Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant tørst, uten å slukke tørsten


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg er fortiden nesten hele tiden tørst. Lysten på vann er enorm, og den sluknes ikke når jeg får vann. Det ender bare med at jeg drikker for mye.

Lysten på brus og andre leskedrikker har gått kraftig ned. Tanken gjør meg rett å slett kvalm. Jeg orker ikke tanken på noe søtt.

 

Derfor lurer jeg på hva i alle dager dette kan være. Har det en sammenheng med at jeg hadde spysyken på juleaften, og er enda ikke helt frisk? Eller har min lille "hypokonder-meg" rett og jeg har utviklet diabetes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste litt om dette her.

 

I tidlig sykdomsfase er det få eller ingen typiske symptomer, men noen kan føle seg trette, uopplagte, initiativløse og deprimerte. Etter hvert medfører et høyt blodsukker at det oppstår typiske symptomer som tørste, vekttap, kløe i underlivet eller irritasjon på penishodet (under forhuden). Unntaksvis kan blodsukkeret bli så høyt at pasienten blir omtåket eller utvikler koma.

 

Jeg føler meg igrunn bare tørst. Og jeg har alltid drukket mye, mye mer enn alle andre. Det er noe som ligger i familien. Jeg har ikke opplevd vekttap, heller ikke kløe i underlivet eller irritasjon på penishodet. Etter juleaften har jeg vært litt daff, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er 100 % frisk fra omgangssyken siden jeg fortsatt har diare og at det har noe med dette å gjøre.

 

Men faen heller, nå er jeg redd. Jeg er så ekstremt redd for alt som har med dette å gjøre. Det setter meg ut! Jeg klarer ikke å tenke på noe annet lenger. Og jeg er veldig redd for å gå til legen. Tanken skremmer meg. Noe forferedlig.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som diabetes i mine øyne. Jeg hadde samme greiene. Jeg fikk diagnosen diabetes type 1. Spysjuke kan være ketoner som følge av lavt insulin nivå (forgiftning) og det kan være farlig hvis du ikke kommer deg til sykehus. Tørste absolutt hele tiden.

 

Det kan kjennes ut som en vanlig feber/influensa, men det er forgiftning. Får ikke kroppen insulin så kan du faktisk dø av det. Blodsukker over 15 mmol/l er farlig for nyrene og for synet. Enorm påkjenning for nyrene. Hvis du er dårlig kan du være sikker på at blodsukkeret iallefall er det dobbelte ( 30 mmol/l ), så å gå altfor lenge med dette uten å ihvertfall gå til legen og sjekke deg er veldig dumt.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Husk at hele familien min her fikk spysyke før jeg fikk det. Det var smittsomt og hadde ingenting med en diabetessymptom.

Jeg har også bare den tørsten som symptom, noe som jeg har hatt hele livet. Sannsynligvis noe med at jeg hadde diare frem til i går, og da måtte kroppen få i seg væske igjen. Jeg er ikke så tørst nå, og jeg tror jeg venter et et par uker for å se om det kommer noen andre symptomer.

Lenke til kommentar

Jeg har/hadde , jeg har barbert meg i underlivet nå :p

 

Men jeg hadde iallefall veldig mye kløe i underlivet, var vel litt tørst, ekstremt omtåket, husket ikke hva jeg gjorde igår liksom, og drakk veldig mye brus og litt sånn..

 

Har egentlig alle symptomene, men tør ikke gjøre noe med det.. Liker ikke sprøyter å legen = /

 

Men er det noen måter man kan fortsette å unngå sykdommen hvis man har symptomene ? Feks slutter med nesten all sukker og begynner å trene og sånn, eller er det gjort ?

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
Jeg har/hadde , jeg har barbert meg i underlivet nå :p

 

Men jeg hadde iallefall veldig mye kløe i underlivet, var vel litt tørst, ekstremt omtåket, husket ikke hva jeg gjorde igår liksom, og drakk veldig mye brus og litt sånn..

 

Har egentlig alle symptomene, men tør ikke gjøre noe med det.. Liker ikke sprøyter å legen = /

 

Men er det noen måter man kan fortsette å unngå sykdommen hvis man har symptomene ? Feks slutter med nesten all sukker og begynner å trene og sånn, eller er det gjort ?

7627044[/snapback]

 

Du kan lykkes i å hindre at du pådrar deg sykdommen, så lenge blodsukkeret ikke overstiger 1o (Usikker her) Er du på grensen kan trening og forbedret kosthold hjelpe deg til å komme deg ut av faresonen. Har du derimot overstiget grensen er det for sent. Og til opplysning er det ingen påvisst sammenheng mellom stort sukkerinntak og diabetes.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Ok, men jeg trodde diabetes var rett og slett bare årsak av mye sukker og lite trening ?

 

Trener 5 dager i uka, gjort det i 1-2mnd.

Ingen i familien eller slekta har diabetes eller har hatt.

7627407[/snapback]

 

"sukkersyke" har en tildens til å få mange til å tro at det handler om søtsaker etc. Vil mene og si at du skulle ha vært rimelig uheldig hvis du ble rammet av sykdommen da du tar en rekke forhåndsregler. Det er samtidig viktig å påpeke at sykdommen kan ramme hvem som helst. Husker en kar som var innom og fortalte at han for noen uker siden hadde blitt rammet av diabetes. Verken hadde han sykdommen i familien eller overvekt. Han sa derimot at han hadde det siste året vært utsatt for mye stress noe som kan være den avgjørende faktoren. Uansett håper jeg de snart klarere å produsere en vellykket kur mot denne grusome folkesykdommen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...