Gå til innhold

Xubuntu-problemer, hva gjør jeg


Anbefalte innlegg

Jeg bruker idag Ubuntu på min gamle PC, men dette går farlig tregt. Derfor innstallerte jeg Xubuntu, og etter dette gikk alt fortere. Men....

 

Filsøkprogrammet hang seg opp når jeg var inne i Xubuntu. Avslutningen av Xubuntu ble derfor ikke helt reglementert. Resultater er at når jeg logger meg inn, havner jeg på et tomt bilde som det ikke er mulig å gjøre noe fornuftig fra. Det eneste som fungerer er CTRL og del som åpner skjermspareren. Når jeg derfra logger meg inn som ny bruker, kommer jeg inn i Xubuntu som normalt. Hver gang jeg skal inn i Xubuntu skjer dette. Jeg har forsøkt å avinstallere Xubuntu, for så å reinstallere det, men det hjelper ikke. Feilenm blir akkurat som før.

 

Jeg er en gammel Windowsbruker, og har rett iog sløtt ikke kompetanse til å sette opp Xubuntu. Går det an å få Xubuntu til å virke uten å formatere hardisken.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve det dere foreslår. Jeg har fått laget en ny bruker i Ubuntu, og denne brukeren fungerer i xfce. Men jeg skal forsøke å få den andre brukeren til å virke. Skal jegf logge inn med brukeren jeg skal fikse med sikker terminal eller gnome. Xfve virker ikke for denne brukeren?

 

Ellers, takk for svarjavascript:emoticon(':)')

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner hva som har skjedd:

 

Du:

1. Installerte ubuntu fra en valig installasjons cd for ubuntu, ikke xubuntu-cd?

2. Installerte xubuntu-desktop pakken for å få xfce?

3. Et program krasjet og du avsluttet maskinen med å slå av strømmen? Og oppsettet til brukeren din i xfce har blitt ødelagt?

 

Fungerer gnome for den samme brukeren?

 

Jeg er ikke en xfce bruker, så jeg vet ikke hvor disse instillingene ligger, men jeg tipper du vil kunne rette det opp med å logge deg inn i en sikker terminal eller trykke Ctrl+Alt+F1 for du logger inn i gdm og slette disse xfce konfigfilene fra hjemmekatalogen din.

 

skriv:

cd ~
ls -a | grep xfce

og slett de filene du finner med å bruke:

rm (filnavn)

eller

rm -r (katalognavn)

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner hva som har skjedd:

 

Du:

1. Installerte ubuntu fra en valig installasjons cd for ubuntu, ikke xubuntu-cd?

nei

2. Installerte xubuntu-desktop pakken for å få xfce?

ja

3. Et program krasjet og du avsluttet maskinen med å slå av strømmen? Og oppsettet til brukeren din i xfce har blitt ødelagt?

ja

 

Fungerer gnome for den samme brukeren?

ja

 

Jeg har fra gnome opprettet en ny bruker som fungerer, men jeg får ikke den opprinnelige brukeren til å fungere

Lenke til kommentar

Har du prøvd det joacimot foreslo da?

 

Når du kommer til login vinduet i gdm (den grafiske "innloggeren"), ikke logg inn, men trykk:

 

Ctrl+Alt+F1

 

Da skal du komme til en tekstbasert login.

 

Logg inn der med den brukeren som du skal fikse og skriv:

cd ~
rm -r .cache
rm -r .config
exit

 

Ctrl+Alt+F7 (Kan være Ctrl+Alt+F6 eller en annen F# tast også, trykk til du finner det grafiske login vinduet igjen).

Logg inn i xfce igjen med den ødelagte brukeren og kryss fingrene.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...