Gå til innhold

Komplett, NetShop etc er dårlige på Lydkort


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Jeg lånte en DAC her til jul i fjor, men jeg syns vel ikke jeg hørte nok (om noe) forskjell til at jeg ville ha inn den ekstra boksen.

 

Det er faktisk mer plagsomt med den svake susinga fra stue PC'en. Lurerer på om et vifteløst VIA EDEN basert hovedkort klarer å kjøre lydkortet, hmm...

7444955[/snapback]

Vifteløs PC er helt nødvendig ja.. I tillegg bør man bruke flashbasert harddisk for å unngå vibrasjoner som forplanter seg.

 

Angående ekstern DAC, så er det viktigste etter min mening å kjøre optisk digital ut til ekstern DAC (eventuelt innebygget i forsterkeren) for å forhindre jordsløyfer. I tillegg slipper man kobberkoplet støy fra selve PCen. Det går an å være heldig og ikke få noe problem, men det går også an å være uheldig...

7448353[/snapback]

 

Flashbasert harddisk på 1.8 TB koster så mye at du vil tjene mer lydmessig på å velge andre løsninger

 

Jeg liker ikke TOSLINK på S/PDIF personlig, og mener at Coaxial tilkobling er den beste digitale tilkoblingen for hjemmemarkedet. (godt skjermet naturligvis)

Jordsløyfer unngås hvis du unnlater å jorde pc'en, eller har common ground på forsterkeren og kabinettet.

 

Onkyo WAVIO SE-90PCI er det jeg ville kjøpt hvis jeg skulle kjørt analogt ut, men jeg har tenkt å bestille en ikke oversamplende USB-DAC og kjøre med ASIO drivere.

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Komplett selger to modeller fra E-MU. E-MU 0404 og E-MU 1820.

 

Ikke værst, men de har prisa dem såpass at de er sikre på at ingen kjøper dem.

 

Hvis alle hadde markedsført disse ville mange gått på en kjempesmell om de da bare tenker dyrt=bra. Som det blir nevt her i tråden så er mange pro. lydkort uegnet til f.eks. spill. og du må kankje betale mye for ADAT, mic-preamper, software, balanserte I/O, osv som du aldrig får bruk for.

 

Det er vel sånn Komplett etc tenker "Kundene våre er så dumme at disse avanserte greiene får vi bare masse bråk med".

 

Det er jo trist for oss forbrukere, prisene blir jo høye på slikt når bare et fåtall butikker nærmest har monopol på en del varer. Og her er det snakk om en hel varegruppe ikke enkelte enheter.

 

Dette er tross alt datautsyr.... (eller?)

Lenke til kommentar

Vifteløs PC er helt nødvendig ja.. I tillegg bør man bruke flashbasert harddisk for å unngå vibrasjoner som forplanter seg.

 

Angående ekstern DAC, så er det viktigste etter min mening å kjøre optisk digital ut til ekstern DAC (eventuelt innebygget i forsterkeren) for å forhindre jordsløyfer. I tillegg slipper man kobberkoplet støy fra selve PCen. Det går an å være heldig og ikke få noe problem, men det går også an å være uheldig...

7448353[/snapback]

 

Flashbasert harddisk på 1.8 TB koster så mye at du vil tjene mer lydmessig på å velge andre løsninger

 

Jeg liker ikke TOSLINK på S/PDIF personlig, og mener at Coaxial tilkobling er den beste digitale tilkoblingen for hjemmemarkedet. (godt skjermet naturligvis)

Jordsløyfer unngås hvis du unnlater å jorde pc'en, eller har common ground på forsterkeren og kabinettet.

7453458[/snapback]

Tja.. Det er ikke noe problem med over 2TB lagringsplass -- men i form av flashkort er det et smådyrt prosjekt. Jeg benytter et 4GB CF-kort på avspillingsmaskinen + GBLAN til en diskserver på kottet :)

 

Du har rett i at det i prinsippet ikke skal bli problemer med jording på den måten, og så lenge det er snakk om digitale signaler bør det gå veldig bra.. Men optisk er veldig fint på lange kabelstrekk.

Lenke til kommentar
Jeg benytter et 4GB CF-kort på avspillingsmaskinen + GBLAN til en diskserver på kottet  :)

 

Får du kjøpt flashminne med SATA grensesnitt? Om så, hvor?

7465668[/snapback]

 

 

Det er jo ikke sikkert at han gjør det da.. holder jo med en kortleser til å lese selve kortet.. er vel båndbredde nok til å spille av .wav og vel så det!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg Får du kjøpt flashminne med SATA grensesnitt? Om så, hvor?

Det er jo ikke sikkert at han gjør det da.. holder jo med en kortleser til å lese selve kortet.. er vel båndbredde nok til å spille av .wav og vel så det!?

 

Musikken ligger på en server et annet sted (Gb lan).

Maskinen som spiller står i stua og skal helst være dønn stille, derfor 'flashdisk'.

Trenger kun et sted å legge OS (WinMC?) etc. sånn at den booter. Flashdisken trenger ikke være så stor, kun OS, drivere og avspillingsprogram.

 

Kan jo kanske bare bruke et minnekort, men kan maskinen starte opp med kun et minnekort (uten disker) -? Hva med Win swap fila ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Musikken ligger på en server et annet sted (Gb lan).

Maskinen som spiller står i stua og skal helst være dønn stille, derfor 'flashdisk'.

Trenger kun et sted å legge OS (WinMC?) etc. sånn at den booter. Flashdisken trenger ikke være så stor, kun OS, drivere og avspillingsprogram.

 

Kan jo kanske bare bruke et minnekort, men kan maskinen starte opp med kun et minnekort (uten disker) -? Hva med Win swap fila ?

7467853[/snapback]

Det holder med en IDE-kortleser, men den må støtte DMA/blokkmodus. Jeg kjøpte 5 kortlesere før jeg fant noen som virket, men komplett selger ikke denne typen lengre. SATA kortleser er nok best, og det finnes også, men jeg har kun sett det i utenlandske butikker.

 

Swap-filen i windows er et lite problem i og med at et Compact Flash kort dukker opp for windows som "removable device". Jeg måtte gjøre mye rart før det fungerte skikkelig -- spesielt pga. problemer med filrettigheter. Det er nok å anbefale å bruke Linux (f.eks. Ubuntu), noe som virket så og si uten problemer (og kjører fint her ennå).

 

Windows Vista skal ha litt bedre støtte for slikt som dette tror jeg, så mulig det er verdt et forsøk. Jeg regner med å få tak i en lisens like over nyttår, så skal gjøre et forsøk da.

Lenke til kommentar

Hvorfor tulle med noe som virker? Tror ikke vista hverken fungerer eller passer til formålet. M$ har jo noe embedded greier og MCE som er laget for slikt. Sist jeg testet MCE var det en kvalmt dårlig ripoff av XP.

Har en mini-itx server som jeg kunne brukt til formålet, men jeg trenger flash lagring. Noen som vet om noe IDE ATA Basert som fungerer? Og som er til salgs her til lands?

 

Bruker forresten Squeezebox til streaming, fungerer utmerket, anbefales. Litt synd at det er kjøpt opp av logitech bare. Slim devices

 

SB3 er langt å foretrekker foran pinnacles sound bridge, den oversampler nemlig til 48 istedenfor 44kHz som brukes på cd. Det fungerer riktignok godt på 48kHz, men ikke på 44

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...