Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Wii og PS3/X360 er to vidt forskjellige markedet og appelerer til ulike folk. Jeg ser ikke noe problem med at begge konseptene kan fungere parallellt. Når man ser hvor bra tradisjonelle spill som Call of Duty 4 og GTA IV gjør det, så er ikke noen fare for at hele markedet plutselig skal overkygges av partyspill med enkel grafikk. Markedet hadde dessuten ikke hatt plass til en Gamecube 2...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 semi interesante grafer. Den første viser hvor mye hver av konsollene solgte på 1 uke, fra jeg begynte å tracke tall 8 januar 2007.

Den andre viser totalen fra graf 1, dvs tallene lagt sammen fra uke til uke, den sier litt om hvor sykt Wii selger i forhold til de 2 andre som holder omtrent tritt, bortsett fra de siste 15, som viser at PS3 sakte siger i fra.

 

post-103092-1211361316_thumb.jpg

post-103092-1211361323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Tror ingen koker over, men folk må da få lov å ytre sin mangel på begeistring over Wii-salget, vi er tross alt på et diskusjonsforum. Må få liv å si slikt uten å bli anklaget for fanboy og værre.

Lenke til kommentar

"der er nok utviklere som velger Wii"

 

Hvilke utviklere, som man generelt sett bryr seg om, velger Wii?

 

Nintendo selv lager fantastiske spill, men ellers er det skrale greier. De beste spillene på Wii fra tredjepart er gamle GC/PS2 spill i "ny" utgave.

 

Wii kan selge 100 millioner og vel så det og jeg bare sier:

"Sjå kor det bryr meg ..."

Lenke til kommentar

Som sagt, unødvendig å uroe. Wii appelerer til et marked som ikke kjøper et nytt spill om dagen. Tror ikke dere har tatt det helt med i beregningen. Casual markedet går ikke ut å kjøper et nytt spill om dagen.

 

Wii konkurerer på et helt annet markedet enn X360 og PS3 og har en helt annen kundegruppe i fokuset enn X360 og PS3. Selv om Wii selger mange enheter tror jeg ikke den selger så veldig mange spill per enhet. Dette fordi markedet den sikter seg inn på ikke akkurat, som sagt, kjøper 1 nytt spill om dagen.

 

Er masse spill av god kvalitet som selger vanvittig godt på X360 og PS3, som selger så godt at oppfølgere er på vei. At partyspill selger enheter, klart. Men at det selger så innmari mange spill at den truer X360 og PS3, neppe.

Lenke til kommentar

wiifitebay.jpg

Wii Fit som allerede er klart dyrere enn et normalt spill selges for dobbel pris på Ebay. I stedet for å klage på Wii får jeg heller gi kudos til Nintendo for å virkelig skyte gullegget gang på gang de siste årene med millionsalg av helt nye konsepter: Brain Training, Nintendogs, Wii Sports og nå Wii Fit. Vi trenger selskaper som innoverer markedet på annet enn grafikk.

 

Når det gjelder tredjepartsspill på Wii har de fleste utviklere blitt tatt på senga når det gjelder suksessen til Wii og har nærmest desperat slengt ut raske PS2-ports og simple partyspill for å være med på festen mens de store produksjonsteamene deres allerede har vært opptatt med PS3/X360-spill. Nå som Wii har etablert seg som markedsledene tror jeg vi vil se både mer eksklusive spill og høyere kvalitet på produktene.

Lenke til kommentar
Var faktisk litt overaskende tall at Wii er så tett med PS3. Har ikke Norge mer eller mindre utelukkende vært et Sony land?

i forhold til salg i rsten av verden, så er vi det fortsatt

 

Europa generelt har vel i grunn aldri vært like glad i Nintendo som resten av verden. Først var vi Segaland, i og med at både Master System og Mega Drive solgte mer enn henholdsvis NES og SNES gjorde, så vidt jeg husker. Deretter ble vi Sonyland og gikk mann av huse for å kjøpe PS1 og PS2. I dag er det vel mer jevnt fordelt mellom Nintendo og Sony, i og med at begge to gjør det bra i Europa, mens Microsoft fortsatt ikke gjør det fullt så bra som de to andre (men allikevel bedre enn med den originale Xbozen). Så Microsoft sliter i grunn litt med at det eneste markedet der de gjør det virkelig bra er hjemmemarkedet, mens Europa, Japan og, om jeg ikke husker helt feil, Australia heller kjøper PS3 og Wii enn 360.

Lenke til kommentar

Ja det er bare US og UK som er MS land. Men tenk for et marked. Rundt 350 millioner som snakker samme språk, har kjøpekraft som bare det, lignende smak innen spill (Minus madden og cricket)alt dette er lik en ting. Big bucks.

 

Faren er at MS begynner å ignorer noen markeder for å konsollidere seg innen den engelskspråklige delen av verden, men det har ikke, i mine øyne, skjedd. MS får alt for lite credit for å være den første som tok europa på alvor.

 

Verken Ms, sony eller Big N er primært ute etter prestisjen av å selge flest konsoller. De har lyst til å tjene flest penger.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ganske morsomt at enkelte koker så over av sinne grunnet Wii's popularitet. Er det noe som har fått et mindreverd kompleks eller noe slikt? Sett over på naboen i dusjen og funnet ut han har større utstyr?

Jeg er noe bekymret for neste generasjon på grunn av Wiis popularitet. PS3 kom jo med hermekontroll og MS har annonsert at bevegelseskontrollere skal dukke opp i fremtiden. Håper ikke alle tror dette blir "Det neste store".

Lenke til kommentar

Tror faren er liten for at MS eller Sony går til såpass drastiske steg at de nært kopierer Nintendo. Core-gruppen av spillere, som både MS og Sony tross alt har flest av, foretrekker nok spilling i tilnærmet samme form om noen få år som den vi har i dag.

 

At nyvinninger kommer fra begge produsentene er nærmest en selvfølgelighet, men en total endring av spillmåte ser vi neppe.

 

For meg er godstolen (eller eventuelt min Playseat) en nødvendighet ved spilling og det å sitte med en behagelig håndkontroller er milevis å foretrekke fremfor Nintendo sin løsning.

Andre derimot, blant annet søsken og foreldre, finner Wii mer tiltalende da denne er perfekt for deres sosiale og "casual" spillemåte.

 

Ser man på hvor mye penger som er brukt på kjøp av spill i min familie så er det liten tvil om at MS har vunnet den kampen (absolutt ikke noe provokasjonsforsøk).

Lenke til kommentar
Wii Gamers Are Hardcore Gamers

 

The average Wii gamer is a hardcore gamer, Nintendo of America's Cammie Dunaway told the Electronic Gaming Summit today.

 

Seventy-nine percent of Wii gamers are male, most older than 18 with an income of $50,000 or more and more than half game for five or more hours a week, Dunaway said.

 

While the people who buy Wii tend to be pretty typical for gaming, the other household members who play Wii aren't, she said.

 

About 45 percent of the other household members who play Wii are female, with 38 percent 25 or older. Sixty-five of these gamers play at least two hours a week, while only 32 percent play five or more a week.

 

"The real break-through, the real magic of the Wii console is that it brought new consumers into the game," she said. "We in the industry have a choice to make, do we want to appeal to the few or to the masses? Do we want to sell to more people or sell more and more and more to less people? Do we want to be inclusive or do we want to be expansive? At Nintendo we definitely believe in the power of the expanded audience.

 

"We hope everyone will join us in showing everyone just how much fun video games can be."

 

kotaku.com

Men så kan man jo spørre seg om hva er definisjonen på en hardcore gamer...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Wii Gamers Are Hardcore Gamers

 

The average Wii gamer is a hardcore gamer, Nintendo of America's Cammie Dunaway told the Electronic Gaming Summit today.

 

Seventy-nine percent of Wii gamers are male, most older than 18 with an income of $50,000 or more and more than half game for five or more hours a week, Dunaway said.

 

While the people who buy Wii tend to be pretty typical for gaming, the other household members who play Wii aren't, she said.

 

About 45 percent of the other household members who play Wii are female, with 38 percent 25 or older. Sixty-five of these gamers play at least two hours a week, while only 32 percent play five or more a week.

 

"The real break-through, the real magic of the Wii console is that it brought new consumers into the game," she said. "We in the industry have a choice to make, do we want to appeal to the few or to the masses? Do we want to sell to more people or sell more and more and more to less people? Do we want to be inclusive or do we want to be expansive? At Nintendo we definitely believe in the power of the expanded audience.

 

"We hope everyone will join us in showing everyone just how much fun video games can be."

 

kotaku.com

Men så kan man jo spørre seg om hva er definisjonen på en hardcore gamer...

 

Tror det kan diskuteres i det uendelige, ja.

Er uansett liten tvil om at både Sony og MS tjener betraktlig mer på salg av både spill og hardware til sine konsoller enn Nintendo gjør.

Denne trenden kan naturligvis snus, men jeg ser ikke at det skal skje med det første.

Lenke til kommentar

Der tror jeg du tar skammelig feil. Husk at alle gigantselgerne på Wii er laget av Nintendo selv, Wii Fit, Smash Bros., Mario Galaxy, Wii Play, Mario Kart Wii, Mario Party 8 osv. Hos MS er vel det bare Halo 3 de står bak selv som har solgt spesielt bra og hos Sony er det Resistance og Motorstorm. De får jo riktignok noen kroner fra tredjepartsspill også, men på langt nær så mye som spillene de står bak selv.

 

På hardware er det ingen tvil om at Nintendo tjener mest penger. Både PS3 og X360 har i alle fall i starten blitt solgt med store tap.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg har langt fra satt meg nok inn i denne "krigen" til å være påstålig, så om jeg tar feil så skal jeg være den første til å vedgå det.

Uansett så sikter jeg ikke til inntjeneste ved salg av selve konsollen, der du har helt rett i at Nintendo har solgt med fortjeneste fra dag èn, men heller tilbehør til konsollene.

Uansett så vinner nok Nintendo denne i og med at de har solgt astronomiske mengder Wii allerede.

 

Antall solgte spill pr konsoll ledes vel av MS og selv om du tar i betraktning at Nintendo, som du nevner, får en større del av kaka ved salg, så tjener hverken MS eller Sony småkroner pr solgte spill.

Lisensavgifter kommer også på toppen av salgstallene, selv om jeg ikke vet hvor mye dette dreier seg om.

 

XBL (som jeg glemte å nevne) går for øvrig så det suser og er noe MS drar inn store summer på.

Lenke til kommentar
2 semi interesante grafer. Den første viser hvor mye hver av konsollene solgte på 1 uke, fra jeg begynte å tracke tall 8 januar 2007.

Den andre viser totalen fra graf 1, dvs tallene lagt sammen fra uke til uke, den sier litt om hvor sykt Wii selger i forhold til de 2 andre som holder omtrent tritt, bortsett fra de siste 15, som viser at PS3 sakte siger i fra.

 

post-103092-1211361316_thumb.jpg

post-103092-1211361323_thumb.jpg

 

Disse tallene stemmer ikke med virkeligheten, i hvert fall tallene for Xbox 360.

 

Xbox 360 har solgt totalt 19 millioner; 10 millioner bare i USA, og 9 millioner i resten av verden, pr. mai 2008 (Link).

 

Dette er riktignok shipped og ikke sell-through tall men dette vil utgjør maks 1 million enheter i forskjell.

 

Du begynte å tracke fra Januar 2007, dvs for at tallene dine skal stemme må Xbox ha solgt over 9 millioner det første året, noe alle vet de ikke gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...