Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterføre, 4hjulstrekk og automatgir - hvordan?


xstian

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva av funksjoner er det på den da?

 

Er vel antispin, antiskrens osv. ?

7506451[/snapback]

 

Jo, den har det meste, (Vehicle Stability Control er vel antiskrensen, også har den tractioncontrol og abs og noe annet som jeg ikke husker :))

Har på følelsen at jeg kan tøye den ganske langt før det blir krise, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis det skjer...

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

7506401[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke den bilen spesielt godt, men D og N på automatgir betyr vanligvis Drive og Neutral, altså i "kjöremodus" eller i "stå stille uten å måtte holde bremsepedalen nedtrykt"-modus. Vanligvis finner du N mellom R (revers) og D (drive), om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

7506401[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke den bilen spesielt godt, men D og N på automatgir betyr vanligvis Drive og Neutral, altså i "kjöremodus" eller i "stå stille uten å måtte holde bremsepedalen nedtrykt"-modus. Vanligvis finner du N mellom R (revers) og D (drive), om jeg ikke husker feil.

7506500[/snapback]

 

Jau, det har jeg skjønt, men vil da å smekke den i fri være tilsvarende å tråkke kløtsjen i bånn?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

7506401[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke den bilen spesielt godt, men D og N på automatgir betyr vanligvis Drive og Neutral, altså i "kjöremodus" eller i "stå stille uten å måtte holde bremsepedalen nedtrykt"-modus. Vanligvis finner du N mellom R (revers) og D (drive), om jeg ikke husker feil.

7506500[/snapback]

 

Jau, det har jeg skjønt, men vil da å smekke den i fri være tilsvarende å tråkke kløtsjen i bånn?

7506521[/snapback]

 

Jo, på en måte blir det vel det. Dette er jo automatgirets alternativ til å stå i "fri".

 

EDIT: Det slo meg plutselig at bruksanvisningen på min 4-hjulstrekker hadde et meget informativt kapittel om bruk av diffsperrer og diverse teknikker for kjöring på annet enn tört asfaltföre. Har du sjekket om du finner noe slikt i din? Jeg regner med at den "SNOW"-knappen står forklart der også. Det kan jo bety så mangt!

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

7506401[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke den bilen spesielt godt, men D og N på automatgir betyr vanligvis Drive og Neutral, altså i "kjöremodus" eller i "stå stille uten å måtte holde bremsepedalen nedtrykt"-modus. Vanligvis finner du N mellom R (revers) og D (drive), om jeg ikke husker feil.

7506500[/snapback]

 

Jau, det har jeg skjønt, men vil da å smekke den i fri være tilsvarende å tråkke kløtsjen i bånn?

7506521[/snapback]

 

Jo, på en måte blir det vel det. Dette er jo automatgirets alternativ til å stå i "fri".

 

EDIT: Det slo meg plutselig at bruksanvisningen på min 4-hjulstrekker hadde et meget informativt kapittel om bruk av diffsperrer og diverse teknikker for kjöring på annet enn tört asfaltföre. Har du sjekket om du finner noe slikt i din? Jeg regner med at den "SNOW"-knappen står forklart der også. Det kan jo bety så mangt!

7506561[/snapback]

 

Jeg skyr jo, som enhver mann, i utgangspunktet manualen som pesten, men jeg sjekket, og den sier stort sett at "Hvis det er snø, bruk SNOW-knappen" og det var det :!:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

7506401[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke den bilen spesielt godt, men D og N på automatgir betyr vanligvis Drive og Neutral, altså i "kjöremodus" eller i "stå stille uten å måtte holde bremsepedalen nedtrykt"-modus. Vanligvis finner du N mellom R (revers) og D (drive), om jeg ikke husker feil.

7506500[/snapback]

 

Jau, det har jeg skjønt, men vil da å smekke den i fri være tilsvarende å tråkke kløtsjen i bånn?

7506521[/snapback]

 

Jo, på en måte blir det vel det. Dette er jo automatgirets alternativ til å stå i "fri".

 

EDIT: Det slo meg plutselig at bruksanvisningen på min 4-hjulstrekker hadde et meget informativt kapittel om bruk av diffsperrer og diverse teknikker for kjöring på annet enn tört asfaltföre. Har du sjekket om du finner noe slikt i din? Jeg regner med at den "SNOW"-knappen står forklart der også. Det kan jo bety så mangt!

7506561[/snapback]

 

Jeg skyr jo, som enhver mann, i utgangspunktet manualen som pesten, men jeg sjekket, og den sier stort sett at "Hvis det er snø, bruk SNOW-knappen" og det var det :!:

7506871[/snapback]

 

Hehe, ja det var jo ikke spesielt opplysende... Kanskje forhandleren kan gi deg mer info? Det er jo forskjell på 4x4-systemer og hvordan disse oppförer seg. Er det f.eks. permanent 4-hjulsdrift? Er den låst 50/50, eller fordeles kraften dynamisk?

 

Ellers er det jo en meget god idé som karl-wilhelm foreslår. Test ut bilen på en romslig parkeringsplass. Tenkte å gjöre det samme med min bil, men enn så lenge har vi bare hatt en dag med snö her borte, så det har blitt med tanken... :D

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg ny bil for en drøy måned siden, og nå skal jeg på langtur til jul...

 

Men det er første bilen jeg eier med firehjulstrekk og den første jeg eier med automatgir.

 

Hva bør jeg være oppmerksom på på snø og is? Hvordan håndterer jeg skrens og slikt?

 

Det er en "SNOW" knapp ved girspaken, hva gjør den?

 

Det er forøvrig mulig å smekke spaken direkte fra D til N - kan det brukes til noe?

 

Takker for alle tips og erfaringer!

 

.x

7506401[/snapback]

 

Nå kjenner jeg ikke den bilen spesielt godt, men D og N på automatgir betyr vanligvis Drive og Neutral, altså i "kjöremodus" eller i "stå stille uten å måtte holde bremsepedalen nedtrykt"-modus. Vanligvis finner du N mellom R (revers) og D (drive), om jeg ikke husker feil.

7506500[/snapback]

 

Jau, det har jeg skjønt, men vil da å smekke den i fri være tilsvarende å tråkke kløtsjen i bånn?

7506521[/snapback]

 

Jo, på en måte blir det vel det. Dette er jo automatgirets alternativ til å stå i "fri".

 

EDIT: Det slo meg plutselig at bruksanvisningen på min 4-hjulstrekker hadde et meget informativt kapittel om bruk av diffsperrer og diverse teknikker for kjöring på annet enn tört asfaltföre. Har du sjekket om du finner noe slikt i din? Jeg regner med at den "SNOW"-knappen står forklart der også. Det kan jo bety så mangt!

7506561[/snapback]

 

Jeg skyr jo, som enhver mann, i utgangspunktet manualen som pesten, men jeg sjekket, og den sier stort sett at "Hvis det er snø, bruk SNOW-knappen" og det var det :!:

7506871[/snapback]

 

Hehe, ja det var jo ikke spesielt opplysende... Kanskje forhandleren kan gi deg mer info? Det er jo forskjell på 4x4-systemer og hvordan disse oppförer seg. Er det f.eks. permanent 4-hjulsdrift? Er den låst 50/50, eller fordeles kraften dynamisk?

 

Ellers er det jo en meget god idé som karl-wilhelm foreslår. Test ut bilen på en romslig parkeringsplass. Tenkte å gjöre det samme med min bil, men enn så lenge har vi bare hatt en dag med snö her borte, så det har blitt med tanken... :D

7506935[/snapback]

 

hehe, samme elendigheta her, jeg bor i København, og snøen glimrer med sitt fravær.

Tenkte kanskje jeg skulle ta en tur på glattkjøringsbane, (som forhandleren foreslo) men det kosta nesten 2000 spenn, og de pengene trenger jeg til bensin :)

Skal kjøre på direkten til Trondheim den 23., vi får håpe på mildvær tror jeg...

 

Den har forøvrig "Viscous limited-slip center differential", det er vel ikke verdens beste, men nå er det jo ikke noen terrengbil heller ;)

Lenke til kommentar

burde ikke bekymre deg på søn med den der;). hehe.. men det du burde være litt ops på er at noen biler med automat slutter ikke å dra men EN GANG etter du slepper gassen som med en manuel bil, så derfor kan det være litt dritt å f.eks sladde med automat+ at man ikke får klutsjet ut, men hvis du ikke kjører gris så er den der HELT trygg og kjøre for å si det sånn;)

Lenke til kommentar
burde ikke bekymre deg på søn med den der;). hehe.. men det du burde være litt ops på er at noen biler med automat slutter ikke å dra men EN GANG etter du slepper gassen som med en manuel bil, så derfor kan det være litt dritt å f.eks sladde med automat+ at man ikke får klutsjet ut, men hvis du ikke kjører gris så er den der HELT trygg og kjøre for å si det sånn;)

7509472[/snapback]

Det der er en myte om automatbiler og selv med gamle sluromatkasser så slutter det og dra med det samme man slipper gassen.

Eneste grunnen til at det ikke slutter og dra er at hastigheta på bilen er veldig lav og da er det i grunnen ingen problem alikavel.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
burde ikke bekymre deg på søn med den der;). hehe.. men det du burde være litt ops på er at noen biler med automat slutter ikke å dra men EN GANG etter du slepper gassen som med en manuel bil, så derfor kan det være litt dritt å f.eks sladde med automat+ at man ikke får klutsjet ut, men hvis du ikke kjører gris så er den der HELT trygg og kjøre for å si det sånn;)

7509472[/snapback]

 

Heh, har sladda ein god del med ein e30 320 automat og det var artig for var kun brems og gass ein måtte tenke på, var som sladding for dummies... responsen er omtrent den samme som i bilar med manuell kasse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...