Gå til innhold

For lave strafferammer i norge


Anbefalte innlegg

I Norge blir det selvsagt som i alle andre land begått lovbrudd, og i Norge som i mange andre land blir de kriminelle også dømt. Det vi også har i Norge som så mange andre land kanskje ikke har er enormt lave strafferammer.

 

Jeg ønsker da hovedsaklig at dere som leser dette uttaler dere om hva dere synes om Norge og måten de straffer kriminelle på, ønsker innspill i alt fra frekke uttalelser til voldtekt og tyveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har milde straffer i forhold til land i Afrika, Midtøsten, Russland og diverse andre fattigland. Men sammenlignet med land i den mer "siviliserte" delen av verden så er ikke Norge noe paradis for kriminelle slik som mange vil ha det til.

 

Det eneste som burde vært straffet hardere er salg av narko. Kina har jo funnet en god løsning der...alle narkolangere blir henrettet.

Lenke til kommentar
Norge har milde straffer i forhold til land i Afrika, Midtøsten, Russland og diverse andre fattigland.  Men sammenlignet med land i den mer "siviliserte" delen av verden så er ikke Norge noe paradis for kriminelle slik som mange vil ha det til.

 

Det eneste som burde vært straffet hardere er salg av narko.  Kina har jo funnet en god løsning der...alle narkolangere blir henrettet.

7349981[/snapback]

Kina skyter også nonner som vandrer i fjellet

I kina blir mange tusen mennesker sporløst forsvunnet vært år.

Altså om du tar en joint og du blir hennretta for det...

Du får ikke bruke wikipedia, du kan bli drept for å blogge...

 

Så om de har riktig strafferamme er som så....

Men syns alltid ett normalt menneske skal få flere enn en sjanse... viss du er uheldig å dreper (ja det går faktisk an) Det skal ikke mye til før at du faktisk har gjort alt galt. Det kan jo hende at du har veldig lyst på penger og har sett masse filmer om at ran går bra. Du prøver, du blir tatt og du får 20 års fengsel... kansje ikke riktig viss du er 18år. Altså det med gjentatt kriminalitet bør straffes hardt, men folk som er første gang kansje skulle hatt mildere straffer!

 

Du får lengre straff viss du kopierer penger enn voldtar ett barn! (det er feil!)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Synes norske strafferammer er greie nok. Eneste jeg mener kunne vært hardere straffer for er incest og lignende. For min del kunne de gjerne blitt kjemisk kastrert, men jeg innser at det vel er å gå noe langt.

 

Ett system som jeg har litt sansen for, og som jeg tror praktiseres i deler av USA, er såkalt "third strike". Dvs at når man blir straffet for tredje gang, vil straffen øke drastisk. Med andre ord vil de som gjør en tabbe ha mulighet for å komme på rett spor, mens de som er gjengangere i systemet får en hardere dom for hver gang.

 

Leste forresten en artikkel i Vi Menn for noen år siden der det var intervju med en lokal sheriff. Han hadde malt cellene knall rosa, og med hjerter og hele pakka. I disse omgivelsene oppførte fangene seg mye bedre, samt at det var færre gjengangere enn ellers. Hadde jo vært artig å prøve dette i Norge.

 

Ellers så er det vel en tendens til at de som driver med økonomisk kriminalitet slipper litt for billig i rettssystemet.

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Du får lengre straff viss du kopierer penger enn voldtar ett barn! (det er feil!)

En tullete påstand du kommer med her. Riktignok er det på papiret en minimumsstraff på 3 år for pengeforfalskning, MEN i praksis så blir nesten hele straffen alltid gjort betinget, dvs. bare en liten del, f.eks. 3-6 måneder må sones i fengsel.

Lenke til kommentar

Ser at det blir nevnt dødsstraff med positive ord her, hva er grunnen til at dere er for dødsstraff?

Gjør ikke det dere, eller dem som utfører straffen til like "usle" personer som en eventuell drapsmann?

Er ikke livstid noe å foretrekke forran dødsstraff da den kriminele da kan sitte å tenke over hva han har gjort, og muligens pines av tanken på sine egne handlinger.

Lenke til kommentar
I Norge blir det selvsagt som i alle andre land begått lovbrudd, og i Norge som i mange andre land blir de kriminelle også dømt. Det vi også har i Norge som så mange andre land kanskje ikke har er enormt lave strafferammer.

 

Jeg ønsker da hovedsaklig at dere som leser dette uttaler dere om hva dere synes om Norge og måten de straffer kriminelle på, ønsker innspill i alt fra frekke uttalelser til voldtekt og tyveri.

7349420[/snapback]

 

Du glemmer en annen (enda viktigere) forskjell mellom Norge og de aller fleste andre land:

 

Vi har ekstremt lite kriminalitet.

 

Vi har milde straffer og lav kriminalitet. USA har for eksempel veldig strenge straffer og veldig høy kriminalitet. Dette viser i seg selv at strenge straffer ikke nødvendigvis fører til mindre kriminalitet. Hvis man ønsker seg strengere straffer må man kunne begrunne det. Det finnes ingen forskning som tilsier at lange fengselsstraffer fører til mindre kriminalitet, men det finnes veldig mye forskning som viser at lange fengselsstraffer fører til mer kriminalitet. Man kan altså ikke begrunne et ønske om strengere straffer med et ønske om mindre kriminalitet. Det kan tenkes at dødsstraff og (faktisk) livsvarige fengselsstraffer vil føre til noe lavere kriminalitet, ettersom en person som er død eller sperret inne hele livet, ikke kan begå kriminalitet. Dette vil imidlertid sannsynligvis utjevnes ved at kriminaliteten som begås for å dekke over annen kriminalitet, vil øke og bli grovere.

 

Jeg mener derfor at strengere straffer ikke er veien å gå. Dette betyr selvsagt ikke at vi ikke skal forfølge lovbrudd. Jeg foreslår disse tiltakene for å redusere kriminalitet:

 

For det første kan vi legge mer ressurser i å oppklare forbrytelser. En høyere oppdagelsesrisiko fører muligens til mindre kriminalitet, i alle fall dersom gjerningsmannen ikke er full. Det finnes forskning fra Finland som underbygger dette.

 

For det andre kan man legge mer ressurser i å forfølge og påtale grove lovbrudd som skader uskyldige (f. eks. voldsforbrytelser, seksualforbrytelser og grove trafikkforseelser), og så kan man legge mye mindre ressurser i å forfølge bagatellmesige lovbrudd som ikke går ut over andre enn gjerningsmannen selv (f. eks. 17-åringer som sitter på en hybel og røyker hasj og heroinister som ligger i et smug og skyter heroin).

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen som kan hjelpe meg med noen oppgaver her?

 

Har prøve i samfunnsfag på torsdag og skulle gjerne hatt svar på noe.. :

 

Oppgaven

 

Hva mener du er passende straff for disse lovbruddene? Se bort fra

skjerpende eller formildende omstendigheter ut over det som er antydet

i eksemplene.

 

Lovbrudd:

 

Tagge en husvegg -

 

Kjøre i 140 km/t i en 50-sone -

 

Motta arbeidsledighetstrygd på til sammen 40.000 kroner samtidig som man er i jobb -

 

Stjele 40.000 kroner fra velferdskassa på arbeidsplassen -

 

Slå ned og sparke en eldre dame i ansiktet slik at hun mister bevisstheten -

 

Være beruset og slå ned og sparke en jevnaldrende i ansiktet. Han mister bevisstheten -

 

Dumpe en moped i elva og gjøre krav på forsikringspremien -

 

Stjele en bil og kjøre ned en person som dør av skadene -

 

Drepe enn venn som har vært utro med kjæresten din -

 

Smugle en kilo kokain -

 

Smugle 10.000 liter sprit -

 

Stjele stereoanlegget på det kommunale ungdomshuset -

 

Dette virker som noen syke handlinger, men det er altså "Hvor lang straff, og hvilken straff" jeg skal ha svar på.

 

Takk ;)

Lenke til kommentar
Ser at det blir nevnt dødsstraff med positive ord her, hva er grunnen til at dere er for dødsstraff?

Gjør ikke det dere, eller dem som utfører straffen til like "usle" personer som en eventuell drapsmann?

Er ikke livstid noe å foretrekke forran dødsstraff da den kriminele da kan sitte å tenke over hva han har gjort, og muligens pines av tanken på sine egne handlinger.

 

Er enig i argumentet ditt her. I Norge er det sånn at om du dreper er person, får man som oftest 21år. Vanligvis kommer man da noen år tidligere ut om man oppfører seg fint, og er da kanskje ute etter 18år. Mange lærer etter så lang tid i fengselet, mens noen kanskje går ut og dreper igjen... Dette synes jeg er feil!

Man kunne da innført livstid, som har en positiv side ved å ikke drepe lovbryterne. Mens den negative siden med dette er at man muligens påfører lovbryterene mer psykisk skade, og at det koster staten med tanke på mat osv.

 

Vil tilslutt si at dette er en veldig vanskeig sak å avgjøre, men Norge sine 21år synes jeg er i minste laget uansett!

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg med noen oppgaver her?

 

Har prøve i samfunnsfag på torsdag og skulle gjerne hatt svar på noe.. :

 

Oppgaven

 

Hva mener du er passende straff for disse lovbruddene? Se bort fra

skjerpende eller formildende omstendigheter ut over det som er antydet

i eksemplene.

 

Lovbrudd:

 

Tagge en husvegg - man må betale for at veggen blir renset og i tillegg jobbe 1000 timer samfunnsstraff

 

Kjøre i 140 km/t i en 50-sone - man mister bilen, lappen for alltid og må betale 50 000 kroner i bot.

 

Motta arbeidsledighetstrygd på til sammen 40.000 kroner samtidig som man er i jobb - betale alt tilbake, miste jobben, jobbe 1000 timer samfunnsstraff

 

Stjele 40.000 kroner fra velferdskassa på arbeidsplassen - få juling av arbeidskameratene, miste jobben, jobbe 1000 timer gratis for bedriften

 

Slå ned og sparke en eldre dame i ansiktet slik at hun mister bevisstheten - betale erstatning og oppreisning, fem års ubetinget fengsel

 

Være beruset og slå ned og sparke en jevnaldrende i ansiktet. Han mister bevisstheten - betale erstatning og oppreisning, fem års ubetinget fengsel

 

Dumpe en moped i elva og gjøre krav på forsikringspremien - miste retten til å eie eller forsikre kjøretøyer for alltid, seks mnd ubetinget fengsel

 

Stjele en bil og kjøre ned en person som dør av skadene - miste lappen for alltid, betale oppreisning til avdødes familie tilsvarende avdødes inntekt frem til pensjonsalder, ti års ubetinget fengsel

 

Drepe enn venn som har vært utro med kjæresten din - 30 års ubetinget fengsel

 

Smugle en kilo kokain - tap av retten til å forlate Norge uten spesiell tillatelse, underkastes meldeplikt og spesiell tollkontroll ved innreise, fem års ubetinget fengsel

 

Smugle 10.000 liter sprit - tap av retten til å forlate Norge uten spesiell tillatelse, underkastes meldeplikt og spesiell tollkontroll ved innreise, fem års ubetinget fengsel

 

Stjele stereoanlegget på det kommunale ungdomshuset - erstatte stereoanlegget, utføre forefallende arbeid for ungdomshuset i 500 timer

 

Dette virker som noen syke handlinger, men det er altså "Hvor lang straff, og hvilken straff" jeg skal ha svar på.

 

Takk ;)

 

There you go ;)

Lenke til kommentar

Så lenge vi baserer straffesystemet vårt på at folk skal tilbake til samfunnet fungerer det ikke med strengere/lengre straffer. Det som mangler er å gi de kriminelle et alternativt tilbud til det de holder på med. Når det gjelder seksualforbrytelser ser jeg ikke helt hvordan dette kan gjøres.

 

EDIT: Straffeforslagene til juristen var jo helt hinsides. 1000 timers sammfunnstraff er over 26 arbeidsuker. Tenk på de sosialøkonomiske konsekvensene dette ville ha fått...

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Ta straffene med ei klype salt. Det eksisterer for lite informasjon til å gi ei heilhetlig og god vurdering. De straffene det ikke står ubetinga bak hentyder på betinga straffer.

 

Tagge en husvegg

5-10 år + erstatning

 

Kjøre i 140 km/t i en 50-sone

Opptre uaktstomt og sette andres liv i fare + brudd på gjeldende veis lov: 20-25 år

 

Motta arbeidsledighetstrygd på til sammen 40.000 kroner samtidig som man er i jobb

Erstatning + 10år

 

Stjele 40.000 kroner fra velferdskassa på arbeidsplassen

Erstatning+ 10-15 år

 

Slå ned og sparke en eldre dame i ansiktet slik at hun mister bevisstheten

40-50 år ubetinga

 

Være beruset og slå ned og sparke en jevnaldrende i ansiktet. Han mister bevisstheten

40-50 år ubetinga

 

Dumpe en moped i elva og gjøre krav på forsikringspremien

Tilbakebetaling + tapte renter + 10 år

 

Stjele en bil og kjøre ned en person som dør av skadene

Dersom overlagt drap: 120-140 år ubetinga

Dersom uaktsomt drap: 20-30 år (endog avhengig av forholdene, men dette er svært vanskelig å si mtp alt for lite informasjon. Kan godt være personen som blei påkjørt var skyld i det sjøl, og da stiller saken seg svært annerledes.)

+ Tyveri av bil: 10 år + evt. erstatning

 

 

Drepe enn venn som har vært utro med kjæresten din

Overlagt drap: 120-140 år ubetinga

 

Smugle en kilo kokain

Jeg mener alle narkotiske stoffer skal være legalisert både for bruk, oppbevaring og videresalg, mao alt kjøp og salg. Dette gjelder både private og næringsvirksomhet.

 

Smugle 10.000 liter sprit

Jeg mener alle restriksjoner og avgifter på import av alkohol skal fjernes. Dette gjelder både private og næringsvirksomhet.

 

Stjele stereoanlegget på det kommunale ungdomshuset

5-10 år + erstatning

Endret av lpride
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med noen oppgaver her?

 

Har prøve i samfunnsfag på torsdag og skulle gjerne hatt svar på noe.. :

 

Oppgaven

 

Motta arbeidsledighetstrygd på til sammen 40.000 kroner samtidig som man er i jobb

 

 

 

 

Det der er den eneste jeg kan svare på, fordi det har en bekjent av meg gjort, fikk 30 dagers fengsel. Som gikk mest ut på å spille kort og se på tv :)

 

 

Men til deg min gode lpride, dette er ikke usa :). VELL strenge straffe rammer du ramser opp der. 10-15år ubetinga for å stjele 40,000?

 

mens narkotika synes du er ok? Sikker på at du ikke har brukt noe slikt rett før du skrev dette? Vill nå påstå at å smugle 1kilo kokain burde være minst 10x strengere straff enn et lite tyveri. Men synes du selv at det er rett har du ytrings friheten med deg kompis.

Endret av Brulf
Lenke til kommentar
Mens den negative siden med dette er at man muligens påfører lovbryterene mer psykisk skade, og at det koster staten med tanke på mat osv.

 

Innsatte, som måtte trenge det, kan få behandling i fengselet.

 

Jeg ser for meg et system hvor enhver innsatt må jobbe for bedre kvaliteten på oppholdet sitt bakom murene. F eks, at alle mottar et minimum som klær, drikke og mat, men at en må jobbe for "luksus" som f eks TV, radio, ekstra lesemagasiner, osv.

Lenke til kommentar
mens narkotika synes du er ok? Sikker på at du ikke har brukt noe slikt rett før du skrev dette? Vill nå påstå at å smugle 1kilo kokain burde være minst 10x strengere straff enn et lite tyveri. Men synes du selv at det er rett har du ytrings friheten med deg kompis.

 

Min begrunnelse for legalisering av narkotika kan du finne ved å klikke her (en annen post på forumet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...