Gå til innhold

Servicenivå i Apple-butikker


Anbefalte innlegg

Kjøpte en LaCie 500GB extern harddisk på officeline (butikk) for en måned siden. Det var noe galt med viften som laget et spetakkel (målt til ca. 75dB) og siden denne er reklamert som "ultra-quiet" leverte jeg den tilbake til butikken. De forlangte å reparere den (den var forresten åpnet fra før av - levert tilbake før?), noe som forsåvidt er greit.

 

Litt over tre uker senere fikk jeg den tilbake, plugget den inn - og det samme bråket var der fremdeles. Gikk tilbake til butikken, som nok en gang forlangte å få reparere den (jeg ble også fortalt at de hadde rett til å prøve dette tre ganger, noe som ikke stemmer helt med kjøpsloven som sier to ganger). Regner med at jeg nå må vente nye tre uker. Da jeg klaget på at dette ikke var noe bra service ble jeg fortalt at "dette er god service", og jeg hadde ikke rett når jeg klaget siden han som jobbet der "også var kunde" når han ikke jobbet...

 

Jeg har fremdeles til godt å faktisk få brukt harddisken en måned etter at jeg kjøpte den.

 

Er dette det servicenivået en kan forvente seg, eller finnes det andre Apple-forhandere folk har bedre erfaringer med? Ser at Eplebutikken har åpnet butikk her i Oslo, noen som har erfaringer med den?

 

Ellers er det mye rart som skrives som betingelser på nett-butikker, er det ingen som følger kjøpsloven lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er problemet her? At de faktisk følger kjøpsloven? Hva syntes du de kunne ha gjort bedre?

7360382[/snapback]

 

Problemet er at man har handlet et defekt produkt som man ikke kan ta ibruk.

Tror faktisk at om man kjøper et produkt som det er noe feil med fra dag en så skal egentlig butikken bytte dette mot et ikke defekt produkt, men nå er jeg ikke helt sikker på om dette er lovgitt eller kun riktig butikkpraksis.

 

Synnes dette er dårlig service fra butikkens side.

Lenke til kommentar

Hvis produkter er defekte ved kjøp, kommer de under DOA (Dead On Arrival)

Det er i slike tilfeller enkelt for butikken å gi kunden en ny vare, fordi butikken vil få en ny vare når de sender inn den defekte.

DOA gjelder normalt 3-7 dager etter at varen er kjøpt.

Så hvis dere er så uheldige å få et defekt produkt, si ifra med en gang.

Da vil dere mest sannsynlig få et nytt produkt med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg returnerte disken samme dag som jeg kjøpte den siden den var defekt, så ja - jeg hadde egentlig forventet å få en ny istedenfor å vente tre uker på reperasjon.

 

Ting som kunne vært gjort bedre:

- Bruke litt mindre enn tre uker på å "fikse" disken.

- Faktisk skrive hva som var gjort med disken, om noe.

- Gi meg en ny disk når disken fremdeles bråker etter å ha bli "reparert".

 

Og ja, de følger kjøpsloven som gir dem rett til å forsøke å reparere disken to ganger. Det betyr ikke at de absolutt MÅ prøve to ganger. Det må da virkelig koste dem mer å bruke to forsøk på å reparere den enn å bare gi meg en ny disk. De vil vel uansett kunne sende den tilbake til produsenten.

 

Og så kan de gjerne slutte å fortelle kunder at de har tre forsøk på å reparere, siden dette ikke er korrekt.

 

God service betyr å yte litt ekstra, å holde seg til kjøpsloven er minimum av hva en kan forvente. Jeg har nå sittet i en måned uten diskplass, og kommer sikkert til å måtte vente noen uker til. Hva enn andre måtte mene så kommer ihvertfall jeg til å holde meg unna Officeline butikker når jeg skal kjøpe min neste Mac.

Lenke til kommentar
De sender jo varen inn til et service verksted - derfor det tar tid. At du som kunde ikke leverte inn produktet innenfor DOA tiden er din tabbe. Syntes egentlig ikke det er så mye å rope høyt for.

7361532[/snapback]

Det er allikevell de som må stå til ansvar for at produktet ikke fungerer etter at det er sendt til reperasjon....,

Det er jo helt forkastelig at et produkt blir sendt til reperasjon, og kommer tilbake like dårlig!

Lenke til kommentar
Jeg returnerte disken samme dag som jeg kjøpte den siden den var defekt, så ja - jeg hadde egentlig forventet å få en ny istedenfor å vente tre uker på reperasjon.

 

7361037[/snapback]

 

 

De sender jo varen inn til et service verksted - derfor det tar tid. At du som kunde ikke leverte inn produktet innenfor DOA tiden er din tabbe. Syntes egentlig ikke det er så mye å rope høyt for.

7361532[/snapback]

 

Coban, har du stått opp med feil bein i dag? :thumbdown: Han sier jo vitterlig at han returnerte disken samme dag som han kjøpte den. Altså burde butikken ha behandlet det som DOA.

Lenke til kommentar

Det er jo direkte tøysete at de må ta inn en ekstern disk til rep når den under et døgn gammel. Dersom det trådstarter sier er korrekt, så er det meget dårlig service av butikken. At de da bruker tre uker på det for så å levere en disk som er like dårlig, og så kreve å sende den inn på nytt grenser til idioti. Dette sagt dersom det stemmer hva trådstarter hevder.

Lenke til kommentar
Jeg returnerte disken samme dag som jeg kjøpte den siden den var defekt, så ja - jeg hadde egentlig forventet å få en ny istedenfor å vente tre uker på reperasjon.

 

7361037[/snapback]

 

 

De sender jo varen inn til et service verksted - derfor det tar tid. At du som kunde ikke leverte inn produktet innenfor DOA tiden er din tabbe. Syntes egentlig ikke det er så mye å rope høyt for.

7361532[/snapback]

 

Coban, har du stått opp med feil bein i dag? :thumbdown: Han sier jo vitterlig at han returnerte disken samme dag som han kjøpte den. Altså burde butikken ha behandlet det som DOA.

7361609[/snapback]

 

Jeg velger å skylde på julebord. Hvis den er returnert samme dag, så er det opplagt DOA.

Lenke til kommentar
Jeg velger å skylde på julebord. Hvis den er returnert samme dag, så er det opplagt DOA.

7363769[/snapback]

Det kommer an på hva LaCie sine DOA-betingelser er. Du må huske at DOA og automatisk nytt produkt ikke er noe du automatisk kan kreve å få. DOA er opp til leverandør/produsent, og på et produkt som en ekstern disk fra LaCie, kan du ikke automatisk kreve nytt produkt. Butikken vil kunne kreve rettingsforsøk, og i følge loven har de da 2 forsøk for samme feil.

Lenke til kommentar
Jeg velger å skylde på julebord. Hvis den er returnert samme dag, så er det opplagt DOA.

7363769[/snapback]

Det kommer an på hva LaCie sine DOA-betingelser er. Du må huske at DOA og automatisk nytt produkt ikke er noe du automatisk kan kreve å få. DOA er opp til leverandør/produsent, og på et produkt som en ekstern disk fra LaCie, kan du ikke automatisk kreve nytt produkt. Butikken vil kunne kreve rettingsforsøk, og i følge loven har de da 2 forsøk for samme feil.

7365932[/snapback]

 

Det stemmer, det er selvfølgelig min feil å tro at LaCie er en kvalitets leverandør - men der tok jeg feil gitt.

 

Hvis det er slik at LaCie har så dårlige DOA rutiner så vil jeg slutte å anbefale dem rett og slett.

Lenke til kommentar
Jeg velger å skylde på julebord. Hvis den er returnert samme dag, så er det opplagt DOA.

7363769[/snapback]

Det kommer an på hva LaCie sine DOA-betingelser er. Du må huske at DOA og automatisk nytt produkt ikke er noe du automatisk kan kreve å få. DOA er opp til leverandør/produsent, og på et produkt som en ekstern disk fra LaCie, kan du ikke automatisk kreve nytt produkt. Butikken vil kunne kreve rettingsforsøk, og i følge loven har de da 2 forsøk for samme feil.

7365932[/snapback]

 

vet at du har rett med henhold til kundens rettigheter, men syns det er meget sært å løse saken på denne måten.

Kunden fikk tross alt problemet kort etter levering, faktisk samme dag. Service er et oppskrytt ord :)

Lenke til kommentar
Og ja, de følger kjøpsloven som gir dem rett til å forsøke å reparere disken to ganger. Det betyr ikke at de absolutt MÅ prøve to ganger. Det må da virkelig koste dem mer å bruke to forsøk på å reparere den enn å bare gi meg en ny disk. De vil vel uansett kunne sende den tilbake til produsenten.

7361037[/snapback]

 

Jeg vil bare påpeke at dersom du handlet som privatperson er det ikke kjøpsloven som dekker transaksjonen.

 

Kjøpsloven dekker handel mellom følgende aktører

- Bedrift selger til bedrift

- Privatperson selger til privatperson

- Privatperson selger til bedrift

 

For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. Denne loven gir kunden mye bedre rettigheter enn kjøpsloven gjør fordi forbruker ansees som den svake part som må beskyttes. Det vil virke mot sin hensikt at du blander disse to lovene når du vil vise bedriften du har handlet hos at du er oppdatert på lovverket.

 

Når du neste gang får hardisken tilbake med samme feil kan du servere de forbrukerkjøpsloven §30 og gjøre gjeldende §31, §32, eller §33.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Direktelink til forbrukerkjøpsloven finner du i signaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...