vært ute i 30 minusgrader, kan du gjerne la være å ta med kameraet rett inn på et varmt bad, men istedet la den ligge i kameravesken i kjelleren eller et annet kjølig sted inntil det har tilpasset seg temperaturen. Det er kondens som er 'farlig', og det unngår du ved å la kameraet varmes opp gradvis. Et ekstra triks er å pakke inn kameraet i en plastpose inntil temperaturen er omtrent lik med omgivelsene.

 

Jeg har brukt min D70 i inntil 30 minusgrader og snøføyk. Det er ingen grunn til at ikke D50 skal fungere i samme miljø.

I 4 minusgrader ville jeg overhodet ikke bekymret meg for kameraet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Løsningen er å gjøre overgangene gradvis. Hvis du har vært ute i 30 minusgrader, kan du gjerne la være å ta med kameraet rett inn på et varmt bad, men istedet la den ligge i kameravesken i kjelleren eller et annet kjølig sted inntil det har tilpasset seg temperaturen. Det er kondens som er 'farlig', og det unngår du ved å la kameraet varmes opp gradvis. Et ekstra triks er å pakke inn kameraet i en plastpose inntil temperaturen er omtrent lik med omgivelsene.

 

Jeg har brukt min D70 i inntil 30 minusgrader og snøføyk. Det er ingen grunn til at ikke D50 skal fungere i samme miljø.

I 4 minusgrader ville jeg overhodet ikke bekymret meg for kameraet.

7588907[/snapback]

 

Okay, takk for et godt svar. Da tør jeg kanskje ta med kameraet ut neste gang. Men en ting jeg la merke til da jeg kom inn var at 18-200 VRII objektivet mitt støyer/suser litt når VR funksjonen er aktiv? Hører det bare når jeg legger øret nesten inntil objektivet. Mulig jeg har blitt oversensitiv nå som jeg nettopp har vært ute med det... :cry:

Lenke til kommentar

Tænk på kolde briller der kommer ind i en varm stue. Det samme kan ske for kameraet, så indefra og ud er ikke farligt - det er koldt ind i varmt med deraf højere luftfugtighed og kondensering på de kolde dele, der kan give problemer. Det er derfor udefra og ind man kan bruge posen (men jeg fik nu bare aldrig gjort det :hmm:

 

Sidste vinter brugte jeg mit 350D hele vinteren til udendørsbilleder (ned til minus 10-12 grader) uden problemer - du skal bare have et ekstra batteri i lommen, da de ikke varer så længe i kulde.

Lenke til kommentar
Tænk på kolde briller der kommer ind i en varm stue. Det samme kan ske for kameraet, så indefra og ud er ikke farligt - det er koldt ind i varmt med deraf højere luftfugtighed og kondensering på de kolde dele, der kan give problemer. Det er derfor udefra og ind man kan bruge posen (men jeg fik nu bare aldrig gjort det  :hmm:

 

Sidste vinter brugte jeg mit 350D hele vinteren til udendørsbilleder (ned til minus 10-12 grader) uden problemer - du skal bare have et ekstra batteri i lommen, da de ikke varer så længe i kulde.

7589664[/snapback]

 

Det var det jeg hadde mistanke om, at problemet kan komme når man tar med kameraet inn, etter å ha vært ute i kulden. Jeg spurte en kompis med 400D, og han hadde vært ute flere ganger i 20 minus allerede, og hadde ikke hatt noen problemer. Så jeg er nok i overkant redd.

 

Men det man kan gjøre da, er å pakke kameraet i en pose når man er ute, suge ut luften av posen og tape den lukket? så kan man ta med kameraet inn og la det få romtemperatur før man åpner posen. På den måten kommer det vel ingen kondens på kameraet?

Lenke til kommentar

Snakket med en fyr en gang som måtte mellomvarme kameraet i fryseboksen når han kom inn etter å ha fotografert i minus ørten grader i Finnmark.

 

Selv har jeg aldri brukt digitalkamera i denslags temperaturer, men jeg har brukt vanlig filmbasert kamera (Nikon F90x og Nikon F100) i ned til minus 22. Det går helt greit, bare du sørger for å legge kameraet i en lufttett plastepose før du går inn, og tar oppvarmingen til romtemperatur forsiktig og gradvis. Fryseboks og kjøleskap er fine hjelpemidler der. Ikke ta kameraet ut av posen før det er på riktig temperatur, og pass på at det ikke er eller kommer hull på posen.

 

Eneste problem jeg har opplevd pga kulde er ising på kontaktene mellom bakstykke og kamerahus på F100, så det går nok bra, bare du er forsiktig.

Lenke til kommentar

I januar 2006 var det ca. 15 kalde grader og kuling/storm i mer enn en uke i Finnmark. Jeg tok da noen av mine mest spennende bilder med eos350d.

Det er ikke noe problem.

La kameraet være ute ca 1/2 time før du tar det i bruk.

Så knipser du så lenge du klarer. Når fingrer, nese og andre kroppsedeler er helt nedfrosne, legger du kameraet pent ned i fotobagen (for du har fotobag?), drar hjem og tiner deg opp.

Når du kjenner velværen sige inn i ryggmargen, kan du trygt åpne bagen og ta ut kameraet. Og batteriet har antageligvis klart påkjenningen bedre enn deg :D

Da var det kaldt

Lenke til kommentar

jeg skal ikke kunne udtale mig om de mere ekstreme temperaturer, men vedr. kondens har du ret.

 

varm luft kan indeholde mere fugt end kold, så derfor pakkes kameraet i posen udendørs i kold luft med lav luftfugtighed og tages først ud når det er stue temperaetur.

 

ER i egenlig begyndt at få noget sne deroppe ? skulle jo gerne til midtsverige på jagt i januar og en tur til femundsmarka i samme omgang. :thumbup:

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

For et par vintre siden var jeg på kveldstur med noen kamerater gjennom vestmarka fra Sollihøgda. Det var rundt -10 grC. Han som "arrangerte" hadde med seg sitt speilrefleks og tok en del bilder på turen. Når vi vel var framme hos arrangøren, bar det rett i badstua med kamera ! Det gikk bra med kameratet men det ble dårlig med bilder i badstua - like greit :blush:

 

Selv fotografere jeg ofte om vinteren ned til ca -10 grC uten problemer. Når jeg kommer hjem lar jeg bare kameraet ligge i fotobagen til det blir varmt. Har aldri hatt problemer med det av noe slag - eldre Pentax/HP digital speilrefleks. Regner det går like greit med mitt nye 30D :w00t:

Lenke til kommentar
Når man putter kameraet i posen før man går inn, må man suge ut luften? Og hvorfor det? Så lenge luften kommer utenfra er det vel ikke noe fuktighet i denne lufta? Enlighten me :p

7632980[/snapback]

Enlightning coming:

Inneluften som er mye varmere (som regel) inneholder mere fuktighet. Når du så tar et iskaldt kamera med deg inn vil den varme luften inne komme i kontakt med nevnte iskalde kamera og bli nedkjølt. Kald luft kan ikke inneholde like mye fuktighet som varmluft, derfor vil lufta kvitte seg med vannet på dertil egnet sted. I dette tilfellet kamerahuset.

Hvis du pakker kameraet inn i plastpose og slurper ut luften, vil den varme lufta treffe plastposen i stedet og spytte fra seg vannet på posen heller enn kameraet. Når så kameraet og posen er blitt husvarm igjen, kan du ta den søkkvåte posen og kaste, så har du et tørt og varmt kamera tilbake. Reddet fra rustedøden.

Lenke til kommentar
Men gjør det noe om det er kald luft (utenifra) inni posen sammen med kamera? Altså at man ikke suger ut lufta før man tar det med seg inn? Når denne kalde lufta inni posen (rundt kamera) blir varm, vil det jo ikke gi fra seg vann?

7634453[/snapback]

Øh, nei.. :)

Men luft er faktisk en veldig god isolator, så om du har posen full av luft, vil det ta vesentlig lengere tid før kameraet blir varmt.

 

Misforsto egentlig spørsmålet, trodde du mente "hva-er-vitsen-med-den-posen-tullet" :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...