Gå til innhold

TES: Morrowind bedre/dårligere enn Oblivion?


Anbefalte innlegg

Jeg har vel i skrivende stund spillt ca. 35 timer i Oblivion, har ikke alt for god pc, og er litt lei av at spillet stopper.

 

Har sett diverse steder at folk snakker varmt om Morrowind...

 

Når jeg etterhvert er lei av Oblivion, vil det da være nedtur å skaffe seg Morrowind, eller var alt mye bedre før?

 

1. Grafikk: Regner med Oblivion er bedre der. Eller?

 

2. Personer: Raser, typer, osv... Bedre/dårligere?

 

3. Items: Bedre, dårligere, nyttigere, etc?

 

4. Armor, våpen osv, osv: Bedre, dårligere, tøfere, enchante selv?

 

5. Quests: Bedre, dårligere, mer/mindre underholdende, varierte?

 

6. Kontroller o.l.: Hører kampsystemet er tvilsomt.

 

7. Andre pluss/minus?

 

8. Generelt: Bedre/dårligere enn Oblivion, er det verdt 150? kroner når jeg er lei av Oblivion?

 

PC'en er en Dell Latitude D820, 1GB ram, 1.86GHz Intel Dual Core prossessor, Nvidia Quadro NVS 110M. Regner med Morrowind går som en drøm da...

Har hatt litt problemer med minnet når jeg spiller Oblivion, men spill som NFS Carbon og GTA San Andreas går rett gjennom. Når jeg har spillt en stund blir skjermen helt blå. Jo lenger jeg venter (timer, dager) med å spille det igjen etterpå, jo lengre får jeg spilt når jeg prøver igjen, virker det som.

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Oblivion er et kvantehopp fra Morrowind for å si det slik; du vil nok skule stygt på Morrowind hvis du er vant til Oblivion-grafikk og ikke noe annet. Men sjekk ut stickyen, der har jeg linket til Morrowind Mod-guiden min, hvor jeg blant annet lister mange essensielle "beautifications".

 

2. Raser og slikt er helt likt i Morrowind; det foregår tross alt på samme kontinent. Hvis du snakker om folka i spillet (NPCer), så er de ganske lusne - de står stort sett på samme sted hele tiden, sier de samme tingene, etc.

 

3. Er vel stort sett det samme som i Oblivion med tanke på magiske items.

 

4. Vesentlig bedre. Det er mye gøyere i Morrowind - du kan finne über-tems helt fra starten av hvis du er heldig/god/erfaren (som spiller, ikke som karakter), og du får en mye bedre følelse av at du faktisk får gode items.

 

5. Mainquesten i Bloodmoon er noe av det beste jeg har sett. Sidequestene er ganske lite varierte - enten du er med i Thieves', Mages' eller Fighters' Guild, går det meste ut på å drepe noe eller noen. Bort sett fra en av de første i Mages' Guild, når du må samle blomster. Jehuu.

 

6. Kampsystemet suger bakenden for å si det rett ut, i hvert fall hvis du er vant til Oblivion sitt. Hvis du ikke har nok fatigue (les: hvis den kommer under halvveis i lav level) treffer du ikke i det hele tatt - slagene dine går gjennom fienden på et magisk vis. Jeg anbefaler Combat Enhancement (eller noe slikt, jeg har linket til den i nevnte mod-guide). Ellers er ting mye det samme som i Oblivion.

 

7. Hvis du spiller som Warrior, blir du rundt level 20 über-god og eier alt og alle. Ingen utfordringer whatsoever, kanskje bort sett fra hvis du vil slakte Vivec (en gud). Du har ingen fysikk i Morrowind, og alle items er statiske så snart de har blitt plassert i verdenen.

 

8. Verdt 150 kroner? Definitivt. Jeg synes at Morrowind gav meg en mye mer magisk følelse enn Oblivion har gitt meg, spesielt Bloodmoon-questen. Kjøp Game of the Year-edition, så får du med begge oppgraderingene (anbefales på det høyeste).

 

Morrowind kommer neppe til å gå som en drøm. Det krever sinnsykt mye i forhold til "tidsalderen" sin. Jeg har ikke prøvd å kjøre det på min PC (se profil for specs), men dersom jeg skrur alt på fullt (1600x1200) og kjører de beste teksturerstatningene og slikt (som jeg, igjen, har linket til i nevnte guide), kjører jeg det vel akseptabelt, ikke mer. Og jeg er ikke den mest kresne på FPS.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Takker for meget informativt svar.

 

Viss jeg kjøper Morrowind og installerer div. grafikk-mods, vil det likevel gå nokså greit, uten de alt for hyppige/store kræsjene? Eller blir det for tungt for pc'en min?

 

EDIT: Er ikke den mest kresne på grafikk... Liker at det ser pent ut, men det må ikke, for å si det sånn. Bare det ikke ser alt for dårlig ut.

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar

Nei hvis du kjøper morrowind og stiller på 1024x768 i oppløsning så skulle en pc som kan kjøre oblivion rimelig klare det meste av mods. Morrowind er nesten bare avhengig av prosessor, mens oblivion er grafikkort. Men likevel, Morrowind (GOTY) er ett av de beste spillene du kan kjøpe, og du kan antakeligvis kjøre alt av mods. Jeg kunne det på mitt gamle 6600GT (og forsåvidt også på mitt FX5200)

Lenke til kommentar

Morrowind kjørte i høyeste oppløsning med alt på fult på brutterns gamle pc med P4 1,5 Ghz prosessor, 512 mb ram, og GEFORCE 2 MX!(hahahaha, dette suger mer enn ett voodoo kort!)

 

I 1999(eller før?) da det kom ut ble geforce 2 mx til og med ansett for å være ræva!

 

Morrowind gruser Oblivion så heftig. Questene er bedre, gameplayet er bedre, special items er bedre, friheten er bedre, det er ikke noe herpa "fiendene blir bedre samtidig som deg" opplegg, og det er rett og slett mer underholdende!

 

På Oblivion så trenger du bare å komme opp i høy level å drepe en helt vanlig fiende for å få daedric. På Morrowind måtte du ha en relativt god character, og du hvis du ville finne daedric måtte du ha en god mengde flaks å lete i rett ruin på rett sted.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Morrowind har noke som veldig mange andre spel mangler, sjel!

 

Du kan fortsatt få store problem med CTD (crash to desktop) o.l. Har hatt meir problem med morrowind enn eg har hatt med oblivion. Dette drepte litt av spelegleden synst eg.

 

Visst du skal skaffe det, kjøp Game of the Year edition så får du med Tribunal og Bloodmoon. Bloodmoon eiger!

Endret av Daagah
Lenke til kommentar

Tenker nok jeg bestiller Morrowind GOTY, IKKE exclusive blir det sagt. Fant det til 109,- ett eller annet sted.

 

Vet dette er feil sted å spørre, men kanskje litt mer nøytralt?

 

Viss jeg skulle slenge på en MMORPG også... Hva bør jeg gå for?

 

WoW?

Guild Wars: Nightfall(?)

Annet?

Eller kan jeg bare laste ned Multiplayer-mod til morrowind? Har sett den på en Morrowind-mod-tråd her på forumet tror jeg...

 

Samme spørsmål som på Morrowind...

 

1. Grafikk

 

2. Personer: Raser, typer, osv...

 

3. Items: Gode, dårlige, nyttige, etc?

 

4. Armor, våpen osv, osv: Gode, dårlige, tøffe, enchante selv?

 

5. Quests: Gode, dårlige, underholdende, varierte?

 

6. Kontroller o.l.: Liker ikke kamera som roterer uavhengig av spilleren/evt. omvendt, kamera roterer uavhengig av karakter... Usikker på om det er noe forskjell på de to da...

 

7. Andre pluss/minus?

 

8. Generelt: Gode spill? Verdt pengene?

 

EDIT: Fant Morrowind GOTY på spaceworld til 99,-... Woohoo! :w00t:

 

EDIT 2: Men den for******* nettbutikken vil ikke virke... :thumbdown:

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
... ikke noe herpa "fiendene blir bedre samtidig som deg" opplegg, og det er rett og slett mer underholdende!

finne daedric måtte du ha en god mengde flaks å lete i rett ruin på rett sted.

7324761[/snapback]

Jeg tror det at Oblivion har "fiendene blir bedre samtidig som deg" opplegg er en reaksjon på at fiendene i Morrowind ble så alt for enkle å bekjempe etterhvert som man

kom høyere i level. Jeg synes Morrowind var gøy i starten, men ble dritt lei å bane vei gjennom bråter av ikke-utfordrende fiender etterhvert. Da er det bedre med Oblivion-systemet, selv om det også nok kunne vært mindre forutsigbart.

 

Jeg synes Oblivion har en mye lettere, mer behagelig, levende, kontrastrik stemning, mens Morrowind generelt er mer dystert, sterilt og dødt. Oblivion er et bedre rollespill enn Morrowind i det at man får følelsen av å være i en virkelig verden. Folk forflytter seg rundt i motsetning til Morrowind der folk står stille på samme plass hele tiden stort sett. Grafikken og fargene er mye bedre og mer levende i Oblivion. Questene er mer interessante og unike i Oblivion. I Morrowind var det mye sånn "gå dit, lever den dingsen, kom tilbake til meg"-opplegg, noe som var kjedelig i seg selv, ikke bare fordi man måtte bruke mange timer på å løpe rundt til beins for å komme seg fra A til B. For det er jo som kjent ikke noe fast-travel i Morrowind. Morrowind gir en følelse av å være alene i et stort og uinteressant univers.

 

Morrowind har størst variasjon i rustninger. I Morrowind er det lettere å lage egne enchanted items siden man ikke trenger å gå gjennom Mage Guild-quests for det. Enchanted items er mer brukbare i Morrowind, jeg synes det har blitt litt vel kronglete å bruke dem i Oblivion, bl.a. fordi man må være journeyman i mysticism for å kaste soultrap-spell som varer mer enn 10-15 sekunder.

Lenke til kommentar

1. Grafikk: Regner med Oblivion er bedre der. Eller? Jepp, grafikken er bedre.. Morrowind har ingen fyksikk, for å si det sånn. Selv om fysikkmotoren i Oblivion er ganske crappy.

 

2. Personer: Raser, typer, osv... Bedre/dårligere? Noen raser er styggere på Oblivion, men ellers er det bedre.

 

3. Items: Bedre, dårligere, nyttigere, etc? Dette er bedre på Oblivion. Mer sannsynlige greier, vanskeligere å få tak i bra utstyr.

 

4. Armor, våpen osv, osv: Bedre, dårligere, tøfere, enchante selv? NJaa, veit ikke..

 

5. Quests: Bedre, dårligere, mer/mindre underholdende, varierte? Mye fète quests på Oblivion, ja!

 

6. Kontroller o.l.: Hører kampsystemet er tvilsomt. Kampsystemet på Morrowind er elendig. I førsten kan du regne med å måtte slå 20 slag med ei svær øks, kun for å drepe ei rotte. Og på lvl 20, så tar du ALT på ett slag.

 

Selvom jeg også synes leveling-systemet originalt på Oblivion er ganske fucka. Plutselig, så finnes ikke det dyret lenger fordi du akkurat har lvl'a.

 

7. Andre pluss/minus? Stemningen! Mye mye mye bedre stemning på Morrowind.. Også det at Oblivion har så forskjellige navn på ting fra Morrowind.

F.eks Saltrice, Kershweed, Comberry, osv.. Ingen av disse fins på Oblivion, og det er surt.

 

8. Generelt: Bedre/dårligere enn Oblivion, er det verdt 150? kroner når jeg er lei av Oblivion? Grafikkmessig, så er Oblivion best. Men jeg liker stemningen på Morrowind mye bedre.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du spør om mmo's.. Alt jeg kan si er:

Er du typen til å sitte timesvis ved datan for å "fulføre" noe.. Bør du ikke bestille wow.. Du fulfører aldri noe, og det er en av hovedgrunnene til at det er så avhengighetsskapende imo.

 

Jeg spilte wow i 2 år før jeg skjønte alvoret(les:Jeg raidet 5-6 ganger i uka, officer i naxx-guild) Nå spiller jeg oblivion, og har et sosialt liv i tillegg:P

 

Wow er et fantastisk morro spill.. men vist du føler at "nei, jeg kan ikke da.. tenk vist [epix-name] dropper." Så slutt asap.

Endret av H.kon
Lenke til kommentar

Det eg ikkje liker med oblivion er at questa er overforenkla. Med dette meiner eg den pila som viser AKKURAT kor du må gå/kva kasse du må sjå i. Det dreper gleden av å finne noke. Meir morro å faktisk leite litt, sjølv om det blir litt frustrerande til tider. Det gjer godt å finne det du har leitt så lenge etter. :cool:

Lenke til kommentar

Har du røka harsj Tor79? :p JK

 

Nå får du gi deg, det er fast travel på Morrowind, hørt om siltstrider og båter?

 

På Morrowind var det over 20 ganger så mange unique items som i Oblivion, samt at de var vanskeligere å få tak i. Hvis noen syntes at Morrowind "var så lett", så gjør som meg: Dra RETT til Mournhold. Da sliter du! Selv i level 10 så er det ett slag du er dau.

 

Syntes faktisk Oblivion var lettere enn Morrowind, i Oblivion var det bare å bruke den samme lame teknikken om og om igjen.

Får å få tak i de beste tinga på Oblivion, så er det bare å speedlevle til lvl 21 og VIPS du har det beste. I Morrowind brukte jeg 200 timer på å få det beste!

Så det så!

 

Det er veldig enkelt og fikse det level systemet. Man lager bare monstre opp til level 100. DA VAR DET FIKSA.

For å sette krona på kaka: Når du er halveis i Morrowind så er alle fiender lette å drepe. Når du starter i Oblivion så er alle fiender lette å drepe, og sånn varer det resten av spillet.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...