Gå til innhold

Bedre verden uten glansbilder?


Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger i det siste observert tilfeller av drittslenging og til tider mobbing av folk som ikke går kledd riktig, ikke sminker seg osv. Jeg har ikke tenkt på at dette finnes i den åpenlyse graden jeg har sett det i nå i det siste.

 

De "hotte", med riktig klær pent ansikt osv, hever seg over de som ikke ser like bra ut. Jeg føler meg sikker på at dette presset kommer av at markedet skal selge nye produkter og derfor kler opp de populære kjendisene med disse klærne for å selge disse.

Problemet med dette er at det skaper et overfladisk skille som både kan skapes av økonomiske eller prinsipielle grunnlag.

 

Ville vi kunne sett bedre utsikter om vi hadde forkastet det moderne (innen klær og kosmetikk), og holdt oss til kun det vi liker, og selv har lyst til å bære, og akseptere at andre gjør det samme?

 

Ville dette la seg løse i praksis? Over tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig et problem? La trendnissene leve i sin egen verden, så lever alle vi andre i vår verden der dette ikke er fullt så viktig.

 

Hvis man ser seg om så vil man faktisk se at de fleste mennesker ikke bryr seg spesielt mye om trendkarusellen. Men det er trendnissene som gjør mest ut av seg, og det er derfor de er så synlige og virker som om de fyller mer av verden enn de egentlig gjør. Men det er bare en illusjon.

 

Live and let live...

Lenke til kommentar

Om jeg hadde truffet en jente, som kunne gå irundt meg en hel dag uten sminke og pene klær. Skulle jeg ha tilbedt henne i alle tider.

 

Sminkedukkene får bare ha det så godt. Jeg snur meg ikke for å se på dem. Sitter noen tøtter bak i bussen jeg tar på jobb. De er så oversminka, å det er så stygt. Jeg blir forstyrra i synet av å se på all den brunkremmen som stråler utover hele landskapet i trøndelag.

 

Om man ikke bli akseptert for å ikke ha råd til levis bukse som koster 1200, så skal jeg vurdere å skalle ned personen som måtte mobbe. De fortjener faktisk ikke bedre.

Lenke til kommentar
Om jeg hadde truffet en jente, som kunne gå irundt meg en hel dag uten sminke og pene klær. Skulle jeg ha tilbedt henne i alle tider.

 

Sminkedukkene får bare ha det så godt. Jeg snur meg ikke for å se på dem. Sitter noen tøtter bak i bussen jeg tar på jobb. De er så oversminka, å det er så stygt. Jeg blir forstyrra i synet av å se på all den brunkremmen som stråler utover hele landskapet i trøndelag.

 

Om man ikke bli akseptert for å ikke ha råd til levis bukse som koster 1200, så skal jeg vurdere å skalle ned personen som måtte mobbe. De fortjener faktisk ikke bedre.

7341689[/snapback]

Er så enig. Bortsett fra at det skal litt mer til for at jeg skal tilbe henne :p Men hadde blitt meget inponert. Spurte dama mi (nå ex) til å være mer naturlig, men hun ville ikke fordi hun ikke følte seg bra uten. Kan jo forstå det slik samfunnet har blitt, men noen må tørre før andre..

 

BTW: Sensasjon - tror vi for første gang er på samme side i en PRS debatt! :p

Lenke til kommentar
Om jeg hadde truffet en jente, som kunne gå irundt meg en hel dag uten sminke og pene klær. Skulle jeg ha tilbedt henne i alle tider.

 

Sminkedukkene får bare ha det så godt. Jeg snur meg ikke for å se på dem.

7341689[/snapback]

Word. Jeg er saa glad for at jeg har en av de som kan gaa en dag eller to uten sminke. At hun kan kle seg som en slask, og vaere komfortabel med det. Neste dag kan hun sminke seg og vaere fin og fjong, uten aa oversminke. :love:

Lenke til kommentar
Jeg har flere ganger i det siste observert tilfeller av drittslenging og til tider mobbing av folk som ikke går kledd riktig, ikke sminker seg osv. Jeg har ikke tenkt på at dette finnes i den åpenlyse graden jeg har sett det i nå i det siste.

 

De "hotte", med riktig klær pent ansikt osv, hever seg over de som ikke ser like bra ut. Jeg føler meg sikker på at dette presset kommer av at markedet skal selge nye produkter og derfor kler opp de populære kjendisene med disse klærne for å selge disse.

Problemet med dette er at det skaper et overfladisk skille som både kan skapes av økonomiske eller prinsipielle grunnlag.

 

Ville vi kunne sett bedre utsikter om vi hadde forkastet det moderne (innen klær og kosmetikk), og holdt oss til kun det vi liker, og selv har lyst til å bære, og akseptere at andre gjør det samme?

 

Ville dette la seg løse i praksis? Over tid?

7341602[/snapback]

 

Jeg bruker klær som er 9 år gamle.

 

Hvis jeg vil ha en ny jobb, må jeg bruke en dress som:

 

* Ikke ser gammeldags ut -- Gamledager er ut.

* Ikke ser flåsete ut -- Flåsete holder ikke

* Ikke er rosa -- Rosa kommer aldri tilbake etter at fargen ble begravet ved siden av Disco-en.

 

Det er totalt idiotisk at det i det hele tatt er lover som sier at man må ha på seg klær --

 

Klær er vevde fibre sydd til å passe formen til homo sapiens, for å sikre at individer av rasen får oppmerksomhet og ikke blir kastet ut av flokken.

 

Vi er ikke dyr-- og ut over å være et mobbe-tema, så er alle klær, med unntak av skjørt, i aller høyeste grad uhygienisk for dem som bruker dem.

 

Likevel er vi tvunget til å gå med dem -- ikke fordi vi dør eller skader noen uten klær, men fordi "det er upassende" å tenke på hygienen sin.

Hvis nakenhet var vanlig, ville ikke nakenhet være upassende -- og mellomrommet mellom menneskers oppfattelser av nakenhet og sex ville økt betraktelig.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Andre1983, det finnes da vitterlig andre grunner til at vi går med klær, utover at man blir "kastet ut av flokken om man lar være". Med vårt klima sier det seg vel egentlig at klær også har den funksjonen å holde varmen, slik at vi ikke fryser (i hjel).

 

"Hvis nakenhet var vanlig, ville ikke nakenhet være upassende"

 

Dette er sant, og man kan finne eksempler på dette i enkelte indianersamfunn i sør-amerika.

 

"Vi er ikke dyr"

 

Men det er vi da faktisk Andre1983, du bruker jo også ganske passende artsnavnet Homo Sapiens som plasserer oss i samme kategori som en del menneskeaper. :)

Lenke til kommentar

Tror du misforstod:

 

Jeg brukte:

"Klær er vevde fibre sydd til å passe formen til homo sapiens, for å sikre at individer av rasen får oppmerksomhet og ikke blir kastet ut av flokken."

 

For å påpeke simpelheten; dyriskheten i oppførselen vår.

 

Videre bruker jeg det nå selvmotsigende: "Vi er ikke dyr"-- nettopp for å påvise at vi egentlig burde være sivilisert nok til å makte å gå med de klærene vi trenger, og ikke de klærene som dekker til hele kroppen, uten noen annen grunn enn for å få positiv oppmerksomhet / ikke få negativ oppmerksomhet.

 

Jeg er enig med deg, at vi kan bruke varme klær om vinteren av praktiske årsaker -- men hvorfor *må* vi bruke shorts om sommeren for ikke å bli buret inne..?

 

Det jeg prøver å si er:

*Noen* tror ikke mennesker er dyr, og at mennesker er "overformyndere for skaperverket" eller lignende.

Mennesker *er* dyr -- og hvordan kan vi kalle oss siviliserte når vi staffer individer av vår art for ikke å gå med det som er desidert mest naturlig for et mennesker akkurat der og da..?

glansbilder? hvis man ser bedre ut etter å ha tatt på et plagg osv..hvorfor ikke? vi er ikke tilbake i steinalderen..

7352882[/snapback]

 

Vi pynter skjellene våre med skinnende gjenstander...

 

Vi er ikke tilbake til steinalderen -- vi er tilbake i *havet* for 2 milliarder år siden.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Er så utrolig enig. Men etter å ha irritert seg over dette lenge, har jeg funnet ut at moteløvene kan leve i sin egen lille verden. Vist man ser seg rundt og tenker på de man kjenner/har møtt. Er det veldig få som er ekstremt opptatt av klær.

 

Det tragiske er at folk velger klær som ser bra ut, forand hvordan de er å ha på. Jeg liker joggbukse og en eller annen genser, da går jeg med det. Liker noen å gå i samedrakt eller smoking så bør de gjøre det uavhening av hva folk måtte mene.

Men dette tror jeg vill være slik i all framtid. Mennesker er dumme dyr.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg mer i mot de som kler seg for å være anderledes enn de som kler seg "rett". Folk må få gå i det de selv syns er pent, og samtidig må også andre få lov til å ha en mening om hva de syns er pent og ikke. Ser ikke helt det store i å henge seg opp i andre, hvordan de ser ut, hvordan de kler seg eller oppfører seg generelt. Verden er stor, og det finnes mange typer mennesker. Sannsyneligvis vil nok alle finne noen som passer seg selv, etter litt søking. En kommer uansett ingen vei i å tenke for mye på hva andre gjør, eller har på seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg mer i mot de som kler seg for å være anderledes enn de som kler seg "rett". Folk må få gå i det de selv syns er pent, og samtidig må også andre få lov til å ha en mening om hva de syns er pent og ikke. Ser ikke helt det store i å henge seg opp i andre, hvordan de ser ut, hvordan de kler seg eller oppfører seg generelt. Verden er stor, og det finnes mange typer mennesker. Sannsyneligvis vil nok alle finne noen som passer seg selv, etter litt søking. En kommer uansett ingen vei i å tenke for mye på hva andre gjør, eller har på seg eller ikke.

7353776[/snapback]

Enig så enig. Hvorfor denne besettelsen av å se på hva andre har på seg? Joda, kler du deg på en spesiell måte så tilhører du automatisk innefor en gruppe og vi mennesker (i iallefall i den verden jeg kjenner til) er eksperter på å forhåndsdømme folk.

Noen kler seg på en måte for å tilhøre en del av samfunnet, noen kler på seg klærne for at de er behagelig og en del gir seg bare faen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...