Gå til innhold

Widescreen eller ikke ?


Wishb0ne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har widescreen noko nytte til anna enn filmbruk?

7405978[/snapback]

 

For å si det sånn ka skal du med 4:5 skjerm?

 

Eksempel. En del programmer jeg bruker i skolesammenheng er det bedre å ha ting stilt påå ved siden av hverandre. Ved spilling får man bedre overblikk. Er igrunn bedre til alt. Ser ingen grunn til å kjøpe noe annet.

Lenke til kommentar
Har aldri sett en dataskjerm med 4:3  kun 5:4

Eldre tv skjermer har 4:3 ikke dataskjermer

 

Regnestygget ser slik ut

BenQ FP93GX

37,6 x 30,1cm

 

37,6 dele på 5 =7,52

30,1 dele på 4 =7,52

 

det vel si 5:4 format

7404129[/snapback]

 

Hmm? Det er da bare 17 og 19-tommers LCS som har 5:4? Alle andre dataskjermtyper som ikke er WS har jo 4:3.

 

Ellers er fullscreen større enn tilsvarende widescreen, de har flere pixler en tilsvarende widescreen.

 

Og hvor ofte må du scrolle sidelengs i forhold til hvor ofte du scroller opp og ned? For min del er 98% av scrollinga opp og ned, dermed er mer plass i høyden nyttig. Personlig ser jeg ikke så mye nytte i ws untatt film, og at det er "hipt".

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm? Det er da bare 17 og 19-tommers LCS som har 5:4? Alle andre dataskjermtyper som ikke er WS har jo 4:3.

 

Ellers er fullscreen større enn tilsvarende widescreen, de har flere pixler en tilsvarende widescreen.

 

Og hvor ofte må du scrolle sidelengs i forhold til hvor ofte du scroller opp og ned? For min del er 98% av scrollinga opp og ned, dermed er mer plass i høyden nyttig. Personlig ser jeg ikke så mye nytte i ws untatt film, og at det er "hipt".

 

AtW

7406112[/snapback]

 

man får vel bedre oversikt med widescreen da øynene oppfatter mer til siden enn å ihøyden .. Og det jeg skal bruke pcn til er helst spilling og der er d da lite scrolling :p men er redd for at det kan bli scrolling i fights :S

Lenke til kommentar

Jepp, en 19" vanlig, er "større" en en 19" widescreen.. :cool:

 

(Derad ofte også dyrere.. :dontgetit: )

 

Spill som ikke støtter WideScreen, blir "strekket" ut, noe som vil si at en 10cm bevegelse på musa sidelengs, vil være "større" en 10cm bevegelse opp/ned.. :whistle:

 

(Noe som skaper u.synkront bevegelse i spillet, å en del lettere å "feilberegne" bevegelsen, som igjen vil slå ut igjen, hvis du går over til et spill som igjen støtter widescreen, etter å ha blitt vant til et som ikke støtter det..)

 

Slik jeg har forstått det, så vil et spill i widescreen oppsett, vise like mye til sidene om en vanlig skjerm, men mindre i høyden.. :thumbdown:

 

(Noe som kan være et handikap i noen spill.. Dette av at å eventuelt vise mere i sidene, vil skappe et uheldig fordel for dem med widescreen.. :innocent: )

 

Når vi snakker om størrelser i 19"+, så er så å si ALL scrolling opp/ned, å man da har mere å hente av en vanlig skjerm, enn av en widescreen en..

 

(Men igjen, såp kan det være kjekt i lekse arbeid, å ha muligheten til å sette opp 2st A4 sider ved siden avhverande på en Widescreen skjerm.. :cool: )

 

Widescreen er også KLART en fordel ved vising av film, da dem fleste filmer nå til dags er i det formatet..

 

(Men igjen.. så fins det også en del som er i det vanlige formatet, å da er det igjen en negativ ting å ha en widescreen..)

 

Setter selv å lurer på hva som skall kjøpes, da jeg nå har en vanlig 19", å skall over til enten en 20", 21", 22", eller 23"..

 

(Alt avhengig av pris, å hva jeg finner av kvalitets skjermen..)

 

Så da min et år gamle ACER 19" nå tok kvelden, så stakk jeg like så godt på elkjøp, å "lånte" meg en 20" widescreen, slik at jeg fikk prøve den, mens min gamle var på verksted.. ;)

 

(Så får vi se i løpet av 30 dager, som jeg blir vant til widescreen, eller gjør som egentlig bestemt, å heller gå for en mere vanlig skjerm.. :whistle:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

forresten, ikke alle "ikke-widescreen" skjermer er i 5:4 format. Skal du ha deg LCD skjerm vil jeg anbefale Samsung SyncMaster 204B. Den kommer bra ut i tester, HW.no sa det var en av de beste skjermene de hadde testet, den er ikke eidescreen (4:3 format) og har hele 1600x1200 piksler, som er veldig mye for en skjerm i en størrelsen.

 

EDIT: Den har 5 ms på Grå-til-Grå, hly kontrast (mener det er 800:1) og bra fargegjengivelse.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Hmm? Det er da bare 17 og 19-tommers LCS som har 5:4? Alle andre dataskjermtyper som ikke er WS har jo 4:3.

 

Ellers er fullscreen større enn tilsvarende widescreen, de har flere pixler en tilsvarende widescreen.

 

Og hvor ofte må du scrolle sidelengs i forhold til hvor ofte du scroller opp og ned? For min del er 98% av scrollinga opp og ned, dermed er mer plass i høyden nyttig. Personlig ser jeg ikke så mye nytte i ws untatt film, og at det er "hipt".

 

AtW

7406112[/snapback]

 

man får vel bedre oversikt med widescreen da øynene oppfatter mer til siden enn å ihøyden .. Og det jeg skal bruke pcn til er helst spilling og der er d da lite scrolling :p men er redd for at det kan bli scrolling i fights :S

7406183[/snapback]

 

Hva mener du med "bedre oversikt", føler du at du har dårlig oversikt når du leser dagbladet,fordi det ikke er WS? En skjerm i størrelsen det er snakk om her er såpass liten at den ikke er i nærheten av å dekke hele synsfeltet uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

takk for bra post cyberman :) litt uklart på ett pinkt bare.. spill som støtter widescreen vil aldri gi noen fordel i widescreen i forhold til vanlige skjermer ? det vil jo si at det må bli svarte striper på sidene noen som hørtes merkelig ut om spillet skulle støtte widescreen ;)

 

christopher den skjermen var fiiin men altfor dyr :(

 

ATwindsor nå var det spill det var snakk om og ja man får bedre overblikk på en widescreen ;)

Lenke til kommentar
takk for bra post cyberman :) litt uklart på ett pinkt bare.. spill som støtter widescreen vil aldri gi noen fordel i widescreen i forhold til vanlige skjermer ? det vil jo si at det må bli svarte striper på sidene noen som hørtes merkelig ut om spillet skulle støtte widescreen ;)

..

7406391[/snapback]

Du vill ikke få noen fordel, med bedre/mere "side" syn, nei.. Isteden så "kutter" dem av i høyden, slik at det blir i widescreen format.. :dontgetit:

 

Som igjen, vil si at du i et spill som støtter widescreen, så ser du mindre i høyden, enn på en vanlig skjerm..

 

(Untaket blir hvis du kjører i vanlig oppløsning, der du "strekker" ut bildet isteden, eller bruker den ekstra side plasen til "ingame" menyer isteden.. Noe som noen spill støtter, men ikke spill som Doom, BF2 osv.. Da du her ikke har bruk for noen ekstra menyer, osv..)

 

Svarte striper på siden, kommer vel "bare" hvis du velger dette i spillet, å spillet støtter det..

 

(Dette i spill som ikke støtter widescreen, å for å ungå at det blir strykket ut..)

 

Ps. Snakker om de fleste vanlige spill.. (Da jeg kan tenke meg at det sikkert fins et eller ennet spill ute, der utvikleren har lekt seg med tanken å gi bredere "høydesyn" til dem med vanlig skjerm, å bedre "sidesyn" til dem med widescreen skjerm.. :) -Ikke at jeg har sett noen, eller vet om noen.. :hmm:

 

Edit: Ps..

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
takk for bra post cyberman :) litt uklart på ett pinkt bare.. spill som støtter widescreen vil aldri gi noen fordel i widescreen i forhold til vanlige skjermer ? det vil jo si at det må bli svarte striper på sidene noen som hørtes merkelig ut om spillet skulle støtte widescreen ;)

 

christopher den skjermen var fiiin men altfor dyr :(

 

ATwindsor nå var det spill det var snakk om og ja man får bedre overblikk på en widescreen ;)

7406391[/snapback]

 

Hva mener du konkret med "overblikk"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Går man for widescreen så gå for minimum 20" ..En 19" widescreens oppløsning synes jeg personlig er i minste laget...

 

Widescreen er også flott å ha når man f.eks skal kjøre vista med sidebar..Og spill som støtter widescreen er ikke så veldig stor foreløping men det forandrer seg etterhvert..

 

Jeg selv kjører to 20" widescreen skjermen og jeg går absolutt ikke tilbake til vanlige skjermer...Jeg spiller også mye...Med lette inngrep med spill som ikke støtter widescreen så kan man lett få spill til å se bra ut på widescreen skjerm..

Lenke til kommentar
Jeg mener at man legger bedre merke til detaljer til siden enn i høyden da synsfeltet er ovalt og ikke sirkulært... eller driter jeg meg totalt ut nå  ?  :blush:

7406539[/snapback]

 

Jeg tviler på at det er så vesentlig, da en skjerm i den størrelsen er godt innenfor synsfeltet i alle retninger. Den er ikke nærheten av å være i utkanten av synsfeltet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg mener at man legger bedre merke til detaljer til siden enn i høyden da synsfeltet er ovalt og ikke sirkulært... eller driter jeg meg totalt ut nå  ?  :blush:

7406539[/snapback]

 

Jeg tviler på at det er så vesentlig, da en skjerm i den størrelsen er godt innenfor synsfeltet i alle retninger. Den er ikke nærheten av å være i utkanten av synsfeltet.

 

AtW

7406584[/snapback]

 

fokuseringsfeltet til ett menneske er da mye mindre enn en skjerm ?

 

Jeg fant foresten en link som sa litt om widescreen og games:

Widescreen gaming info

virker som man får en fordel med tanke på mer view til sidene og en ulempe med mindre view oppover i spill som støtter, spill som ikke støtter derimot får man bare ulempen med mindre view i høyden så må jeg vel finne ut hva som er best for meg :) Vil tro at widescreen er best i de fleste fps-spill og dårligere i strategispill

Lenke til kommentar
[virker som man får en fordel med tanke på mer view til sidene og en ulempe med mindre view oppover i spill som støtter, spill som ikke støtter derimot får man bare ulempen med mindre view i høyden så må jeg vel finne ut hva som er best for meg :) Vil tro at widescreen er best i de fleste fps-spill og dårligere i strategispill

7406623[/snapback]

Jeg er 99.8% sikker på, å har sett en del screen shots av forskjellige spill i normal og widescreen oppset..

 

1: Der det på alle går igjen, at spill som ikke støtter widescreen, viser akkurat det samme, men er "ubalanser" der størelseforholdet ikke er lik, pga. at det er "strykket" ut til sidene, for å fylle opp de ekstra sidene man får på widescreen..

 

2: I spill som støtter widescreen, så er bildet "kuttet" av i toppen, for å kunne bli "stort" nok til å fulle de ekstra "sidene" på en widescreen skjerm..

 

(Men i begge tilfellene så vises AKKURAT det samme.. Bare at det er i "1" strukket ut, å i "2" kuttet av litt av toppen/høyde bredden.. :dontgetit: )

 

Blir mye av det samme, bare "omvent".. Hvis du eks. ser en film, i widescreen format, på en 4:3 TV skjerm, da du her, kutter av filmen i siden, for å kunne "fulle" ut hele skjermen.. ;)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
[virker som man får en fordel med tanke på mer view til sidene og en ulempe med mindre view oppover i spill som støtter, spill som ikke støtter derimot får man bare ulempen med mindre view i høyden så må jeg vel finne ut hva som er best for meg :) Vil tro at widescreen er best i de fleste fps-spill og dårligere i strategispill

7406623[/snapback]

Jeg er 99.8% sikker på, å har sett en del screen shots av forskjellige spill i normal og widescreen oppset..

 

1: Der det på alle går igjen, at spill som ikke støtter widescreen, viser akkurat det samme, men er "ubalanser" der størelseforholdet ikke er lik, pga. at det er "strykket" ut til sidene, for å fylle opp de ekstra sidene man får på widescreen..

 

2: I spill som støtter widescreen, så er bildet "kuttet" av i toppen, for å kunne bli "stort" nok til å fulle de ekstra "sidene" på en widescreen skjerm..

 

(Men i begge tilfellene så vises AKKURAT det samme.. Bare at det er i "1" strukket ut, å i "2" kuttet av litt av toppen/høyde bredden.. :dontgetit: )

 

Blir mye av det samme, bare "omvent".. Hvis du eks. ser en film, i widescreen format, på en 4:3 TV skjerm, da du her, kutter av filmen i siden, for å kunne "fulle" ut hele skjermen.. ;)

 

.:CyberMan:.

7406760[/snapback]

 

Poenget er nå uansett at flere og dlere spill kommer til bøi laget mer og mer for widescreen sånn at det er 5:4 skjermen som må kutte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...