Gå til innhold

Omtale av The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hahaha :!: det var det fælt så entusiastiske gamersjeler som gleder seg til fredda'n (Nei, vent nå litt.. DET ER FREDAG :w00t: ) Især Bear^ og Mala som beskrivte sin entusiasme i detalje.. Håper nå du skiftet bukse etterpå, Bear^!

 

I think i wet myself  :ohmy:

7450428[/snapback]

 

Uansett, jeg gleder meg også utrooooolig mye til jeg får meg Wii+TP+Red Steel i hus, men frykter at det blir utsolgt så altfor fort :(

Lenke til kommentar
9er høyres fair ut. Det er jo trossalt eit par negative ting som eg har fått med meg. Stemmer og orkestermusikk er eit krav idag etter min meining.

7450667[/snapback]

 

Uskreven regel. Alle aksepterer at Gordon ikke snakker, same deal med Link. At det ikke er voice acting på folkene gjør meg ingen ting. Faktisk foretrekker jeg å lese hva jeg skal gjøre, istede for å sitte med øra på stilk under et 2 timers foredrag som NPCen lekter utav seg for å komme frem til poenget, drep 3 monster med lugubert navn. Orkestermusikk kunne vært fint, men i.o.m at musikken skfiter og fader så perfekt når du går fra ingen trussel til trussel, lar seg bare ikke gjøre med orkestermusikk. Det må gjøres maskinelt for at alt skal stemme (vis ikke blir det surt og tro meg, det høres godt i spillet).

 

Håper nå du skiftet bukse etterpå, Bear^!

 

They are now my lucky pants ;)

Lenke til kommentar

Det kunne vært svært interessant å oppleve hvordan det ville blitt med stemmer, ja.

 

Jeg har imidlertid verken trukket for mangel på stemmer eller den syntbaserte musikken. Hvis du på ramme alvor har spilt spillet, og mener disse tingene er et vesentlig problem, så blir jeg litt paff. Jeg tenkte ikke over det én eneste gang under spillinga.

 

Det er for øvrig interessant at å gå over fra tekst til stemmer ikke nødvendigvis dreier seg om en kvalitetsøkning, det er mer snakk om en kvalitetsendring i mine øyne. Å representere dialog som tekst har mange fordeler stemmegivning ikke har: Tidsbruk, tilpasningsdyktighet og muligheten for spilleren til å bidra med fantasien sin for å "høre" stemmene er vel de viktigste. I Zelda-spillene kaller jeg meg alltid for noe annet enn Link, og det ville sannsynligvis fungert dårlig å få folk til å tiltale meg med navn i stemmeversjonen i så fall. Spillene er dessuten dyktige til å gi alle de ulike figurene små utrop eller lyder slik at tonen for samtalen er satt.

 

Musikken er jeg enig i at godt kunne vært spilt inn med orkester, men kvaliteten på Wii-ens/GameCube-ens synthesizer er såpass drøy at du slett ikke er sikker alltid på om det er syntetisk eller ekte det du hører. Igjen vil jeg si at det er en merkelig ting å henge seg opp i dette. Da er det vel hundre ganger viktigere å påpeke hvor eksepsjonelt velgjort musikken er?

 

Eller er jeg på bærtur her? :)

Lenke til kommentar

@oerhört:

 

Eg synest ein god måte å gjere det på er slik det er t.d. i ein del PC-RPGar (t.d Neverwinter Nights eller Fallout). Dei mest sentrale NPCane har stemmer, alle andre (inkludert helten) har det ikkje. Dialogen er laga slik at helten blir tiltalt med namn i teksten, men ikkje i opplesinga. Eg synest ikkje det er slik at eit spel ha stemmer, men det har det med å gi litt meir "liv" til spelet.

 

Forøvrig må eg innrømme at eg er av dei som har det med å lese dialogen til helten høgt når eg spelar t.d. NWN2... :blush:

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Samtidig har de holdt selve helten i spillene – den grønnkledde gutten med sverdet og skjoldet – like personlighetsløs som før. Ideen er at det er du som er Link. Det er du som er på eventyr, det er du som gjør de store oppdagelsene, hjelper bygdefolket eller byinnbyggerne med sine daglige problemer, det er du som overvinner de store truslene og redder landet fra fortapelsen.

 

Etter denne avsnittet mistet jeg lysten på lese videre. Det høres sikkert veldig fint på en inspirert-av-ørten-halflife 1/2-anmeldelser måte, men det er likeledes galt å påstå at link er personlighetsløs og at ideen er at det er "du som er Link". "Du" må gjerne synes hva du vil selvsagt, men jeg kan vedde rumpa mi på at personlighetsløst og at "du" er Link (selvsagt er man Link, men ikke på den måten som artikkelen antyder, eller baserer antagelsen på) ikke foreligger i det svaret Nintendo hadde kommet med om de ble bedt om en redegjørelse for Zelda-serien.

 

Selv Gordon Freeman som man "er" på en helt annen måte har personlighet. Personlighetsløs er et særdeles dårlig ord å bruke i en anmeldelse rett og slett.

Spar de poetiske skildringene til de ekte poetene og hold deg til *spillet* neste gang.

Og nei, dette er ikke et lite poeng. Dette er en grov feilskildrin av noe helt fundamentalt i zelda-serien.

 

Resten av artikkelen kan jeg ikke kommentere, jeg stoppet som sagt etter nevnte avsnitt. Takk hw.no, for at jeg fikk bruke ytringsfriheten min.

Lenke til kommentar

Dersom det går an å endre namn på hovudpersonen til noko anna enn "Link", er det jo lagt opp til at "det er du som er hovudpersonen". Sjølv brukar eg alltid å gi hovudpersonen mitt eige namn dersom det er mogleg, og leve meg inn i rolla slik at det er "eg" som vandrar rundt i spelverda (i motsetning til at eg styrer nokon som går rundt i spelverda).

 

Kay

Lenke til kommentar
Etter denne avsnittet mistet jeg lysten på lese videre.  Det høres sikkert veldig fint på en inspirert-av-ørten-halflife 1/2-anmeldelser måte, men det er likeledes galt å påstå at link er personlighetsløs og at ideen er at det er "du som er Link". "Du" må gjerne synes hva du vil selvsagt, men jeg kan vedde rumpa mi på at personlighetsløst og at "du" er Link (selvsagt er man Link, men ikke på den måten som artikkelen antyder, eller baserer antagelsen på) ikke foreligger i det svaret Nintendo hadde kommet med om de ble bedt om en redegjørelse for Zelda-serien.

 

Selv Gordon Freeman som man "er" på en helt annen måte har personlighet. Personlighetsløs er et særdeles dårlig ord å bruke i en anmeldelse rett og slett.

Spar de poetiske skildringene til de ekte poetene og hold deg til *spillet* neste gang.

Og nei, dette er ikke et lite poeng. Dette er en grov feilskildrin av noe helt fundamentalt i zelda-serien.

 

Resten av artikkelen kan jeg ikke kommentere, jeg stoppet som sagt etter nevnte avsnitt. Takk hw.no, for at jeg fikk bruke ytringsfriheten min.

7452893[/snapback]

Det kan hende at "personlighetsløs" var et vel kraftig uttrykk å bruke, men jeg tror kanskje du tok dette opp i mest mulig ekstrem retning? :)

 

Jeg er ikke i tvil om at det er med hensikt at Link sjelden har noen historisk bakgrunn av noe slag i begynnelsen av spillene - det impliseres kanskje noen steder, og det er selvsagt viktig å få ham til å høre hjemme i den landsbyen han har vokst opp eller hva det måtte være, men i all hovedsak er han en arketypisk helt, bygget for å gjøre det lettest mulig for meg og deg å kunne empatisere med ham. I hvert fall slik jeg oppfatter det. Han trenger ikke være helt personlighetsløs, men han er ofte rimelig ... ufarlig, da, for å si det slik. Eller for å si det på en annen måte: Ingen kan vel mislike Link slik han presenteres i Zelda-spillene?

 

Kan du nevne noen eksempler på hvor i spill som f.eks. A Link to the Past, Ocarina of Time, Minish Cap eller Wind Waker det impliseres at Link er noe mer enn en helt skjebnen og gudene har bestemt seg for å bruke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Najs anmeldelse :thumbup:

 

Spillt en drøy time nå, var nr1 i køen idag morges på den lokale elkjøp-sjappa :w00t:

 

OT: Er sååå glad for at pengene havnet hos Zelda og ikke RedSteel. Sto og vurderte litt i butikken, men endte opp med Zelda og Rayman. Kjempekjøp begge to. Beklageligvis var det bare syv Zeldaspill i butikken, nesten synd på de neste 5 i køen, kun 12 konsoller der jeg var og handlet :tease:

Lenke til kommentar
Det kan hende at "personlighetsløs" var et vel kraftig uttrykk å bruke, men jeg tror kanskje du tok dette opp i mest mulig ekstrem retning?:)

 

Jeg er ikke i tvil om at det er med hensikt at Link sjelden har noen historisk bakgrunn av noe slag i begynnelsen av spillene - det impliseres kanskje noen steder, og det er selvsagt viktig å få ham til å høre hjemme i den landsbyen han har vokst opp eller hva det måtte være, men i all hovedsak er han en arketypisk helt, bygget for å gjøre det lettest mulig for meg og deg å kunne empatisere med ham. I hvert fall slik jeg oppfatter det. Han trenger ikke være helt personlighetsløs, men han er ofte rimelig ... ufarlig, da, for å si det slik. Eller for å si det på en annen måte: Ingen kan vel mislike Link slik han presenteres i Zelda-spillene?

 

 

Jeg er en person som spilte zelda på nes (før det kom til Norge, credz til meg), og zelda 3 på snes (hoppet glatt over 2ern) og fant absolutt alle items uten å jukse, så ja kanskje jeg tok det opp i en ekstrem retning..men etter å ha tenkt meg om 2 sekunder; så syns jeg faktisk ikke det :)

 

Det var ikke særlig med spill til NES som hadde noe særlig med forhistorie. Selve spillet ble ofte (for)historien liksom.

Ettersom det har kommet flere zelda spill oppigjennom årene, så er de alle koblet sammen med hverandre, i hvor stor grad kan selvsagt diskuteres, men det er udiskutabelt at det er en viss rød tråd som går igjen.

 

Men for å være ærlig så forstår jeg ikke hva forhistorien skal ha med saken å gjøre. Double Dragon (verst tenkelige eksempel, sue me! ) hadde heller ikke en noen spesielt spennende forhistorie, ei heller Metal Gear, final fantasy, Chrono Trigger etc etc. Men det gjør ikke hovedpersonen i spillet personlighetsløs fordetom.

 

Jeg skjønner bare ikke logikken, selv om jeg på en måte kan tenke meg fram til hva du mener, at man "er" link på en "barnslig-leve-seg-inn-i-handlingen" måte. Problemet er at dette er helt standard i alle spill som er over gjennomsnittet gode, med en normal handling og ikke noe som er direkte utledet av selve spilldesignet til å begynne med. Det er rett og slett hva alle spill baserer seg på, en lett flukt fra virkeligheten.

 

HL2 gikk et skritt videre, og det var derfor mange anmeldelser trakk inn akkurat dette med at man "er" Gordon Freeman. Så når du bruker denne karakteristikken om Zelda og i tilleg inkluderer også tidligere Zelda-spill, så kan jeg ikke annet enn å være uenig. Du burde også vite at Nintendo ikke har personlighetsløse maskoter, det er ikke deres greie.

 

Kan du nevne noen eksempler på hvor i spill som f.eks. A Link to the Past, Ocarina of Time, Minish Cap eller Wind Waker det impliseres at Link er noe mer enn en helt skjebnen og gudene har bestemt seg for å bruke?

 

Faktisk så har jeg problemer med å nevne noen spill i det hele tatt hvor forhistorien spiller en spesielt stor rolle. Er det noen spill hvor rollefiguren *ikke* er en helt skjebnen og gudene har bestemt seg for å bruke da?

Lenke til kommentar
Fra 5 og oppover så er spillene bra. Fra 6 og oppover er de verd å kjøpes. :)

7448719[/snapback]

 

Pedantklage: med en karakterskala fra 1-10 så blir 5,5 et gjennomsnittsspill, så strengt tatt er et spill som får karakter 5 litt under middelmådig, mens et som får 6 er litt over middelmådig. Spillene som er bedre enn gjennomsnittet må altså ha karakter 6 eller høyere.

Lenke til kommentar
Du burde også vite at Nintendo ikke har personlighetsløse maskoter, det er ikke deres greie.

7460161[/snapback]

Akkurat. Hva med Kirby, som knapt har egne egenskaper overhodet, og hvor hele figuren er rettet mot å absorbere andres?

 

Eller Super Mario, som riktignok har en vagt definert personlighet (liker å hoppe, bruker tid med prinsessen, har en bror) - men som ellers aldri sier noe, mener noe eller i det hele tatt gjør noe som helst dramaturgisk relevant?

 

Jeg synes Link føyer seg inn i rekka her. Han har selvfølgelig enkelte faste trekk - mot, idealisme og kløkt - men dette er veldig generelle egenskaper som nettopp kan ses som å være en avspeiling av det tradisjonelle heltebildet. Poenget mitt er at jeg tror Nintendo gjør alt de kan for å få Links tanker og behov og mine egne tanker og behov til å sammenfalle - og litt av måten de får dette til på, er å sørge for at han er et uskrevet blad når spillet begynner. Du får aldri noen referanser i fleisen til ting som foregikk før spillet begynte, han ytrer aldri en setning, han mener sjelden noe annet enn at de snille er snille og at de slemme er slemme. Det er et mesterlig eksempel på hvordan man kan gjøre spiller og avatar til ett, ikke gjennom å gjøre hovedpersonen generisk og kjedelig (som er det jeg antar du oppfatter når jeg sier "personlighetsløs") - men ved å være forsiktig med å gi ham egenskaper enkeltspillere kunne mislike.

 

Kan du nevne noen eksempler på hvor i spill som f.eks. A Link to the Past, Ocarina of Time, Minish Cap eller Wind Waker det impliseres at Link er noe mer enn en helt skjebnen og gudene har bestemt seg for å bruke?

Faktisk så har jeg problemer med å nevne noen spill i det hele tatt hvor forhistorien spiller en spesielt stor rolle. Er det noen spill hvor rollefiguren *ikke* er en helt skjebnen og gudene har bestemt seg for å bruke da?

7460161[/snapback]

Du svarer strengt tatt ikke på spørsmålet mitt her. Poenget mitt er at hvis Link skal være en utbrodert og nyansert figur med mange sider, tanker, meninger, egenskaper - slike ting jeg kaller "personlighet" - så bør det vel komme fram i noen av spillene? Gjør det noen forskjell om det samme gjelder andre spill?

 

For øvrig kan jeg godt nevne en rekke spill hvor rollefiguren ikke er en helt skjebnen har utvalgt. Bare sånn på stående fot har vi jo for eksempel Thief, Hitman, Monkey Island, Full Throttle, Day of the Tentacle, Grim Fandango, Broken Sword, Metal Gear Solid, Killer 7, The Longest Journey, Psychonauts, Gabriel Knight og Sam & Max.

 

Pedantklage: med en karakterskala fra 1-10 så blir 5,5 et gjennomsnittsspill, så strengt tatt er et spill som får karakter 5 litt under middelmådig, mens et som får 6 er litt over middelmådig. Spillene som er bedre enn gjennomsnittet må altså ha karakter 6 eller høyere.

7471808[/snapback]

Jeg synes "middelmådig" for lengst har fått en språklyd som er ganske negativ. Enig i at femmere er under middels og seksere er over middels, ideen er altså at det man kaller over middels bør være så bra at man har lyst til å anbefale et kjøp, gitt at kjøperen vet hva han går til. Forhåpentlig lærer kjøperen hva hun går til gjennom en omtale, og i så fall bør seksere være ganske trygge kjøp.

 

Det er ingen heksekunst å lage noe som er underholdende (i den mest bokstavelige betydningen av ordet - at man ikke kjeder seg, at det er "sånn passe artig"), men jeg synes den øvre delen av skalaen bør forbeholdes spill som er genuint engasjerende i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg må bare få sagt et par ord som ikke nødvendigvis har noe med det som er sagt tidligere i forumet å gjøre.

 

Fikk selv wii på fredag og har spilt Zelda TP så og si i hvert våkne øyeblikk, makan til fantastisk spill. Har vært Zelda frelst siden OoT og kommer nok alltid til å være det. Dette med stemmer og prating som folk prata om tidligere, jeg skal være så teit å si at jeg tror ikke det har noe å gjøre i zelda legendene, jeg tror faktisk det hadde ødelagt litt. Som oerhört sikkert mener, så er nok dette for at man skal kunne lage sine egne personligheter, gjerne en halvsprø måte å si det på, men at man rett og slett skal sette stemmer på karakterene selv, i sitt eget hode mens man leser, sannsynligvis for å ha muligheten til å gjøre eventyret litt mer personlig for hver enkelt person. Det er i det minste slik jeg ser det.

 

Forøvrig kan jeg også si at gamecube versjonen ser langt ifra like bra ut som Wii utgaven. Jeg ble VELDIG positivt overaska over hvor utrolig flott det så ut. Har selv kommet snaaart halveis å er så hekta som man kan få blitt. Sitter for øyeblikket på skolen og venter desperat på at dagen skal ta slutt slik at jeg kan reise hjem å se rundt neste sving, eller i dette tilfelle, ta en tur på fjellet (hint hint).

 

Og når det kommer til kampsystemet, det blir hva du gjør det til selv, personlig sitter jeg å fekter som en gal mann (et stk lillebror livredd).

Spillet fortjener en 10/10 i mine øyne, da jeg faktisk ikke klarer å se noe negativt i spillet, det er akkuratt slik et zelda spill skal være, perfekt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...