Gå til innhold

DriveImage XML og Acronis TI

tepe2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som bruker/kjenner disse programmene, eller bruker "alle" Norton Ghost?

http://www.runtime.org/dixml.htm

og her er mer om samme program http://www.habibbijan.com/?page_id=7

http://www.acronis.com/

og her er engelskspråklig forum for acronis http://www.wilderssecurity.com/

Det første er gratis, men aner ikke om det fungerer eller er komplisert.

Når det gjelder Acronis True Image virker det som om det er mange som har problemer, hvis du tar en titt i forumet.

Trenger muligheten til å lage image av hele partisjoner, og lagre på ekstern harddisk. Vil gjerne ha muligheten til å brenne på DVDer også for ekstra sikkerhet. Men programmet må VIRKE. Også gjenoppretting.

Har ellers fått med meg at Norton Ghost 2003 skal være bra, men da jobber man vel i DOS? Hvordan går det for en fersking?

Noen som har brukt noen av nevnte programmer, og også fått bekreftet at de fungerer ved gjenoppretting?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vet ikke hvor mange ganger og hvor mange datamaskiner jeg har brukt Acronis True Image på, men du verden det begynner å bli endel nå, og jeg har aldri hatt problemer. Har tatt Image av:

Windows 2000 Partisjoner

Windows XP Partisjoner

Windows MediaCenter Partisjoner (Mener jeg å huske)

Slackware Linux partisjoner

Hadde bittelitt problemer med Slackware Imagene, men det er brukerfeil, ikke programmet sin feil :p

Så jeg kan trygt anbefale Acronis. Men nå bruker jeg ikke å ha Acronis Installert jeg da. Bruker bare å ha den på CD også booter den direkte fra cd. Veldig praktisk.

Skrevet (endret)

acronis har vel hatt mest problemer med brenning av image på media som kom med versjon 9 ca (har tittet innom forumet til programmet i ny og ne). Har selv brukt det med winxp på mange pcer, og det har virket bra så langt. ellers er vel ghost 2003 et godt rykte har jeg fått inntrykk av

Endret av mandela
Skrevet

Takker for svar. Kanskje jeg skulle prøve Acronis TI. Brukermanualen deres er på nesten hundre sider. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en lettfattelig guide som passer mine behov, som er:

Kun lage image av hele partisjoner, ikke automatisk eller inkrementell e.l.

Vil lage image av min interne 250 GB hd og lagre på min eksterne MyBook Prem. 500 GB.

Int.250GB:

-C: total 48 GB - (36 GB ledig, 12 GB brukt) - system

-D: total 184 GB - (110 GB ledig, 74 GB brukt)

Ekst. MyBook 500 GB (usb/firewire) - 4 partisjoner:

-K: 65 GB

-L: 200 GB

-M: 100 GB

-N: 100 GB

Alle partisjoner på begge hd er NTFS. Ekstern hd er ny, ubrukt, tom. Bare ledig plass.

Først vil jeg lage image av C: - lagre på K:

Deretter lage image av D: - lagre på L:

For å være sikker på at alt er OK, vil jeg gjenopprette image på K: til M:

Deretter gjenopprette image på L: til N:

Hvis alt fungerer, og min interne hd får sammenbrdd, kan jeg da boote fra den eksterne hd? Hvordan finne ut dette? Hvordan løser dere andre dette?

Hva med speiling/mirror? Kan dette være et alternativ i ATI? Ikke hvis jeg har forstått det riktig, fordi du bare kan speile hele harddisken C: og D: Mens jeg i så fall hadde tenkt å kun speile C: til K: Og image av D:

Dessuten lurer jeg på om ikke den eksterne harddisken må være tilkoblet hele tiden hvis man "speiler". Synes ikke denne tanken frister. Vil kun ha ekstern tilkoblet under backup og gjenoppretting, blant annet pga virusfare.

Til slutt - annet alternativ jeg vurderer er å kun lage image av C: og heller bruke vanlig backup-program til å ta backup av D: hvor jeg har "MineDokumenter". Men da er det kanskje like enkelt å bare kopiere "MineDokumenter"-mappen med undermapper på vanlig vis, og slette mappen på den eksterne hd for hver gang jeg tar ny backup?

Vet det ble mye på en gang, men er evig takknemlig for eventuelle svar:)

Skrevet (endret)

Å lese igjennom 100 sider med manual fra Acronis er bortkasta. Før jeg begynte med Acronis så hadde jeg bare lest litt om programmene på Acronis.com, så du skjønner det ganske så fort når du først begynner.

Det jeg abefaler deg å gjøre er å installere Acronis True Image og lage en Backup-cd. Da slipper du å ha programmet installert.

Du har også en funksjon i Acronis som vel hører med til Boot-cd`en at du kan velge å ha en, ja nå husker jeg ikke hvilken tast jeg, men tror det er F11 du kan trykke på under booten, så begynner den å gjenopprette. Skjønt den funksjonen har jeg ikke skjønt så mye av. Har bare prøvd den et par ganger.

Men du finner fort ut av det.

PS: Det dumme med Acronis er faktisk at den koster penger :(

Endret av wil
Skrevet

selv bruker jeg trueimage for backup av operativsystem partisjonen (winxp) og echo funksjonen i synctoy (gratis microsoft program) for å ha oppdatert backup av alle mine dokumenter, foto osv. Liten vits i å bruke trueimage til å lage "image" av dokumenter. Nå har versjon 10 mulighet til å ta backup av nettopp dokumenter (dersom den ikke lager "images" og kun fungerer som et sync program, er det bra), men det har jeg ikke satt meg inn i siden jeg er fornøyd med synctoy.

Skrevet

Takker alle for svar.

selv bruker jeg trueimage for backup av operativsystem partisjonen (winxp) og echo funksjonen i synctoy (gratis microsoft program) for å ha oppdatert backup av alle mine dokumenter, foto osv. Liten vits i å bruke trueimage til å lage "image" av dokumenter. Nå har versjon 10 mulighet til å ta backup av nettopp dokumenter (dersom den ikke lager "images" og kun fungerer som et sync program, er det bra), men det har jeg ikke satt meg inn i siden jeg er fornøyd med synctoy.

7592851[/snapback]

Ja, er egentlig enig i dette. Bruke image på C-partisjon (OS og programmer), og heller bruke vanlig backup program til D-partisjon som inneholder musikk, film, bilder og dokumenter. (Hadde egentlig tenkt å gjøre begge deler, men tror jeg slår fra meg å ta image av D)

Viser forøvrig til et eget innlegg om dette, som jeg postet samtidig som dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=687742&hl=

Det står egentlig i å finne rette gratis-program til dette, som kan brenne til DVD. Hvis ikke kjøper jeg LapBack, på norsk.

Har fått tenkt litt nå. Dette er hva jeg har i tankene:

Med ATI, lage image av C og lagre den på ekstern hd.

Gjenopprette imaget til en annen partisjon på ekstern hd for å sjekke om det virker. (Men aner ikke hvordan)

La oss si at dette virker.

Min interne hd blir ødelagt.

Jeg erstatter den med en ny.

Hva gjør jeg nå for å få alt tilbake til det normale?

Jeg har jo imaget trygt lagret, men hvordan få det gjenopprettet til ny harddisk?

HÅPER noen av dere kan dette:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...