Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny "sommerbil", Granada Coupe...


ZprMario

Anbefalte innlegg

Nettopp ordna meg en deal på en "soon to be" veteran, '77 Ford Granada Coupe (2.3l). Bilen er så godt som strøken, gått litt over 200.000, og gikk i gjennom godkjenning i dag uten feil! Henter på lørdag, og er litt i lykkerus akkurat nå... Noen som har/har hatt samme bil, eller har noen kommentarer forøvrig? Tror ikke det er originallakk på den, noe jeg synes er litt dumt, men mulig jeg prøver å få tak i og lakkerer i en noe mer modell "riktig" farge...

 

Vil forsøke å holde den så original som mulig, så blir ikke noe ekstrem styling å snakke om akkurat. Men alu.felger og noe senk er nok mulig... Har også litt lyst i å finne chrome lister, spesielt rundt lykter/grill og bakfanger, sånne ting... Synes den kanskje er noe kjedelig i helt svart... Men har foreløpig ikke greid å finne noe steder som selger slikt, kanskje høggern har noe liggende...

post-15605-1164923616_thumb.jpg

post-15605-1164923633_thumb.jpg

post-15605-1164923648_thumb.jpg

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interiøret var visst helt og fint, eneste er at baksiden av forsetene har blitt misfarget etter å ha stått i sola mente eieren. Ellers var det ikke noe å utsette på interiøret, så håper dette stemmer, har ikke sett mer enn disse bildene selv, så er i grunn ganske spent.

 

Tror det er samme 2.3 motor som i den nyere typen, men ikke helt sikker der... Veit ikke om det er noen racer akkurat, men var i grunn ikke derfor jeg kjøpte denne bilen, har alltid likt Granada, og blir en fin "cruisebil" det her :).

 

Vet ikke helt om jeg kommer til å gjøre særlig mer med den, men eneste er altså at jeg kunne tenkt meg chrome fanger/lister rundt lykter/grill, om det lar seg oppdrive... Og muligens ny lakk etter en stund. Er litt svak for gul lakk på den biltypen, med svart tak. Men noen planer blir det nok utover :)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Igjen takker jeg for kommentarer :). Skal ta så godt vare på den som jeg klarer, kan ikke si jeg er en erfaren bilmekaniker fra før, men ønsker å lære så mye som mulig. Det er mange Granadaer som har rusta bort, helt klart, men fortsatt finnes det entusiaster som tar vare på de, bare å kikke innom consulgranada.net , se på alle de fine klassikerne der... Så er moro det fortsatt er liv i de :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med fin bil. Jeg har selv kjørt flere av den typen (og nyere) med forskjellige motorer og manuell og automat og selv om mitt hjerte ligger amcars nærmest så er det bare å innrømme at Granada/Consul er 'maffiga' biler med en god porsjon cruise glede og herlig kjøre komfort når alt er på stell. Håper du får MYE glede av bilen. Det gleder meg at folk tar vare på ting. :thumbup:

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Fin bil det der! Synes Granada MK1 er tidløs idesign både som sedan og coupé. Faren min hadde en 1975-modell i flameorange med svart vinyltak lenge før min tid, på 70-tallet. Helt klart ville jeg satset på å føre den mest mulig tilbake til orginal stand, både når det gjelder farge, felger og krom. Men det er jo ditt valg.

Lenke til kommentar

Denne bilen må du ta godt vare på,et klenodium. Har selv hatt en slik bil for ca 10-12 år siden,det var dog en blå 1975 modell med svart vinyltak og den hadde en 2.6L motor. Lysbryteren til hovedlysene var jo bare en trykknapp og den hadde en tendens til å "sette seg fast" når det var kaldt vinterstid. Var mye om og men for å få slått av lysene noen ganger. :) Angrer den dag i dag at jeg kvittet meg med den.

 

Hadde jeg hatt en slik en i dag,så skulle den ha forblitt så original som overhodet mulig. Ikke noe senking/overdim. felger og dekk...bare dønn original.

Gratulerer,flott bil. :)

 

PS. Hvis bakruta di skulle gå at dundas,så har jeg en slik liggende på loftet.

Lenke til kommentar

Igjen, takker så mye :). Vært å henta den og signert kjøpekontrakt i dag, nydelig bil! Felgene/dekkene er noe overdimensjonerte, og det er litt senk på den (men relativt lite vil jeg si, kunne sverge på det ikke var det inntil han sa det). Motoren så fin ut, og den gikk utrolig fint, ingen tegn på rådebank eller andre ulyder der. Eieren hadde tatt all rusten på bilen for et par år siden, men noe hadde dukket opp igjen på innsiden, like ved tanklokk. Skal få pusset det bort ganske snart.

 

Ser at de knappene til hovedlysa kanskje kan bli et problem om det er kaldt ute ja, men heldigvis har jeg "daglig" bil som kommer til å brukes ellers, dette blir sommer/mekke/kosebil framover :). Og ja, skal ta så godt vare på den som jeg kan, vil beholde denne så lenge som mulig. Kommer sikkert på noen treff i Østlands-området etterhvert med denne, så fort det lar seg gjøre...

 

Veldig morsomt å eie en slik gammel bil! Er jo faktisk eldre enn meg selv (er 22...).

 

EDIT: Ga 15 lapper for den. Men da i strøken stand, uten anmerkninger etter kontroll 30.11.06.

 

FTVitral_: Takk for tilbudet :). Skal huske på det om noe skulle skje.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...