Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling av forsterkere


Crossy

Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Jeg har planlagt å stille inn forsterkerene mine i morgen! =)

 

Jeg har en Focal Power 2.75 og en Focal power 1.800.

Frontsett er Focal Polyglass 100V2

Subwoofer er Focal SB33V1

Spiller er Alpine CDA 9855

 

Så det jeg lurer på er om dere har noen tips til hvordan gjøre dette?

Noen standard-innstillinger på dele-frekvens, eller gode sanger å stille inn med og lignende? =)

 

Takker for alle svar, og må si jeg gleder meg :p

Endret av Crossy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med det samme vi diskuterer dette.

 

Blir det noen forskjell om man bruker delefilterene i spilleren kontra de på forsterkeren?

7446951[/snapback]

Jeg deler sub og frontsett på spilleren.

 

Har prøvd både med forsterker og med spilleren, og syns det blir like bra om jeg bruker spilleren :)

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takker for svar :love:

 

Men subben min har jo en frekvensrespons på 38-500Hz, da har jo subben bare "13hz" å bryne seg på? :hmm: (ved filter på 50hz). Følte det var litt lite utnytting av subben? Eller? :innocent: Utenom har forsterkern min en slik "bass-boost" funksjon, der en kan gjøre bassen litt kraftigere ved visse frekvenser :tease: , noen som har erfaringer med det, og eventuelt om det er noe poeng i å bruke denne funksjonen? :dribble:

Lenke til kommentar

Subwooferen skal ikkje ha så stort spekter å spele på, drar den inn for høge frekvensar blir det heilt feil. Kan kanskje øke den til 80Hz, eg veit ikkje kva som er vanleg. Når eg tenker på det har eg kanskje 80Hz, ikkje 50. :hmm:

 

Bass boost er eg ikkje noko glad i, øydelegg heile bassen. Kjekt med god bass, men hugs at frontsettet skal spele alt frå 50/80Hz til 20 000Hz, derfor meiner eg det er viktig lyden ikkje druknar i det under 50/80Hz frå subwooferen.

Lenke til kommentar

Del på 80 Hz. Sett LPF og HPF på det samme. Deretter finner du en sang du har hørt mye på og som du vet hvordan låter, og stiller inn nivået på suben så det passer med frontsettet. Ingen hokus pokus.

 

Deler du for lavt vil det bli slitsomt for frontsettet ditt, og du vil også få mer vibrasjoner i dørene med en lav delefrekvens.

 

Du sier at suben din har et frekvensområde på 38-500Hz. Står det noe om hvordan målingen ble gjort. Kassetype/størrelse, romstørrelse osv?

Du vil nok få en del dypere bass i bilen med den rette kassa.

Lenke til kommentar

Jepp, den har en frekvensrespons på 38-500 med den kassen som den kom i, Focal SB33v1. Er dette som står hos importøren, Iceaudio.no =) Dette er en bassreflex-kasse.

 

Men skal jeg la frontsettet kjøre fra 80hz og oppover når det står at dem bare tar ned til 85hz?

Endret av Crossy
Lenke til kommentar

Det du må huske på at er selv om du deler på 60 hz og 100 hz, betyr ikke det at høytalerene ikke spiller noe mellom 60hz og 100 hz. For ingen delefiltere kutter av på den frekvensen, de gjør at lyden blir lavere enn resten av spektere.

 

Jeg deler alt på Alpine spilleren min, fordi den har flere steg som er lettere å lete seg fram til enn på forsterkeren, men om det er bedre eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Heisan =)

 

Jeg har faktisk ikke prøvd den enda :blush: Driver å gjør siste verk på den plata forsterkerene og kondensatoren skal stå på =) Hvis alt går etter planen så skal jeg teste ut anlegget i morgen, og da kan jeg gi beskjed om hva jeg synes om subben ;) Men Focal er jo kjent for å ha en fin lyd, så jeg har store forventninger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...