2re Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Har nylig bygd en mediapc basert på "Stuegrisen" under anbefalinger i hardware.no Hovedkortet er et ASUS N4L-VM DH. HDD er en Samsung Spinpoint SATA. Har koblet Samsung Spinpoint'n på SATA-0 på hovedkortet, og alt virker normalt. Jeg ønsker imidlertid å ta i bruk en Western Digital P-ATA (IDE) disk i tillegg, da den er smekk full av musikkfiler. Har koblet den til samme IDE kabelen som DVD brenneren er koblet til med, og jumperen er satt som "Slave". I BIOS vises Western digital HDD som: "Secondery IDE Slave", men jeg kan ikke se disken i windows. Hva er det jeg gjør galt? Kan noen hjelpe med en god beskrivelse på hvordan jeg skal koble dette og event. hvilke endringer jeg må gjøre i BIOS? Har lest SATA guiden, men finner ikke noe som forklarer hva jeg skal gjøre når det skal bruke både en S-ATA og en P-ATA disk.
Hårek Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Sjekk i Diskbehandling om du finner den. Legg gjerne ut et bilde. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm
2re Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Skrevet 26. desember 2006 (endret) Sjekk i Diskbehandling om du finner den. Legg gjerne ut et bilde.http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm 7579710[/snapback] Ser den ikke i diskbehandling heller Disk_Management.bmp Endret 26. desember 2006 av 2re
Ståle Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Jeg har noe settings i BIOS hvor det står hvilke disker den skal lete etter. SATA, PATA eller begge. Husker ikke helt hvor det er, men det virker hos meg (annet ASUS kort)
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Hvilke settings er det da? Kan du finne ut det?
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Sannsynligvis feil bruk av jumper og IDE-kabel. Det beste er å sette jumper til CS (Cable Select) på *både* CD/DVD/brenner og IDE-disk. Da spiller det ingen rolle hvordan du kobler disse til IDE-kabel, men normalt er det kanskje å koble IDE HD'en som master og optisk drev (CD/DVD) som slave.l
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Har nå satt disken som master og DVD som slave. I Bios vises følgende: Primary IDE Master: Samsung Spinpoint Primary IDE slave: Not detected Secondery IDE Master: Western digital Secondery IDE slave: DVD IDE-kabel er satt slik som det sies i manualen til hovedkort (side 2-26 IDE connector): Blå kontakt på hovedkort, sort kontakt på slave HDD/DVD og grå kontakt på master HDD Men, disken kan framdeles ikke ses i Windows. Har også prøvd å sette HDD og DVD på "Cable select" uten resultat TRENGER HJELP!!
Muffinman Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Dette med jumpersettings på ide-disker kan være ganske finurlige greier, for det fungerer ikke alltid slik som det skal. Avhengig av hvilken type disker og hovedkort kan det ofte være nødvendig å prøve ut mange forskjellige jumpersettings samt plassere forskjellig på kabelen før det fungerer. Det siste tilfellet jeg var borti var med 2 Maxtor-disker (80+250) på et rimelig socket A-kort fra MSI. Der måtte den ene disken stå på cs mens den andre måtte settes til master. Ingen andre kombinasjoner fungerte. Med andre ord, prøv alle tenkelige og utenkelige kombinasjoner.
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Dette med jumpersettings på ide-disker kan være ganske finurlige greier, for det fungerer ikke alltid slik som det skal. Avhengig av hvilken type disker og hovedkort kan det ofte være nødvendig å prøve ut mange forskjellige jumpersettings samt plassere forskjellig på kabelen før det fungerer. Det siste tilfellet jeg var borti var med 2 Maxtor-disker (80+250) på et rimelig socket A-kort fra MSI. Der måtte den ene disken stå på cs mens den andre måtte settes til master. Ingen andre kombinasjoner fungerte. Med andre ord, prøv alle tenkelige og utenkelige kombinasjoner. 7584983[/snapback] Så det kan ikke være i BIOS det er feil altså?
Amriden Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Hva hvis du kobler til bare WD disken da? Finner du den i Windows da? Jeg ville også forsøkt en annen IDE kabel. Er ikke uvanlig at disse feiler
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Hva hvis du kobler til bare WD disken da? Finner du den i Windows da? Jeg ville også forsøkt en annen IDE kabel. Er ikke uvanlig at disse feiler 7585058[/snapback] Har koblet fra DVD nå og driver og flytter på jumper'n på WD
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Har koblet fra DVD nå og driver og flytter på jumper'n på WD 7585103[/snapback] Kan framdeles ikke se disken. Har også prøvd med en annen IDE-kabel med jumper på alle plasser, uten DVD tilkoblet. Hva F... kan dette være? Trodde jeg skulle kose meg i romjula, men i stedet blir det bare ræ.... Skulle vel ha kjøpt en ferdig bygd pc kanskje.....?
Cobos Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Et stygt svar... ikke fordi det er slemt men fordi du muligens ikke vil like resultatet. Har du prøvd den WD disken i en annen maskin alene på IDE kabelen ? Får du tak i den der og kontakt med den i Windows på en annen maskin ? Hvis det funker har du sjekket selve jumperen at den er riktig størrelse og at ikke metallinnmaten har blitt borte. Hvis selve jumperen er defekt ender du med at du bare flytter en plastdings fram og tilbake... Dette gjelder naturligvis både HDD og DVD. Cobos
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Disken har nylig vært i bruk på den andre maskina mi. Prøver imidlertid å sette den inn der igjen for å se om jeg får kontakt. Ona momento.......
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 (endret) Har nå satt inn disken i den andre pc'n, og Westerndisken lyser i all sin prakt mot meg..... Så disken er i orden. Hva kan det da skyldes at den ikke vises på den andre maskina?? Endret 27. desember 2006 av 2re
wiberos Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Jeg lurer på noe. Har du noe valg muligheter for Ide configuration i Bios?
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Jeg lurer på noe.Har du noe valg muligheter for Ide configuration i Bios? 7585718[/snapback] Ja det har jeg. Har imidlertid ingen erfaring med instillinger i BIOS, men skal vel kunne klare å endre instillinger bare jeg vet hvordan de skal stå. Har jo manualen til hovedkortet også, men forstår lite av det som står der..... Kan du hjelpe?
wiberos Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Jeg lurer på noe.Har du noe valg muligheter for Ide configuration i Bios? 7585718[/snapback] Ja det har jeg. Har imidlertid ingen erfaring med instillinger i BIOS, men skal vel kunne klare å endre instillinger bare jeg vet hvordan de skal stå. Har jo manualen til hovedkortet også, men forstår lite av det som står der..... Kan du hjelpe? 7585763[/snapback] At jeg spør er på grunn både sata og ide kommer opp slik de gjør, og dermed kan være noe begrensninger der. Så bare taste der du har valg for Ide configurasjon og velg den andre valg du får. Det er sikkert disabled der og, men den velger du ikke selfølgelig. Forandinger du gjør der kan ikke skade noe. men det kan åpne at du må gjøre flerre valg hvis du kommer ikke i Windows etterpå. Så der kan du prøve trygt fram.
2re Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Skrevet 27. desember 2006 Ok wibwros. Ser i manualen at jeg under "ATA/IDE Configuration" har valget mellom "Compatible", "Enhanched" og "Disabled". Hvis jeg velger "Enhanched", får jeg opp; "Configure SATA as IDE. Har der valgene; IDE, RAID og AHCI Hva bør jeg velge? Hva betyr forresten "Native mode"?
wiberos Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 (endret) Ok wibwros. Ser i manualen at jeg under "ATA/IDE Configuration" har valget mellom "Compatible", "Enhanched" og "Disabled". Hvis jeg velger "Enhanched", får jeg opp; "Configure SATA as IDE. Har der valgene; IDE, RAID og AHCIHva bør jeg velge? Hva betyr forresten "Native mode"? 7585923[/snapback] raid er ikke aktuelt. Ahci er aktuelt men dog at du installerer Windows etter at du har konfigurert til ahci. Achi vil gi deg mulighet å styre sata portene og installere matrix verktøy fra Intel. For deg blir det "Enhanced" og "Ide" som er en emulation. Native mode betyr at den fungerer/bruker original config. For Sata som Sata og ikke noe annet. edit: ahci og ikke achi Endret 27. desember 2006 av wiberos
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå