Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innførsel av alkoholholdig drikke


Wlffrsether

Anbefalte innlegg

Jeg står på tampen av å bestille meg en god flaske skotsk whisky, som Vinmonopolet dessverre ikke har i sin bestillingsliste. Jeg blir derfor nødt til å bestille denne direkte fra produsent i Skottland.

 

Det jeg da lurer på er hvordan saksgangen i en slik innførsel er? Jeg har lest en del på tollvesenets nettsider men føler ikke at jeg har fått det helt klart for meg og satser derfor på at noen her har erfaring fra området. Jeg har også sendt en e-post til tollvesenet.

 

Altså:

 

Det er her snakk om 1 helflaske whisky, dvs 1> liter alkoholdholdig drikke mellom 22 og 60 volumprosent alkohol.

 

- Jeg tolket det dithen at innførsel av alkohol var restriksjonsbelagt og at man må få en spesiell tillatelse for dette. Hvordan går man frem for å innhente en slik tillatelse?

- Hvor lang behandlingstid må jeg regne med fra en evt. slik søknad sendes inn, til alle papirer er i orden?

- Kan jeg bestille varen nå og i mellomtiden innhente riktige papirer, slik at jeg slipper å først vente på innførselstillatelse og så på levering?

 

Er det noen som har gjort det samme før som kanskje kan fortelle hvordan de gjorde det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da oppdaterer jeg selv etter en hyggelig prat med de fra tollvesenet. Samtalen og konklusjonen kan i korte trekk oppsummeres slik:

 

Tut og kjør, kjøp og drikk.

 

Så lenge kvantummet ikke oversteg en viss grense, så var det bare å bestille etter hjertens lyster, så ordnet man resten ved sitt respektive tollsted når pakken har kommet. Siden det er alkoholholdige drikker det er snakk om, så kunne man dessverre ikke fortolle dem over internett.

 

Det var det. En god 15 år gammel Laphroaig whisky er på vei. Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...