Gå til innhold

peke sub domene til en annen IP adresse.

Teac

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei. Har et domene liggende så har jeg mulighet å opprette flere subdomener.

Tenkte jeg skulle peke et sub domene til min IP adresse på denne maskinen.

Noen som vet hvordan man gjør det?

Har domene og webhotel hos samme leverandør ( web10.nu).

Foresten, ikke sikker om jeg har greid og plassere tråden på rett plass engang :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er kommet rett.

Det finnes ikke en generell måte å gjøre dette på. Du må henvende deg til den leverendøren som har domenet ditt (dvs de som styrer navnetjenerne).

Skrevet

Dette høres ut som en jobb for DNS-Edit, DNS-config, "Add DNS" eller "Legg til subdomener".

Lag en DNS-oppføring (A-type) som peker til ipadressen din.

Eventuelt en CNAME som peker til dyn-dns, no-ip o.l hvis du har en dynamisk IP.

Skrevet

har mulighet å endre på dns innstillinger der inne på kontroll panelet på min webhotel side men jeg vet ikke hva som er sub domain og hva som er vanlig domene. Har fast IP så det er vell bare til å skrive inn IPen.

Skrevet
Slik ser mitt kontroll panel ut inn på webhotel siden min:

HER.

7507653[/snapback]

Vil bare si noe som ikke har noe med denne tråden å gjøre. Du bør heller bruke PNG når du skal ta skjermdumper fra PCen din, og du kan holde inne CTRL + ALT og så skjermdumpknappen. Da henter den kun bildet fra det nåværende vinduet ditt, og siden du bruler Opera kan du og trykke F11 før du tar skjermdumpen så vises det ingenting av opsettet på din PC folk kan kommentere.

Skrevet (endret)
Slik ser mitt kontroll panel ut inn på webhotel siden min:

HER.

7507653[/snapback]

Vil bare si noe som ikke har noe med denne tråden å gjøre. Du bør heller bruke PNG når du skal ta skjermdumper fra PCen din, og du kan holde inne CTRL + ALT og så skjermdumpknappen. Da henter den kun bildet fra det nåværende vinduet ditt, og siden du bruler Opera kan du og trykke F11 før du tar skjermdumpen så vises det ingenting av opsettet på din PC folk kan kommentere.

7509071[/snapback]

Skjønner poenget ditt med å ikke ta bilde av hele greia, men var litt ifarta da jeg gjorde det.Ingen ting å skjule... Prøvde å gjøre som du sa men diskusjon.no støtter ikke .PNG format.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg brukt png.

Du kan ikke bruke den filtypen på dette forumet. Et gyldig format er: http://www.domain.com/picture.gif, et ugyldig

er: http://www.domain.com/picture.one.gif

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
dns.gif
Endret av Teac
Skrevet (endret)

Vedlagt er bilde som viser hva du skal fylle inn. Jeg benyttet også anledningen til å knuse din teori om at forumet ikke støtter PNG. ;)

Du bytter selvfølgelig 123.123.123.123 med denne IP-adressen

"petter" bytter du med navnet du vil ip-adressen skal ha.

PS: Endringene du gjør har ikke "effekt" umiddelbart. Kan ta alt fra en time til et døgn før det begynner å virke avhengig av ISP (som regel rundt en time).

post-6000-1166303430_thumb.png

Endret av Lurifaksen
Skrevet
Kan ta alt fra en time til et døgn før det begynner å virke avhengig av ISP (som regel rundt en time).

7517390[/snapback]

Det avhenger vel av TTL (time to live) for sonen? Det settes jo som kjent på master navnetjener for domenet, og avhenger ikke av ISP.

Skrevet (endret)
...og du kan holde inne CTRL + ALT og så skjermdumpknappen. Da henter den kun bildet fra det nåværende vinduet ditt...

7509071[/snapback]

Holder med kun ALT+PrintScreen, så tenkt på alle gangene du har holdt inne CTRL helt forgjeves!

Tilbake til topic:

Mulig jeg er helt dust, men hva med følgende index.php-fil i sub-domenet?

<?php header("Location: http://66.249.93.104"); ?>

Endret av qualbeen
Skrevet (endret)
Det avhenger vel av TTL (time to live) for sonen? Det settes jo som kjent på master navnetjener for domenet, og avhenger ikke av ISP.

7517447[/snapback]

Det avhenger vel videre av hvor ofte ISP oppdaterer DNS.

qualbeen: Det går jo teoretisk an, men trådstarter har ikke nevnt at subdomenet skal brukes til web, og det er jo uansett en dårligere løsning når han kan gjøre det på den riktige måten.

Endret av Lurifaksen
Skrevet (endret)

7517447[/snapback]

Det avhenger vel videre av hvor ofte ISP oppdaterer DNS.

7521821[/snapback]

Jeg tror ikke det. Hvis ISP har et cached oppslag som også er innenfor TTL, så brukes det. Hvis ikke så spørres en av de autorative navnetjenerne. Fra dem får man alltid riktig svar.

Endret av buskmann
Skrevet (endret)
...og du kan holde inne CTRL + ALT og så skjermdumpknappen. Da henter den kun bildet fra det nåværende vinduet ditt...

7509071[/snapback]

Holder med kun ALT+PrintScreen, så tenkt på alle gangene du har holdt inne CTRL helt forgjeves!

Tilbake til topic:

7517693[/snapback]

Det var jo ganske smart. Da kan jeg jo bare lage en mappe til sub domenet og legge inn det php scriptet med ip den skal til.

Lurifaksen: "petter" i ruta i dns menyen blir altså sub-domenet foreksempel hei.petter-s.com ?

Endret av Teac
Skrevet

7509071[/snapback]

Tilbake til topic:

7517693[/snapback]

Det var jo ganske smart. Da kan jeg jo bare lage en mappe til sub domenet og legge inn det php scriptet med ip den skal til.

Lurifaksen: "petter" i ruta i dns menyen blir altså sub-domenet foreksempel hei.petter-s.com ?

7522923[/snapback]

qualbeen's forslag funker BARE hvis det er en webserver du skal ha tilgang til på hjemmemaskina di. Du får foreksempel ikke tilgang til VNC, FTP eller andre tjenester på andre porter enn 80 (HTTP), siden du må bruke en webleser for å tolke location-endringen til HPH.

Hvis du følger Lurifaksen's forslag blir subdomenet til hjemmepcen din "petter.petter-s-.com", og den adressen kan da brukes for FTP, HTTP, VNC o.l så fremt de passende servere kjører på din pc. Pass også på routere og brannmurer.

Skrevet

Ja, skjønte det etter at jeg prøvde det scriptet. Gjorde som Lurifaksen sa. Skal ha et subdomene som peker til min maskin som jeg skal kjøre en server på så då håper jeg at funksjonen i dns kontrollpanelet fynker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...