Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Legalisere "piratkopiering," gjennomførbart?


Cronius

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke greie på juss, så det kan være at jeg kanskje skriver eller spør om rare ting, så vær snill og "bear with me.." Jeg visste ikke om jeg skulle legge dette under Juss eller Samfunn/politikk, tenkte kanskje det blir mer seriøst hos juss-folket. I tillegg vil jeg på forhånd beklage at dette innlegget ble såpass langt som det ble, håper noen gidder å lese det...

 

Jeg ønsker å løse problemet med "piratkopiering" over internett. Jeg husker ikke lenger hvor jeg så det hen, men under en diskusjon på nettet ble det skrevet at en undersøkelse foretatt i sverige anslo at det var rundt 800 000 svensker som lastet ned ulovlig opphavsbeskyttet materiale fra nettet hver eneste dag. Det er tydelig at lovene rundt dette ikke fungerer etter hensikten.

 

For å få bort den ulovlige fildelingen foreslår jeg at man endrer betalingsmåten for opphavsbeskyttet materiale som blir distribuert over internett. I dag må man betale for hver enkelt "enhet" man ønsker å laste ned, dvs. man må betale for hver sang, hver CD, hver bok, hver film, osv. Ettersom det er såpass mye ulovlig distribuering over nettet (uten at jeg har noen konkrete tall å vise til) foreslår jeg at man endrer prismodellen fra "per enhet" til en fast pris i måneden. Dvs. alle som har bredbånd må betale f.eks. 50,- kr i måneden (beløpet kan diskuteres) og får til gjengjeld lov til å laste ned så mye opphavsbeskyttet materiale man vil.

 

Hvis alle som har bredbåndsabonnement i Norge hadde betalt 50,- kr hver i måneden til et "opphavsfond" hadde dette blitt over 600 millioner kroner i året (i følge mine kjappe beregninger med tall fra ssb). Disse pengene ville så blitt fordelt til opphavsmennene som fikk sine verk distribuert over nettet. For å finne ut hvor mye hver opphavsmann skal ha behøver man statistikk over hva som blir distribuert. Hvis man først klarer å samle inn dette kan man bruke statestikken til å fordele pengene i fondet direkte til opphavsmennene, istedenfor at pengene går til den vanlige distributøren (som ikke har hatt noe med denne distribusjonen å gjøre). Mao, opphavsmenn vil få penger for den fildeling som i dag er ulovlig og som de dermed heller ikke får noe direkte inntekt fra.

 

Altså, i stedenfor å betale for hver ting man laste ned er det fritt fram med fildeling (for privatpersoner vel å merke) for en fast pris i måneden. Denne prismodellen er velkjent, godt likt og mye brukt. Før i tiden måtte man betale for hvert minutt man var koblet på internett, nå betaler man en fast pris i måneden og kan bruke linja så mye man vil. Før i tiden måtte man betale for hvert minutt man satt i telefon, nå har man i hvert fall ett firma i Norge som tilbyr gratis telefon til alle fasttelefoner i vest-europa og nord-amerika til en fast pris i måneden (ingen startavgift, ingen minuttpris). Det samme foreslår jeg nå for opphavsbeskyttet materiale over nettet: Gratis nedlasting for en fast pris i måneden.

 

Rent praktisk foreslår jeg ikke at man skal få en offiseiell "nettbutikk" hvor man kan lastened fra, kun at man skal legalisere "piratkopiering," dvs "legalisere fri bruk og distribuering av opphavsbeskyttet materiale for og mellom privatpersoner," eventuelt "legalisere fri distribuering og bruk av opphavsbeskyttet materiale mellom privatpersoner og for privat bruk."

 

Jeg går 3. året på bachelor i datateknikk på universitetet i stavanger og har fått godkjent en bacheloroppgave som skal løse problemet med å samle inn pålitelig statistikk fra fildelingsnettverk samtidig som man ivaretar kildeanonymitet (det tekniske leddet man behøver å for å få gjennomført det jeg foreslår). Ettersom det er begrenset med tid vil jeg bare ta for meg bittorrent-protokollen og utvide denne slik at det er mulig å samle inn statistikk fra "bittorrent-svermene" på en fornuftig måte. Skulle det jeg foreslår fungert i praksis måtte man laget lignende systemer for andre fildelingsnettverk/protokoller, noe jeg mener burde være overkommelig hvis det først er implementert for bittorrent.

 

Så for lage en avslutning på en lang historie: Hvilke juridiske hinder står i veien for å få gjennomført en slik lovendring? Ville det vært juridisk problematisk med tanke på EU, WTO e.l.? Ville det vært juridisk vanskelig å gjennomført det jeg foreslår?

 

Ideelt sett mener jeg at man faktisk burde legalisere fri fildeling mellom privatpersoner, punktum. Men jeg innser at rent politisk er det vanskelig å få gjennomført noe så liberalt, så derfor foreslår jeg dette kompromisset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

woaw, mye tekst.

 

 

Det jeg tror stopper hele dette prosjektet er, alt. Tror ikke selv at dette er gjennomførbart fordi de som eier rettighetene til de forskjelige filene man deler aldri ville ha sagt at det er lov å piratkopiere, de kommer ikke til å tjene på det.

 

Den statestikken som skulle følge hvor mye enhver fil ble lastet ned kommer til å bli altfor ufullstendig, og enkeltpersoner ville på pur F laget/programert noe som hadde omgått systemet og "alle" ville ha gjort det samme. Er vansklig å finne person(alder 0 - 30) i dette samfunnet som har rettigheter på alle mediafilene sine, dette på tross av at det er ulovelig, men de gjør det fordi de har mulighet. Det samme vil skje, de har mulighet for å omgå systemet og da vil man gjøre det.

(Min teori, sikkert mye som er glemt eller feil :) )

Lenke til kommentar

Hehe, okay jeg får prøve meg på en kortversjon da:

 

Hvis alle som har bredbånd i Norge betaler 50,- kroner i måneden for å legalisere "piratkopiering" vil dette utgjøre over 600 millioner kroner i året. Et program/system samler inn statistikk fra fildelingsnettverkene slik at pengene blir fordelt riktig til opphavsmennene (dette systemet skal jeg lage for bittorrent-protokollen i min bachelor-oppgave til våren). Dvs. den eneste praktiske forskjellen dette vil utgjøre for folk er at A) "piratkopiering" blir lovlig, og B) bredbåndslinja koster plutselig 50,- kroner mer i måneden.

 

Og C) i tillegg vil altså dette føre til at opphavsmenn nå får betalt for fildelingen som skjer på nettet (mellom norske brukere), i motsetning til nå.

 

Er dette (juridisk) gjennomførbart?

Lenke til kommentar
Det er juridisk gjennomførbart om vi forandrer lovverket og bryter med (minst) et EU-direktiv. Opphavsretten er ikke en statisk rettighet, den er forandret utallige ganger.

7324959[/snapback]

Høres forsåvidt bra ut. Jeg ser at på wikipedia står det bl.a.:

- "Medlemslandene har ikke anledning til å innføre lover som strider med gjeldende direktiv."

- "Norge er gjennom EØS-avtalen bundet til å innføre alle EU-direktiver i norsk rett."

 

Så jeg lurer på: Har Norge tidligere brutt med EU-direktiv? Hva slags prosess må man igjennom for å kunne gjøre det? Hvor vanlig er det at andre EU-land bryter med EU-direktiv?

 

(Beklager dumme spørsmål, vil bare benytte anledningen til å bli kjent med dette.)

Lenke til kommentar
Så jeg lurer på: Har Norge tidligere brutt med EU-direktiv?

7332316[/snapback]

 

Ja, forsåvidt:

 

"Veronika Finanger satt på med en fyllekjører, og ble derfor nektet erstatning av forsikringsselskapet.

Dette er i strid med et EØS-direktiv fra 1992, som slår fast at passasjerer har krav på erstatning selv om sjåføren viser seg å være beruset."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/10/28/447760.html

Lenke til kommentar
woaw, mye tekst.

 

 

Det jeg tror stopper hele dette prosjektet er, alt. Tror ikke selv at dette er  gjennomførbart fordi de som eier rettighetene til de forskjelige filene man deler aldri ville ha sagt at det er lov å piratkopiere, de kommer ikke til å tjene på det.

Piratkopiering er jo relativt utbredt i dag (skulle gjerne hatt noen tall på det men..), og hvis man innfører dette forslaget vil rettighetshaverene få over 600 millioner kroner ekstra å dele mellom seg årlig sammenlignet med nå.

 

Så ved mindre økt piratkopiering fører til over 600 millioner i tapt salg årlig (sammenlignet med dagens omsetning), så vil de med andre ord faktisk tjene på det, og det er det som er meningen. (Dessuten tror jeg personlig at økt tilgang fører til mer salg for denne sektoren, ikke mindre.)

 

Den statestikken som skulle følge hvor mye enhver fil ble lastet ned kommer til å bli altfor ufullstendig, og enkeltpersoner ville på pur F laget/programert noe som hadde omgått systemet og "alle" ville ha gjort det samme. Er vansklig å finne person(alder 0 - 30) i dette samfunnet som har rettigheter på alle mediafilene sine, dette på tross av at det er ulovelig, men de gjør det fordi de har mulighet. Det samme vil skje, de har mulighet for å omgå systemet og da vil man gjøre det.

(Min teori, sikkert mye som er glemt eller feil :) )

7324537[/snapback]

Tanken er at man endrer på fildelingsprogrammene som brukes i dag til å inkludere de utvidelsene som må til for at dette skulle fungere (dette er gjennomførbart ettersom de fleste fildelingsnettverkene har klienter med åpen kildekode). Det eneste som skjer hvis man ikke bruker en oppdatert klient vil altså være at man ikke får lov til å bestemme hvor pengene skal gå hen.

 

Og hvorfor skulle man ville det? Mitt forslag er at alle som har bredbånd må betale uansett, så når man først betaler, hvorfor skulle man velge å ta vekk sin egen bestemmelsesrett over pengene "på pur F"?

 

Statestikken vil aldri bli 100% korrekt, men det er ikke meningen heller. Det er viktig at det skal være enkelt å gjennomføre, så får statestikken fungere som et godt estimat i værste fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke lest all teksten men tror det er et politisk og følelsemessig minefelt som er kraftig nok til å gi protestmasjer og støttemasjer i gatene, gateslagsmål og TV-debatter der deltagerene går løs på hverandre. Bjørn Eidsvåg blir sikkert førstemann til å eksplodere på TV-skjermen.

 

Morsomt tankeeksperiment, men jeg tror ikke det er praktisk gjennomførbart i overskuelig fremtid.

 

Bransjen utenfor Norge vil trolig også fly i flint og legge penger i lomma til Bush for å få han til å lage handelsblokkade mot Norge dersom vi innfører endringen. Norge vil i så vall komme under et voldsomt press.

Lenke til kommentar
Morsomt tankeeksperiment, men jeg tror ikke det er praktisk gjennomførbart i overskuelig fremtid.

7393892[/snapback]

De fleste jeg snakker med sier akkurat dette. Det blir ikke lett nei.

 

Med dette forslaget vil som sagt rettighetshavere tjene penger på noe de i dag ikke har direkte inntekt fra, så dette forslaget er like positivt for rettighetshavere som det er for forbrukere i mitt syn.

Lenke til kommentar

Interessant lesing, om ikke annet. Jeg tror nok det er mye som står i veien her, men i hovedsak vil det nok være penger som stopper dette. Langt i fra alle laster ned piratkopiert programvare, så derfor er det lite sannsynlig at Hr Hansen vil betale 50,- kr for noe han i utgangspunktet ikke vet hva er. En løsning på dette problemet er jo å "fortelle folket" hvordan man laster ned piratkopiert programvare, men jeg tviler på at dette vil slå an i de høyere ledd.

 

Men det som gjør dette prosjektet mest u-gjennomførbart i mine øyne er nok produsentene, eller utgiverne om du vil. De vil aldri greie å bli enig om hvor stor del av kaka de skal ha, noen vil mene at siden de har nettopp sluppet "kjempepopulær film III" har de krav på minst 3% av de 600 millionene. Det er kanskje mulig at man kunne løst dette problemet med loggføring, alternativt ett eget nettsted hvor alle kan hente fra - Men det vil alltid være personer som kommer seg rundt dette.

 

Ergo - En fin tanke som jeg absolutt likte, men tvilsomt gjennomførbart med det første.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Interessant lesing, om ikke annet.  Jeg tror nok det er mye som står i veien her, men i hovedsak vil det nok være penger som stopper dette.  Langt i fra alle laster ned piratkopiert programvare, så derfor er det lite sannsynlig at Hr Hansen vil betale 50,- kr for noe han i utgangspunktet ikke vet hva er.  En løsning på dette problemet er jo å "fortelle folket" hvordan man laster ned piratkopiert programvare, men jeg tviler på at dette vil slå an i de høyere ledd.

I utgangspunktet er det bra at folk ikke driver med piratkopiering, det er jo ulovlig tross alt ;-) Ved å informere om fordelene og mulighetene dette gir skal det nok la seg gjøre å overtale folk om dette er svært positivt for alle forbrukere.

 

Men det som gjør dette prosjektet mest u-gjennomførbart i mine øyne er nok produsentene, eller utgiverne om du vil.  De vil aldri greie å bli enig om hvor stor del av kaka de skal ha, noen vil mene at siden de har nettopp sluppet "kjempepopulær film III" har de krav på minst 3% av de 600 millionene.  Det er kanskje mulig at man kunne løst dette problemet med loggføring, alternativt ett eget nettsted hvor alle kan hente fra - Men det vil alltid være personer som kommer seg rundt dette.

 

Ergo - En fin tanke som jeg absolutt likte, men tvilsomt gjennomførbart med det første.

7415066[/snapback]

Det tekniske blir ikke lett å gjennomføre, men heldigvis har universitetet i stavanger latt meg skrive en bacheloroppgave om det, så jeg skal nok få til noe som fungerer tilfredstillende. (Denne oppgaven vil altså utvide bittorrent-protokollen til å inkludere [anonym og pålitelig] statistikk-innsamling, og når man først får det til der er det naturlig at det også vil la seg gjøre for andre fildelingsnettverk.) Og hvis man først får samlet inn pålitelig statistikk er det både rettferdig og logisk at man følger denne når man skal fordele pengene til opphavsmennene.

 

[edit: skrivefeil]

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Det tekniske blir ikke lett å gjennomføre, men heldigvis har universitetet i stavanger latt meg skrive en bacheloroppgave om det, så jeg skal nok få til noe som fungerer tilfredstillende. (Denne oppgaven vil altså utvide bittorrent-protokollen til å inkludere [anonym og pålitelig] statistikk-innsamling, og når man først får det til der er det naturlig at det også vil la seg gjøre for andre fildelingsnettverk.) Og hvis man først får samlet inn pålitelig statistikk er det både rettferdig og logisk at man følger denne når man skal fordele pengene til opphavsmennene.

7420343[/snapback]

Snedig. Med et sånt system kan man sørge for å "dele" sitt eget materiale på en fiktiv måte, med mye trafikk, og så høste cash i store mengder. :)

Lenke til kommentar
Piratkopiering er jo relativt utbredt i dag (skulle gjerne hatt noen tall på det men..), og hvis man innfører dette forslaget vil rettighetshaverene få over 600 millioner kroner ekstra å dele mellom seg årlig sammenlignet med nå.

7337289[/snapback]

 

Det blir kun "ekstra" dersom folk fortsetter å kjøpe programvare på samme måte som før. Med en legalisering forsvinner jo moralske sperrer, og risikoen blir borte. Dette vil nok føre til at normal programvarehandel blir en god del redusert.

Produsentene vil nok motarbeide en slik løsning med nebb og klør, og om det først ble gjennomført, så ville ikke det få dem til å gi opp. Tenk root kits, enda verre kopibeskyttelse, adware o.l. som aktiveres i cracka versjoner, og alle mulige triks for å gjøre programvaren ubrukelig dersom den ikke installeres fra originalmedia med en original lisensnøkkel.

 

Men jeg er enig i at det trengs en løsning som ikke går ut på å straffe eller saksøke hver enkelt fildeler.

Lenke til kommentar
Snedig. Med et sånt system kan man sørge for å "dele" sitt eget materiale på en fiktiv måte, med mye trafikk, og så høste cash i store mengder.  :)

7420752[/snapback]

Helt riktig, angrep er en vesentlig del av problemstillingen. Det er der pålitelighet kommer inn i bildet: Ved å bruke muligens ID-basert kryptering, eller en annen form for autentisering basert på krypteringsnøkler kan man forhåpentligvis skille mellom ekte noder og fiktive noder (som kommer fra et program som genererer fiktiv statistikk).

 

Når først det er gjort kan man deretter f.eks. begrense statistikken til å gjelde mellom ikke-NAT-ede IP-er, slik at man ikke kan sette opp masse virtuelle noder hjemme på en pc (som i utganspunktet er ekte noder).

 

Å angripe statistikken ville dermed blitt mye vanskeligere. Hvis det er f.eks. 1 million norske brukere av fildelingsnettverk skal det dermed en hel del arbeid til for å kunne påvirke statistikken nevneverdi. Når man først kommer opp i en slik skala blir det ikke lenger noe man gjør på gutterommet, men virkelig organisert tukling av statistikken. Og organisert kriminalitet får politiet ta seg av ;-) Noe mer detaljer rundt dette har jeg ikke, ettersom jeg ikke har begynt på oppgaven enda.

Lenke til kommentar
Det blir kun "ekstra" dersom folk fortsetter å kjøpe programvare på samme måte som før. Med en legalisering forsvinner jo moralske sperrer, og risikoen blir borte. Dette vil nok føre til at normal programvarehandel blir en god del redusert.

Jeg vil påstå at det ikke er noe moralskt galt i å dele musikk og film med kjente og ukjente så lenge man ikke tjener penger på det. Man bruker ikke tid og krefter på å prøve å ødelegge for opphavsmennene, men nettopp det motsatte: At man ønsker å spre verkene deres og få tilgang til mer. Fri flyt av kultur kan da umulig være skadelig for samfunnet.

 

At salget på rene digitale produkter som f.eks. programvare vil bli redusert: Fullt mulig. Men jeg er helt sikker på at bransjen klarer å tilpasse seg ved å tilby tjenster markedet ønsker, til rett pris.

 

(Alle bedrifter måtte uansett betalt som før, ettersom dette forslaget kun vil gjelde for privatpersoner.)

 

Produsentene vil nok motarbeide en slik løsning med nebb og klør, og om det først ble gjennomført, så ville ikke det få dem til å gi opp. Tenk root kits, enda verre kopibeskyttelse, adware o.l. som aktiveres i cracka versjoner, og alle mulige triks for å gjøre programvaren ubrukelig dersom den ikke installeres fra originalmedia med en original lisensnøkkel.

 

Men jeg er enig i at det trengs en løsning som ikke går ut på å straffe eller saksøke hver enkelt fildeler.

7421200[/snapback]

Jeg tror du har rett, men med "fri privat bruk" vil det også tilsi at man har lov til å knekke kopisperrer o.l. Men uansett er ikke dette opprinnelig myntet direkte på programvare, hensiktet er å fremme kulturspredning, så at programvare blir en del av det hele er egentlig en slags interessant bieffekt. Om man ikke klarer å spille WoW som man fikk fra naboen uten å betale for det er ikke det imot hensikten til forslaget.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

De fleste i norge har råd til å kjøpe det meste bare de ikke må ha alt!

I fjord ga Ola norman rekordmye i juletiden, vi kjøpte for rekord sum til jul og vi har aldri spart så mye penger som nå, og januarsalget har sjelden vært så høyt første uke...

 

Husk Filmer/serier og musikk kan deles inn i den private krets så lenge at det er anskafett på lovlig vis. Det står vertfall her inne på forumet etter nettmøte med noe anti pirater under tg 06

Lenke til kommentar
Hva med alle som ikke vil betale 50 kr ekstra i måneden? Hvordan skal det bli praktisk mulig å stenge disse ute?

7638217[/snapback]

Når man har bredbånd får man tilgang til en rekke tjenester: Web, Epost, osv. På samme måte som man ikke kan velge å ekskludere epost når man har bredbånd kan man heller ikke ekskludere fildeling: Selv om man aldri bruker det. Mao, i mitt forslag kan man ikke velge å ikke betale, nettopp fordi det ikke er mulig å ta bort tilgangen til denne tjenesten fra internett-abonnomentet.

 

I praksis kan man legge gebyret hos isp-en, som dermed raskt vil videreføre dette til kundene sine. Man kan selvfølgelig si at det er urettferdig for de som ikke driver med fildeling, men alternativet er å ha et system hvor man betaler for internett "per bruk," (som ved dial-up) og de aller fleste vil jo heller ha fast-pris modellen. Dessuten vil legalisering av piratkopiering gjøre det mer tilgjengelig for folk (man kan tenke seg at alle episodene av Cæsar dukker opp for nedlasting på en norsk Cæsar-fanside laget av naboen osv), noe som vil føre til at flere benytter seg av fildeling og dermed gjøre problematikken rundt de som ikke bruker det / ikke vil betale veldig liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...