Gå til innhold

Kristendommens ofre, hvor mange?


Anbefalte innlegg

Jeg krangler litt med min kjære stebror atm. Han mener kristendommen har drept mer enn 150 millioner flere enn nazismen. Jeg mener det er en stor overdrivelse. Hvor mange mennesker har blitt drept av kristendommen? Under korstogene, heksejaktene og "hedningforfølgelse"/inkvisisjoner.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg krangler litt med min kjære stebror atm. Han mener kristendommen har drept mer enn 150 millioner flere enn nazismen. Jeg mener det er en stor overdrivelse. Hvor mange mennesker har blitt drept av kristendommen? Under korstogene, heksejaktene og "hedningforfølgelse"/inkvisisjoner.

7445869[/snapback]

Kristendommen har ikke drept noen, det er mennesker som under dekke av å hevde religiøse motiver som dreper.

 

Fant en slags oversikt her;

http://www.truthbeknown.com/victims.htm

http://markhumphrys.com/christianity.killings.html

Lenke til kommentar

Kristendommen, eller mennesker som under dekke av å hevde kristne religiøse motiver har drepe langt fleire enn nazistene.

 

Utdrag fraa http://www.truthbeknown.com/victims.htm

-thousands of pagan believers were slain.

-4500 Saxons, unwilling to convert to Christianity, beheaded

-between 5,000 and 11,000 men, women and children slain

-Tens of thousands of Gaelic Irish fell victim to the carnage

-Semlin/Hungary 6/24/96 thousands slain. Wieselburg/Hungary 6/12/96 thousands

-40 capital cities and 200 castles conquered (number of slain unknown)

-thousands killed. Because of the subsequent famine "the already stinking corpses of the enemies were eaten by the Christians

-more than 60,000 victims

-It is reported that within the Temple enclosure alone about ten thousand infidels perished."

-One million victims of the first crusade alone

-200,000 heathens slaughtered "in the name of Our Lord Jesus Christ".

-Fourth crusade: 4/12/1204 Constantinople sacked, number of victims unknown, numerous thousands,

-Rest of Crusades in less detail: until the fall of Akkon 1291 probably 20 million victims

 

Og dette var berre nokon fraa dei 3 øverste avsnitta, tilsaman: 20.419.500

Romerne drap ogsaa fleire jøder enn nazistene ;)

Lenke til kommentar

Under korstogene, heksejaktene og "hedningforfølgelse"/inkvisisjoner.

 

Korstogene var, hvertfall til å begynne med, legitime forsvarskriger mot den islamske aggressoren. Hele den kvinnelige befolkningen i europa på heksejakttiden var 20-22 millioner, man tror at flere titusener ble brent.

 

Nazismen var forøvrig sterkt bunnet opp i kristen tro. Det var også imperialismen og kolonitiden. Og utallige kriger og konflikter har blitt utkjempet i oldtiden og middelalderen som hadde blandt annet med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar
"Korstogene var, hvertfall til å begynne med, legitime forsvarskriger mot den islamske aggressoren."

Vår historiebok mener krigene i den muslimske verden på denne tiden var borgerkriger/interne konflikter, og at Paven rett og slett utnyttet denne muligheten til å få mer makt og flere undersåtter.

7446311[/snapback]

 

 

I min mening er det vanskelig å se på korstogene som en forsvarskrig. Det er klart at det ortodokse bysantinske riket hadde vært under et visst press siden slaget ved manzikert, men paven klarte ikke skrape sammen noe hjelp for det bysants før hele ideen om å ta tilbake jerusalem var sådd i fruktbar jord. Som også nevnt var midtøsten på denne tiden delt opp i en rekke fraksjoner (der noen allierte seg med korsfarerne), stort sett mer interessert i å kveste hverandre.

 

deus vult :p

Lenke til kommentar

støtter Killeng sitt innlegg. Hvis vi ser på hva Jesus sier, ser vi at disse folkene (spes korstogene) ikke fulgte det Jesus sa, og dermed ikke er riktig. Jesu ssier at vi skal elske våre fiender, og be for dem som forfølger oss. Derfor fordømmer jeg som kristen det som skjedde, og beklager at det har skjedd misbruk av folk som har kalt seg kristne, og som ike har vært det. Som Jostein Gaarder har sagt, så er det mye som har skjedd i jesu navn som himmelen ikke har gått god for

 

Den andre delen er dette: Tro det eller ei, men kristendommen er ikke den religionen som har hatt flest ofre: Det er ateismen. Tenk på hvor mange som ble drept av Stalin & co i Russland, Mao i Kina, og det som nå skjer i Nord-Korea, alt i navnet til ateismen

Lenke til kommentar

I min mening er det vanskelig å se på korstogene som en forsvarskrig

 

Europa var under angrep fra muslimer. Muslimene angrep først. Og på flere fronter. Alexius den første kalte for hjelp til å forsvare landet sitt fra ennå et tyrkisk angrep og spania og portugal, to hellige katolske land, var nesten under full muslimsk kontroll.

 

Hvordan dette i det siste århundret ble spunnet til at korstogene var en aggressiv kristen krig og korstog ble til et skjellsord vet ikke jeg.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
I min mening er det vanskelig å se på korstogene som en forsvarskrig

 

Europa var under angrep fra muslimer. Muslimene angrep først. Og på flere fronter. Alexius den første kalte for hjelp til å forsvare landet sitt fra ennå et tyrkisk angrep og spania og portugal, to hellige katolske land, var nesten under full muslimsk kontroll.

 

Hvordan dette i det siste århundret ble spunnet til at korstogene var en aggressiv kristen krig og korstog ble til et skjellsord vet ikke jeg.

7446763[/snapback]

 

Javel? Korstogene (I til IV) som historiske hendelser er adskilt fra Reconquista i Spania/Portugal (forøvrig eksisterte det ikke noe spania før dette jfr. sammenslåing av castile/aragon). Når ble spania/portugal hellige land forresten?

 

Når det gjelder midtøsten virker det mildt sagt merkelig å se på dem som en enkelt 'muslismsk' enhet. Jeg kan ikke se at tyrkernes ekspansjon på bekostning av det bysantinske riket bærer preg av noen slags form for religionskrig, mer enn en 'sedvanlig' ekspansjon av territorium (kom gjerne med kilder som sier det motsatte). Målet for det første korstoget var jerusalem ikke de områdene nylig tapt av det bysantinske riket (anatolia/armenia) sannsynligvis siden dette var mest profitabelt både materielt og spirituelt.

Lenke til kommentar
I min mening er det vanskelig å se på korstogene som en forsvarskrig

 

Europa var under angrep fra muslimer. Muslimene angrep først. Og på flere fronter. Alexius den første kalte for hjelp til å forsvare landet sitt fra ennå et tyrkisk angrep og spania og portugal, to hellige katolske land, var nesten under full muslimsk kontroll.

 

Hvordan dette i det siste århundret ble spunnet til at korstogene var en aggressiv kristen krig og korstog ble til et skjellsord vet ikke jeg.

7446763[/snapback]

 

Javel? Korstogene (I til IV) som historiske hendelser er adskilt fra Reconquista i Spania/Portugal (forøvrig eksisterte det ikke noe spania før dette jfr. sammenslåing av castile/aragon). Når ble spania/portugal hellige land forresten?

 

Når det gjelder midtøsten virker det mildt sagt merkelig å se på dem som en enkelt 'muslismsk' enhet. Jeg kan ikke se at tyrkernes ekspansjon på bekostning av det bysantinske riket bærer preg av noen slags form for religionskrig, mer enn en 'sedvanlig' ekspansjon av territorium (kom gjerne med kilder som sier det motsatte). Målet for det første korstoget var jerusalem ikke de områdene nylig tapt av det bysantinske riket (anatolia/armenia) sannsynligvis siden dette var mest profitabelt både materielt og spirituelt.

7447006[/snapback]

 

Tyrkerene drev en religionskrig mot Byzants i så måte at de ikke ville ekspandere mot andre muslimer, siden de var trosbrødre.

 

"Målet for det første korstoget var jerusalem ikke de områdene nylig tapt av det bysantinske riket (anatolia/armenia) sannsynligvis siden dette var mest profitabelt både materielt og spirituelt."

 

Det er misvisende "fakta". Det første korstoget befridde store deler av lilleasia, Armenia, dagens Libanon/Judea og litt av dagens Syria.

Lenke til kommentar

som historiske hendelser er adskilt fra Reconquista

 

Adskilt. Men det sier litt om bakgrunnen for krigen, hvem som egentlig angrep hvem, og hvorfor.

 

Når ble spania/portugal hellige land forresten?

 

Den iberianske halvøya var lenge et yndet mål for uoffisielle korsfarere, før ordet korsfarer i det hele tatt ble etablert.

 

Målet for det første korstoget var jerusalem

 

Det var der de endte opp fordi byen ble ansett som viktig. Akkurat som USA tok sikte på Tokyo, Berlin osv. når de var i krig med aksemaktene.

Lenke til kommentar
Den andre delen er dette: Tro det eller ei, men kristendommen er ikke den religionen som har hatt flest ofre: Det er ateismen. Tenk på hvor mange som ble drept av Stalin & co i Russland, Mao i Kina, og det som nå skjer i Nord-Korea, alt i navnet til ateismen

For det første: Ateisme er ikke en religion.

For det andre: Nå er ikke jeg noen historiker, men jeg tror du blander ateisme med kommunisme i disse tilfellene :ph34r:

Lenke til kommentar

Det er ateismen. Tenk på hvor mange som ble drept av Stalin & co i Russland, Mao i Kina, og det som nå skjer i Nord-Korea, alt i navnet til ateismen

 

Ateisme er ikke en religion eller en tro. Det går ikke ann å gjøre noe i ateismens navn.

 

Kommunisme har ingenting med ateisme å gjøre.

 

Og regimene du nevner var aldri ateistiske. De var kommunistiske. Og grunnen til at de gikk og har gått sterkt til verks mot religion er ikke fordi de er ateister, men fordi de gjenkjenner hvilken makt og innflytelse religion har over folk, og at de har vært sjalu eller ønsker denne makten for seg selv.

Lenke til kommentar
For det første: Ateisme er ikke en religion.

For det andre: Nå er ikke jeg noen historiker, men jeg tror du blander ateisme med kommunisme i disse tilfellene ph34r.gif

 

Hehe, tror du bør lese litt mere om hva de to tingene betyr :thumbup:

Right back at ya' (ref. guardianpegasus' bekreftelse av min teori) ;)

Lenke til kommentar
drepingen er ikke i tråd med kristendommens eller bibelens verdier, så å si at kristendommen har drept disse blir helt feil

 

Dreping er ikke i tråd med bibelens verdier? Piss meg i øret:

 

When the Lord your God brings you into the land you are entering to possess and drives out before you many nations . . . then you must destroy them totally. Make no treaty with them, and show them no mercy. (min uth.)
When you march up to attack a city, make its people an offer of peace. If they accept and open their gates, all the people in it shall be subject to forced labor and shall work for you. If they refuse to make peace and they engage you in battle, lay siege to that city. When the Lord your God delivers it into your hand, put to the sword all the men in it. As for the women, the children, the livestock and everything else in the city, you may take these as plunder for yourselves. . . . This is how you are to treat all the cities that are at a distance from you and do not belong to the nations nearby.

    However, in the cities of the nations the Lord your God is giving you as an inheritance, do not leave alive anything that breathes. Completely destroy them—the Hittites, Amorites, Canaanites, Perizzites, Hivites and Jebusites—as the Lord your God has commanded you.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Hvordan dette i det siste århundret ble spunnet til at korstogene var en aggressiv kristen krig og korstog ble til et skjellsord vet ikke jeg.

7446763[/snapback]

Det kan ha noe med innsikt å gjøre. Hvis islamhatet ditt blir for forstyrrende (du har selv hevdet dette) kan du sette deg inn i et av korstogene som ikke hadde noe med islam å gjøre:

 

Albigenserkorstoget 1209–1229

 

Katharer kastes ut av Carcassone, 1209

 

Albigenserkorstoget ble startet i 1209 for å utrydde de kjetterske katharene i Sør-Frankrike. Det varte i to tiår, og var i tillegg til de religiøse motiver også en kamp om å utbre fransk kontroll sørover. En fredsavtale ble inngått i 1229.

 

Kilde: Norsk Wiki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...