Gå til innhold

Brukt gitarforsterker i prisklassen rundt 4000?


LKstraatveit

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å kjøpe ny gitarforsterker. Har nå en Rocktron rampage rt80. Det største problemet med den er at den piper når jeg ikke spiller på gitaren og har på høyt volum og pedal. Dette er utrolig irriterende når jeg øver med bandet mitt fordi jeg ikke kan bruke pedalen i litt rolige partier. Derfor vurderer jeg å oppgradere. Det jeg ser etter er en som kan spille rimelig høyt, spiller på fullt volum på rocktronen nå. Vil også ha en fin lyd som passer til indie/prog-rock. Bruker en Boss overdrive pedal til. Har sett litt på Fender Super 210 og Marshall stack MG100HDFX + MH412A. Kjøper gjerne brukt. Er litt usikker på med hva som er best/gir mest for pengene av rør og vanlig så setter pris på tips på dette. Og til slutt, vil en rørforsterker på 60 watt som Fender super 210 spille mye lavere enn den Marshall stacken? Den må vertfall spille høyere enn 80 watteren jeg har nå for å være et alternativ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at rørforsterkeren på 60 watt vil spille høyere? Er ett lite rom vi øver i så har begynt å få en mistanke om at det er feedback som er hovedårsaken til pipingen :( Vil det bli mindre feedback med en forsterker som er kraftigere som jeg ikke trenger å kjøre på fullt eller er det bare slik i små rom? Er en liten kjeller vi spiller i med murvegger hvis det har noe å si for saken :hmm:

Lenke til kommentar
Så du mener at rørforsterkeren på 60 watt vil spille høyere? Er ett lite rom vi øver i så har begynt å få en mistanke om at det er feedback som er hovedårsaken til pipingen  :(  Vil det bli mindre feedback med en forsterker som er kraftigere som jeg ikke trenger å kjøre på fullt eller er det bare slik i små rom? Er en liten kjeller vi spiller i med murvegger hvis det har noe å si for saken  :hmm:

7388201[/snapback]

 

Rørforsterkere spiller betydlig høyere en transistor-forsterkere.

Lenke til kommentar
Så du mener at rørforsterkeren på 60 watt vil spille høyere? Er ett lite rom vi øver i så har begynt å få en mistanke om at det er feedback som er hovedårsaken til pipingen  :(  Vil det bli mindre feedback med en forsterker som er kraftigere som jeg ikke trenger å kjøre på fullt eller er det bare slik i små rom? Er en liten kjeller vi spiller i med murvegger hvis det har noe å si for saken  :hmm:

7388201[/snapback]

Til og med Classic30 speler fletta av den.

Feedback har med andre ting å gjere enn forsterkaren. For eksempel elektronikken i gitaren din og korleis du står i rommet, volum osv, osv.

Lenke til kommentar

Rørforsterkarar låter bedre enn transistor. Er ikkje spørsmål eingang. Rør må skiftast når dei begynner å bli slitne eller ryker, kan ta fra eitt til mange år. Kostar ca 150kr (EL34 som eksempel) og oppover, så kjem det sjølvsagt an på kor gode rør du vil ha og kor mange du trenger.

Lenke til kommentar

Var inne på den lokale musikksjappa idag og testet ut en VOX AC15CC1 idag. Den imponerte meg rimelig mye, hvordan er denne i forhold til Peavey classic 30? Både med tanke på lyd og volum.

 

EDIT: Glemte å nevne fender og som jeg har hørt mye bra om. Ville satt pris på noen anbefalinger/opplevelser av disse tre merkene :)

Endret av LKstraatveit
Lenke til kommentar

Prøver å få litt liv i denne tråden igjen jeg. Var innom den lokale musikksjappa igjen i dag og fikk et tilbud på 3500 på en peavy classic 30. Fikk ikke testet den fordi den stod hjemme hos han fyren. Er dette en bra deal? Hvilke type lyd er det på denne forsterkeren og funker den sammen me boss overdrive pedal? Musikk den skal passe til er litt hard form for indie. Kan sammenlignes med Mars Volta og Blood Brothers.

 

EDIT: Begge disse bandene bruke Orange så vitt jeg vet. Er lyden veldig forskjellig i peavyen i forhold til Orange?

Endret av LKstraatveit
Lenke til kommentar

Ampen skal i følge selger vær i god stand. Den er 5-6 år gammel, men rørene er aldri skiftet. Er dette bekymringsverdig? Prisen er som sagt 3500. Er det grunnlag for å prute siden rørene er så gamle? Selger mente at jeg tok litt av piffen ut av forsterkeren hvis jeg skiftet rør, er dette sant?

 

Ble litt mange spørsmål nå, men hvis dere kan svare på noen av de ville jeg satt stor pris på det. :-)

Lenke til kommentar
Ampen skal i følge selger vær i god stand. Den er 5-6 år gammel, men rørene er aldri skiftet. Er dette bekymringsverdig? Prisen er som sagt 3500. Er det grunnlag for å prute siden rørene er så gamle?

7475542[/snapback]

Ja. Rør blir gamle lenge før dei blir 5-6år, dei er ikke laga for å stå så lenge i. Mest sansynleg er dei òg mikrofoniske når dei har stått i så lenge.

Selger mente at jeg tok litt av piffen ut av forsterkeren hvis jeg skiftet rør, er dette sant?

7475542[/snapback]

Å bytte rør vil nesten 100% sikkert bli ein veldig god oppgradering. Dessverre kostar det litt, sjekk med den lokale instrumentbutikken din kva prisen blir på forskjellige rørmerker.

 

Eg ville ha kikka litt nærare på denne ampen:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...71&pos=6&tot=56

 

Crybabyen han selger er òg eit mongobra køp. ;D

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...