Gå til innhold

Hvordan få to disker, til bare en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disk C er full nå.. MEn jeg har jo disk d.. Problemet er bare at det blir litt kinkig å flytte dukemnter og musikk osv til d, så jeg lurer på om jeg bare kan legge D til C, slik at det blir en stor?

 

Er det smart? Er helt ny på dette emne, så  :!:

7577715[/snapback]

 

Jeg er ingen ekspert men jeg tror du må formatere PCen og sette opp partisjonene på nytt, men jeg vil ikke anbefale en stor...

 

Det er mye rot og uoversiktlig og hvis noe går galt må du insalere windows på nytt men når du har C og D kan du formatere D uten å gjøre noe med C...

 

Så flytt på filer du og lær deg å instalere programmer på D ;)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Er det to fysiske disker, eller bare en?

7577788[/snapback]

Bare en.. Den eer vel.. Partisjonert (eller hva det nå heter) :p

 

Funka dårlig å flytte "Documents and Settings" over til D.. Vil bare at C ikke skal være helt fullt, liksom.. :p

 

Edit: Ser at under "documents and Settings" er brukerenmappa mi på 40 gig.. Kan jeg bare flytte den over til D uten at noe skjer? Da må jeg selvsagt gjøre det fra en annen bruker, men lurer bare på om det er noe som skjer med brukeren, da :hmm:

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Finn heller ut hvilke filer som tar plass i mappen, virker ikke å flytte hele documents and settings. Ikke rot med slikt =P

 

 

Spacemonger er ett knall program til å få oversikt på hva som tar hvor mye plass.

 

Her er forresten en link til siste versjon som er helt gratis. Den er bare en exe fil uten krav for installasjon. Supert =)

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Du kan ikke bare kopiere over Dokuments and settings til en annen disk.

 

Det meste er vel under Dine dokumenter med bilder, musikk og greier, så du kan flytte all dette over til D:\ Mr X ,hvis du vil, men det skal du gjøre med å høyre klikk ”mine dokumenter” ---egenskaper—for så å skrive path du vil under ”målmappe” og taste –flytt---.

Du lager en mappe på forhånd i D:\.Mr X Og prøver deg fram.

 

Temp mappene kan du ordne fra ”miljøvariabler” under system-avansert.

Temporary Internet kan du ordne fra ---kontroll panel—internett alternativer. Slik at de går i D:\temporary files agså.

 

Sikkert mye av dine programmer kan installeres på nytt, noe som betyr at du oppretter en mappe D:\ Programfiler og redigerer registry slik at neste alle programfiler legger seg der.

 

Det betyr at du prøver deg først med enkelte forandringer fra/i selve systemet for da lærer du liksom hvordan det funker uten å miste kontroll eller glemme ….

Lenke til kommentar
Du kan ikke bare kopiere over Dokuments and settings til en annen disk.

 

Det meste er vel under Dine dokumenter med bilder, musikk og greier, så du kan flytte all dette over til D:\ Mr X ,hvis du vil, men det skal du gjøre med å høyre klikk ”mine dokumenter” ---egenskaper—for så å skrive path du vil under ”målmappe” og taste –flytt---.

Du lager en mappe på forhånd i D:\.Mr X Og prøver deg fram.

 

Temp mappene kan du ordne fra ”miljøvariabler” under system-avansert.

Temporary Internet kan du ordne fra ---kontroll panel—internett alternativer. Slik at de går i D:\temporary files agså.

 

Sikkert mye av dine programmer kan installeres på nytt, noe som betyr at du oppretter en mappe D:\ Programfiler og redigerer registry slik at neste alle programfiler legger seg der.

 

Det betyr at du prøver deg først med enkelte forandringer fra/i selve systemet for da lærer du liksom hvordan det funker uten å miste kontroll eller glemme ….

7579297[/snapback]

Jeg fluttet ikke "MIn Musikk" også videre sånn, jeg bare flyttet den.. Men det funket bra..

 

Hvordan endrer jeg registry slik at programfilene automatisk legger seg der?

 

Folkens: Dere er mine livreddere :!: :D

Lenke til kommentar

Kjør---skrive regedit-->Ok

 

Åpne HKEY_LOKAL_MASKIN

Åpne SOFTWARE

Finne og åpne Microsoft i lista som har åpnet.

Finne og åpne Windows

Bare klick på --CurrentVersjion--

Til Høyre vindue ser du --ProgramFilsDir Reg_SZ C:\Programfiler.

Du dobbelklicker på ProgramFilesDir og forandre C: med det bokstav som du har på disken

som du har ProgramFiler mappe.

Mappen som du har laget i D: eller hva det er, skal ha selfølgelig samme tekst som du finner her ikke sant?

 

Prøve å installere noe og se om det funker etterpå.

Lenke til kommentar
sniiip

7580488[/snapback]

Funka kjempebra!!

 

Kan jeg forresten bare flytta over de programfilene som er på C allerede over til "samme" mappa på D nå?

 

Beklager så utrolig mange dumme spørsmål ;)

7582484[/snapback]

 

Det ingen fare at en del programer er installert på C:\

Men det riktig vil være å avinstallerer de progarmmene du har tilgjengelig og installere på nytt. Hvis du bare flytter dem vil du få noe problemer med shortcuts, osv.

Så å avinstallere og installere på nytt vil gjøre det "ikke" så komplisert for deg.

 

Det kan du gjøre uten å haste veldig mye. Etter at du avinstallere et programm og følger prosedyrene der, du bør kjøre noe form for registry cleaner, før du installerer på nytt i D:.

 

Når det gjelder å få mer plass på c:\, så må du se, å rydde litt "gjenoppretningspunktene" redusere søppelkasse størrelse, og andre tiltak.

 

Så hvis du tar dette lagsomt, og ikke mye klick, vil du oppdage andre ting etter hvert, samt at andre brukere kommer med sine erfaringer og anbefalinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...