Gå til innhold

Hjelp ! bærbar til 11000 !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen !

Jeg trenger hjelp til en ny laptop spesielt beregnet for spill og studentarbeid. Trenger ikke bluetooth, men bør ha 4 USB porter, firewire-støtte, lang batteri-tid, grei grafikk til spilling (for det meste RTS-spill men også BF2142 og Half-Life 2). Selvfølgelig skal vekta være på minst 2,6 til 3 kilo. Jeg skal på utvekslings-reise utenlands, så den bør tåle juling og litt til. Skjermen skal være grei nok til å spille så vel som filmtitting.

Har lenge vurdert HP sine maskiner, men det de har, har ofte veldig lite batteri-tid (pavilion serien) og har noe dårlig grafikk-minne (noen har 128 mb grafikkminne. Business serien). budsjettet skal være på minimum 6600 opptil 11000 kr.

Finnes det gode alternativer til HP, som har de kravene jeg stiller, og som har god støtte ?

Dere som legger inn forslag, bør ta med noen lenker til ytelsestester (helst engelske og/eller norske sider).

Takker på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hallo alle sammen !

Jeg trenger hjelp til en ny laptop spesielt beregnet for spill og studentarbeid. Trenger ikke bluetooth, men bør ha 4 USB porter, firewire-støtte, lang batteri-tid, grei grafikk til spilling (for det meste RTS-spill men også BF2142 og Half-Life 2). Selvfølgelig skal vekta være på minst 2,6 til 3 kilo. Jeg skal på utvekslings-reise utenlands, så den bør tåle juling og litt til. Skjermen skal være grei nok til å spille så vel som filmtitting.

Har lenge vurdert HP sine maskiner, men det de har, har ofte veldig lite batteri-tid (pavilion serien) og har noe dårlig grafikk-minne (noen har 128 mb grafikkminne. Business serien). budsjettet skal være på minimum 6600 opptil 11000 kr.

Finnes det gode alternativer til HP, som har de kravene jeg stiller, og som har god støtte ?

Dere som legger inn forslag, bør ta med noen lenker til ytelsestester (helst engelske og/eller norske sider).

Takker på forhånd.

7523128[/snapback]

Du kan ta en titt på hos Dell. De har noen gode laptoper. Det er egentlig best å ringe de, for da får du mer tilpasset datamaskin. De bygger jo pc'en skreddersydd til ditt krav og du får aldri en lagervare, alltid fersk, nybygd pc levert rett hjem på døra (slik fikk jeg min Dell-laptop). Mitt forslag: Inspiron 6400. Det er svært god pc. Var best i test hos TV2 hjelper deg, batterilevetiden var fenomenale 5 og en halv time. Vekta ligger på under 3 kilo. :)

Du kan også ta en titt på ASUS pc'er, men de er litt dyrere. Noen av deres løsninger er også interessante og har også greie batterilevetider. De leverer ok løsninger på skjermkort på 15" laptoper og vekten er også grei. De kan du finne hos Komplett.no

lykke til!

Skrevet

Du kan ta en titt på hos Dell. De har noen gode laptoper. Det er egentlig best å ringe de, for da får du mer tilpasset datamaskin. De bygger jo pc'en skreddersydd til ditt krav og du får aldri en lagervare, alltid fersk, nybygd pc levert rett hjem på døra (slik fikk jeg min Dell-laptop). Mitt forslag: Inspiron 6400. Det er svært god pc. Var best i test hos TV2 hjelper deg, batterilevetiden var fenomenale 5 og en halv time. Vekta ligger på under 3 kilo. :)

Du kan også ta en titt på ASUS pc'er, men de er litt dyrere. Noen av deres løsninger er også interessante og har også greie batterilevetider. De leverer ok løsninger på skjermkort på 15" laptoper og vekten er også grei. De kan du finne hos Komplett.no

lykke til!

Er ikke særlig sikker på kvaliteten og påligteligheten til de ASUS-laptopene ettersom det finnes knapt noe hardware tester på dem. Husker at hw.no kjørte en artikkel om hvordan dagens bærbare maskiner håndterte kræsjer og noe lignende, og ASUS var langt nede på lista sammen med Acer og de mindre kjente laptop produsentene. Det har imponerende maskinvare ja, men når kræsj og andre maskinvare problemer oppstår, hvordan er da service-støtten til den ?

Noen her som har opplevd problemer med ASUS-laptoper ?

Den Dell'en du anbefaler er grei nok, men er litt skeptisk til ytelsen på dets integrerte skjermkort. greit at den har 256 mb minne, men den er ikke helt hvasst nok til mitt tunge spillbruk og filmtitting... :no:

takker for forslaget da. =)

Skrevet
Tror det ikker er så mange laptopper som er hvasse nok heller til tung spilling..

7542625[/snapback]

For det meste spiller jeg sanntids-strategi spill, da. Noe FPS også, for det meste Half-life 2. Skal prøve Quake 4 og F.E.A.R ganske snart.

prøvde Heroes of Might & Magic 5 på min gamle Hp Compaq nx6125, og hele greia var en sørgelig forsøk på å kjøe og nyte spillet. alt gikk tregt, selv på laveste resolusjon og all grafiske eye-candy av. SW Jedi Knight: Jedi Academy hadde det samme problemet. Settlers 4 gikk ok, men da slet maskinen med mye varmeutvikling.

Skrevet
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610447&hl=

Zepto Znote 6214W anbefales fra meg, mye kvalitet for pengene, jeg spesifiserte den litt opp og det ble ikke dyrere enn 11700 kroner.

Jeg prøvde å spesifisere en Dell bærbar til omtrent det samme, den havnet på rundt 16000

7542648[/snapback]

min maksimum budsjett er på 11000 kr. Zepto'en er fin den, men en kjapp titt fra notebookreview.com fikk meg på andre tanker.

unnskyld, men takk for forslaget.

Skrevet
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610447&hl=

Zepto Znote 6214W anbefales fra meg, mye kvalitet for pengene, jeg spesifiserte den litt opp og det ble ikke dyrere enn 11700 kroner.

Jeg prøvde å spesifisere en Dell bærbar til omtrent det samme, den havnet på rundt 16000

7542648[/snapback]

min maksimum budsjett er på 11000 kr. Zepto'en er fin den, men en kjapp titt fra notebookreview.com fikk meg på andre tanker.

unnskyld, men takk for forslaget.

7542693[/snapback]

Jeg fant bare en test på notebookreviews, og den vil jeg si var positiv.

http://www.notebookreview.com/default.asp?...iew=Zepto+6214W

Fant du noen andre enn dette?

Skrevet

Jeg fant bare en test på notebookreviews, og den vil jeg si var positiv.

http://www.notebookreview.com/default.asp?...iew=Zepto+6214W

Fant du noen andre enn dette?

Jeg fant denne som alternativ =

http://www.notebookreview.com/default.asp?...430+Notebook+PC

Lenken viser til en Business-end HP Compaq nc8430 laptop. Den har Intel Core duo CPU på 1.87 x2 Ghz, 1 gb ram, veier 2.7 kilo viktigst av alt, skjerm er WSXGA+ 15.4 tommer med 1440x1080 resolusjon (mulig feil her) og ATI Radeon X1600 grafikk-løsning med 256 mb dedikert skjermminne.

men akk, den er litt over mitt budsjett på 11000 kr. Jeg vedde på at ingen i Oslo har denne laptop'en, langt mindre villig til å selge den brukt for minst den prisen...

den har det feteste specs, og den oppfyller alle mine krav. den til og med ligner min gamle nx6125. Synd at den er så dyr og så sjelden... :cry:

Skrevet

Utstyrt med T7200 og 1GiB(som går på en lavare frekvens) ram så blir den litt dyrere enn Zeptoen. Og dessuten er skjermkortet klokket ned og har "bare" 256MB minne.

Skrevet
Denne da: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0503102;fl:1701 ganske lik zeptoen på mange måter men litt lavere pris og my bedre batteri om det har noe å si?

7567242[/snapback]

Hmm, denne er nesten et bra alternativ, men skjermen er nok ikke så bra til film-titting (14-tommer), desverre. :no:

Bra at den kan konfigureres, men blir noe dyrt å sette på 1 gb ram og 100 gb hdd + OS med på kjøpet (ca 11 900+ kr).

Skrevet
Jeg støtter meg til Zeptoen.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42393

Konfigurert med T7200 og uten os kommer den på 10.5k med os litt over 11k. Jeg kan love deg at du ikke finner bedre tilbud med disse specsene. Også veier den en del mindre, noe som jeg selv har merket er meget hendig hvis du farter rundt på lan, skole osv.

7566295[/snapback]

Har sett denne før. Bra konstruksjon, men batteri-tiden er for lite (skjermkort på GForce 7600 med 512 Mb minne drikker strøm som en kamel på ørkenferd). Denne må jeg si nei til.. :cry:

Skrevet

Så langt er Zepto, Compal, Asus og Dell foreslått. Disse er mine meninger.

1. Dell = + for Bra design, service og muligheten til å bestemme komponentene. Bra batteri-tid og gode test-resultater fra forskjellige nettsider. Merkevare setter preg på denne maskinen.

- fordi den tilbyr noe "middels" maskinvare.

2. ASUS = Nykomling til Laptop-miljøet. + for Bra design, bra maskinvare og batterilevetid. Robust og noe grei pris (hvis man kjøper standard oppsett). Jeg vet ikke hvordan service'en er på den, sikkert fordi de er gode på kvalitet, så hvorfor ha den ? ASUS er meget kjent for bra og stabile hovedkort og jeg har ikke mye å si noe negativt til den. en bra forslag.

3 og 4. Zepto og Multicom-maskinen. syke specs til bra priser, men batteri-tid og skjermstørrelse er ikke noe å si så mye om. Robuste maksiner, though.

Så det blir altså HP og ASUS som skal vurderes nå. Så hvis noen har mere forslag til disse maskinene, bare kom med dem.

Skrevet
Denne da: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0503102;fl:1701 ganske lik zeptoen på mange måter men litt lavere pris og my bedre batteri om det har noe å si?

7567242[/snapback]

Hmm, denne er nesten et bra alternativ, men skjermen er nok ikke så bra til film-titting (14-tommer), desverre. :no:

Bra at den kan konfigureres, men blir noe dyrt å sette på 1 gb ram og 100 gb hdd + OS med på kjøpet (ca 11 900+ kr).

7580690[/snapback]

Du har jo storebroren http://www.multicom.no/SystemConfigurator....183%3bfl%3a1701 som har større og bedre skjerm, den koster ca 11000,- med 1024 minne, 120 gb hdd og t5600-cpu. Da får du opptil 4 timer batteri. Skjønner ikke hvordan du får hel30 til å koste 11900,- npr jeg konfigurerer den koster den 10100,- med 100 gb hdd og 1024 minne.

Skrevet (endret)

7567242[/snapback]

7580690[/snapback]

Du har jo storebroren http://www.multicom.no/SystemConfigurator....183%3bfl%3a1701 som har større og bedre skjerm, den koster ca 11000,- med 1024 minne, 120 gb hdd og t5600-cpu. Da får du opptil 4 timer batteri. Skjønner ikke hvordan du får hel30 til å koste 11900,- npr jeg konfigurerer den koster den 10100,- med 100 gb hdd og 1024 minne.

7581319[/snapback]

Ah det er kanskje fordi jeg kjøper inn ekstra batteri, minne, OS og 120 gb Hdd. :blush:

Storebroren til den maskinen du foreslo, er en bedre alternativ, da den hadde en lenke til en test hos notebookreviews.com. Jeg syns at testen er meget positivt, kommer nok til å vurdere den etter nyttår. Noe tung med en 9-cell batteri, opp mot 3.2 kilo... så det betyr jeg må slanke meg.. ;) grafikkløsningen (GForce 7600) er meget kurant, bare underklokket, men det betyr ikke så mye for en som spiller mye RTS, da. Spiller sjelden noe FPS, slik som HL2 og FarCry. Få se om hvordan den yter mot Quake 4 og FEAR, nå som jeg har de spillene.

Lurer på om du har et annet forslag som har ATI-grafikkløsning (Radeon X1600) ?

Endret av PCTechManiac
Skrevet

Vet ikke om du finner så mange "byggesett" med X1600. Du har f.eks asus A6j-serien som er populær, men tror den er i ferd med å fases ut. Ellers så har du asus F3j, men den blir muligens for dyr. Var en test av den her på hw.no nylig. X1600 er bare raskere enn 7600go når du setter opp til høye oppløsninger og kjører på AA og AF, ellers er 7600go ofte kjappere.

Skrevet
HP pavilion

Jeg har tittet på denne, du finner den sikkert mye billigere andre steder.

7583542[/snapback]

Jau, men dette monsteret er tung, bulkete og vel, bedre egnet som bord-pc erstatter. fine specs på den, da.

MPX selger en HP Pavilion dv9060ea for 11500,-. nesten samme specs som den du ga, bare at den har bare 1 gb ram. Fin forslag da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...