Gå til innhold

seagate 80gig på 32gig???


FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags hovedkort har du ?

 

Om du har en litt eldre maskin så er det mulig at ikke bios finner riktig størrelse på disken !

Prøv da eventuellt en bios oppgradering !

 

 

Max fat32 størrelse er 2TB tror jeg

Windows 2000 liker derimot ikke partisjoner større enn 32GB fat32

Lenke til kommentar

> etter å ha fdiska min seagate 80gig, så ble c: stasjonen på 32gig... <

 

Fdisk ser ikke mer enn 32 eller 64 GB, men hvis du deler i % istedet for antall mb, vil fdisk ( og windows ) finne resten.

 

edit: eh, er usikker på hva fdisk i Win98 oppstarts-disketten egentlig ser...

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-11-17 22:18 ]

Lenke til kommentar

bare et lite spørsmål. før du brukte fdisk. hvor stor var harddisken da. hvilket os bruker du? hvis du bruker Partition magic så prøv å slette alle partisjoner, og formatere på nytt. da skal det vel gå. for egentlig så skal ikke 48 GB forsvinne i løse luften. høres litt dumt ut det.og gjør som en av de andre sa at du bør konvertere til NTFS. men det spørs alt av hvilket OS du bruker.

 

Håper du forstod dette.

Lenke til kommentar

Formaterte nylig en 80 GB WD-SE på min gamle maskin med BX-chipsett ( Abit BE-6 ). Bruker Win98 SE/ FAT32.

 

Formaterte med fdisk fra oppstartdisketten ved å sette C-partisjon 40 % = 30,5 GB, og installerte OS-et. Deretter formaterte jeg resterende %, fortsatt med fdisk, og fikk 45,8 GB.

 

Overse størrelsen fdisk faktisk oppgir i prosessen - Windows ser korrekt størrelse. M.t.p. unødig store clustere, FAT32 er 'grådig på luft' ( 16 - 32 GB = 16 kB clustre, 32 - 64 GB = 32 kB ).

 

Etterhvert så jeg at bruken av D-partisjonen ble minimal, flyttet filer/ mapper over til 'C', slettet D med fdisk, reinstallerte Windows uten konflikt eller tap av data og alt er stabilt.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-11-17 21:57 ]

Lenke til kommentar

Det er sikkert hovedkort eller ide-kontrolleren som er gammel og skaper problemer. Oppdater bios (eller IDE-kort biosen) så går det nok bra.

 

Vanlige Fdisk er begrenset til 64GB så du bør partisjonere med et annet program eller med Win2000/XP-CD'n.

 

(Hverken Fdisk eller FAT32 har begrensning på 32GB, så mye av det som er sagt over er ikke korrekt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...