Gå til innhold

Komplett, NetShop etc er dårlige på Lydkort


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Finner det en smule underlig at alle de store nettbutikkene ikke har skikkelige lydkort. Selger visst kun ting fra Creative (og hvor kreative er dem?), TerraTec eller andre pc-fancy-pancy-dill-dall selskaper.

 

La oss få litt priskrig på produkter med fokus på lyd (musikk) også!

 

som f.eks:

 

E-MU produker (eks: 1616)

M-Audio produker (eks: Audiophile 192)

Lynx Studios produkter (eks: L22)

RME produkter (Eks: Digiface)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel fordi de ansees som de mest forbrukervennlige lydkortene (med tanke på spill og liksom-MP3-forbedrere) vil jeg tro, man får jo kjøpt alle de du lister opp i mer spesialiserte musikksjapper som f.eks. www.procom.no .

 

Enkelte av kortene du nevner er jo nemlig utviklet for litt spesialisert bruk. folk som sysler med å lage musikk finner de jo uansett da de har en tendens (jeg iallefall) til å sikle rundt i sånne websjapper :p (jeg vil ha Novation remote SL zero i julegave mamma!)

 

 

EDIT: syns prisnivåene på proff/semiproff-kort ovehodet ikke er så verst.

 

EDIT & atter EDIT

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Til spill: Creative

Til musikk/lydproduksjon: For guds skyld ikke Creative

 

En teori jeg har er at butikkene ikke ønsker at forbrukere skal gå i fella og kjøpe det dyreste og mest fancy lydkortet, for så å oppdage at det er helt udugelig til spilling, og knapt har DirectX-støtte.

Skal likevel ikke nekte for at det nok er et marked for semi low-end ASIO-lydkort i de vanlige nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er vel fordi de ansees som de mest forbrukervennlige lydkortene (med tanke på spill og liksom-MP3-forbedrere) vil jeg tro, man får jo kjøpt alle de du lister opp i mer spesialiserte musikksjapper som f.eks. www.procom.no .

 

ja, problemet er at folk ikke veit om disse spesialisterte sjappene (som procom.no). Og at det er manglende 'priskrig' fordi så få butikker fører denne typen kort.

 

Komplett, NetShop etc. etc. selger HTPC pc'er/deler. Allikevel fører de ikke lydkort som egner seg godt til bruk i dem.

 

Allerede vært på besøk hos 3 forskjellige folk med HTPC som ikke engang vet at det finnes (bedre) alterntiver enn Createvi/Logitech på lydkort fronten. De sitter der med et greit nok musikk anlegg og lurer på hvorfor lyden blir så dårlig ut fra PC'en....

 

Tør ikke engang prøve et Creative kort inn i min EC 4.7/EC 250R. Nei, takke seg til L22 med krem D/A konvertere og XLR utgang.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skal ha meg et nytt lydkort til spilling og musikk. Mest musikk. Prisklassen max 3000kr. 2.1. Hvilket burde jeg ta? Et mer profft eller et creative?

 

Dersom du bruker 'pc høytalere' til musikk holder Creative lenge. Det er først når lyder går gjennom forsterkere og bra høytalere at de 'proffe' lydkortene blir VELDIG mye bedre å høre på.

 

Og en del 'proffe' skjermkort kan få spill til å 'hakke', deres fokus er å gi best mulig lyd og det går derfor noen ganger ut over det som ellers foregår på maskinen.

 

Så; skal musikken gjennom et ålreit stereo anlegg ha en eget profft lydkort til musikk, et ennet (Creative) til spill. Eller rett og slett to forskjellige PC'er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hadde et creative X-Fi, og det var faktisk ikke så ille i det hele tatt.

 

Sist jeg hadde LAN her prøvde vi et X-Fi kort på anlegget (urk!)...

 

Det blei ganske fort krav fra folket om å bytte tilbake til L22.

 

men, jeg har hørt værre ja.

 

Men alt er relativt - med vanlige pc høttalere låt faktisk X-Fi nesten bedre enn L22. Noe som tyder på at de gjør noen 'grep' for 'forbedre' lyden for 'folk flest'.

 

'Ulempen' med et bra stereoanlegg er jo at alt blir veldig tydelig, også ulyder/feil - du vil fort høre at X-Fi ikke låter 'riktig', særlig når en veksler mellom f.eks L22 og X-Fi.

Lenke til kommentar

Sant. Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha verdens råeste anlegg, men det er likevell såpass at jeg fint kunne hatt noe skikkelig lydkort på det. For min del har jeg ikke testa noe skikkelig high-end lydkort, bare sånne smålige creative kort, men det jeg har prøvd er å brenne ut samme musikken og spille på pioneer CDJ 100S... Da merka jeg forskjell med en gang.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
men det jeg har prøvd er å brenne ut samme musikken og spille på pioneer CDJ 100S... Da merka jeg forskjell med en gang.

 

Ja. Bare sånn for sette ting i perspektiv;

 

Folk bytter ut CD spillere til 30.000 med en PC med Lynx L22. Jeg har ingen CD spiller på anlegget, kun en PC med L22 og musikk på en server i et annet rom - .WAV format.

 

Antagelig gir L22 mye bedre lyd enn pioneer'en din (såfremt lyddataene er ukomprimert off kårs).

 

Har en haug med CD'er men alle er lagt over på serveren...

 

L22 har veldig gode D/A convertere. Noen av de helt gale gutta kjører allikevel med en ekstern DAC, noe jeg syns er unødvendig.

Lenke til kommentar
Skal ha meg et nytt lydkort til spilling og musikk. Mest musikk. Prisklassen max 3000kr. 2.1. Hvilket burde jeg ta? Et mer profft eller et creative?

 

Så; skal musikken gjennom et ålreit stereo anlegg ha en eget profft lydkort til musikk, et ennet (Creative) til spill. Eller rett og slett to forskjellige PC'er.

7443388[/snapback]

 

Kan fint ha to lydkort i en pc, det har i hvert fall jeg. Et som går til stereo for film og musikk, og et annet for hodetelefoner som er til spill og skype. Bare bytter kort under lyder og lydenheter, mens f.eks skype står alltid på hodetelefonene. Går fint å bruke begge samtidig.

Lenke til kommentar
men det jeg har prøvd er å brenne ut samme musikken og spille på pioneer CDJ 100S... Da merka jeg forskjell med en gang.

 

Ja. Bare sånn for sette ting i perspektiv;

 

Folk bytter ut CD spillere til 30.000 med en PC med Lynx L22. Jeg har ingen CD spiller på anlegget, kun en PC med L22 og musikk på en server i et annet rom - .WAV format.

 

Antagelig gir L22 mye bedre lyd enn pioneer'en din (såfremt lyddataene er ukomprimert off kårs).

 

Har en haug med CD'er men alle er lagt over på serveren...

 

L22 har veldig gode D/A convertere. Noen av de helt gale gutta kjører allikevel med en ekstern DAC, noe jeg syns er unødvendig.

7444198[/snapback]

Hvorfor i alle dager konverterer du ikke musikken til FLAC i stedet for å benytte wav? Du får plass til nesten dobbelt så mye + kvaliteten er identisk.

 

Jeg kan vel egentlig forstå dem som ikke vil ha DAC inni pc'en.. Det er mye støy fra både PSU og diverse høyhastighets IO som ikke lar seg fjerne med selv det beste interne lydkortet. Optisk ut til ekstern DAC er nok det eneste som duger hvis man ikke vil ha koplet støy over i lydkretsene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor i alle dager konverterer du ikke musikken til FLAC i stedet for å benytte wav? Du får plass til nesten dobbelt så mye + kvaliteten er identisk.

 

Joda, i etterpå klokskapens ånd så... men nå ligger jo alt der i WAV... 1,8Tb...

 

'Tabben' var at WAV er 'anbefalt' i manualen til L22, så jeg gikk igang uten å tenke så mye mer over det :blush:

 

Kan vel hende jeg går i gang med konv. etterhvert, når serveren begynner og bli full.

 

Optisk ut til ekstern DAC er nok det eneste som duger hvis man ikke vil ha koplet støy over i lydkretsene...

 

Jeg lånte en DAC her til jul i fjor, men jeg syns vel ikke jeg hørte nok (om noe) forskjell til at jeg ville ha inn den ekstra boksen.

 

Det er faktisk mer plagsomt med den svake susinga fra stue PC'en. Lurerer på om et vifteløst VIA EDEN basert hovedkort klarer å kjøre lydkortet, hmm...

Lenke til kommentar
men det jeg har prøvd er å brenne ut samme musikken og spille på pioneer CDJ 100S... Da merka jeg forskjell med en gang.

 

Ja. Bare sånn for sette ting i perspektiv;

 

Folk bytter ut CD spillere til 30.000 med en PC med Lynx L22. Jeg har ingen CD spiller på anlegget, kun en PC med L22 og musikk på en server i et annet rom - .WAV format.

 

Antagelig gir L22 mye bedre lyd enn pioneer'en din (såfremt lyddataene er ukomprimert off kårs).

 

Har en haug med CD'er men alle er lagt over på serveren...

 

L22 har veldig gode D/A convertere. Noen av de helt gale gutta kjører allikevel med en ekstern DAC, noe jeg syns er unødvendig.

7444198[/snapback]

 

For min del er det mest relevant å sammenlikne med DA-konverteren i forsterkere med digital inn, det virker som det mest fornuftige alternativet til et slik kort.

 

Når det gjelder flav vs wav, så er nesten den største fordelen med flac at man kan legge til metadata. Og det er desverre slik at man som oftest ikke får alle spor 100% bitperfekt når man ripper om man ikke tar spesielle forholdsregler (les offset-correction), men trøsten er at man nepper kommer til å merke det :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er vel fordi de ansees som de mest forbrukervennlige lydkortene (med tanke på spill og liksom-MP3-forbedrere) vil jeg tro, man får jo kjøpt alle de du lister opp i mer spesialiserte musikksjapper som f.eks. www.procom.no .

 

ja, problemet er at folk ikke veit om disse spesialisterte sjappene (som procom.no). Og at det er manglende 'priskrig' fordi så få butikker fører denne typen kort.

 

Komplett, NetShop etc. etc. selger HTPC pc'er/deler. Allikevel fører de ikke lydkort som egner seg godt til bruk i dem.

 

Allerede vært på besøk hos 3 forskjellige folk med HTPC som ikke engang vet at det finnes (bedre) alterntiver enn Createvi/Logitech på lydkort fronten. De sitter der med et greit nok musikk anlegg og lurer på hvorfor lyden blir så dårlig ut fra PC'en....

 

Tør ikke engang prøve et Creative kort inn i min EC 4.7/EC 250R. Nei, takke seg til L22 med krem D/A konvertere og XLR utgang.

7437858[/snapback]

Hva i all verden er poenget med noe som helst avansert lydkort til en HTPC?

 

Jeg bruker digital ut rett til surroundanlegget. D/A converteren i forsterkeren er mye bedre enn det du klarer å få plassert inni en PC som er full av elektrisk støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...