Gå til innhold

Å være avhengig av World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen frå eit gamer-community idag:

 

Å være avhengig av World of Warcraft(norsk)

 

Jeg synes personlig artikkelen tok for seg noen av de positive sidene ved online gaming/ eller spille avhengighet på en pen og pyntlig måte. Er fint å kunne sette forskjellige perspektiver på spilleavhengighet opp mot hverandre.

Enige, uenige?

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for min del er ikke hekta, spiller nå og da, men blir lei til slutt, har en fetter derimot som er tatalt hekta, livet hans før sommerferien og til nå har vært fra morrgen til kveld; stå opp - wow - spise og skole - wow - spise - wow

osv osv, jeg skjønner meg ikke på han, hver gang jeg spør om han vil komme bort sier han bare at han skal bli exalted med ditten og datten.. syns ikke wow er så mye bedre en snus eller røyk lenger etter jeg har sett hvor ille det kan bli..

Lenke til kommentar
Det finnes mennesker som har spilt WoW såpass lenge, at de føler at de har store deler av sitt sosiale nettverk i spillet

Mener ikke å være frekk, men om noen har det slik som i quoten er det ganske trist.

7386133[/snapback]

Det finnes mennesker som har spilt WoW såpass lenge, at det eneste sosiale nettverket de har, er i spillet. DET er trist.

Lenke til kommentar
Det finnes mennesker som har spilt WoW såpass lenge, at de føler at de har store deler av sitt sosiale nettverk i spillet

Mener ikke å være frekk, men om noen har det slik som i quoten er det ganske trist.

7386133[/snapback]

Det finnes mennesker som har spilt WoW såpass lenge, at det eneste sosiale nettverket de har, er i spillet. DET er trist.

7390477[/snapback]

Ikke bare det, de får ofte ett hissig tempremang og sitter å skryter over at mange har giftet seg og blitt sammen på grunn av spillet.... de ser ikke det negative, hvor mange familier har godt sjeis pågrunn av spillet?

 

Mange får også dårlig med nattesøvn, for de gjør Raid, noe jeg ikke aner hva er en gang på det spillet :p

Lenke til kommentar
Mange får også dårlig med nattesøvn, for de gjør Raid, noe jeg ikke aner hva er en gang på det spillet :p

 

Jeg kjenner en som er avhengig av raids, men de slutter ofte før 24:00, men da når den guilden han var med i ble oppløst ble han helt satt ut fordi de ikke kunne gjøre raid. Jeg har spilt altfor mye wow i perioder, men mest pvp da. Jeg er ikke avhengig av wow lenger, men civilization og andre strategispill er farlige saker hvis en først blir hekta. Det har jeg vært i 20 år.

Lenke til kommentar
Mange får også dårlig med nattesøvn, for de gjør Raid, noe jeg ikke aner hva er en gang på det spillet :p

 

Jeg kjenner en som er avhengig av raids, men de slutter ofte før 24:00, men da når den guilden han var med i ble oppløst ble han helt satt ut fordi de ikke kunne gjøre raid. Jeg har spilt altfor mye wow i perioder, men mest pvp da. Jeg er ikke avhengig av wow lenger, men civilization og andre strategispill er farlige saker hvis en først blir hekta. Det har jeg vært i 20 år.

7390830[/snapback]

Jeg er hekta på sim city 4 ennda... men jeg spiller det ikke så ofte i grunn, har ikke tid til slikt spilling lengre, vertfall ikke etter jeg flytta hjemmefra :p

Lenke til kommentar

Kjenner et par som er avhengig av WoW, det er så latterlig når de begynner å preike om WoW til folk som ikke engang bryr seg om spill. Stadig vekk begynner de å bable om at det er kjedelig nå fordi det er mye krangling i guilden, var en epic han ikke fikk, og noe mas om DKP...

 

Hvem faen bryr seg, ingen som skjønner en dritt av hva de snakker om eller er interessert.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Kjenner et par som er avhengig av WoW, det er så latterlig når de begynner å preike om WoW til folk som ikke engang bryr seg om spill. Stadig vekk begynner de å bable om at det er kjedelig nå fordi det er mye krangling i guilden, var en epic han ikke fikk, og noe mas om DKP...

 

Hvem faen bryr seg, ingen som skjønner en dritt av hva de snakker om eller er interessert.

7391447[/snapback]

Ja, må da gåan og snakke om noe annet bruker jeg å si :p

For sjønner ingenting... hvorfor er det egentlig morsomt og sitte hele skoledagen og se wow filmer, høre på opptak fra de som snakker i lag osv :dontgetit:

Lenke til kommentar
Mange får også dårlig med nattesøvn, for de gjør Raid, noe jeg ikke aner hva er en gang på det spillet :p

7390496[/snapback]

Og det har ganske sikkert at et par utdanninger har gått dukken pga spillet, fordi man blandt annet slutter å sove om natta.

7391676[/snapback]

Flere ting en bare utdanninger, legetimer, tannlege, møter, jobber +++++ noen vinner kansje aldri butikken :p

Lenke til kommentar
Kom over denne artikkelen frå eit gamer-community idag:

 

Å være avhengig av World of Warcraft(norsk)

 

Jeg synes personlig artikkelen tok for seg noen av de positive sidene ved online gaming/ eller spille avhengighet på en pen og pyntlig måte. Er fint å kunne sette forskjellige perspektiver på spilleavhengighet opp mot hverandre.

Enige, uenige?

7377918[/snapback]

 

Det er kanskje litt merkelig å nevne perspektiv i samme åndedrag som den artikkelen?

 

Han sier kun positive ting om wow, og starter artikkelen med at alle som sier i mot han ikke har spilt spillet. For å være sikker truer han alle som svarer negativt med slettede poster (se litt lenger ned).

 

Jeg blåser i om catch-Jonas er avhengig av wow, men ikke la deg selv, unga eller venner starte med wow p.g.a. den artikkelen. Jeg vil ikke si hvor mye jeg spilte wow før, men la oss si det var en del :p

 

Hvor er linkene til research rundt avhengighet? Kanskje han kunne funnet noen faktiske tall om det? Siste jeg leste var et estimat som sa at 40% av wow sin spillerbase led av avhengighet. Google ord som "wow addiction percent" så finner du den artikkelen og mye annet. Basert på de jeg kjenner som fortsatt spiller wow (ganske mange) er tallet rimelig realistisk. Likevel, all ære til de som klarer å wow-e uten å miste fotfestet i virkeligheten, jeg kjenner noen av de også :)

 

Husk at vi snakker om en diagnose her (avhengighet), samme om det er sukker, kaffe, wow eller heroin. Det har i beste fall symptomer som søvnmangel, irritasjon/depresjon , vond nakke/rygg, sosial tilbaketrekning o.s.v. Verste fall er ikke så vanskelig å se for seg. Det å slutte med wow kan gi både psykiske og fysiske abstinenser, kanskje en pekepinn i seg selv.

 

Personlig mener jeg at det er for lite seriøse diskusjoner rundt mmorpgs og avhengighet, og jeg mener at kostnaden er stor for både enkeltpersoner og samfunnet. Som en start kan man ta antall wow spillere, gange med avhengighetsprosenten. La oss så si at en del av de som er avhengige mister jobben/ikke fullfører skolen, og/eller trenger terapi. Vi snakker om store summer og mange skjebner.

 

I tillegg vil jeg nevne en liten detalj folk ofte glemmer. Hvor går du når wow vennene dine støter deg ut? Jeg vil ikke gjenfortelle for mye her, men "bestevenner" i spill gjør de utroligste ting mot hverandre.

 

Happy gaming :)

Lenke til kommentar
I tillegg vil jeg nevne en liten detalj folk ofte glemmer. Hvor går du når wow vennene dine støter deg ut? Jeg vil ikke gjenfortelle for mye her, men "bestevenner" i spill gjør de utroligste ting mot hverandre.

7394006[/snapback]

Kan jo si det sånn at de fleste lanene jeg var på etter at resten av klassen fant ut at wow var kult, ble ganske kjedelige.

det var sånn: "Skal vi teste et nytt spill?"

"Å herrigud. Jeg spiller WoW, ser du ikke det!"

 

Eller da jeg satt å spilte Total overdose (artigt spill), fikk jeg bare beskjed om at det var teit, og at det bare var WoW som var bra... :no:

Jeg ga opp å dra på lan med de til slutt.

Lenke til kommentar

Hehe, var ikke meningen å være subjektiv. Er bare så mange diskusjoner rundt om på nettet hvor bare negative ting rundt mmorpg's og wow spessielt blir tatt opp, jeg ville bare belyse noen av de positive sidene ved saken. Og tbh. jeg har aldri spilt wow (har jo prøvd to-tre ganger, men aldri over en lengre periode). Og sant som du sier humblegar, folk burde begynne å ta spilleavhengighet seriøst, opprette noe støtteapparat ellernosnt. Dette er faktisk blitt gjort i Tyskland eller Nederland eller hvor det var.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ganske store problemer med wow.. =/ men det varte ikke så lenge, heldigvis. Jeg spilte det 24/7 det gikk utover alt annet jeg peide og holde på med. Men jeg gikk lei når jeg hadde lvlet mange ganske høyt (hadde 6 stk pala, priest, warrior, rogue, druid og en Hunter alle var fra 30 til 55) og da orker jeg ikke mer.. Ble helt gal i hodet.. Det var det eneste jeg gikk rundt å tenkte på var wow =/ Men jeg fikk heldigvis slutta pga. en venn ville kjøpe accounten min. Men er glad jeg klarte og slutte :)

Lenke til kommentar
Syns det er mer harry å "disse" WoW når man ikke spiller det engang. Og spesielt på et gamer forum hvor de fleste andre trolig spiller mer spill en de som bare spiller WoW gjør  :hmm: GG

7436312[/snapback]

 

Det er forskjell på å spille mye og å være avhengig. Jeg disser folk som røyker, sjøl om jeg aldri har prøvd å røyke, get it?

Lenke til kommentar
Syns det er mer harry å "disse" WoW når man ikke spiller det engang. Og spesielt på et gamer forum hvor de fleste andre trolig spiller mer spill en de som bare spiller WoW gjør  :hmm: GG

7436312[/snapback]

Hva i huleste mener du med GG?

Og forresten, jeg tror ikke de disser WoW, heller de som spiller WoW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...