Gå til innhold

Offentliggjøring av kriminelle


Gjest medlem-82119

Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?  

227 stemmer

  1. 1. Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?

    • Ja
      59
    • Nei
      155
    • Vet ikke/ingen formening.
      12


Anbefalte innlegg

Bør man da ikke behandle alle kriminelle likt, dvs offentliggjør man navn, bilde, og bosted på en så kan man vel offentliggjøre navn bilde og bosted på flere/alle?

Ikke glem fødselsnummer, interesser, familie og kanskje man burde installere webcams i leiligheten hans. Å stjele en blyant er naturligvis på lik linje med voldtekt og massemord uten tvil. Litt paranoid ?

 

Trådstarter: flytt langt ut på landet :)

Endret av Pels
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det motsatte av offentliggjøring er å skjule.

Skulle man istedet gitt kriminelle nytt personnummer, gitt dem gratis nytt hus på et sted de ikke ble gjenkjent, tilbudt dem en høyt lønnet jobb utenom søknader, gitt dem en ny start med ny bil, penger på kontoen, høyt lønnet jobb, et bra hus i en anonym tilværelse i håp om at de da holdt seg unna kriminalitet?

Slettet dem fra strafferegisteret, ja fremstilt dem som mønsterborgere?

Det er jo også en vei å gå?

 

Enda et alternativ er om staten hver dag, uke eller måned satte inn et stort beløp eller gav dem masse penger i en pose så kunne de levd på dem UTEN å stjele og rane eller begå annen kriminalitet.

Hvis en narkoman ruser seg for la oss si 5000,- pr.dag og et hotellrom med full pensjon koster 2000,- kroner døgnet vil den personen kunne leve greit for 7000,- pr. døgn.

Hvis staten GAV denne personen en månedslønnpå 217000,- kroner (31 dager ganger 7000,-) ville personen ikke hatt behov for å begå kriminalitet.

Samfunnet ville uansett spart inn et lignende beløp da det ikke ville vært skader etter innbrudd, etterforskning, utgifter til fengselsopphold osv.

En årslønn på 2604000 kan være alt som trengs fpr å redusere kriminaliteten....

Med det oljefondet vi har så har vi ihvertfall RÅD til det.

Lenke til kommentar

Syns det er pussig at noen vil ha et slik register offentliggjort. Det som bekymrer meg mest er at tabloidblader og andre individer ønsker en offentlige gapestokk, og så setter et såpass stort spørsmålstegn ved domstolene.

 

Fordi sjansene er store at når noe går galt i et lite samfunn og en har en slik liste, så vil vel folk begynne å ta saken i egne hender.

 

 

Nei, huff, jeg er i mot en slik offentlig gapestokk. Følgelig skal en ikke sy puter under armene på de skyldige, men en skal ikke straffe dem en gang, så sende dem ut til samfunnet sin nye gapestokk, der de aldri blir kvitt stemplet sitt. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi heller bør tilgi og gi folk nye sjanser. Ved relativt nye dommer kan det ha noe for seg, men folks historikk bør være skjult for allmennheten.

I de tilfellene hvor det er aktuelt i høy grad synes jeg politiet skal få varsle de aktuelle.

 

Eks: Naboer til en som er sluppet ut etter pedofili-dom for innen 3 år siden, evt flere pedofili-dommer innen de siste 10 årene bør bli varslet.

 

Mindre lovbrudd trenger da ikke gjøres kjent. Det kan misforstås uansett. Noen er bare på feil sted til feil tid..

Lenke til kommentar
Syns det er pussig at noen vil ha et slik register offentliggjort. Det som bekymrer meg mest er at tabloidblader og andre individer ønsker en offentlige gapestokk, og så setter et såpass stort spørsmålstegn ved domstolene.

 

Fordi sjansene er store at når noe går galt i et lite samfunn og en har en slik liste, så vil vel folk begynne å ta saken i egne hender.

 

 

Nei, huff, jeg er i mot en slik offentlig gapestokk. Følgelig skal en ikke sy puter under armene på de skyldige, men en skal ikke straffe dem en gang, så sende dem ut til samfunnet sin nye gapestokk, der de aldri blir kvitt stemplet sitt. Det blir bare for dumt.

7464862[/snapback]

 

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at når folk har gjort opp for seg, skal de slippe å ha deres forbrytelser kjent for resten av livet.

 

Når det gjelder en del alvorlige forbrytelser, som overlagt drap, seksuelle overgrep, osv, mener jeg det er viktig at gjerningsmannen har muligheten for å bygge seg opp et så "normalt" og stabilt liv etterpå som mulig for å minimere risikoen for at de gjentar samme forbrytelse eller begår andre forbrytelser i desperasjon. Hvis de skal ha et stempel følgende på seg for resten av livet, vil det ødelegge alt for dem, og paradoksalt nok føre til at det er større risiko for at de gjør en forbrytelse på nytt.

Lenke til kommentar

Ankh: Jeg skjønner at du prøver å provosere frem en diskusjon, men jeg kan ikke si jeg har sett noen tungtveiende argumenter for offentliggjøring ennå. Saken er rimelig opplagt for meg og avstemningen har til nå 9 av 9 stemmer på "nei". Det er bra med en bevisstgjøring rundt temaet, men det virker som 9 av de hittil 9 som har stemt er ganske bevisst på temaet.

 

En hypotetisk offentliggjøring vil nok havne på internett uansett om det var meningen eller ikke. På internett vil offentliggjøringene bli foreviget ved at det blir mange kopier som tas vare på av hvem som helst så lenge de vil. Dvs. at man aldri kan bli renvasket for noe. Selv om man gjorde en eller annen tabbe i sin ungsom som man har angret bittert på i 30 år etterpå. At dette skal bli søkbart og tilgjengelig for arbeidsgivere, journalister som ønsker å blåse opp saker ville blitt helt galehus. Tenk deg hvor mye dritt man kunne gravd opp om framtidens politikere, bedriftsledere, nobelprisvinnere, osv. Det ville blitt kikkerenes og mobberenes paradis, men de mobbede og forfulgtes og kjendisers helvete. Et "Big brother" i fullskala med 4,6 millioner innbygere. Avisa "The Sun" hadde blitt barnemat på trakasering i forhold til offentliggjøringen.

 

PS. Angående bevisstgjøring så anbefaler jeg en film som ble vist på min ungdomskole for ca 18 år siden. Det var en film om en skole som innførte spesielle regler for blåøyde og stadig innskrenket deres rettigheter og respekt på skolen. Jeg skal ikke røpe slutten av filmen, men det er en svært bevisstgjørende film om systematisk mobbing som trekker store paralleller til jødene i Tyskland på 30-tallet. Dette er en film ungdom som får ungdom til å modnes mentalt. Absolutt en tankevekker som både underholder og får en til å tenke i lang tid etterpå. Jeg husker dessverre ikke navnet på filmen i farta, men håper noen andre husker det.

Lenke til kommentar
PS. Angående bevisstgjøring så anbefaler jeg en film som ble vist på min ungdomskole for ca 18 år siden. Det var en film om en skole som innførte spesielle regler for blåøyde og stadig innskrenket deres rettigheter og respekt på skolen. Jeg skal ikke røpe slutten av filmen, men det er en svært bevisstgjørende film om systematisk mobbing som trekker store paralleller til jødene i Tyskland på 30-tallet. Dette er en film ungdom som får ungdom til å modnes mentalt. Absolutt en tankevekker som både underholder og får en til å tenke i lang tid etterpå. Jeg husker dessverre ikke navnet på filmen i farta, men håper noen andre husker det.

7465435[/snapback]

Tenker du på The wave?

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at når folk har gjort opp for seg, skal de slippe å ha deres forbrytelser kjent for resten av livet.

 

Når det gjelder en del alvorlige forbrytelser, som overlagt drap, seksuelle overgrep, osv, mener jeg det er viktig at gjerningsmannen har muligheten for å bygge seg opp et så "normalt" og stabilt liv etterpå som mulig for å minimere risikoen for at de gjentar samme forbrytelse eller begår andre forbrytelser i desperasjon. Hvis de skal ha et stempel følgende på seg for resten av livet, vil det ødelegge alt for dem, og paradoksalt nok føre til at det er større risiko for at de gjør en forbrytelse på nytt.

7465418[/snapback]

 

Hvorfor det? De er klar over hva konsekvensene kan bli. Jeg kunne godt tenke meg å vite om noen jeg omgås er tidligere drapsmenn eller kroniske tjuvradder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Først av alt: Det er flere dokumentarer som viser slike ting, the wave er en av dem.

 

Saken som jeg startet med er at det allerede BLIR offentliggjort lister og reportasjer, blandt annet av Se&Hør, og England har nå opprettet nettsider hvor man kan sjekke kriminelle.

Har selv sett lister over kriminelle på enkelte nettsider her i norge også, men dette er lister som er laget av private og det vil ofte være feil i dem.

 

En offentliggjøring av kriminelle vil ha flere positive sider, mener jeg:

 

1 -Preventivt, ved at man VET at en kriminell handling VIL bli offentliggjort til alle og enhver med de konsekvenser det vil medføre.

 

2 -Opplysningsmessig, ved at en familie med små barn kan velge å la vær å flytte inn i nabohuset til en notorisk pedofil.

 

3 -Straffeskjerpende, ved at den kriminelle vet at det kan bli represalier når den kriminelle gjerningen blir kjent.

 

4 -Valgmuligheter for arbeidsgivere, ved at de kan unngå å ansette tyver og folk som har begått underslag.

 

5 -Rettferdig, ved at det blir lik offentliggjøring av alle kriminelle.

 

6 -Forebyggende, ved at naboer får muligheten til å ta forholdsregler når det flytter inn eller bor kriminelle i nabolaget.

 

7 -Barrierebrytende, ved at folk får fakta om hva de har gjort isteden for at feil personer utpekes som skyldige eller at det spres feilaktige rykter om hva de har gjort.

 

8 -Samkjørende, ved at man legger seg mot en linje som stadig flere land velger.

 

9 -Samarbeidende, ved at også andre land på en enkel måte kan sjekke reisende mot slike lister.

For eksempel kan pedofile som reiser til Thailand og Filippinene stoppes ved grensen.

 

10 -Forenklende, ved at man kan legge til funksjoner i f.eks de nye elektroniske passene hvor også rulleblad oppgis.

 

Dette er kun 10 punkter som teller for, det finnes mange flere.

Lenke til kommentar
*snipp*

7468621[/snapback]

 

det var ti punkter for et misslykket samfunn, en mislykket stat med rettferdig resttsystem, og du har ikke tenkt lengre enn til nesen med dette.

 

 

1. det er meget greit. Alle vet det, men det er sjanser for uskyldig dømt, ergo ber du nå om at smfunnet i tillegg til retten, skal opprette sin egen domstol, hvor menigmann uten evne å fatte rammene i loven tar saken i egne hender.

 

 

2. straffen skal sones og en er en fri mann. du ønsker å stemple alle med et stempel for resten av deres liv, om de får barn, skal disse mobbes, og de problemer dette medfører.

 

3. si meg, har du overhode tiltro til rettssystemet i Norge?

 

4. at en en gang har gjort det er ikke ensbetydende med at en gjør det igjen. En straffesak har mange faktorer, du fokuserer utelukkende med at den tiltalte er skyldig til det groveste.

 

5. hvordan kan du kalle offentlig gapestokk for rettferdig? Og hvordan vet du at den straffen føles lik for alle?

 

6. oppriktig talt; ønsker du å skape paranoia og usikkerhet utover det som er i samfunnet? og har du belegg for å si at en gang en tyv er lik alltid en tyv?

 

7. det du ber om er like feil. Rykter oppstår uansett, og har mine store tvil på at offentlig uthengelse etter ferdig straffesonelse er riktig måte å gå på.

 

8. er du komisk nå? At en avis i utlandet lager det er ikke ensbetydende med at alle er enig i det. Så vidt jeg husker resulterte The sun sitt oppsalg at minst to ble uskyldig uthengt. Ser du viddene av din egen galskap?

 

9. vi har interpol og europol (så vidt jeg husker). har du virkelig så liten tillit til politi og rettsystemet? (og hvis politiet har slike lister, hvorfor i svarte må du vite hvem som står på dem?)

 

10. du er enten for at storebror ser deg, eller så er fanatisk om offentlig gapestokk.

 

 

konklusjon; du ser nok ikke viddene av dine synspunkter.

 

om jeg skal Criminal minds serien på alvor, så mener jeg å huske at USA har et slik register, men tanken var aldri at private skulle lese det. Mye fordi de ikke vet hvordan en skal håndtere slik informasjon jf. sinte mobber som lynsjer feil menneske.

 

 

Mennesket er ikke perfekt og langt i fra perfekt når noen virkelige nære har problemer, ergo er de ikke skikket til å besitte slik informasjon.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Christian86, en retting til deg.

 

I USA har de nettopp opprettet et nasjonalt, offentlig søkbart register over sexforbrytere som har forgrepet seg på barn. Det er i stor grad relevant til denne debatten. Registeret er også ment å være offentlig tilgjengelig, slik at hvem som helst kan søke i denne.

 

:nei:

7471697[/snapback]

 

hjelpes da, les hva jeg skrev:

 

om jeg skal Criminal minds serien på alvor, så mener jeg å huske at USA har et slik register, men tanken var aldri at private skulle lese det. Mye fordi de ikke vet hvordan en skal håndtere slik informasjon jf. sinte mobber som lynsjer feil menneske.

 

Det hindrer meg fremdeles ikke fra å hevde at foresatte og andre VIL opptrå irrasjonelt når de besitter slik informasjon. Og Usa fremstår for MEG som en kontrollstat med ubegrensete lover som inskrenker den meninge mann.

 

altså en langt fra ideell situasjon.

Lenke til kommentar

Det er pr dags dato 21 menn - inkludert meg selv som har nøyaktig det samme navnet som meg (fornavn og etternavn).

 

Dersom en av disse skulle begå en grov forbrytelse og navnet hans ble offetnliggjort ville det ikke bare stigmatisert han og vært en tragedie for hans familie. Men i ytterste konsekvens ville dette føre til mistenkeligjøring av alle oss andre med det samme navnet.

 

Slik jeg ser det er den konsekvens jeg påpeker ene og alene nok til å ikke opprette ett slikt register.

 

Ellers stiller jeg meg bak Christian86 sine argumenter.

 

Litt O.T men kan ikke dy meg:

(forslag til navn på en slik internett side: www.gapestokk.no)

Lenke til kommentar

En slik offentliggjøring vil nok gjøre at de fleste vil se nettopp sitt eget ansikt i avisa (forutsatt at alle lovforbrytelser blir oppklart).

 

Men for å være ærlig synes jeg sexualforbrytere og massemordere fortjener å bli hengt ut, men jeg synes også de fortjener i hvertfall en ny sjangse og den blir totalt ødelagt ved en slik offentliggjørelse. Jeg synes også det at man ser ned på en annen på en slik måte man sikkert kommer til å gjøre med dette systemet er et slags lovbrudd i seg selv, selv om man kanskje ikke kan bli dømt for det.

 

Derfor synes jeg man bør vurdere andre ting hvis man absolutt vil at forbrytere skal bli enda hardere straffet. F.eks. kan man jo begynne å tenke på "stolen" når en person er dømt for mord for tredje gang eller skalpellet når mr. karlsen på 55 soner sin tredje periode for sexuellomgang med 4-åringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...