Gå til innhold

Religiøse tendenser blant macbrukere


Thlom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei hei.

 

Jeg mener alle OS`er har fanatikere og fanboys i ulike variasjoner. Om Mac-brukere er mer fanatisk enn Windows-brukere tror jeg ikke. Det som er forskjellig er brukerstørrelsern, da windows er mer utbredt blandt massene. Selv er jeg fanatisk og fanboy av Linux. Prater høl i hode på kompiser, men skal prøve å tone det ned, ettersom vi alle er forskjellige og har ulike brukerbehov.

 

btw sitter på mac atm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du synes Mac-brukere er ille, da bør du møte folka som bruker Amiga den dag i dag. 'Fanatikere' eksisterer på alle sider, men det som er spesielt med de virkelig hardcore Mac-fanatikerne er ofte at de mangler teknisk innsikt. Mange aner ikke hva terminalen brukes til, og færre har grokket rundt i EFI/Open Firmware. Nå prater jeg på generell basis, men de fleste av de som har karret seg opp på et høyere teknisk nivå innser at det er et system, som andre systemer, med både brilliante løsninger og horrible feil.

Lenke til kommentar
men det som er spesielt med de virkelig hardcore Mac-fanatikerne er ofte at de mangler teknisk innsikt. Mange aner ikke hva terminalen brukes  til, og færre har grokket rundt i EFI/Open Firmware.

7703661[/snapback]

Grunnen til de ikke har brukt Terminal er vel at de ikke har hatt noe behov for det. Forøvrig, så er jo den helt standard BASH, så kan du litt UNIX/Linux/BSD er du helt hjemme :cool:

 

...men hvorfor i huleste skulle man "grokke" rundt i EFI/Open Firmware? Og hva har det med religiøse tendenser for Mac OS?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du synes Mac-brukere er ille, da bør du møte folka som bruker Amiga den dag i dag. 'Fanatikere' eksisterer på alle sider, men det som er spesielt med de virkelig hardcore Mac-fanatikerne er ofte at de mangler teknisk innsikt. Mange aner ikke hva terminalen brukes  til, og færre har grokket rundt i EFI/Open Firmware. Nå prater jeg på generell basis, men de fleste av de som har karret seg opp på et høyere teknisk nivå innser at det er et system, som andre systemer, med både brilliante løsninger og horrible feil.

7703661[/snapback]

 

Dette er ikke akkurat min del av forumet :p

Men uansett, du har så rett.

 

På en generell basis, har jeg aldri hørt noe annet bra rgument for Mac OS annet en GUI.

og spør du meg, bruker alle moderne operativsystem ALT for mye krefter og minne på GUI.

Når et operativsystem har et minstekrav på 512 MB RAM, da er det noe galt på ferde.

Et operativsystem skal:

- Allokere minne

- Starte programmer

- og ikke noe mer

 

Til disse oppgavene trengs ikke en fantastisk GUI som bruker OpenGL og sluker ressurser.

 

Jeg synes Windows 2000 gikk for langt når de hadde skygge under musepekeren, og at menyene fadet...

Lenke til kommentar

Ikke noe sted har signaturen min passet bedre! Jeg er i utgangspunktet imot Mac eller Apple egentlig, men blir kvalm av folk som sleiker Mac så oppetter ryggen. Det skjer jo med andre ting og, men av en eller annen grunn har halve verden bestemt seg for å elske Mac over alt på jord og messe det til den gjenværende halvparten.

Lenke til kommentar
Hvis du synes Mac-brukere er ille, da bør du møte folka som bruker Amiga den dag i dag. 'Fanatikere' eksisterer på alle sider, men det som er spesielt med de virkelig hardcore Mac-fanatikerne er ofte at de mangler teknisk innsikt. Mange aner ikke hva terminalen brukes  til, og færre har grokket rundt i EFI/Open Firmware. Nå prater jeg på generell basis, men de fleste av de som har karret seg opp på et høyere teknisk nivå innser at det er et system, som andre systemer, med både brilliante løsninger og horrible feil.

7703661[/snapback]

 

Dette er ikke akkurat min del av forumet :p

Men uansett, du har så rett.

 

På en generell basis, har jeg aldri hørt noe annet bra rgument for Mac OS annet en GUI.

og spør du meg, bruker alle moderne operativsystem ALT for mye krefter og minne på GUI.

Når et operativsystem har et minstekrav på 512 MB RAM, da er det noe galt på ferde.

Et operativsystem skal:

- Allokere minne

- Starte programmer

- og ikke noe mer

 

Til disse oppgavene trengs ikke en fantastisk GUI som bruker OpenGL og sluker ressurser.

 

Jeg synes Windows 2000 gikk for langt når de hadde skygge under musepekeren, og at menyene fadet...

7770056[/snapback]

Hvis et OS oppfattes som like raskt som et OS man vet bruker sinnsykt lite ressurser på en ny maskin, bruker da dette nye OS-et for mye ressurser?

 

Mitt tilfelle er Windows Vista. Jeg merker ingen forskjell i ytelse fra Windows 2000 til Vista når det gjelder generell ytelse. Ergo OS-et bruker i for mye ressurser i min bok. Og jeg *elsker* 3D GUI-en til Vista. Rett og slett herlig. Jeg skjønner heller egentlig ikke at minnefotsporet til et OS alltid skal trekkes inn i diskusjoner om OS. Nye OS er laget for å kjøre på nye maskiner. Nye maskiner har som regel nok minne. Selv 2GB er jo ikke veldig dyrt i dag. Har du nok minne vil OS-et være kjapt nok. Et OS i dag programmeres sjelden kun til power users. Det er det brede laget av befolkningen som skal nås. Da nytter det ikke å snakke om at i teorien er det slik at:

Et operativsystem skal:

- Allokere minne

- Starte programmer

- og ikke noe mer

 

Et moderne OS bør etter min oppfatning være mye mer. Det bør innkludere det meste av programmer en enkel bruker vil kunne trenge. Det bør være visuellt behagelig å bruke. Dessuten må det over alle andre ting være ekstremt enkelt for selv bestefar å bruke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men så er jo Mac brukere vant til å være "kjent" for å like sine Macer veldig godt, så mange (inkludert meg selv) tøyser med dette av og til (les: selvironi), selv om det kansje ikke er sant.

 

et eksempel:

 

"Jeg vaklet i troen da jeg prøvde Vista, men nå er jeg tilbake, mine med-macere" :p

 

Gjerne kall det intern humor... hehe.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Mac-brukere er en marginalisert gruppe. Fenomenet kommer ikke bare til uttrykk på mac1. Plukk opp et hvilket som helst mac-tidsskrift ved neste besøk i bladkiosken. Der bruker journalistene hver mulige og umulige anledning til å sammenlikne mac med pc, OSX med Windows. Man finner ikke en eneste omtale - ikke en setning - uten at det fremheves hvor overlegent apple-produktet er tilsvarenede PC-løsning. Og mellom linjene er ikke mindreverdighetskompleksene spesielt vanskelige å lese. Macfanatikern oppfører seg som andre gjør i marginaliserte relasjoner; Norge i forhold til Det Store Utland eller distriktsminoriteten i møte med "storsamfunnet".

Denne tråden bør vel munne ut i en sosiologi-masteoppgave. ;)

Lenke til kommentar
Man finner ikke en eneste omtale - ikke en setning - uten at det fremheves hvor overlegent apple-produktet er tilsvarenede PC-løsning. Og mellom linjene er ikke mindreverdighetskompleksene spesielt vanskelige å lese.

7991606[/snapback]

Som en fast leser av Svenske MacWorld må jeg si at jeg kjenner meg overhodet ikke igjen... har akkurat skummet igjennom de to siste nummerene, og ikke funnet en eneste artikkel hvor de nevner med et ord at produktene er bedre enn tilsvarende Windows produkter...

 

Faktisk så har de en ganske interessant artikkel om hvordan bruke Windows på en Mac for å spille spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...