Gå til innhold

Vannkjøling uten vann.


Anbefalte innlegg

Man skal være forsiktig med å si ALDRI.

 

Alle kjente stoff i naturern leder strøm. Noen leder bedre enn andre, noen dårligere.

 

Det som er saken, er hvor stort spenningspotensiale som må til, før spenningspotensialet blir så stort at elektroner løsrives fra kjernen og vi får en strøm.

 

Leder 100% rent vann elektrisk strøm ? JA!

 

Er 100% rent vann magnetisk ? JA! Oksygen er svakt magnetisk, og påvirkes derved av sterke magnetiske felt.

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Ok, jeg hadde skrevet noe her om at rent vann ikke leder strøm, men jeg vet nok for lite om dette. Jeg ser at det er mange her med relativt god peiling på kjemi, så jeg tør ikke begi meg utpå på tynn is, hehe.

Men uansett: I tillegg kommer spørsmålet om du klarer å holde vannet rent nok over tid, kombinert med hvor mye (evt lite) strøm som skal til for å ta knekken på noen av komponentene inne i maskina.

 

Det hadde kanskje vært en idé å "forsegle" alle komponenter med klarlakk e.l... men blir det tett nok...?

 

En pc fylt med vann hadde unektelig vært kult. Men, som sagt tidligere her, det er en viss risiko. Man kan jo tenke på alternativer som f.eks mineralolje. Jeg har hørt om at det er blitt gjort, hvorvidt det er sant eller bare et påfunn vil jeg ikke spekulere i. Hadde vært morsomt å sett effekten av mineralolje kombinert med et kjøle-element... :grin:

 

_________________

sort chieftec dragon midi

amd duron 1300

384 pci133 ram

geforce 2mx 32mb :sad:

ibm 40gb ide 7200rpm

enermax justerbare vifter :grin:

svarte rundkabler :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: broots på 2002-11-26 21:49 ]

Lenke til kommentar

Mye forskjellig meninger her. Såvidt jeg husker fra årene med fysikk og kjemi på vidg. så leder ALLE materialer strøm, om spenningen blir høy nok. Mener også jeg husker at helt rent vann IKKE leder strøm ved 220 volt. I et prosjekt som dette, så vil jo spenningen bare være 12v, så det skal være mulig.

 

Problem 1: Korrosjon. Tipper at komponentene ikke liker å være under vann over lengre tid.

 

Problem 2: Få tak i helt rent vann, og holde det helt rent.

 

Hvis du skal gjennomføre dette, så bør du skylle baljen og alt annet grundig med destillert vann før du heller oppi. Legg et lokk over, og sørg for at det er helt tett. Få tak i et multimeter og mål om vannet leder strøm før du kobler på. Ellers så sier jeg bare lykke til.

 

Interressant prosjekt forresten :smile:

Lenke til kommentar

Kan bare bekrefte at vasking av kretskort med vann fra springen fungerer fint. Har gjort det selv med et gammelt skjermkort, et par fjernkontroller og noen andre saker. Fjernkontrollene demonterte jeg og satt alle plast-deler i oppvaskmaskinen.

 

Hadde også et trådløst Logitech tastatur det ble sølt en kopp med cola. Plugget det bare ut og vasket det i dusjen. Jeg brukte rent vann på alle elektronikk-deler og vann+såpe på plast-delene. Alt funket seff. etterpå.

 

Vann leder strøm, ja, men det er snakk om hvor mye/lite. Vann fra springen leder så dårlig at jeg ikke tror det har noen innvirkning om du fyller det i en ellers ren PC. (PS. Det er sikkert lurt å holde PSU, harddisker og CD-rom på den tørre siden av vannflaten. Da det er høye spenninger i PSU og mekaniske deler i HD og CD-rom'er)

 

Skulle gjerne prøvd om jeg hadde en 486 liggende. Håper at noen prøver her da! Så haugevis med lesere får svar på om det funker i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg skal fyke til biltema i morgen og kjøpe noe Beskyttelseslakk for elektronik og spraye HK med denne, og kle pci porter som ikke brukes i silikon med litt plast på toppen så jeg kan få det av igjen. Skal og kle CPU kjerne med silikon. Må prøve å få tak i ett GFX kort. Skal filme hele episoden og legge det ut på nett så dere kan få se om det fungerte.

Lenke til kommentar

broots: Jeg har sett bilder en gang av et oppsett med mineral-olje kjøling. Hele hovedkortet ble senket i et kar med mineralolje. Jeg tror det var en Celeron 300A. Hele greia lå i en fiskekasse (isopor-kasse) Mineraloljen ble pumpet igjennom noen rør som gikk i sikksakk (for varmeveksling) inne i en annen isopor-eske og pumpet tilbake rettet mot CPU'en. Den andre kassa ble fyllt med flytende nitrogen, og PC'n ble startet.

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan det gikk men fikk med meg at CPU'en gikk på noe over dobbel hastighet (tror det var 675MHz, 4,5x150MHz på et BX440-chipsett). Uheldigvis ble oljen fort seig som sirup, pumpa skar seg og forsøket måtte avbrytes. Den oljen som ble i rørene i nitrogen-karet ble som hardt smør og kunne skjæres i. Etter et par timer hadde nitrogenet fordampet og og oljen tint. Da forsøkte de med kun olje og kom opp i ca 550-600MHz.

Lenke til kommentar

Må holde dere på pinebenken enda en dag. Jeg har fortalt at jeg skal prøve, så da skal jeg også gjøre det. Men jeg tenkte at jeg skulle få lånt meg et videokamra og filme det hele først.

 

Jeg kommer ikke til å forsøke å sette PSUn under vann, da tror jeg nok sikringene i kåken sier takk for seg :grin:

 

Har som sagt det meste liggende løst, så da gidder jeg heller ikke å fylle opp et kabinett med vann. Bruker heller en balje som jeg vasker grundig med såpe og vann først og skyller like grundig med rent vann etterpå.

 

Jeg kommer ikke til å fylle balja med vann først. Jeg lar det være tørt først, og så heller jeg forsiktig oppi vann etterhvert. Tror det funker best slik.

 

Skal prøve å poste resultatet i morgen kveld...

 

Noen som tør vedde æren sin på utfallet? :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Hvor i landet bor du forresten? Kanskje det er noen forumlesere i nærområdet som kan troppe opp med kamera?


 

Ikke no problem med kamera, må bare hente det i Halden. Skal en tur dit i morgen uansett, så kamera er ikke no problem.

 

Har nettopp oppdatert profilen med bosted og MSN Messenger...

Lenke til kommentar

Sorry, det går nok ikke. (Hører jeg noen si "Hva var det jeg sa!" ?) :grin:

 

Prøvde nettopp med en gammel Nokia 5110.

 

Var noe skeptisk mht. å putte noe som er koblet til 230V, så ville først prøve med noe som hadde nok IC'er med omtrent samme spenninger som på et hovedkort og som ikke var koblet til lysnettet.

 

Skrudde av dekslet på mobilen og holdt den under springen. Først så dt ut til å gå, men først så forsvant signalet. Etter enda en stund slo den seg bare av, og ville ikke slå seg på igjen.

Skrudde den helt fra hverandre og helte ut alt vannet, men den er fortsatt død. Nå ligger den til tørking, men tror nok telefonen har tatt kvelden for godt :wink:

 

Heldigvis har jeg flere Nokia telefoner, så tapet var ikke stort. Men dette resultatet gjør at jeg trekker meg fra å prøve med hovedkortet mitt. Selv om det bare er no skrot, så vil jeg ikke ødelegge mer nå :wink:

 

Nå er i alle fall jeg overbevist om at dette ikke vil funke. Er det noen andre som fortsatt tror det vil gå, så ovelater jeg ballen til dem.

Lenke til kommentar

Vann leder ikke strøm no spesielt godt. Det er bare å putte to strømledere ned i vann, og putta finga oppi. Men er det noen som har prøvd å dusje med jordfeil i huset? Det er ikke spesielt digg når du skal justere vannet. Og i tillegg står på et sluk av metall. Grunnen til at man kjenner strømmen så godt, er at strømmen flyter i overflaten til vannet, el dampen da. Kast vann i sikringsskapet, og du vil antagelig se at det ikke er no fryktelig lurt. :grin:

Derfor vil jeg anbefale å la være å fylle en pc med vann. Det vil nok ikke gå veldig bra. Men hver sin lyst. :grin:

Lenke til kommentar

Her kommer litt idemyldring + litt fagkunnskap-

 

Zorro: Du har helt rett. Sammenligningen mellom en telefon og pc'en er rimelig.

 

Kjemisk 100% rene stoffer finnes forøvrig IKKE. Iallefall ikke om du skal ha en viss mengde av det (mikrogram eller mer). Vann kan man glemme, da ledningsevne og korrosjon gjør det uegnet.

 

En eller annen olje kan fungere. Tror ikke jeg ville prøvd vanlig motorolje. Vil tro de inneholder for mye ledene materiale.

 

Det finnes dog mange ikke-ledene oljer. Men her er det en del fallgruver. Selv om en trafo bruker en olje, så kan den lede littegrann. Litt krypstrøm tåler de. Driver du med 12000Volt så er ikke det noe problem, men på finelektronikk så kan problemet være uholdbart.

 

Ved å gå over fra luft som isolasjon til noe annet så får man bl.a. også endrete kapasitanser. Husker ikke så mye av det, jeg er kjemiker- ikke fysiker. Det kan føre til et ustabilt system.

 

En oljeløsning kan gå. Det kan også gå å isolere kortene (da skal du være sinnsykt nøye!!) og bruke vann. Uansett så bør man beholde kjøleribba på cpu'en for å ha høy nok varmeoverføring.

 

Er det ingen organikere her som har noen gode forslag til en kjølevæske??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-26 18:43, skrev Aasgaard:

Quote:


Den 2002-11-26 18:39, skrev Cerwell:

En av dere kan jo gjøre et enkelt forsøk når dere får tak på noe reint vann.

Start ei lita vifte, dropp den i en beholder med vann og se hvor lenge den løper :smile:


Da dreper du nok vifta pga motstanden i vannet, så det vil nok ikke fungere uansett! :wink:

 

 

Feil... dette virker.. Tok en Delta 60mm vifte (Av den støyende jetmotor sorten) og la den ned i en bøtte vann... fungerte perfekt den, roterte iaffal en times tid, før jeg ikke gidde og fortsette forsøket. Dog, viften hadde ikke 6000RPM under vann da.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...