Gå til innhold

2 kjerner på P4? Eg er ikkje helt med:P


KjellSpell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en fysisk kjerne, men to logiske kjerner.

 

Det er da vel slik at en drar nytte av dette? Ikke like bra som ekte dualcore ant., men det er vel bedre enn singel? Altså win. klarer å arbeide på to tråder samtidig med dette? Ikke at akkurat det trenger å ha noen stor praktsk betydning da men.

 

Sitter forresten på en P4 akkurat nå, og kan ikke si at jeg merker så stor forskjell fra C2D/X2 som er ekte DC:

Lenke til kommentar

HyperThreading er en måte 1 kjerne kan simulere 2 kjerner. Ytelsen blir litt bedre i enkelte programmer, men litt dårligere i andre. Nå som flere og flere spill og programmer tar litt nytte av flere kjerner så gir det flere fordeler for slik simulering. Jeg tror du kan hente opp mot ca 20% ekstra ytelse i en del programmer. Programmer som ikke støtter mer enn én kjerne kan tape et par prosent ytelse.

Lenke til kommentar
dette er ikke noe som kan lastes ned, men en "funksjon" som er bygd inn i prosessoren... er vel bare pentium 4 på socket 478 som har dette, tror jeg.

 

edit:

jeg tok feil, det finnes til socket 775 også

7312806[/snapback]

 

Ja, noen av de dual-core prosessorene til Intel på Socket 775 (er ikke sikker på hvilken, men ikke Conroe i hvertfall) har to fysiske kjerner, men hver av de kan simulere to kjerner, så da kan man egentlig si at man har 4 kjerner ;) Men nå kan man jo bare kjøpe seg en Kentsfield ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...