Gå til innhold

Billig videoredigeringsmaskin? Seriøse svar, takk!


Anbefalte innlegg

Hei. Skal sette sammen videoredigeringsmaskin for en kamerat. Er ute etter seriøse svar angående oppsettet under. Ingen "KJØP DETtE!!" liknende svar takk :razz:

 

PIV 2.4GHz "NW" Boxed PC533 2,030,-

Asus P4PE/GL/F/S-ATA 478/533 1,660,-

I845PE, ATA/100, ATX, USB2.0, DDR333...

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 1,475,-

WD120GB 8mb cache IDE 7200RPM 1,595,-

Chieftec Dragon Midi Tower 694,-

- Kabinett m/300W DH-01W P4 / AMD

 

Før i tiden var Pentium IV klart bedre egnet til videoredigering enn AMD. Er dette fortsatt et faktum?(det anbefales forresten PIV i "videoredigereren")

 

Noen som har noe å tilføye angående hovedkortet? Noen tillitsvekkende tester? Det er forresten rikelig utstyrt. Har Promise Serial-ATA (RAID), ADI 1980 audio Codec, Via 1394 FireWire, USB2.0, Audio/Game (??), 1GBit-LAN... Firewire er et MUST når det gjelder videoredigering. Jeg har forstått det sånn at når hovedkortet har dette, trenger man IKKE video-inn på skjermkortet?? :???:

 

ATi anbefales til videoredigering. Derfor går jeg nok for dette. Noe dyrere enn 1000kr er uaktuelt! Hvordan er ATi kortene fra Sapphire? Er dette bare jall?

 

Sapphire Radeon 8500 64MB DDR 1,013,-

- AGP, ATI 8500, DVI, Tv-Out, Retail

 

Lurte litt på dette kortet...

Alle seriøse svar mottas med takk :wink:

 

MVH mFaFa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forresten nylig bygd et par Intel systemer med MSi 648 MAX hovedkort; basert på SIS648 chipsettet. Disse kortene har det vært en del tull med! :mad: Takler så definitivt ikke DDR400. Man MÅ 333MHz, samme hvor gode brikkene er (testet med Apacer DDR400 og Corsair XMS3500!)

 

Ikke anbefal meg MSi-kortene altså! :smile: :grin:

Lenke til kommentar

Tja, burde vel virke det der... :smile:

Men (det er jo alltid et men..), du "må" ha en disk til.

Fordi det ikke er anbefalt å grabbe video på samme disk som operativsystemet ligger på, blir lett hakking. og det nytter ikke med å dele 120GB i flere partisjoner. Det må være en anne "fysisk" disk.

 

mvh

Joar

Lenke til kommentar

Det ser ut som et bra system for videoredigering

 

Du mener sikkert "ikke anbefal meg SIS kortene altså" :smile: Asus sine kort basert på SIS648 brikkesettet har stort sett de samme problemene som alle andre kort med dette brikkesett.

 

Du slipper noe billigere unna dersom du velger et MSI 845PE MAX2 kort. Ytelsesmessig så er MSI og Asuskortet basert på 845PE brkkesettet identisk. Vi har en test av dette kortet på slapps.com

 

 

Edit: de vanlige

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-11-14 15:39 ]

Lenke til kommentar

Har nøyaktig samme oppsett (bortsett fra harddisk og skjermkort) og jobber mye med lydredigering. Det krever jo også mye av prosessor, minne etc. Har testet ut flere av de tyngste programmene (Cubase, Acid, Soundforge) og kan ikke si annet enn at det sklir som en drøm. Kjør på.

Lenke til kommentar

Sant! Men dessverre kan to harddisker karakteriseres som budsjett-drap med fullt overlegg. Dette er en førstegangskjøper uten vanvittige krav. Kjøperen driver med kun med filming på fritiden. Budsjettet har dessverre kun rom for èn disk :sad:

 

Quote:


Den 2002-11-14 15:38, skrev byggeren:

Du mener sikkert "ikke anbefal meg SIS kortene altså" :smile: Asus sine kort basert på SIS648 brikkesettet har stort sett de samme problemene som alle andre kort med dette brikkesett....

_________________

Byggeren


 

Byggeren, jeg får unnskylde! :smile: Det var nå litt "styggt" av meg å skrive MSi når jeg allikevel visste SiS648-chipsettet er synderen! Skal sjekke ut MSi-kortet du anbefalte. *lese testen*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 17:38, skrev Simen1:

Ser bra ut men jeg vill nok gått for to hardisker som Joar sier. (Selv om det tar litt knekken på lommeboka.) Du kan kanskje gå litt ned på CPU eller lignende for å finansiere den ekstra harddisken.


 

Enig i dette. Er lurt å ha en disk med råfilm, 60min med råfilm tar over 15gb, så det er greit med ekstra plass. Og ytelelsen vil bli litt bedre når du komprimerer..

Lenke til kommentar

Angående den ekstra disken, kunne du lete litt rundt om på bruktmarkeder el. lignende. Da ville du sikkert fått en 10-20gb / 7200 disk for noen hundre kroner. Eller du kan sende en mail til de forskjellige webshopene for å høre om de har noen eldre disker de ikke har fått solgt ut.

 

Om disken bare skal brukes til å ha OS på, ser jeg ikke noe hinder i å bruke en gammel 10-20gb disk.

Lenke til kommentar

Skjønner det med to fysiske harddisker er et stort poeng når man skal redigere video! Kjøperen er ingen kløpper på data (enda..), og jeg har jo faktisk et dugandes skjermkort til overs! Han kunne ev.kjøpt det..og oppgradert når jeg føler han trenger det :smile:

 

Det er et ASUS V7700 Deluxe 32MB DDR-SDRAM (Video-Inn/ut) AGP skjermkort. Duger vel fett videoredigering. Resten av maskineriet blir såpass rått at spill uansett vil gå greit nok..

 

Jeg kan da ikke skjønne annet enn at kortet vil gjøre jobben! Så hvor mye er det greit å betale for det?

Lenke til kommentar

Javell. Begrunnelse tas imot med takk! (og kanskje motargumenter) :grin:

 

Edit: Hvis du tenker på spilling skjønner jeg deg. Men spill står ikke i høysetet. Videoredigeringen er hovedprioritet. Hvis du mener man behøve DirectX 8.1 kompitabelt kort for at videoredigering skal gå glatt, vil jeg GJERNE høre HVORFOR :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-11-14 18:17 ]

Lenke til kommentar

Mye HD plass er bra..., men det kortet du har plukka ut.

 

Sapphire Radeon 8500 64MB DDR

AGP, ATI 8500, DVI, Tv-Out, Retail

 

...det kan du bare glemme, du har sansynligvis forveklsa det med Radeon 8500DV <--- merk DV.

 

Forskjellen er at DV kortet har firewire, og drivere som har støtte for de fleste DV kamerar uten det blir det ikke noe greie på capture, ihvertfall fra DV kamerar, DVD ripping er en annen historie. (Dessuten har DV kortet en bundlet med videoediterings software)

 

Prisen på DV/m firewire kortet er 3-4 X dyrere, derfor anbefaler jeg deg å sjekke ut

 

http://avmedia.no/shop/html/Videoredigering.html

 

eventuelt ringe/maile dem for litt veiledning, det var det jeg gjorde for et par år siden da jeg starta som amatør. Selv kjøpte jeg da Pinnacles DV200 til kr4500,- som nå koster rundt Kr.3000,- For meg funker det helt fint....MERK det er ikke nok med firewire, feks på hovedkort, man må også ha drivere som støtter kommunikasjon med det enkelte DV kamera.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar folkens. Men jeg har revurdert kravene! Han bruker et vanlig gammelt videokamera, og jeg tror ikke han har tilgang på DV-kamera. Dermed senkes kravene tenker jeg...

 

Målet er å kunne sende filmen til PC'en (video-inn), redigere, og putte den ut på tape igjen.. firewire trenger han jo plutselig ikke.. og kan noen forklare meg poenget med med firewire på hovedkortet hvis det ikke "kan" brukes til video?? Er det eneste som mangler er disse driverne (+software)? Disse drivere lastes vel ned gratis fra nettet?

 

Så ettersom firewire er integrert på hovedkortet, TRENGER han kjøpe f.eks. Terratec Cameo 600 DV firewire-kort hvis han senere skal benytte DV-kamera til filmingen? I så fall, hvorfor...

 

Til slutt, selvom man ikke benytter firewire, krever vel redigeringen av filmen like mye av maskinvaren? For jeg kan ikke skjønne noe annet! :wink: 512MB RAM er fortsatt et MUST?

 

Psst! Ja, DVD-ripping er jo noe helt annet altså. Trenger kun DVD-ROM, kjapp maskin og litt software for å rippe sine egne DVD'er! :smile:

 

 

MVH mFaFa

Lenke til kommentar

angående firewire.

 

For å seinere kunne bruke et DV-kamera, så trenger kameraten din et "Video capture card", altså et spesielt kort som er beregnet for video.

 

Årsaken til dette er at det kreves spesielle drivere til firewire porten for at det kan brukes til et DV-kamera. Har du feks. et hovedkort med firewire, så er ikke det nok, det må også leveres drivere.

 

Du kan tro du er lur, stikke innom komplett å kjøpe et firewirekort til 278,- men etter litt testing vil du fort finne ut at lyden hakker, bilde blir fult av bugs, og fargene blir feil.

 

Det er altså en grunn til at det finnes "Video capture cards" i butikken som koster like mye som en rimelig pc...

 

Er du ut etter det billigste alternativet så kjøper du StudioDV8 for en tusenlapp.

http://avmedia.no/shop/htmlDetaljer/STUDIODV8.html

 

Eller så finner du det et til 3-4k, feks DV200, som også har adobe premiere 6.0 e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...