Gå til innhold

Betalte røykepauser i arbeidslivet


Anbefalte innlegg

Jeg og mine nærmeste kolleger har lenge irritert oss over at enkelte som jobber i samme firma som oss tar 4-5 lange røykepauser i tillegg til 30 minutters lunch i løpet av en 7,5 timers dag. Enkelte bruker opp mot fem timer i løpet av en 37,5 timers uke til å røyke. Med andre ord betaler vår arbeidsgiver opp over 1000 kroner i lønnskostnader i løpet av uka for at en enkelt person skal ta røykepauser. Vi, som ikke røyker har stort sett ikke mer enn 30 minutters lunch i løpet av en dag.

 

Vi har derfor tenkt å kreve en fridag til julegaveshopping i desember med full betaling, uten at dette går ut over opparbeidet ferie etc. Dette for å veie opp for at våre røykende kolleger får 30-40 minutter mer betalt pause enn hva vi får i løpet av en dag.

 

Vi er såpass jordnære at vi regner med at vi ikke får noe betalt fridag i desember, men ønsker med dette kravet å sette søkelyset på denne urettferdige behandlingen. Mellomledelsen har ikke baller nok til å ta tak i dette "problemet", noe som irriterer oss.

 

Noen andre som opplever liknende behandling? Altså privilegier i form av betalte pauser til folk som har uvanen at de røyker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre som opplever liknende behandling? Altså privilegier i form av betalte pauser til folk som har uvanen at de røyker?

7458584[/snapback]

Jepp, helt enig at dette er en uting.

 

Det virker som om alle tar det for gitt at røykere skal kunne ta seg 4-5 ekstra pauser i løpet av dagen. Det er uten tvil snakk om at minst en halvtime av arbeidsdagen blir borte til kos og moro for disse i forhold til folk som ikke røyker.

 

Prøv å ta 3-4 10-minutters avbrekk utenom lunchen i løpet av en arbeidsdag hvis du er ikkerøyker og du vil garantert få reaksjoner både fra sjefen og kollegaer rimelig raskt. Endog røykerne vil sannsynligvis klage over at du 'tar fri'.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Jepp, helt enig at dette er en uting.

 

Det virker som om alle tar det for gitt at røykere skal kunne ta seg 4-5 ekstra pauser i løpet av dagen. Det er uten tvil snakk om at minst en halvtime av arbeidsdagen blir borte til kos og moro for disse i forhold til folk som ikke røyker.

7458660[/snapback]

 

I forrige uke spurte jeg en av mine røykende kolleger om hvordan det ville tatt seg ut om vi andre skulle forsvinne fra kontoret i 10-15 minutter flere ganger daglig.. Jeg fikk svaret "Ja, jeg røyker!" Siden har ikke vedkommende snakket til meg. Dette er tydelig et sårt emne hos mange :ermm:

Lenke til kommentar
Hva jobber du egentlig med? Dette er jo skikkelig uretferdig... Sånn er det vel hos oss også, men er ingen røykere der jeg sitter, så merker ikke noe til det.

7458715[/snapback]

 

Jeg jobber innen bank og finans, men akkurat det er uvesentlig. Arbeidsplassen er lagt opp slik at en person fint kan forlate lokalet uten at den daglige driften av den grunn stopper opp. Det blir bare mer å gjøre for oss andre.

Lenke til kommentar

Ok, så du jobber ikke med noe fysiskt.. jeg vet at når man er ut å jobber og bruker kroppen mye aktivt, så er man nødt til å ta pauser, men visst dere sitter på kontor osv. så skal det jo ikke være nødvendig med slike pauser som røykerne tar, men er vel noen som føler suget så mye da. De som tar slike pauser burde jobbet inn det ved å jobbet lenger om dagene, visst det hadde vært mulighet for det.

Lenke til kommentar

Tror det generelt sett er slik på de fleste arbeidsplasser. Merker det innmari godt på min jobb, hvor jeg er en av de få som ikke røyker. Tror det er spesielt ille når sjefen i tillegg røyker. Da tror jeg man har mye mer "forståelse" for at de hele tiden må ut en tur. Men merker jo jeg blir ganske irritert når mine jeg får mye færre pauser, og de jeg får kommer helt bakerst i køen. Siden det ( seff :roll: ) er mye viktigere at de får tatt den røyken enn at jeg får ta meg et glass vann eller noe. Har tatt det opp en gang eller to, men virker som det er håpløst. Jeg er uansett mindretall og vil ikke være den "kjipe" på jobb. Det er jo ikke særlig gøy... ;)

Lenke til kommentar
Ingen har noe imot at jeg, som ikke røyker, stikker litt ut for å lufte hodet i ny og ne under arbeidsdagen. Tar det som et selvfølge at jeg skal få lov til dette.

 

Kan ikke arbeidsgiver forby røyking utenom lunsj da?

7458795[/snapback]

 

Jeg kan selvsagt også ta meg 10 minutter om jeg føler for det, men alt med måte.

 

Vet ikke om arbeidsgiver kan forby røykepauser utenfor luchen.. Spørsmålet er heller om han har baller nok til det. Jeg ønsker uansett ikke at det skal gå så langt. Tror det vil gi et dårligere arbeidsmiljø med slike regler tredd over hodet. Det vi ønsker er at verstingene skal ta et oppgjør med seg selv, spørre seg selv om de har samvittighet til stjele så mye av arbeidsgiver sin tid, spesielt siden avdelingen blir målt på alt vi gjør. Det tar såvidt jeg vet ikke 15 minutter å suge i seg en røyk?

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
Tror det generelt sett er slik på de fleste arbeidsplasser. Merker det innmari godt på min jobb, hvor jeg er en av de få som ikke røyker. Tror det er spesielt ille når sjefen i tillegg røyker. Da tror jeg man har mye mer "forståelse" for at de hele tiden må ut en tur. Men merker jo jeg blir ganske irritert når mine jeg får mye færre pauser, og de jeg får kommer helt bakerst i køen. Siden det ( seff  :roll: ) er mye viktigere at de får tatt den røyken enn at jeg får ta meg et glass vann eller noe. Har tatt det opp en gang eller to, men virker som det er håpløst. Jeg er uansett mindretall og vil ikke være den "kjipe" på jobb. Det er jo ikke særlig gøy... ;)

7458792[/snapback]

 

Godt poeng du kommer med der, har opplevd noe av det samme selv. Om ledere også røyker er det plutselig mer aksept for røykepauser.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Peterman

 

1: Er det DU og de andre grinebiterne som betaler disse som sluntrer unna?

 

2: Hvorfor hever du deg ikke over det og konsenterer deg om å være best?

 

3: De som blir lagt merke til og de som blir headhuntet er de som ikke bryr seg om hva andre gjør. De hever seg over det og blir bare enda mer ivrig på sin egen innsats

 

4: Folk som er mer opptatt av hva andre gjør blir lagt merke til av ledelsen...

Lenke til kommentar

Konseptet om at folk må ta seg en pause innimellom er jo greit nok det. Men syntes det burde være likt for alle. Så hva folk skulle gjøre i pausen var opp til en selv. Det burde ikke være slik at røykepausene går framfor alt... Hadde det vært sånn at røykerene fikk en ekstra pause en gang i blandt hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Men greien er jo det at på min jobb så får de vel de ca tre kvarter mer pause enn meg som ikke røyker. Jeg blir jeg ofte stående aleine med tonn av kunder fordi sjefen og to ansatte er ute og røyker og det er urettferdig. Er slitsomt i lengden...

Lenke til kommentar
Peterman

 

1: Er det DU og de andre grinebiterne som betaler disse som sluntrer unna?

 

2: Hvorfor hever du deg ikke over det og konsenterer deg om å være best?

 

3: De som blir lagt merke til og de som blir headhuntet er de som ikke bryr seg om hva andre gjør. De hever seg over det og blir bare enda mer ivrig på sin egen innsats

 

4: Folk som er mer opptatt av hva andre gjør blir lagt merke til av ledelsen...

7458861[/snapback]

 

1. Ja, indirekte. Størrelsen på bonusen alle får utbetalt er avhenig av bedriftens resultat.

 

2, 3, 4. Jeg gjør mitt beste på jobben. Forslaget om en betalt fridag som kompensasjon er bare en tanke vi har lekt med lenge, og kommer bare til å forbli en tanke. Ser poengene dine, desverre er det slikt at misunnelse og irritasjon er veldig menneskelig.

Lenke til kommentar

Er enig her... heldigvis røyker kun et mindretall på jobben nå, men de har nok fort 20-30 minutter pause i løpet av en dag ekstra.

Hvis f.eks. jeg og en annen som ikke røyker tar 5-10 minutter på bakrommet så kan vi ble "jaget" ut igjen pga. kunder, men de som røyker går jo ut og ikke så enkelt å hente inn de.

 

En jeg har sansen for, butikksjef i en Meny-butikk vil ha det likt for alle. Alle stempler inn og ut når de jobber og ikke. Så kan de som vil ta pause til å røyke innimellom og andre hvis de vil slappe av. Ikke fordi han ikke kan betale for at en skal stå å røyke, men for å ha det rettferdig.

Lenke til kommentar

Der jeg jobbet før var det også en del som røykte, men ingen av dem fikk ta pause utenom 2x10 min før og etter lunsj og en halvtime lunsj.

 

Å ta ekstra pauser for å røyke vitner om dårlig kultur. Jeg foreslår som en annen her gjorde, at du demonstrativt tar med en Cola og blir med de andre er ut for å røyke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg røyker, ja jeg bruker vel nærmere 30 min pr dag på dette, men ikke bare går du ut å tar en røyk du får også en god porsjon frisk luft. Etter 7.5 timer på jobb blir du ganske sliten (jeg driver med fysisk arb. bilmekaniker). Hadde jeg vært en ikke røyker hadde jeg alikevell tatt meg noen 5 minutere innimellom, med frisk luft etc.

 

Slutt å syt med att vi røykere tar noen pauser inniblandt! :nei::nei:

 

Min arbeidstid er 07:30 til 15:30. Er det slik att jeg skal komme på minuttet halv 8 og gå halv 4?

 

Jeg kommer på jobb min. ti på halv8 og går tiligest 15:40.

 

Det blir 25 min pr.dag der jeg jobber uten betaling! Da er vi oppe i det samme som jeg røyker på en dag. Er det ikke rett og rimelig att jeg kan gå å ta en røyk når suget setter inn?

 

Skal du klage på de som lider av sykdom og? De som har en kontor jobb med rygg problemer, mange av de må bevege seg ganske masse i løpet av arb. dagen også.....!

 

 

Spar meg for dette grine snakket og aksepter det.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke i bunn og grunn at røykerne får mer fri enn meg i løpet av enn dag. Selv om dette er irriterende. Det som er irriterende er jo at når det gjelder pauser på min arbeidsplass så blir røykerne alltid prioritert først i køen, ofte når de allerede har fått 3-4 pauser allerede. Dessuten er det ofte slik at jeg alltid blir stående aleine i kassen med 4-5 køer fordi han eller hun som røyker bare måååte ha seg en pause der og da eller de har hatt pause mye lengre enn de burde. Røykepauser er en sosial ting også og det er lett å glemme tiden sikkert. Men det gir utrolig mye ekstra arbeid for meg og siden du vet at 5 minutter pause kan gjøre dagen så mye bedre, burde det da ikke være likt for røykere og ikke røykere? Har du en sjef som røyker så vil det alltid være urettferdig, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...