Gå til innhold

TES: Morrowind bedre/dårligere enn Oblivion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å sette krona på kaka: Når du er halveis i Morrowind så er alle fiender lette å drepe. Når du starter i Oblivion så er alle fiender lette å drepe, og sånn varer det resten av spillet.

7421671[/snapback]

Vel - pluss/minus. I Oblivion er ikke alle lette å drepe, noen er jo bevisst levlet litt høyere enn deg. Men man spiller uansett ikke Oblivion uten Oscuro's Oblivion Overhaul. (360-eiere: Ta dere en bolle.)

Lenke til kommentar
For å sette krona på kaka: Når du er halveis i Morrowind så er alle fiender lette å drepe. Når du starter i Oblivion så er alle fiender lette å drepe, og sånn varer det resten av spillet.

7421671[/snapback]

Vel - pluss/minus. I Oblivion er ikke alle lette å drepe, noen er jo bevisst levlet litt høyere enn deg. Men man spiller uansett ikke Oblivion uten Oscuro's Oblivion Overhaul. (360-eiere: Ta dere en bolle.)

7422596[/snapback]

Helt enig. Oblivion blir dritt kjedelig etter 60 timer hvis man ikke bruker mods.

Lenke til kommentar

Vel, jeg sitter igjen med blandede følelser etter Oblivion. Jeg husker jeg kjøpte collector's edition på slippdagen og gledet meg som en unge til å prøve. Jeg visste jo at det jeg hadde sett og lest antageligvis var hypet opp en del, men det virket jo veldig lovende. Og det stemte også. I omtrent to tre dager.

 

Grafikkmessig er jo Oblivion Morrowind overlegent, det er jo klart. AI også kanskje, skjønt jeg synes ikke den innfrir til hva som ble lovet. Men selve gamekilleren for meg, det er neddummingen av spillet. Oblivion er et action-rpg. Hele TES-serien har jo alltid hatt mindre fokus på rollespillelementer enn f.eks Baldur's Gate, men Oblivion tar kaka.

 

Det jeg likte best med Morrowind var selve stemningen i spillet som ble formidlet veldig bra. Hvordan spillverden virket realistisk og med mange små detaljer som til sammen lager en stor innlevelse og troverdige historier. Oblivion er totalt blottet for alt dette. Her blir man kastet ut i fengsel til et syltynt bilde av Cyrodiil. Det finnes ikke noen bakgrunnshistorier, noe som florerte i Morrowind, alle NPCene er totalt blottet for enhvert karaktertrekk, ja de er redusert til snakkene zombier. De forskjellige byene er tomme(bortsett fra et par FedEx-oppdrag) og er helt like hverandre, bortsett fra arkitektonisk. Kort sagt spiller man i en verden uten fortid. Et skall.

 

Oblivion setter ikke historefortelling i fokus, slik som et rollespill burde. Her handler det om å slåss(selv her brytes verdensbilde opp med røvere i ebony-armour) og samle gull.

 

Selv min egen karakter har blitt vesentlig innskrenket rollespillmessig. I Morrowind var listen over ferdigheter langt større, og karakterene man spilte fikk et mye større særpreg. Bethesda har tydeligvis bestemt seg for at det å ha tre forskjellige armour-typer og mange forskjellige våpentyper blir alt for komplisert, det holder med blade og blunt. Som resultat ligner karakterene man selv spiller svært mye på hverandre. Og hva skjedde egentlig med spear? (det jeg hadde gledet meg mest til å spille var argonian med spear)

 

Skuffelsen min over Oblivion var stor. Men det er et par lyspunkt. Stealth har blitt mye bedre. Kampsystemet har blitt mye mer troverdig ihvertfall. Lockpick-minigame er derimot vedlig irriterende, siden jeg må holde tilbake for ikke å dirke opp en very hard lock med 5 i security. Og det å holde tilbake ødelegger spillfølelsen totalt. Det at man må være høyt rangert medlem i Mage's Guild for å få lov å lage egene speller og enchanting er ikke særlig festlig, særlig med tanke på hvor kjipe speller folk selger. Enten er de 5 fire damage, eller så er de 5000 og koster en milliard i magicka.

 

Heldigvis løser en del av disse tingene seg med mods. OOO hjelper veldig mye, Mighty Magick gjør om balansen på magi totalt, slik at speller blir mye mer effektive men koster mye mer. Men selve bredden på spillet mangler fortsatt. Hva skjedde med imperial legion? Eller de tre husene? Temple? Imperial Cult? Man sitter igjen med Mages guild, Thieves guild og Fighters Guild. Det gir meg tre gjennomspillinger før jeg må begynne å repetere noe jeg har gjort før. Særlig var oppdragene i Mages guild skuffende, ensformige og veldig kjedelige. Til gjengjeld var Thieves guild mye bedre enn i Morrowind. Mainquestet var ganske greit i starten men alle oblivion gatene føltes mer som arbeid enn spill å lukke. Starten var bra dog.

 

Det har blitt diskutert opp og ned hvilket "kontinent" som er størst av Vvardenfell og Cyrodiil. Det sies at det er det siste, og det kan godt hende, men Vvardenfell føltes mye mye større. Og det er tross alt følelsen som betyr noe i spill, man driver jo ikke med regning akkurat. Cyrodiil føles veldig lite, det er kort mellom byene, og det er av en eller annen grunn latterlig bratt over absolutt alt. Men distant-lod er jo veldig stilig, skjønt det pleier å hjelpe litt når det som er distant ikke ser ut som DeltaForce 1.

 

Jeg har ikke gitt opp håpet på mer spilleglede fra Oblivion. En kjapp tur til moddingforumet på elderscrolls.com viser at det blir utviklet mange mods som vil legge til mye flott i spillet. Problemet i forhold til Morrowind er at Morrowind var et bra spill som moddere kunne bygge videre på, mens Oblivion er et dårlig spill som moddere må reparere.

Lenke til kommentar
Det jeg likte best med Morrowind var selve stemningen i spillet som ble formidlet veldig bra. Hvordan spillverden virket realistisk og med mange små detaljer som til sammen lager en stor innlevelse og troverdige historier. Oblivion er totalt blottet for alt dette. Her blir man kastet ut i fengsel til et syltynt bilde av Cyrodiil. Det finnes ikke noen bakgrunnshistorier, noe som florerte i Morrowind, alle NPCene er totalt blottet for enhvert karaktertrekk, ja de er redusert til snakkene zombier. De forskjellige byene er tomme(bortsett fra et par FedEx-oppdrag) og er helt like hverandre, bortsett fra arkitektonisk. Kort sagt spiller man i en verden uten fortid. Et skall.

 

Jeg må si meg litt uenig her. Karakterene er ikke blottet for ethvert karaktertrekk; jeg har støtt på mange som helt klart skiller seg ut fra mengden. Jeg nevner bare Glarthir i Skingrad... ;) En del har også større eller mindre bakgrunnshistorier som kommer til uttrykk enten gjennom quests eller lesing av (dag)bøker. Selv om personene i de ulike byene er ganske like, vil jeg si at de ulike byene gir ganske ulike stemninger. Men ikke slik som i Morrowind, da du startet i Seyda Neen, en ganske lett liten by, jobbet deg videre via Imperial-byen Pelagiad til storbyen Balmora, for ikke å snakke om den koselige lille primitive havnebyen Hla Oad. Og Vivec var bare ENORM.

 

Men jeg skal gå med på at det i Oblivion bare føles halvveis, for ansiktsuttrykkene til folkene består av fem (vanlig, sint, redd, overrasket, trist) ulike ansiktsuttrykk som kun kan skiftes mellom ved en ny replikk. Det er totalt underlegent alt annet jeg har sett av hva som kan kalles animering av ansikt; se f. eks. på Half-Life 2. Der er alt helt dynamisk, og jeg må av og til rett og slett le (tenk deg Jan Erik Larssen i en Porsche 911 :) ) når jeg ser hvor utrolig bra Valve har fått det til.

 

Hva skjedde med imperial legion? Eller de tre husene? Temple? Imperial Cult?

De tre husene holdt bare til i Vvardenfell/Morrowind. Det finnes dog flere referanser til dem - du har sikkert hørt noen snakke med hverandre om hvor turbulent det har blitt i "the lands of the Dunmer". I Skingrad (tror jeg det var) kan du bryte deg inn hos en dame som heter et-eller-annet Hlaalu, og her ligger blant annet kontrakten du (kanskje) skrev under i Morrowind som beskriver festningen din på Odai Plateau.

 

Problemet i forhold til Morrowind er at Morrowind var et bra spill som moddere kunne bygge videre på, mens Oblivion er et dårlig spill som moddere må reparere.

7426882[/snapback]

Jeg må dessverre si meg enig i dette utsagnet. Morrowind var, på alle måter, et fantastisk spill i seg selv. Moddere klarte å løfte det enda høyere opp, og gjøre det til noe enda mer. Du finner faktisk ikke så mange eller omfattende rebalance-modifikasjoner til Morrowind, og det sier litt. De mest populære går på grafikk. :p Med Oblivion, derimot, lagte Bethesda et tomt skall som så utrolig bra ut, men som var - ja nettopp - et tomt skall. Det var så opp til moddere å "fullføre" spillet. Dette speiler seg i at det har kommet ganske mange omfattende rebalance-modifikasjoner til Oblivion.

 

Uansett - jeg spiller nå Oblivion med Oscuro's Oblivion Overhaul 1.31, og det er fantastisk gøy å spille. Jeg må faktisk styre unna noen huler nå, fordi jeg ikke klarer å slå NPCene/monstrene der inne. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt krass i går. Men du har rett i at OOO hjelper veldig. All ære til Oscuro & co.

 

Om de tre husene mente jeg ikke at de budre være med i Oblivion, det burde heller være flere laug man kunne arbeidde for. Men det moddes jo på flatt jern, men jeg blir litt lei av å vente.

Lenke til kommentar
Jeg tror bare det var ett fullt sett med Daedric i morrowind...

7325603[/snapback]

 

Det er ikke sant. Jeg hadde ihvertfall tre forskjellige Daedric faces.

Daedric Face of Inspiration, Daedric Face of Horror/Terror (?), og et til.

Og jeg hadde flere sett med samme Daedriske våpen.

 

OG diverse armor-pieces.

7438189[/snapback]

 

Så vidt jeg husker var det ikke et komplett sett med Daedric ARMOUR i Morrowind. Manglet en høyre pauldron eller noe. Mulig at Divyath Fyr hadde alt.

Lenke til kommentar

Pauldronene som vaktene i Tribunal bruker er bedre enn daedric.

 

Og ja, det var en Divyath Fyr kar som hadde alt, untatt en hjelm.

 

*stjele*

 

Dessuten, så skal det være vanskelig å få tak i det beste. I Oblivon var det bare å speedlevle til lvl 21, så trengte man bare å løpe inni en hule med banditter, og når man kom ut hadde man daedric! Nei det var vanskelig....

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...