Gå til innhold

Endelig fem års reklamasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 år blir det nok aldri. Det står mellom 2 og 5 år. Digi har en grov feilsitering på det. Ser ikke ut som de har satt seg inn i saken i det hele tatt.

7774285[/snapback]

 

Man skal ikke se bortifra en kompromiss til slutt, Sverige har 3 år såvidt jeg vet..

7774417[/snapback]

 

Da må de jo endre loven? Og det har vel ikke høyesterett anledning til....

 

AtW

Lenke til kommentar
Stortinget må lage ny forbrukerkjøpslov om vi skal få 3 års reklamasjonsrett.

7774763[/snapback]

 

Spørs da om denne saken vil tvinge frem en slik lovforandring?

Det er for stor gap mellom 2 og 5 år etter min mening.

En annen ting er at en kompromiss vil være mest ideelt for alle parter.

Lenke til kommentar
En annen ting er at en kompromiss vil være mest ideelt for alle parter.

7775003[/snapback]

Et kompromiss vil ikke være mest ideellt for de som får feil* på mobilen sin mellom kompromisset og 5 år. Et kompromiss vil ikke være mest ideellt for produsentene. For dem hadde det vært ideellt med 0 års reklamasjon.

 

* Under en rekke betingelser beskrevet i loven

 

Jeg tviler også sterkt på at saken blir tatt opp i stortinget og en ny lov utformes.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir så mange reklamasjoner på 2-5 år gamle mobiler at det gjør noe. Mange blir jo lei av mobilen før det har gått 2 år og lar den støve ned i en skuff. Eller at de har uhell med den. Uhell dekkes som kjent ikke av reklamasjon. Så jeg tror ikke kostnaden for produsentene øker nevneverdig.

 

En annen ting er at det ikke bare er økonomisk negativt om reklamasjonsfristen blir lengre. Det kan jo spare seg inn ved at enkelte slipper å betale en ny mobil like ofte som før. (les: at mobilene blir mer holdbare)

Lenke til kommentar

Så må vi jo også huske på hva som bestemmer om det faktisk ER en reklamasjon på telefonen også...ikke bare 2/5 år med feil men denne setningen fra loven:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

-----------------------------------

 

Og tingen har en mangel dersom dette ikke oppfylles, innen da 2 eller 5 år.

 

Hvis en kunde kommer til butikkenmed en nedslitt 4 år gammel telefon med grønske på bunnkontakten og hakk i kantene som nå ikke lengre tar lading, har denne telefonen da en mangel? Ifølge forbrukerkjøpsloven vil jeg si den ikke har det, selv om det ikke kan påvises fukt eller støtskade :). Den er rett og slett slitt ut, og man kan ikke forvente mer av telefonen.

Lenke til kommentar

Nei - fordi man ikke kan forvente at et batteri skal holde i så og så lang tid, det slites jo over tid, og om det paier etter feks 1.5 år så er det ikke reklamasjonsrett på dette, fordi det svarer til det man kan forvente ved batteriet på en mobiltelefon.

 

Paier det etter 6 måneder derimot, vil jeg si det er reklamasjonsrett.

 

Les forbrukerkjøpslovens avsnitt (er det det det heter?) om tingens egenskaper og mangler for mer informasjon.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html

 

Det er altså ikke slik at ALLE feil kan reklameres på innen 2 eller 5 år.

Lenke til kommentar
Nei - fordi man ikke kan forvente at et batteri skal holde i så og så lang tid, det slites jo over tid, og om det paier etter feks 1.5 år så er det ikke reklamasjonsrett på dette, fordi det svarer til det man kan forvente ved batteriet på en mobiltelefon.

 

Paier det etter 6 måneder derimot, vil jeg si det er reklamasjonsrett.

 

Les forbrukerkjøpslovens avsnitt (er det det det heter?) om tingens egenskaper og mangler for mer informasjon.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html

 

Det er altså ikke slik at ALLE feil kan reklameres på innen 2 eller 5 år.

7781528[/snapback]

 

Dette vil vel også avhenge av i hvor stor grad betterier er en integrert del av telefonen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja hvis batteriet er inni telefonen

og man må skru ut skruer da mener jeg at batteriet skal holde hele levetiden

 

 

Se for eksempel MP3 Spillere der er det flere med opladbart batteri

som har lokket er skrudd, da er det vel samme garanti og reklamasjonsrett på hele dritten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...