Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

munnsår hele året


Mrpusten

Anbefalte innlegg

aktiv herpes sier du? hmm...jeg får det bare sånn plutselig... men jeg har hørt at mye søvn er viktig for imunforsvaret og herpes har kanskje med imunforsvaret å gjøre?

7499094[/snapback]

 

Tingen er at mesteparten av tiden ligger herpes i dvale. Men når imunforsvaret er lavt som følge av for eksempel influensa bryter det ut. Det fleste har herpes men holder det i sjakk og får aldri utbrudd. Men noen få av oss får utbrudd nåå og da. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle tro at jeg har et ganske bra immunforsvar ettersom at jeg bortimot aldri er syk. Likevel fikk jeg et skikkelig herpes-utbrudd i forrige uke, nøyaktig tre måneder etter det forrige. Vanligvis forblir disse sårene på leppa mi i 12-14 dager selv med bruk av Compeed. Denne gangen derimot var jeg litt mer bestemt, og var mer påpasselig med å holde såret tørt. Jeg byttet plaster etter hvert måltid, og brukte sugerør hver gang jeg drakk noe. Slitsomt var det, men det fungerte! Såret var nesten helt borte i går - dag 6.

 

Men så lett skulle det ikke være... I mitt forsøk på å holde såret tørt, har også resten av leppene vært knusk tørre. Trolig som et resultat av dette har jeg fått to blemmer på den andre leppa. Uvisst om også dette er herpes eller ikke, men det ser uansett helt jævlig ut rett før jul.

Lenke til kommentar

Hmm selv om du ikke blir syk kan det vere at kroppen din har brukt krefter på å bli kvitt en sykdom før du merker den.

 

Men men. har kommet frem til at krem virker bedre viss det taes helt i begynnelsen før de blir munsår. Altså når man kjenner prikking og så vidt er en liten hevelse. Men får det utviklet seg litt til er plaster bedre.

Lenke til kommentar
så er det viktig å holde det tørt da altså? hmmm

7544413[/snapback]

Det var bare en teori jeg hadde. Jeg er villig til å prøve det meste for å få munnsårene til å gå over så fort som mulig. Kanskje bare tilfeldig, men det forsvant jo mye fortere denne gangen (dersom man ser bort i fra det andre som blusset opp like etterpå).

7545342[/snapback]

 

For å si det sånn det hjelper ikke å ha tungen borti det hele tiden. La såret vere mest mulig i fred, bortsett fra å skifte krem eller plaster selfølgelig. Så går det fortere over.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Jeg hadde mye munnsår før. Jeg fant ut at munnen reagerte på såpe, som er en vanlig ingrediens i tannkrem. Jeg bytta til Zendium, som er den eneste uten dette i, og har nesten ikke munnsår lengre :)

7493154[/snapback]

 

Vet ikke om dere mener munnsår som hvite "prikker" inni kjeften (som gjør innieselræva vondt hvis dere kommer borti de med f.eks. tenna), men jeg hadde det en stund, spurte legen om råd, han ba meg bytte til Zendium og etter det har det forekommet veldig veldig sjeldent.. Nettopp pga. det mushi sier.. Det er en ingrediens som kan skape slike reaksjoner mens Zendium ikke har den. Zendium er favorittannkremen min :love:

7493386[/snapback]

 

Noen andre som har prøvd dette, som kan bekrefte eller avkrefte dette? Sitter nå med tre stykker av disse jæ***ne på den ene siden av munnen. God damn!

Lenke til kommentar

Etter at jeg slutta og røyke for 10 måneder siden har jeg ikke hatt et eneste sår på utsiden av leppene og kun et par inne i munnen. Før fikk jeg et sår på utsiden ca hver andre måned, så ting har tydeligvis blitt bedre. Har også Zovirax liggende siden man får kjøpt det reseptfritt i Australia. Smører det på med en gang jeg kjenner antydning til et sår og det fjerner det hver gang før såret utvikler seg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Per Martin
Hei...jeg har nå hatt 3 munnsår på rad nå i noen uker.....men det er ikke bare nå jeg får det..jeg får det jevnt over hele året...er det noen som kan hjelpe meg slik at jeg slipper denne lidelsen og verandaleppen? takker for alle svar... :cry:

 

Jeg får dette 4-5 ganger i året. Bruker noe som heter Nelex. Da forsvinner de på 1-2 dager. Fikk dette av min mor som er dyrlege. Hva det egentlig er for aner jeg ikke. Men virker som om det etser bort det hvite. Blir vanlig sår som gror raskt. Svir og ta det på. Og såret blir svart og blør litt. Men den kortvarige svien er absolutt verdet det. Så sjekk det opp den som vil.. funker for meg!

Lenke til kommentar

jeg vet ihvertfall at noe som heter "oral medic" funker utmerket bra på munnsår/munnskål, de hvite sårene inne i munnen. svir no inni hampen når det påføres men gjør at det leges myyyye raskere, ta på, på kvelden og det har allerede grodd litt på morgenen, er dyrt og er kun 2 bomullspinner som betyr at det kun funker til 2 ganger, men er vel alt som skal til hvis du har et noenlunde immunforvar så det leger seg selv etter det.

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med munnsår i mange mange år.

 

Men jeg har funnet ut en hel masse ting som forebygger det ganske effektivt.

 

Unngå å bite deg i leppen

 

unngå å ta på/ bite i mikroskopiske kutt i leppene

 

ikke kyss mens du har kutt i leppene

 

Vask alltid hendene etter en tur ut ( det blir tatt i utrolig mange ting . fks dørhåndtak på butikker , penger osv )

 

Vær flink til å pusse tenner. ikke gå for lenge uten. da er det veldig lett at det kan blomstre opp

 

Generelt god hygiene

 

Har ikke hatt det på flere år nå :)

Endret av Raude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...