Gå til innhold

Vil bli arbeidsledig, hva med Manpower?


MRN

Anbefalte innlegg

Alle skattebetalere: Vennligst ikke hjelp han med å lure seg unna. En frisk og arbeidsdyktig burde ikke kunne oppføre seg som en idiot, bare for å få sparken og snylte på samfunnet.

7724339[/snapback]

 

Dette begynner å bli OT men jeg har hørt om langt verre tilfeller av snylting på trygd/stønad enn dette....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette begynner å bli OT men jeg har hørt om langt verre tilfeller av snylting på trygd/stønad enn dette....

7724368[/snapback]

 

At noen er verre rettferdiggjør ikke slikt som dette heller. Å skjelle ut en enkeltperson vil desverre ikke gjøre det store utslaget, men vil bare sende noen signaler til andre som leser tråden. Om ingen kommenterer holdningen, vil det virke som det er helt OK å gjøre slikt. Nå er jeg ikke den første som kommenterer det, og godt er det.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet, nei. Sist gang (2004), så fikk jeg tre dagers karantene, og den tror jeg er standard. Men at dagpengene telles fra dag en når man melder seg. (Litt ulogisk der).

 

Men når man SELV sier opp jobben, så skal ha ha en karantene. Jeg trodde denne var på 6 uker, men det er visst 8 uker i følge denne tråden.

 

Spørsmålet er om jeg ha sagt opp jobben, eller om jeg ble frigitt oppdraget.

Lenke til kommentar

Jeg også. Jeg håper bare på en ok saksbehandler hos NAV og ikke "mannen bak disken". Jeg håper bare de ikke spør om hvorfor jeg ble frigitt. Da får jeg heller peke på hva som står i papirene.

 

Planen for i dag er å gå til ligningskontoret og be om en skatteseddel. Deretter til NAV og håpe det beste. Jeg har IKKE med oppsigelsespairer, men i følge denne siden hos NAV, så fantes det visst et eget skjema. Jeg må også låne Internett og printer der borte, for det har jeg ikke selv. Så jeg har lagt ut oppdragsbekrefelsen på internett. Håper de har "fri" internett og PDF-leser.

 

Mye håp ute og går her :)

 

(edit: endret ett ord)

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig, og det gjorde jeg også da jeg mista jobben. Men jeg meldte meg ikke som "aktiv" arbeidssøker, og søkte ikke om dagpenger over nettet.

 

I dag var jeg hos NAV. *applaus*

 

Først gikk jeg på ligningskontoret og ba om skattekort. Deretter gikk jeg til NAV. Inne i lokalet var det plassert PCer til venstre og en printer rett fram. Jeg gikk til nærmeste ledig, tasta inn home.no.net og til PDF-fila, tok en rask printout og vips, så hadde jeg en kopi av oppdragsbekreftelsen i hånda. Dette var gjort på ett minutt :)

 

Deretter var det å stille seg i kø. 1 luke for arbeid, 3 luker for trygd. Ingen kø for trygd, masse kø for arbeid. Så det tok tid å vente. Da jeg hadde svetta meg ferdig og det var min tur, så sier jeg at jeg ønsker å søke om dagpenger. De maser igjen om internett, og jeg sier at jeg har tidligere hatt dagpenger, men at det er over ett år siden. Sist gang var i 2004, så en ny beregning må gjøres. Men på nettet måtte jeg for å melde meg som "aktiv arbeidssøker".

 

Jeg fikk utdelt et skjema som jeg måtte fylle ut. Jeg viste de oppdragsbekreftelsen fra Manpower. Mens hun studerer denne, så sier jeg at jeg har jobbet på Ringnes tidligere, og på de kontraktene så står det at forholdet opphører dersom det ikke "blir" ny kontrakt. (Husker ikke hva jeg sa til "ny", men det passa der og da.) Og sier at denne bekreftelsen ikke hadde en slik ordlyd. "Nei, vi godkjenner denne". Men jeg måtte ha siste lønnsslipp ifra Manpower (den tror jeg aldri fikk :( ), og siste lønnsslipp ifra Ringnes. I tillegg måtte jeg ha kontraktene for de siste seks månedene. Og der fikk jeg et problem. Jeg fikk aldri kontrakter fra de. Jeg bare underskrev og fikk aldri noe tilbake. Så jeg må fysisk opp dit, og la de fylle ut det skjema som jeg fikk fra NAV i dag. Så det blir jo spennede...

Lenke til kommentar

På onsdag fikk jeg ringt til gamlejobben. Ba om å bli satt til sjefen. Ingen svar. La på og ringte opp igjen, fikk satt over til mobil. Dut-tut-tut... Ringte enda en gang og ba om å bli satt over til gamlesjefen. Ba om å få kopi av kontrakter fra april og ut, og kopi av siste lønnsslipp. Han satt i møte akkurat da og ba meg om å ringe igjen dagen etterpå. Jeg er treig av meg, så den dagen brukte jeg til å finne fram lønnslipper (som jeg fant) og brev fra Manpower (som jeg fant), men fant fortsatt ingen kontrakter :(

 

Så idag, fredag, så står jeg tidlig opp (man sover veldig godt når man trener vekter mandag-torsdag, i dag er hviledag) og psyker meg opp i flere timer - før han ringer til meg.

 

- "Du har ikke noe jobb, du?"

- "Nei..."

- "Vi har en åpning her. Gjelder for to uker, blir sannsynligvis mer, man kan ikke love noe nu. Må ta deg inn ifra Manpower, men det har ikke noe å si fra eller til for du."

- "Eh, jo. Lønnsmessig så har det det. Jeg fikk 100 kr timen, du sa 107, jeg vet det, men jeg fikk 100."

- "Det skal jeg sjekke opp i. Jeg ringer Manpower, så ringer de sikkert du. Sees på mandag."

 

I 2004 venta jeg i 6 uker (uten dagpenger) og fikk jobben tilbake.

I 2005/2006 venta jeg i 4 uker (uten dagpenger) og fikk jobben tilbake.

 

Så ingen kan kalle meg en snylter *fnys*.

 

Så nå skal jeg lage meg en Dranei Warrior...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...