Gå til innhold

Tenner til potetkanon/potet kanon


Anbefalte innlegg

skulle tru det blir noen hundringser.

 

nei seriekobler et par 9 v batterier og parallellkobler vell to sånne seriekoblinger.

 

får jeg 18 v med ekstra levetid :D

 

trur det skulle holde.

 

jeg la sammen div deler som jeg trenger til en 2 kanals base.

290 kr ble det.

og dette er uten boksen og dioder osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fant en oppskrft på elektriske tennere.

 

http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/ellunte.html

7636178[/snapback]

disse tennerne funker fint med et vanlig 9V batteri. Du kan også fylle sugerøret med svovel fra 2-4 fyrstikker, som er litt lettere å få tak i.

 

Noen som vet om det går ann å bruke glødepluggen til en RC-bil. Er jo greit med en detonator som kan brukes flere ganger :D I tilleg er jo glødebatteriet lite og hendig og oppladbart.

Lenke til kommentar
fant en oppskrft på elektriske tennere.

 

http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/ellunte.html

7636178[/snapback]

disse tennerne funker fint med et vanlig 9V batteri. Du kan også fylle sugerøret med svovel fra 2-4 fyrstikker, som er litt lettere å få tak i.

 

Noen som vet om det går ann å bruke glødepluggen til en RC-bil. Er jo greit med en detonator som kan brukes flere ganger :D I tilleg er jo glødebatteriet lite og hendig og oppladbart.

7660668[/snapback]

 

 

skal du bruke den i f.eks en bombe er den blåst til månen når du er ferdig uansett...

Lenke til kommentar

man kan bruke små resistorer (1/4w 1ohm) som tennere. bare og sette den rett på pluss og minus, på et par 9V batterier. :) funker bare en gang, men en pakke med resistorer koster ikke så mye... hvertfall ikke hvis du går på GK/VK1 elektro, bare og spørre læreren om han har noen resistorer liggende som du kan få med hjem... :p

 

funker fett!

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
jeg fikk endelig teste en "el-lunta".

 

fylte den med knuste fyrstikkhoder og testa den på et 9V batteri.

 

Fikk meg en plastikk bit i halsen. Den sprengte.

er jo ikke en lunte men en tenn hette.

7685785[/snapback]

 

 

jeg bruker sånne pærer fra julepynt og 9V

Lenke til kommentar

helt basicly skal man forsiktig knuse eller sage av toppen på de små pærene fra julepynten uten å skade glødetråden (pleier å måle resistansen i den etterpå, med et ohmmeter)

Deretter fyller du den med svartkrutt. Når det kobles til spenning, vil pære gløde i et millidelssekund før den brenner opp, og vil dermed antenne kruttet.

 

Pleier å legge dem inne i bombene som skal detoneres og koble dem til batteriet via en bryter (helst topola).

Endret av Joney
Lenke til kommentar
helt basicly skal man forsiktig knuse eller sage av toppen på de små pærene fra julepynten uten å skade glødetråden (pleier å måle resistansen i den etterpå, med et ohmmeter)

Deretter fyller du den med svartkrutt. Når det kobles til spenning, vil pære gløde i et millidelssekund før den brenner opp, og vil dermed antenne kruttet.

 

Pleier å legge dem inne i bombene som skal detoneres og koble dem til batteriet via en bryter (helst topola).

7691496[/snapback]

 

Til modell-flymototer lages det gløde tråder for anntenning av nitrometan. Gløde tråd der på samme måte som med en diesel motor. Husker ikke spenningen de bruker.

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar
,14/01-2007 : 18:58]
helt basicly skal man forsiktig knuse eller sage av toppen på de små pærene fra julepynten uten å skade glødetråden (pleier å måle resistansen i den etterpå, med et ohmmeter)

Deretter fyller du den med svartkrutt. Når det kobles til spenning, vil pære gløde i et millidelssekund før den brenner opp, og vil dermed antenne kruttet.

 

Pleier å legge dem inne i bombene som skal detoneres og koble dem til batteriet via en bryter (helst topola).

7691496[/snapback]

 

Til modell-flymototer lages det gløde tråder for anntenning av nitrometan. Gløde tråd der på samme måte som med en diesel motor. Husker ikke spenningen de bruker.

7720831[/snapback]

 

 

Om jeg skulle brukt det hadde det vel blitt litt dyrt i lengden, etterom de blir blåt til månen for hver gang...

Endret av Joney
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...