Sti9nsky Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Guide, FAQ & fakta Tenkte man kunne kanskje samle spørsmål og svar som dukker opp. (Spillmessige) Jeg tar også med noe militærhistorikk ift uttrykk som brukes i spillet. Tanken med denne tråden er å få samlet mest mulig på vårt eget språk, så det meste her er oversettelser og egne erfaringer. Post gjerne dine bidrag i denne tråden, så kan jeg samle det. Kom gjerne også med spørsmål, så skal jeg finne svarene og oppdatere første post utifra det ... Jeg anbefaler at man ser på disse sidene for info, da jeg opplever at de offisielle sidene er veldig trege: TOTALBF2142.com BF2142FEVER.com Ord og uttrykk: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor AA: Anti-Aircraft. ACCIPITER: Unlock for troppsfører. En drone som følger troppsfører som er utstyrt med dobbelt maskingevær som skyter mot alle fiender som troppen kan se. Man må ha minst 3 soldater i troppen for å bruke denne. Ammo: Kort for ammunition. Norsk: Ammunisjon (fra latin munire, å forsyne) er eksplosiver og prosjektiler til våpen og våpensystemer. Patroner, missiler, granater og piler (til bue) er eksempler på ammunisjon. Ammo Hub: Support klassen har denne. Dette er rett og slett en kasse full av ammo som kan suplere både medsoldater og kjøretøy. Kan oppgraderes til Advanced Ammo Hub, som rett og slett gjør suplering raskere, i tillegg til at man suplerer medsoldater automatisk inne i kjøretøy. Anti-Vehicle Rocket Launchers: Ingeniørene har dette som "oppstartsvåpen". EU sin variant skyter 4 rakettprosjektiler og PACs variant skyter kun ett, men de gjør like stor skade. Hvis man høyreklikker på musa, kan man styre rakettene mot målet sitt. Varianter: PAC: Sudnik VP EU: Mitchell AV-18 APC: Assault Personnel Carrier. Med plass til 6 passasjerer og er utstyrt med mitraljøse og EMP granat som kan kontrolleres av sjåføren. I tillegg er den utstyrt med granatkaster og 4 mitraljøse til. IRL: Armoured Personnel Carrier. Varianter: PAC: Btr-4 Romanov EU: Amv-2 Groundhog APM: Anti-Personnel Mine. Recon-soldaten kan legge en slik ned, og fiender som tråkker på den blir sprengt. Men, det er mulig å åle seg forbi en. AR: Assault Rifle. Finnes i flere varianter og med modifikasjoner: H-AR: Heavy Assault Rifle L-AR: Light Assault Rifle Assault: Soldatklasse/kit. Denne klassen er beregnet på raske frontalangrep og førstehjelp og gjenoppliving i felten. Denne klassen har nå blitt kombinert av tidligere klasser Assault og Medic i BF-serien. Som standard er denne klassen utstyrt med angrepsriflene Scar 11 AR (EU) og Krylov FA-37 (PAC), men etter hvert kan man oppgradere med unlocks til bedre våpen eller oppgraderinger med granatkaster eller haglefunksjon. Disse riflene har både enkeltskudd og -flerskuddfunksjon. Andre nyttige unlocks er: Defibrillator og Advanced Med Hub. AVR: Anti-Vehicle Rifle. Se H-AVR. Battlewalker: Det er den store robotlignende saken med store føtter og masse firepower som du ikke bør prøve å ta med kniven. Er man 2 personer i denne og samarbeider bra kan man gjøre stor nytte for seg på vegne av laget ditt. Disse er veldig effektive mot tanks da de er utstyrt med bl.a raketter og er lette å manøvrere i felten. Varianter: PAC: T-39 Bogatyr EU: L-5 Riesig BF-serien: Battlefield-serien. Omfatter bl.a.: "BF 1942", "BF Vietnam" og "BF 2". BFHQ: Battlefield Headquarters. I menyen i spillet er det her all informasjon om fremgangen din er samlet. Her kan du sjekke din plassering på "Leaderboards", fremgangskurve, medaljer, unlocks osv. Commander: Kommandør el. lagsjef. Dette er lederen for laget. Han gir ordre til troppsførerene. (se Squadleader.) Han kan også plassere ut UAV, gi ordre om bombeangrep, (se Orbital Strike), o.l. Kommandøren kan også få tilbakemelding fra troppsførere i form av f.eks koordinater. Det kan være ønske om forsyninger, UAV, bombeangrep osv. Commo rose: Kommunikasjonsssystem mellom spillere. Ved å holde inne "Q" eller "T" blir den aktivert og crosshair/siktet blir gjort om til en "kommunikasjonsrose". Da får du valg mellom ulike beskjeder hvor du kan spørre om førstehjelp, ammo, backup osv. Her kan du også f.eks. si ifra om type fiendtlige kjøretøy. Ved bruk "T" kan du kommunisere med troppsføreren din. Ved fornuftig bruk av dette systemet kan man effektivisere taktikk o.l. i spillet, spesielt hvis medspillere faktisk hører etter og bruker systemet flittig selv. Conquest: En av to spilleformer. Dette er den klassiske spilleformen. Begge lag ska forsøke ta kontroll over og holde ulike kontrollpunkter på kartet. Begge lag har en viss mengde tickets ved rundens start. Hver gang en spiller spawnar, brukes en ticket. Man kan også tape tickets, ved at fienden holder flest kontrollpunkter. Da telles tickets ned. Detta kalles for "Ticket Bleed". Conquest mode har støtte for 16, 32 og 64 spillere. Defibrillator: Hjertestarter. Assault-soldaten har denne som unlock og er veldig fin å ha. Med denne kan du gjenopplive falne kamerater. Man kan faktisk også drepe fiender med denne, men da får du ikke dogtag-en hans. DemoPak: Bombe som kan detoneres på avstand. Recon-soldaten har denne som unlock. Dogtag: Tar du en fiende med kniv, tar du dogtag-en hans. Disse samler du opp slik at du kan se oversikt over alle du har. Det sies at etter 50 stk unike, så får du en "oppgradert" kniv i spillet som har en dogtag festet til skjeftet. På knivbladet skal det bli inngravert: "Dogtagger Dagger 5000" På riktig norsk brukes som oftest gjenkjenningsmerke, id-brikke eller dødsmerke. I Norge har man én som kan brekkes i 2 hvis man dør i felten. Det er da meningen at halvparten skal settes mellom fortennene og sparkes opp slik at de sitter godt fast, og den andre halvparten taes med til befal/offiserer for opptelling. I USA hvor uttrykket dogtags kommer fra, har de to brikker hvor den ene taes av og den andre skal henge igjen. (Nysgjerrig på historien om dogtags? (USA) ==> History of dogtags) Dropship: En form for hybrid av fly og helikopter som brukes til å transportere tropper. Nyttig for Titan Air Drops. Varianter: PAC: Btr-20 Yastreb EU: UD-12 Shepherd EMP: ElektroMagnetisk Puls. I spillet vil alle kjøretøy truffet av ladningen stoppe opp i noen sekunder, og HUD vil bli forstyrret i hjelmen. IRL: Vil utlade all elektrisitet innenfor en viss radius. Fra militær ordbok: "Electromagnetic Pulse; a narrow very high-amplitude pulse of electromagnetic energy following a nuclear detonation. Most of the energy is distributed across the low frequency band of 3 KHz to 1 MHz." Engineer: Soldatklasse/kit. Ingeniør på norsk. En blanding av klassene Anti-Tank og Engineer fra BF2. Kan repare radar o.l., kjøretøy, legge miner, desarmere eksplosiver, (C7, Motion Mines, APMs) og bruke Anti-Vehicle våpen som f.eks. Sudnik VP. se Anti-Vehicle Rocket Launchers. Denne soldaten er også veldig nyttig inne på egen titan, da han kan reparere kanonkontrollene. EU: European Union. FAV: Fast Attack Vehicles. Små, lette og raske biler for raske inngrep i felten. Hold shift-knappen inne for midlertidig boost. Er utstyrt med lett anti-infanteri mitraljøse. Varianter: PAC: UAZ-8 Ocelot EU: Mk-15 Bandit Ground Defense: Når du beskytter silo eller flagg med kanoner. Disse er plassert på bakken som også blir kalt "turrets". Gunship: Skal egentlig brukes for å beskrive angrepshelikopter, men brukes som felles betegnelse av saktegående flyfartøy med mye våpenkraft. (Gjelder IRL også.) Varianter: PAC: Type 4 Doragon ("Dragon") EU: UD-6 Talon H-AVR: Heavy Anti-Vehicle Rifle. En kraftig rifle som kan penetrere pansrede kjøretøy. Dette er en unlock for ingeniøren. Variant: Pilum H-AVR HALO: High Altitude - Low Opening. I spillet får du HALO-badge ved å dale ned i fallskjerm i over 10 sekunder. IRL: Spesialstyrker har utviklet denne teknikken. Dette innebærer at man hopper ut i fallskjerm over 20,000 fot (6098 m), og ikke åpner fallskjermen før man er under 1,000 fot (305 m). Dette for å unngå å bli oppdaget. HMG: Heavy Machine Gun. HUD: Head-up Display. I spillet ligger dette integrert i glasset i hjelmen din. Her har du siktet, (crosshair), og informasjon som du deler med laget ditt og troppen din. Dette gjør at du kan se forskjell på venn og fiende, i tillegg har du minikart og info om våpen og ammo. (HUD er egentlig i denne sammenhengen navnet på fremstillingsmetoden for å vise spilleren mest mulig informasjon spillemessig. Det du ser på skjermen når du spiller rett og slett.) IRL: In Real Life. I virkeligheten. Kits: Begrep for Infantry Classes, som jeg velger å kalle soldatklasser i denne tråden. Både EU og PAC har like klasser: 1) Recon 2) Assault 3) Engineer 4) Support Se egne beskrivelser for hver klasse. LMG: Light Machine Gun. Lett kulesprutepistol. Med Hub: Stort og veldig effektivt førstehjelpsskrin som kan redde både andres og ditt eget liv. Denne kan plasseres ut i felten slik at du kan bedre helsa samtidig som du tømmer magasinet ditt i fleisen på fienden. Motion Mine: (II-29 Motion Mine) Ingeniøren har denne som unlock. Dette er en mine som reagerer på bevegende kjøretøy. Jo raskere bevegelse jo raskere akselerer minen. 2 miner er nok for å ødelegge hvilket som helst fartøy. OTUS: Unlock for troppsfører. En drone som følger troppsfører scanner etter fiender for troppen din på samme måte som UAV, bare med mindre radius. Man må ha minst 2 soldater i troppen for å bruke denne. PAC: Pan Asian Coalition. (Pan-asiatiske koalisjonen.) Recon: En av soldatklassene du kan spille som. I spillet er recon en kombinasjon av tidligere klasser i Battlefield-serien, nemlig Special-Ops og Sniper. Man kan spille som snikskyter og plasere ut APM og eksplosiver. I tillegg kan man utstyre seg selv med Active-Camouflage som fjerner 90-95% av din synlighet. Du kan ikke klatre i stiger eller bruke våpen mens denne er i bruk. Ordet recon i seg selv er kort for reconnaissance, som er et militært uttrykk for insamling av informasjon om fiendens eller annet. På norsk brukes oppklaring og rekognosering. Dette innbærer fysisk observasjon som oftest i skjulte observasjonsposter satt opp i nærheten av fienden, men blir også flittig brukt fra fly, ubåter, satellitter og UAV-er. Dette er for å skape et etterretingsbilde som er f.eks avgjørende for evt. framrykk i strid. Forklaring av recon med få ord: Aktiv fysisk observasjon av fiendens aktiviteter. B]. SLSB: Squad Leader Spawn Beacon. Er du troppsfører, kan du legge ut denne, og dermed har du et mobilt spawnpoint. Eneste kriteriene for å få lagt ut denne, er at du har låst den opp ved opptjening av poeng og at du har soldater i troppen din. Squad: Tropp. Mindre grupper på maks 6 stykker som ledes av en Squadleader. Commander, (kommandøren) kan gi oppgaver til troppene, enten de er offensive eller defensive. Squadleader: Troppsfører. Dette er personen som leder en en tropp og får ordre av kommandøren. (se Commander.) Han kan da velge om han skal følge ordre eller ikke. Uansett hva han velger, så vil alle i troppen hele tiden være oppdatert på sine kart om taktiske ordre eller waypoints. Han kan også få tilbakemelding fra troppen i f.eks. form av øns Endret 14. desember 2006 av Sti9nsky
Blib Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Alle pins og medaljer finner du beskrivelse på i BFHQ. Edit: Og her: http://bf2142fever.com/content/Medals Endret 11. desember 2006 av Blib
Sti9nsky Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Skrevet 11. desember 2006 (endret) Takk. Smalt inn som quote på toppen. Red. her er en poll om hvilket kit du bruker mest... litt off-topic. Poll - hvilket kit bruker du mest i BF 2142? Endret 11. desember 2006 av Sti9nsky
Campin Carl Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 her kan du finne din egen spillerprofil dette er EA sin helt gratis uten noen form for registrering eler nedlasting i tillegg er denne oppdatert hvert minutt. når det gjelder det med titans så er den til EU ALLTID BLÅ og den til PAC ALLTID RØD
Sti9nsky Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Skrevet 11. desember 2006 her kan du finne din egen spillerprofildette er EA sin helt gratis uten noen form for registrering eler nedlasting i tillegg er denne oppdatert hvert minutt. når det gjelder det med titans så er den til EU ALLTID BLÅ og den til PAC ALLTID RØD 7478439[/snapback] Lagt til link til EA's sider. Fargene: På hudene vil teammates generelt være blå, squad grønne og fiender rød. Det var det jeg tenkte på ...
Snerk Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Har et par spørsmål... Hvordan ser man om miner er fienden sine eller fra sitt eget lag? Og hvordan vet man om man kan få teamfill med sine egne miner, d er jo ikke nok å sjekke om serveren har friendly-fire på?
Sti9nsky Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Skrevet 12. desember 2006 Har et par spørsmål...Hvordan ser man om miner er fienden sine eller fra sitt eget lag? Og hvordan vet man om man kan få teamfill med sine egne miner, d er jo ikke nok å sjekke om serveren har friendly-fire på? 7478978[/snapback] Får ikke sjekket ut før tidligst i kveld, for jeg er på jobb. Men slik jeg ser det blir ditt lags miner "markert" med dødningsskalle slik at de synes for laget. Slik er det i hvert fall med ladningene til recon og EMP-minene til ingeniøren. Men jeg har inntrykk av at minene som reagerer på kjøretøy "med motoren" i gang ikke blir markert på samme måte. Jeg har faktisk ikke opplevd teamkill med de minene i spillet enda, utrolig nok. Reagerer de kun på fiendens kjøretøy? Jeg vil tro at selv om friendly-fire er av, så vil miner og eksplosiver på kjøretøy kunne bli et teamkill. Spesielt hvis en fiende er i kjøretøyet og du står ved siden av. (<Player is no more.>) "Casualty of war" Noen som har erfaringer?
Campin Carl Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 når du er i nærheten av eksplosiver som tilhører dittlag så komer det et dødningehode nede på skjermen som er svart med orange bakgrunn men hvis det bare er et dødningehode over minen så er den til fiendens lag
Sti9nsky Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Skrevet 12. desember 2006 når du er i nærheten av eksplosiver som tilhører dittlag så komer det et dødningehode nede på skjermen som er svart med orange bakgrunnmen hvis det bare er et dødningehode over minen så er den til fiendens lag 7483197[/snapback] Takk. Oppdatert under FAQ. Har også lagt til litt bilder og link til History of dogtags.
Bastian90 Skrevet 12. desember 2006 Skrevet 12. desember 2006 Ingen mangler på detaljer hvertfall! Takk for gode forklaringer. Fortsett med BF ord og uttrykk, ettersom jeg alltid snubler over nye forkortelser jeg ikke aner hva betyr Mvh. Sebastian
Sti9nsky Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Skrevet 13. desember 2006 Ingen mangler på detaljer hvertfall!Takk for gode forklaringer. Fortsett med BF ord og uttrykk, ettersom jeg alltid snubler over nye forkortelser jeg ikke aner hva betyr Mvh. Sebastian 7488350[/snapback] <bukker ydmykt>
Campin Carl Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 nå begynner det jaggu og ta seg opp her ja Engineer (ingeniør)utstyrt med med enten rakettkaster eller eller H-AVR dems oppgave er og ta ut eventuelle kjøretøy som laget kan møte på itillegg til at de kan reparere alle kjøretøy untatt Titan Squad (tropper) små grupper på maks 6 stykker som ledes av en Squadleader. disse kan Commanderen gi oppgaver til. Squadleader (troppsfører) dette er personen som leder en en tropp og får orde av commanderen han kan da velge og utføre eller ikke utføre ordren han får av commanderen på laget Commander (lagsjef/kommandør) dette er llederen får alle troppene og alle personene dette er personen somgir ordre til suqadleaderene dette er litt ekstra info jeg kom på nå
Sti9nsky Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Skrevet 13. desember 2006 Takk. Jobber med å lage oversikt av dette. Gi meg mer!
Campin Carl Skrevet 13. desember 2006 Skrevet 13. desember 2006 jeg skal si ifra hvis jeg kommer noe mer selvfølgelig
Sti9nsky Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Skrevet 14. desember 2006 jeg skal si ifra hvis jeg kommer noe mer selvfølgelig 7495834[/snapback] Endret navn, og lagt til cred til deg.
Sti9nsky Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Skrevet 14. desember 2006 (endret) Hva skjedde med all teksten? Ble det for langt? Plutselig forsvant en hel haug! Red. Maaaange timers arbeid er borte. Skulle jeg delt alt opp i 2 3 deler? Endret 14. desember 2006 av Sti9nsky
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 14. desember 2006 Skrevet 14. desember 2006 Fort deg og sjekk i hurtigbufferen til google kansje?
Sti9nsky Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Skrevet 14. desember 2006 (endret) Fort deg og sjekk i hurtigbufferen til google kansje? 7500056[/snapback] Cachen er henta 11 desember, og det er for tidlig! Sukk. Kanskje det kommer fram hvis de har hente f.eks. i går? Red. det er tydelig at det skjedde noe rart da jeg trykka Oppdatér post siste gangen. Det merkelige er at noe i midten forsvant, og slutten. Endret 14. desember 2006 av Sti9nsky
Campin Carl Skrevet 14. desember 2006 Skrevet 14. desember 2006 (endret) neste gang lagrer du den som et word dokumetn som du laster opp hit som vedlegg på så slipper du at sånt skjer Endret 14. desember 2006 av Campin carl
Sti9nsky Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Skrevet 15. desember 2006 neste gang lagrer du den som et word dokumetn som du laster opp hit som vedlegg på så slipper du at sånt skjer 7503408[/snapback] Ser at jeg skulle tatt backup av alt ja. KlippOgLim. Men det er så surt. Skjedde pga jeg ble litt ivrig og endret og oppdaterte for ofte tenker jeg. Jeg tenkte på å dele opp all infoen og er litt ekstra surt når jeg ser at jeg skulle fulgt den tanken. Tar meg en pause med denne tråden tror jeg ... Får ikke vært på nett noen dager uansett, da det er masse som skjer. Godt jeg skal drekka med mange kollegaer i dag da, sånn at jeg kan glemme de timene som har blitt kastet bort på denne tråden. Det er forøvrig siste arbeidsdagen min i dag, for nå skal jeg være student fram til sommeren ... Ja, ja. Sånn kan det gå. Det er mange der ute som sliter med virkelige problem, så jeg får tenke gode tanker for dem. Pleier å hjelpe for meg når jeg er snurt, grinete eller synes verden er kjip ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå