Gå til innhold

Mitt syn paa USA og det Amerikanske samfunn.


Anbefalte innlegg

Det er mange meningen om USA ute aa "surrer". Meninger om krigen i Irak. Meninger om George W. Bush dommemaate. Det er virkelig et land man enten hater eller elsker. I dette innlegget skal jeg prove saa godt jeg kan aa faa frem mitt syn paa hvordan USA fungerer, baade fra den posetive og negative siden.

 

Forst maa jeg paapeke at det jeg sier er basert paa mine opplevelser i USA de fem siste maanedene, og andres opplevelser kan vaere anderledes. I tillegg er mine meninger hovedsakelig basert paa North Dakota sine regler.

 

Skolen

Positivt: Det som er mest positivt med den amerikanske skolen er helt klart skolesportene. Amerikanere er veldig interessert i sport, og skolen gjoer hva som helst for aa vinne over alle andre skoler i staten. Det er trening hver eneste dag, og du kommer i en ufattlig bra form. Hvis du ikke er et sportsmenneske har du alltids en del klubber aa velge mellom, som moetes etter skoletid.

 

Negativt: Det negative er helt klart hvordan skolesystemet er. Vi har de samme fagene dag ut og dag inn, noe som blir ufattlig kjedelig etter en liten stund. Dette varierer da selvsagt fra skole til skole. Ellers saa er laererene mer glad i aa gi masse lekser, og gjerne over helgene og andre fridager. En annen dum ting er at de ogsaa baserer karakteren i den klassen like mye paa lekser som prover. Vil si jeg liker det norske skolesystemet bedre. En annen ting er at hver prove er ufattlig simpel. Det er som oftest true & false og multiply questions. Det er veldig sjeldent du trenger aa skrive en setning. Naa vet jeg ikke om dette kan vaere saa veldig negativt i den forstand, men jeg kan trygt si at den norske ungdommen er mye smartere enn de amerikanske.

 

Samfunnet:

Positivt: Her kan vi finne mye posetivt. Absolutt alt er ekstremt billig. en nordmann vil fole seg ekstremt rik i USA i forhold til de prisene vi finner i Norge. Her finner du en 24 pakning med Cola til rundt 20 kroner. Snakker vi klaer, ligger en genser fra rundt $10 til $70. De til $70 er ekstremt dyrt for amerikanere, og man ser dem sjeldent med en genser til denne prisen. Men jeg tror JoacimR kan forklare dere mer om klaer i USA. Jeg finner det utrolig nok ikke like interessant som han (no offense). Dette forandrer seg selvsagt fra stat til stat, men alle statene er billigere en Norge. Alt i USA er ogsaa stort. Veldig stort. Jeg bor i en by paa storrelse med Drammen, og hver eneste matbutikk her er ufattelig stort. Kan banne paa at de er sikkert 10 ganger storre enn en vanlig ICA butikk. Og drar du til de velkjente Wallmart butikkene blir alt mye storre enn det igjen. Siden jeg liker det stort, er dette veldig posetivt for meg.

Det er ogsaa masse annet som er posetivt, men jeg kommer ikke paa det i dette oyeblikket.

 

Negativt: Det er dessverre en del ting som ikke er saa bra med det amerikanske samfunnet. USA er ikke det vidunderlandet som alle tror. Alt er ekstremt strengt i USA. Er du mindreaarig (under 21) og er paa en fest der det drikkes alkohol, kan du bli arrestert. Blir du tatt av politiet, kommer dette til aa skje med deg:

  • Du maa sannsynligvis tilbringe natten paa glattcellen og frem til foreldrene dine henter deg.
  • Du maa gjore samfunnstjenester.
  • Du faar en stor bot.
  • Du blir kastet ut av skolens sportslag (hvis du er med paa en).
  • Sannsynligheter for aa miste jobben.
  • Har du meldt deg inn i millitaeret, kan du faa en fengselstraff til opptil 2 aar.

Det samme skjer med deg hvis du er paa festen, men ikke drikker. Er du paa en fest der det drikkes, blir du behandlet som om du har drukket, no matter what.

 

Men fester amerikanske ungdommer mindre en norske? Nei! Greit nok, naa skal jeg innromme at jeg gaar paa den skolen som drikker mest i hele landet, men jeg er av den oppfattning at amerikanere drikker like mye som norske ungdommer, hvis ikke mer. En annen ting som er veldig stort i USA er dop. Jeg kan si at over 60-70 % av skolen min har en eller annen gang provd noen form for dop. 30-40 % tar det regelmessig. De doptypene som er mest populaere er mariuanha, kokain og amfetamin. De som tar dop kan vaere alt fra de storste nerdene, til den heiteste dama paa skola. Dette synes jeg er veldig trist.

 

En annen ting er at veldig mange amerikanere er overkristne. Greit nok, naa bor jeg i den staten det finnest flest religiose, men naar de fleste ungdommer gaar i kirken to ganger i uken blir det litt ille. Jeg kjenner mange kristne i Norge som saavidt beveger seg innom en kirke. Husker for litt siden at en jente paa 16 aar fortalte meg fint at jeg kom til aa brenne i helvete fordi jeg var ateist.

 

En annen ting jeg reagerer paa er hvor unge de kan vaere for aa aa begynne aa kjore. De fleste stater tillatter folk ned til 16 aars alderen aa kjore, men i North Dakota gaar de saa langt ned til 14 aar. Jeg vet i alle fall at jeg hadde foelt meg veldig utrygg hvis jeg var ute aa kjorte og viste at det var en mulighet for at det var en 14 aaring, som rakk meg opp til navelen, som kjorte bilen foran meg.

 

Lonningene her er ogsaa elendige. Det er normalt for en ungdom paa 18 aa ikke tjene mer en $5-6, eller rundt 30-40 kroner. Men det blir litt enklere for dem siden USA er billigere selvsagt.

 

Amerikanere

Positivt: De fleste amerikanere er veldig hyggelige. Utlendinger er som oftest godt mottatt, og amerikanere har som oftest manerer. Er du fra et annet land blir du spennende, og folk begynner aa sporre en haug av sporsmaal om landet ditt. Det kan selvsagt bli en del dumme sporsmaal som:

- Har du elektrisitet i Norge?

- Har du sett en bil foer du kom til USA?

- Har du trafikklys i Norge?

- Gaar isbjorner rundt i gatene og spiser mennesker?

Men slike sporsmaal er bare morsome, og du faar deg en god latter.

 

Negativt: Det er vel her jeg har minst aa si. Det negative om amerikanere har jeg vel forklart over med dopproblemene. En annen ting som er litt dumt med amerikanere er at de tror de og USA er saa ufattlig mye bedre enn alle andre. De er ekstremt patriotiske, og henger opp flagget sitt over alt. Spiller nasjonalsangen paa nesten hver eneste sports-event ogsaa videre i den duren.

 

Norge eller USA

Etter jeg flyttet hit har jeg forstaatt hvor heldige vi nordmenn egentlig er. USA er flott, men Norge er mye bedre.

 

Hvorfor jeg lagde denne traaden? Rett aa slett fordi jeg vil at dere skal vite min mening om USA, etter at jeg har bodd her en stund.

 

Dette innlegget ble skrevet under en av mine klasser, og ble derfor skrevet under et tidspress. Beklager for diverse skrivefeiler som oppstaar, og det er en mulighet at jeg legger til mer informasjon med tiden.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du arumentere fult og helt på alt du sier og jeg tror oppriktig på det du sier,både postivt og negativt.Jeg har fått veldig mye negativt om USA og deres valg mange steder men særlig på diskusjon.no.Og har forstått at det også er mye postivt om USA og.

 

Det er svært innteresant det du skrive om USA og religion,

En annen ting er at veldig mange amerikanere er overkristne. Greit nok, naa bor jeg i den staten det finnest flest religiose, men naar de fleste ungdommer gaar i kirken to ganger i uken blir det litt ille. Jeg kjenner mange kristne i Norge som saavidt beveger seg innom en kirke. Husker for litt siden at en jente paa 16 aar fortalte meg fint at jeg kom til aa brenne i helvete fordi jeg var ateist.

bare et fåtall av norske statsborgere ville egentlig sagt at ateister kommer til å brenne i helvete til folk.Og det beviser hvor stor forskjellende mellom Norge og USA.Veldig interresant det du skriver her.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Bra innlegg.

 

Kjenner meg igjen i veldig mye fra de to gangene jeg har vært der selv (hovedsaklig i Florida, men også mange av de andre sørstatene).

 

Amerikanere lager en del morsom underholdning, har et par bra burger-kjeder, og driver vitenskapen fremover (men utrolig nok også bakover samtidig). Utover dette har jeg ikke egentlig ikke så veldig mye til overs for dem...

Lenke til kommentar

Flott innlegg og jeg synes du fikk frem mye rart, selv om jeg synes en del negative ting som du nevnte, burde være på den positive siden.

 

Uansett, så vil jeg quote deg på et tema som er litt OT:

Jeg kan si at over 60-70 % av skolen min har en eller annen gang provd noen form for dop. 30-40 % tar det regelmessig. De doptypene som er mest populaere er mariuanha, kokain og amfetamin. De som tar dop kan vaere alt fra de storste nerdene, til den heiteste dama paa skola. Dette synes jeg er veldig trist.

Synes ikke du skal synes at det er helt greit å drikke alkohol, mens du synes det er trist at folk røyker marihuana. Ved årets valg i Nevada ble det nesten legalisert med salg av marihuana og stemmene var nesten 50/50. Kokain og amfetamin er derimot en annen sak, men alkohol er ikke bedre det heller ;)

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Jeg har ett spørsmål jeg lurer på angående USA, og du er vel riktige personen å spørre!

 

Jeg vet ikke om du har sett "Borat: Cultural learnings of America for make benefit glorious nation of khazakstan", men der er noen scener der som mildt sagt sjokerer meg.

 

Jeg går ut ifra at kanskje ikke alle har sett filmen, så jeg får gå litt i detalj.

 

Denne filmen er en mockumentary/dokumentar (fin blanding av reelle situasjoner og skuespill)

Der de for det meste omhandler en fiksjonel Khazakstansk karakter, som lærer det amerikanske samfunnet å kjenne. Denne Borat forsøker å hilse på endel tilfeldige amerikanere, på gaten og på t-banevogner, og 9 av 10 svarer på hans hyggelige "My name is Borat, whats your name?" med settninger som "My name is MiND YOUR OWN DAMN BUSINESS" og "Get the fuck away from me", eventuellt de alltid like koselige trusslene om drap, eller slag og spark.

 

Så mitt spørsmål er følgende: Er dette representativt for Amerikanernes holdninger til deres medmennesker? eller gjelder dette kun i storbyene, eventuelt for folk som har bart og ser utenlandske ut?

 

Ble mildt sagt sjokkert over reaksjonene de nevnte amerikanerne hadde på ett uskyldig "hei" og ett forsøkt håndtrykk :ohmy:

 

Edit: Var foresten en interessant tråd, og jeg må si jeg angrer litt på at jeg ikke tok meg ett år i USA på VGS :)

Endret av PandaMartin
Lenke til kommentar
Jeg har ett spørsmål jeg lurer på angående USA, og du er vel riktige personen å spørre!

 

Jeg vet ikke om du har sett "Borat: Cultural learnings of America for make benefit glorious nation of khazakstan", men der er noen scener der som mildt sagt sjokerer meg.

 

Jeg går ut ifra at kanskje ikke alle har sett filmen, så jeg får gå litt i detalj.

 

Denne filmen er en mockumentary/dokumentar (fin blanding av reelle situasjoner og skuespill)

Der de for det meste omhandler en fiksjonel Khazakstansk karakter, som lærer det amerikanske samfunnet å kjenne. Denne Borat forsøker å hilse på endel tilfeldige amerikanere, på gaten og på t-banevogner, og 9 av 10 svarer på hans hyggelige "My name is Borat, whats your name?" med settninger som "My name is MiND YOUR OWN DAMN BUSINESS" og "Get the fuck away from me", eventuellt de alltid like koselige trusslene om drap, eller slag og spark.

 

Så mitt spørsmål er følgende: Er dette representativt for Amerikanernes holdninger til deres medmennesker? eller gjelder dette kun i storbyene, eventuelt for folk som har bart og ser utenlandske ut?

 

Ble mildt sagt sjokkert over reaksjonene de nevnte amerikanerne hadde på ett uskyldig "hei" og ett forsøkt håndtrykk  :ohmy:

 

Edit: Var foresten en interessant tråd, og jeg må si jeg angrer litt på at jeg ikke tok meg ett år i USA på VGS :)

7510547[/snapback]

Man bør ikke stole så mye på en vilt fremmed mann i New York, og jeg tror de som bor der vet det.

 

Er amerikanere varmere enn oss nordmenn, hvordan er det med håndhilsing, klem og kyss på kinnet?

Tror det har mye med hvor i statene hvor du bor, men så var det sikkert ikke meg du spurte heller :p

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Må først bare si at jeg kjenner meg godt igjen i det trådstarter skriver om. Har ikke vært i selve usa, men usa's militære har bygd flere baser militærbaser rundt om i verden, hvor jeg har bodd nær en og gått på skole på en. Dette var i tyskland(alt var tilrettelagt der inne for å ligne en mindre by). Ca 200k amerikanere der nede hele tiden.

Bodder der i 3år, og gikk på U.S. militær skole, og i 3 år.

 

Er amerikanere varmere enn oss nordmenn, hvordan er det med håndhilsing, klem og kyss på kinnet?

7510565[/snapback]

 

Mitt inntrykk er at folk er veldig generøse og vennligsinnede. Når det gjelder håndhilsing /klem/kyss, er det bare på det motsatte kjønn. Gutt som klemmer en mann feks, er no no(utenom familie, til nød).

 

Men personligheta er mye mer åpen og folk er veldig greie.ingen problem å få nye venner.

Lenke til kommentar
vel, antar at det er like ille som den norske tradisjonen der fremmede ikke tør å hilse engang.

7510657[/snapback]

Absolutt ikke. Helt motstatt..

 

Dette er en "særegenskap" som gjelder mest for nordmenn.

 

Samme med tyskere, man sier Guten Morgen til fremmede man møter på vei til skolebussen om morgenen, og Guten Tag om ettermiddagen.

 

Amerikanere er veldig forsiktig ved å ikke være til bry for andre. Går noen forbi, slik at de blokkerer feks. bladhylla som du stod å kika på, er det alltid "Excuse me" gjerne med lagt til, "sir" eller no.

 

Norge er mye mer fiendtlig.

Lenke til kommentar
Denne filmen er en mockumentary/dokumentar (fin blanding av reelle situasjoner og skuespill)

Der de for det meste omhandler en fiksjonel Khazakstansk karakter, som lærer det amerikanske samfunnet å kjenne. Denne Borat forsøker å hilse på endel tilfeldige amerikanere, på gaten og på t-banevogner, og 9 av 10 svarer på hans hyggelige "My name is Borat, whats your name?" med settninger som "My name is MiND YOUR OWN DAMN BUSINESS" og "Get the fuck away from me", eventuellt de alltid like koselige trusslene om drap, eller slag og spark.

 

7510547[/snapback]

Forestill deg at du ville lage en dokumentar hvor du skulle framstille skoleelever som drittunger. Du kunne spurt 200 skoleelever hva de het, og hvis 2 av dem ble sur, så kunne du inkludert dem i filmen din og gått videre. Det er veldig lite av ekstremeksempler som er representativt for noe som helst, men det er gjerne ikke de hyggelige, vanlige menneskene som er interessante å se på. Folk ser heller på dokumentarer om terrorister enn vanlige muslimer, feite amerikanere framfor sunne, friske amerikanere, osv. Vi liker å få fordommene våre bekreftet.

 

Fint innlegg, mange gode argumenter. Det er en del av det du sier er negativt som jeg ser på som bedre, spesielt skolesystemet og patriotismen. Å mene at landet sitt er det beste i verden er ikke noe annerledes enn å mene at fotballaget man heier på er det beste; det er like mye et ønske som en meningsytring. Når det gjelder drikkelovene, så får det bli et Dakotaisk ståsted, for de fleste vet at det ikke er sånn overalt. Det skal ikke mye kunnskap om amerikansk kultur til før man merker at en del av det du opplever ikke er regel så mye som unntak.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Er amerikanere varmere enn oss nordmenn, hvordan er det med håndhilsing, klem og kyss på kinnet?

7510565[/snapback]

Mitt inntrykk er at folk er veldig generøse og vennligsinnede. Når det gjelder håndhilsing /klem/kyss, er det bare på det motsatte kjønn. Gutt som klemmer en mann feks, er no no(utenom familie, til nød).

Som du sa er kunnskapen din nesten bare basert på militærfolk. Noe som muligens har mye saken å gjøre akkurat på dette temaet :p

Lenke til kommentar
Er amerikanere varmere enn oss nordmenn, hvordan er det med håndhilsing, klem og kyss på kinnet?

7510565[/snapback]

Mitt inntrykk er at folk er veldig generøse og vennligsinnede. Når det gjelder håndhilsing /klem/kyss, er det bare på det motsatte kjønn. Gutt som klemmer en mann feks, er no no(utenom familie, til nød).

Som du sa er kunnskapen din nesten bare basert på militærfolk. Noe som muligens har mye saken å gjøre akkurat på dette temaet :p

7512509[/snapback]

Ja klart det har mye å si.

 

Men de hadde sine dårlige epler i kurver de og. Var jo bare mora eller faren som var militær.

Lenke til kommentar
Har på følelsen av at amerikanere er arrogante (ja da fjas eg generaliserer bla bla). Spesielt dette med at "USA er verdens beste land å leve i". Kan enkelt ramse opp 20 andre land eg heller ville vært født i enn usa.

7512535[/snapback]

Du blander arroganse med patriotisme. En far er ikke arrogant hvis han mener at sønnen hans er den beste sønnen i verden, selv om du kunne tenke deg 20 andre gutter du hadde foretrukket å ha som sønn. Det er landet de er født i, vokst opp i og som de mest sannsynlig vil dø i, og de er stolt av nasjonen sin. Dette er en av de tingene som gjør USA til det beste landet i verden; at innbyggerne er stolte og gjør alt de kan for å gjøre landet så bra som mulig. Det er selvfølgelig ikke alle som er enig ang. hvordan best gjøre det, men tanken er god.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...