Gå til innhold

Komplett, NetShop etc er dårlige på Lydkort


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva i all verden er poenget med noe som helst avansert lydkort til en HTPC?

Bedre lyd?

 

Jeg bruker digital ut rett til surroundanlegget. D/A converteren i forsterkeren er mye bedre enn det du klarer å få plassert inni en PC som er full av elektrisk støy.

 

Vel, kan forstå at en ekstern DAC kan gi bra lyd men aldri vært borte i en forsterker med innebygget bra DAC.

 

Dessuten, tro det eller ei, gir ulike lydkort forskjeller i lyden selv om du bruker digital ut.

 

Har du prøvd med f.eks L22?

Tipper at kortet har bedre DAC enn forsterkeren din, men jeg kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finner det en smule underlig at alle de store nettbutikkene ikke har skikkelige lydkort. Selger visst kun ting fra Creative (og hvor kreative er dem?), TerraTec eller andre pc-fancy-pancy-dill-dall selskaper.

7435738[/snapback]

 

Det er vel så enkelt som at det er andre importører for disse produktene?

 

Vil tro proffkort selges i såpass små mengder at det ikke ikke er verdt arbeidet for komplett & co å ta dem inn, lagerføre og jobbe med klager fra folk som ikke vet hva de har kjøpt.

 

Men ja, hadde absolutt vært på sin plass med litt priskonkuranse på musikk hardware og software.

Lenke til kommentar
Vel, kan forstå at en ekstern DAC kan gi bra lyd men aldri vært borte i en forsterker med innebygget bra DAC.

 

Dessuten, tro det eller ei, gir ulike lydkort forskjeller i lyden selv om du bruker digital ut.

 

Merklig at det ikke skal finnes forsterkere med en en bra DA-konverter, man kan jo kanskje vente på klasse-D-høyttalere..

 

Sålenge lydkortet ikke finner på noe skrot (lessampler opp eller noe), såskal del vel neppe værenoen forskjell mellom lydkortene digitalt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjører selv M-Audio Audiophile Firewire. Det ene av de to spillene jeg spiller mest har hatt noen få problemer med lyden, men ettersom det går bra 98% av tilfellene, er den forbedrede lydkvaliteten absolutt verdt bryet med at spillet kræsjer litt innimellom. Føler jeg rett og slett gjorde et godt kjøp der (er også ment til videoredigering)

Lenke til kommentar
Kjører selv M-Audio Audiophile Firewire. Det ene av de to spillene jeg spiller mest har hatt noen få problemer med lyden, men ettersom det går bra 98% av tilfellene, er den forbedrede lydkvaliteten absolutt verdt bryet med at spillet kræsjer litt innimellom. Føler jeg rett og slett gjorde et godt kjøp der (er også ment til videoredigering)

7447343[/snapback]

 

Audiophile (i særdeleshet PCI) har MEGET bra lyd i forhold til pris. Bruker du PCn som erstatning for CD spiller, vil det være et godt kjøp for vanlige folk som er glad i lyd. finfine ASIO-drivere på kjøpet er jo også et pluss. En virkelig gmmel slager!

 

Er man mer i overkant audiofil så finnes det atskillig bedre og ikke minst dyrere løsninger.

 

Creative er ikke så forfedelig ille lenger heller, det knuser de fleste onboardkort med god margin og høres slett ikke ille ut på mine monitorer, men som tidligere nevnt er det nok mere til spillfantaster og mikroanlegg med 8 høytt og subb. Creative har jo også mer enn en finger med i spillet på EMU-kortene.

 

Uansett er PC-lyd av en annen verden nå i forhold til kun noen år siden, og det er jo fint :)

Lenke til kommentar
Jeg lånte en DAC her til jul i fjor, men jeg syns vel ikke jeg hørte nok (om noe) forskjell til at jeg ville ha inn den ekstra boksen.

 

Det er faktisk mer plagsomt med den svake susinga fra stue PC'en. Lurerer på om et vifteløst VIA EDEN basert hovedkort klarer å kjøre lydkortet, hmm...

7444955[/snapback]

Vifteløs PC er helt nødvendig ja.. I tillegg bør man bruke flashbasert harddisk for å unngå vibrasjoner som forplanter seg.

 

Angående ekstern DAC, så er det viktigste etter min mening å kjøre optisk digital ut til ekstern DAC (eventuelt innebygget i forsterkeren) for å forhindre jordsløyfer. I tillegg slipper man kobberkoplet støy fra selve PCen. Det går an å være heldig og ikke få noe problem, men det går også an å være uheldig...

Lenke til kommentar

Creative eier faktisk EMU, og benyttet EMU-brikker i Live! (og kanskje audigy) også. For oss som har holdt på en stund, fantes det også 3. parts ASIO-drivere til Live!-serien basert på driverne for EMU-kortet med samme brikke : EMU10k1. Disse driverne gikk under navnet KX project, og benyttet seg av prosesseringskraften i EMU10k1 for å kunne lage egne effekter, noe Creative-driverne brukte til EAX++.

 

EMU bruker kanskje bedre elektronikk for de analoge inn- og ut-gangene, men det er nok sannsynlig at Creative benytter seg av en del EMU-teknologi ;) Derfor vil jeg si: skal du spille, bruk Creative, har du en HTPC (og de seriøse med HTPC har vel en skikkelig surroundreciever), bruker du creative med digital ut. Driver du derimot med musikk eller bare hører på musikk: go professional.

 

Forresten, jeg har brukt ekstern DAC lenge nå: en Sony MD-spiller. Trykke på rec uten disk i, og vips, den er i DAC-modus ;) Lite triks til folk som ikke skjønner hvorfor de kjøpte MiniDisc-spiller til 2000 rundt år 2000.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Merklig at det ikke skal finnes forsterkere med en en bra DA-konverter, man kan jo kanskje vente på klasse-D-høyttalere..

 

Det finnes nok, men jeg har ikke vært borti noen.

 

Sålenge lydkortet ikke finner på noe skrot (lessampler opp eller noe), såskal del vel neppe værenoen forskjell mellom lydkortene digitalt?

 

I teorien ikke, men det er det. Vi (en kveld i fjor sommer) kjørte en test hos Norsk Audio Teknikk for moro skyld. Tre forskjellige lydkort; samme pc, samme anlegg - digital ut.

Vi hørte forskjell. Ikke det at noen av lydkortene låt dårligere enn de andre men de låt ulikt. Faktisk så ulikt at vi som var der fikk hver våre favoritter.

 

PS; Analog ut blei derimot veeeeeldig forskjellig.

Lenke til kommentar
I teorien ikke, men det er det. Vi (en kveld i fjor sommer) kjørte en test  hos Norsk Audio Teknikk for moro skyld. Tre forskjellige lydkort; samme pc, samme anlegg - digital ut.

Vi hørte forskjell. Ikke det at noen av lydkortene låt dårligere enn de andre men de låt ulikt. Faktisk så ulikt at vi som var der fikk hver våre favoritter.

 

PS; Analog ut blei derimot veeeeeldig forskjellig.

7450121[/snapback]

Jeg skulle gjerne sett en blindtest av dette... Med mindre det er mye jitter pga. dårlige drivere etc., er det ikke mange gode argumenter for at det skal kunne skje.

 

Ellers; hvordan fikser folk volumkontrollen ved bruk av ekstern DAC? Eller for den saks skyld med dyre lydkort.. Direkte i software (noe som normalt minsker oppløsningen), eller med et separat volumkontrolltrinn før effektforsterker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Creative eier faktisk EMU, og benyttet EMU-brikker i Live!

 

Det gjør det jo på et vis enda rarere at ikke Komplett etc. har et eneste 'profft' lydkort i vareutvalget.

 

Men, men det er vel som enkelte sier her; at de gidder ikke lager/oppfølging av produkter som ikke selger mye. Syns disse 'store' nettbuttikkene har mer og mer 'Elkjøp lignende' politikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ellers; hvordan fikser folk volumkontrollen ved bruk av ekstern DAC? Eller for den saks skyld med dyre lydkort.. Direkte i software (noe som normalt minsker oppløsningen), eller med et separat volumkontrolltrinn før effektforsterker?

 

Forforsterker.

Her er link til Manualen til Benchmark DAC om du lurte på noe.

Lenke til kommentar
I teorien ikke, men det er det. Vi (en kveld i fjor sommer) kjørte en test  hos Norsk Audio Teknikk for moro skyld. Tre forskjellige lydkort; samme pc, samme anlegg - digital ut.

Vi hørte forskjell. Ikke det at noen av lydkortene låt dårligere enn de andre men de låt ulikt. Faktisk så ulikt at vi som var der fikk hver våre favoritter.

 

PS; Analog ut blei derimot veeeeeldig forskjellig.

7450121[/snapback]

Jeg skulle gjerne sett en blindtest av dette... Med mindre det er mye jitter pga. dårlige drivere etc., er det ikke mange gode argumenter for at det skal kunne skje.

 

Ellers; hvordan fikser folk volumkontrollen ved bruk av ekstern DAC? Eller for den saks skyld med dyre lydkort.. Direkte i software (noe som normalt minsker oppløsningen), eller med et separat volumkontrolltrinn før effektforsterker?

7450236[/snapback]

 

Ja, det skulle gjerne jeg sett også, en grei dac burde vel uansett burde kunne ta klokkesignalet fra kilden,sådetskal ikke bli noe usynkronisert der.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers; hvordan fikser folk volumkontrollen ved bruk av ekstern DAC? Eller for den saks skyld med dyre lydkort.. Direkte i software (noe som normalt minsker oppløsningen), eller med et separat volumkontrolltrinn før effektforsterker?

 

Forforsterker.

Her er link til Manualen til Benchmark DAC om du lurte på noe.

7450463[/snapback]

Den så fin ut denne ja.. Til og med innstillbar attenuator på XLR'en.

 

Jeg har forøvrig sammen med en kamerat bygget en relébasert (semi)passiv attenuator m/buffer i forkant for å opprettholde konstant utgangsimpedans. Denne kan kobles direkte inn på effektforsterker for å unngå hele forforsterkertrinnet, men man kan jo påstå at dette er en slags forforsterker.. 9 releer gir fra 0 til 128dB dempning med 0.5dB trinn.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er poenget med noe som helst avansert lydkort til en HTPC?

Bedre lyd?

 

Jeg bruker digital ut rett til surroundanlegget. D/A converteren i forsterkeren er mye bedre enn det du klarer å få plassert inni en PC som er full av elektrisk støy.

 

Vel, kan forstå at en ekstern DAC kan gi bra lyd men aldri vært borte i en forsterker med innebygget bra DAC.

 

Dessuten, tro det eller ei, gir ulike lydkort forskjeller i lyden selv om du bruker digital ut.

 

Har du prøvd med f.eks L22?

Tipper at kortet har bedre DAC enn forsterkeren din, men jeg kan jo ta feil.

7446540[/snapback]

 

Her henger du ikke helt med Tiltman. Det han mener er at en HTPC kun skal gi et greit digitalt signal ut, for behandling i surround prosessor. Enten dedikert surround preamp, eller til en surround receiver. DD 5.1, DTS, DD EX, DTS ES osv.... En HTPC brukes jo primært til hjemmekino, derfor er det bare tøys med lydkort med avanserte da-konvertere som aldri blir brukt.

Og, jeg har svært vanskelig for å tro at man skal høre særlig forskjell på spdif utgangene på lydkort, når signalet skal inn i en surround prosessor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Her henger du ikke helt med Tiltman. Det han mener er at en HTPC kun skal gi et greit digitalt signal ut, for behandling i surround prosessor. Enten dedikert surround preamp, eller til en surround receiver. DD 5.1, DTS, DD EX, DTS ES osv.... En HTPC brukes jo primært til hjemmekino, derfor er det bare tøys med lydkort med avanserte da-konvertere som aldri blir brukt.

 

Ahh.. primært surround & hjemmekino... Jepp, henger ikke helt med der nei. Bruker 'HTPC'en til musikk (lite film) og har kun to kanaler... (men helt grei lyd :) ), så den 'erstatter' i grunn bare cd spilleren.

 

.. og RCA utgangene på L22 kortet gir såpass bra lyd at (syns jeg) at ekstern DAC (som f.eks Benchmark'en) ikke er nødvendig.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg har forøvrig sammen med en kamerat bygget en relébasert (semi)passiv attenuator m/buffer i forkant for å opprettholde konstant utgangsimpedans. Denne kan kobles direkte inn på effektforsterker for å unngå hele forforsterkertrinnet, men man kan jo påstå at dette er en slags forforsterker.. 9 releer gir fra 0 til 128dB dempning med 0.5dB trinn.

 

:) Noe sånt trur jeg ikke jeg tør prøve meg på.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er da: Finnes det ett godt all-round lydkort som er bra til BÅDE anlegg og spill?

7445417[/snapback]

 

ja xfi, at xfi er dårlig på musikk må være noe som ligger igjen fra audigy tidem, skru av crystalizer osv så blir det nok mer en bra nok med mindre man skal ha ha absolutt high end.

Lenke til kommentar
Creative eier faktisk EMU, og benyttet EMU-brikker i Live!

 

Det gjør det jo på et vis enda rarere at ikke Komplett etc. har et eneste 'profft' lydkort i vareutvalget.

 

Men, men det er vel som enkelte sier her; at de gidder ikke lager/oppfølging av produkter som ikke selger mye. Syns disse 'store' nettbuttikkene har mer og mer 'Elkjøp lignende' politikk.

7450276[/snapback]

Komplett selger to modeller fra E-MU. E-MU 0404 og E-MU 1820. Andre "vanlige" butikker selger også disse men det blir som hos komplett markedsført som Creative professional og ikke E-MU. Grunnen til det er jo ganske klar.

Men hvorfor skal egentlig komplett etc. markedsføre lydkort for et marked som dem ikke har rettet seg mot? Det du får av lydkort hos dedikerte forhandlere er jo stort sett kort som er beregnet for musikkproduksjon. Hvis alle hadde markedsført disse ville mange gått på en kjempesmell om de da bare tenker dyrt=bra. Som det blir nevt her i tråden så er mange pro. lydkort uegnet til f.eks. spill. og du må kankje betale mye for ADAT, mic-preamper, software, balanserte I/O, osv som du aldrig får bruk for.

Lenke til kommentar
Komplett selger to modeller fra E-MU. E-MU 0404 og E-MU 1820.

7453278[/snapback]

 

Kompletts pris på 4200 kr for 1820 er helt latterlig, ca 1000 kr høyere enn typisk pris i andre nettbutikker (kick-music.no ++). 0404 koster også flere hundrelapper mer hos Komplett enn hos andre, så man kan vel ikke akkurat si at de har kastet seg inn i konkurransen om (semi)pro-lydkort-kundene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...