Gå til innhold

Pentax DA 12-24 f/4 == Tokina 12-24 f/4?


Anbefalte innlegg

Fotografi tester i siste nummer et bredt utvalg av vidvinkelzoomer, men naturligvis ikke den jeg har sett meg ut (Tokina 12-24), siden den ikke har norsk distributør.

 

Imidlertid mener jeg å ha snappet opp ett eller annet sted at det er Tokina som bygger zoomer for Pentax, og at det således kan være en Tokina i Pentaxklær som får karakteren "toppvalg" i testen. Kan dette være riktig? Pentaxen koster betydelig mer enn Tokinaen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fotografi tester i siste nummer et bredt utvalg av vidvinkelzoomer, men naturligvis ikke den jeg har sett meg ut (Tokina 12-24), siden den ikke har norsk distributør.

 

Imidlertid mener jeg å ha snappet opp ett eller annet sted at det er Tokina som bygger zoomer for Pentax, og at de således kan være en Tokina i Pentaxklær som får karakteren "toppvalg" i testen. Kan dette være riktig? Pentaxen koster betydelig mer enn Tokinaen.

Har også hørt rykter om dette her på forumet, og har egentlig grunn til å tro at de er sanne. Mistenker at det samme gjelder Tokina/Pentax 16-50 f/2.8 og 50-135 f/2.8...

 

Samtidig kan jeg tenke meg at selv om optikken er den samme, kan Pentax ha gjort litt endringer i byggekvalitet etc. som gir utslag i prisen. 16-50 f/2.8 og 50-135 f/2.8 (har ikke fått bekreftet noe sted at det er Tokina som lager disse for Pentax, bare gjør oppmerksom på det) ser ut til å være i praksis helt identiske, og ikke minst det faktum at Tokina bare lager disse med Canon og Nikon-fatning (slik at Pentax får selge sine egne, ser det samme gjelder 12-24 f/4 også) tyder jo på at det er et lite samarbeid på gang. Ser at Tokina 50-135 f/2.8 akkurat er lansert og skal være på markedet i disse dager... Det at Tokina ikke får selge med Pentax-fatning, gjør jo også at Pentax kan selge disse uten konkurranse fra andre enn Sigma og Tamron, og dermed kan ta litt mer for dem enn Tokina, som jo konkurrerer med både Nikon og Canon i sin del av markedet, i tillegg til Sigma og Tamron...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

De zoomene du trekker frem, med sine litt uvanlige brennviddeomfang, er sterke indikasjoner på et svært tett samarbeide mellom Tokina og Pentax. Det slår meg ellers at prissammenligningen min er helt feil - jeg sammenligner jo norske priser på Pentax med USA-priser på Tokina.

 

Jeg velger å tro at Pentax og Tokina i det minste er optisk identiske, og at lykken er en Tokina 12-24. :)

Lenke til kommentar
De zoomene du trekker frem, med sine litt uvanlige brennviddeomfang, er sterke indikasjoner på et svært tett samarbeide mellom Tokina og Pentax.
Spesielt siden Tokina ikke har objektiver med Pentax-fatning lenger, noe de hadde på f.eks. 28-70 f/2.8, 28-80 f/2.8 og 80-200 f/2.8 (let litt i arkivet, så finner du sikkert flere).
Jeg velger å tro at Pentax og Tokina i det minste er optisk identiske, og at lykken er en Tokina 12-24. :)

Jeg har hørt "ryktene" tidligere i hvert fall, lurer på om det kan ha vært Pentax-entusiasten vår, Herr Brun, som kom med det en gang, vedkommende hadde det i hvert fall fra noe jeg anså som en pålitelig kilde den gang...
Lenke til kommentar

Etter et kjapt søk på nettet kan det se ut til at de er mere like inni enn utenpå.

 

Klippet fra Photozone.

 

The optical design of the lens is a joint effort by Tokina and Pentax. However, both manufacturers followed a different approach for the mechanical implementation.

 

Fra Nikon Forum på photo.net

 

The Tokina 12-24 zoom was co-designed with Pentax. The Pentax 12-24 is optically the same. Tokina will not be making a version for the Pentax K-mount, obviously.

 

Og fra Hannemyr.

 

Pentax is supposed to have developed this in cooperation with Tokina, so they should be identical optically. However, mechanical cosntruction and coatings are not identical.

Lenke til kommentar

Disse to objektivene er bygget på samme optiske formel, og den optiske formellen er resultat av et samarbeid. Det samme gjelder en del andre objektiver som Pentax og Tokina har felles. (Så vidt jeg vet, er det Tokina som har hovedansvaret for formellen i dette tilfellet).

Det kan altså sammenlignes med to brød som er bakt ut fra samme oppskrift. I utgangspunket vil disse bli ganske like, men når bakeriene bruker ulike underleverandører kan resultatet bli ulikt. Det samme gjelder nok langt på vei optikk.

 

En viktig forskjell er at Pentax sin utgave har SMC coating. Det er grunnen til at Pentax sin opptikk har et svært godt rykte når det gjelder motlysegenskaper. Ved vidvinkel har dette spesielt stor betydning.

 

Jeg har forresten sett mange eksempler på bilder fra Pentax DA 12-24/4. Bedømt ut fra de, er det et svært kompetent verktøy. Bortsett fra motlysegenskapene er det liten grunn til å tro at Tokina er dårligere optisk.

 

Et lite sidespor: Når det gjelder 16-50/2,8 og 50-135/2,8 vil Pentax sin utgave være værbestandig og utstyrt med SSM, altså innebygget AF motor. Lite tyder på at Tokina sin utgave vil ha samme finesser.

Lenke til kommentar

Om Pentax/Tokina:

Et objektiv med oppsiktsvekkende jevne verdier ved alle blendere og brennvidder, og fra hjørne til hjørne. Pålitelig optikk vel egnet til de fleste krevende oppgaver som arkitektur- og landskapsfotografering. Et topp valg og dertil et meget godt kjøp til sin pris. (kr 7500,- veil)

Som negativt trekkes langsom AF frem.

 

Om Sigma:

Det er bare mørke hjørner som hindrer oss i å gi dette objektivet vår uforbeholdne anbefaling. Men det er nok hva du må betale for den gunstige prisen. Både år det gjelder jevn skarphet og fortegning er dette objektivet ellers tett på Olympus' 7-14mm (testens vinner). Mekanisk presist og rask AF. Kan du leve med lysavfallet i kantene, er det ingen grunn til å nøle."

Testen viser at lysavfallet ikke blir borte ved nedblending - det er fortsatt over 2 blendere (fra over 3 vidåpen) 2 trinn nedblendet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...